la
door lampekap May 3, 2010 om 20:03
Geldzaken & recht

Koophuis verhuren

IK heb een half jaar geleden een koophuis gekocht maar heb nu een vriendin gevonden met 3 kinderen dus kan niet in mijn appartement wonen.verkopen is geen optie omdat ik dan 12500 euro aan k.k kwijt ben.
Mag ik mijn huis verhuren of moet ik toestemming aan de bank vragen?
Wie weet hoe dit werkt?

Bedankt voor de antwoorden

28593 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U moet zeker toestemming vragen. Lees anders even in de hypotheek akte wat er staat over verhuren.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb trouwens een hypotheek bij de rabobank en lees dat die niet moeilijk doen op internet,maar je krijgy ook geen renteaftrek meer als je het huis verhuurt.
Hypotheekakte heb ik even niet in de buurt.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Voor renteaftrek moet u, inderdaad, hoofdbewoner zijn.
Zou toch maar even met de RABO bellen.
En maak ook eens een rekensom over kosten en baten, eventueel [ook] met hulp van die zelfde RABO.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

lampekap

Houdt er wel rekening mee dat de huurders (ondanks harde afspraken daarover), niet zomaar de huur kan worden opgezegd. Daar zijn wettelijke richtlijnen voor, waarvan niet kan worden afgeweken.

Met vriendelijke groet, ReadAC

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet altijd eerst toestemming vragen aan de hypotheekbank. Indien de woning meer dan 3 maanden leeg staat (je bent er ook niet meer als bewoner ingeschreven) dan kun je gebruik maken van de leegstandwet. De gemeente waarin de woning gelegen is en de hypotheekbank moeten hiervoor toestemming geven. Het grote voordeel is dat dan de huurbescherming vervalt. Je krijgt een huurder er dan wel uit. Dit zegt overigens niet dat hier geen nadelen aan kleven.

Schade aan de woning blijft een risico en ook het gebruik van vreemde kleuren op de wanden etc. Denk er goed over na voordat je hier aan begint.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bezint eer ge begint.

Het mag interessant klinken, maar er kleven heel wat nadelen aan.
1) Het Huurrecht is vrij coulant naar de huurders toe.
2) Wat doen uw huurders met het pand?
3) hypotheekrenteaftrek
4) Verzekeringen die mogelijk duurder worden.

Ik heb 2 klanten die een wietkwekerij in hun huis kregen en in 1 geval is de huurder geheel gevlogen. Schade € 20.000,00 om maar even een rampscenario te schetsen.

Laat u eerst bijvoorbeeld door de Vereniging Eigen Huis goed informeren over de haken en ogen.

En zoals boven al meermaals gezegd: eerst naar de Rabo-bank.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 05:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zal bij de rabobank informeren.

Maar als ik niet meer in dat huis woon schiet het ook niet op.
Ik heb er 107500 kk dus 120000 euro voor betaald
dus mis 12500 kk als ik weer 107500 zou krijgen neem aan dat ik er niet veel meer voor zal krijgen.
Dus is een lastige situatie.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn speciale firma's, die zich bezig houden met verhuur aan tijdelijk in Nederland gestationeerde werknemers van grote bedrijven. Daarbij ben je er zeker van dat de huurder op een gegeven moment vertrekt (terug gaat naar de moedermaatschappij in het buitenland). Daarmee omzeil je de mogelijkheid van een beroep op huurbescherming. Maar je kan niet tussentijds de huur opzeggen.

Tevens zijn dat geen types, die er een wietkwekerij zullen beginnen of muren etc. gaan verven in onmogelijke kleuren. Wel dient de woning gestoffeerd en representatief gemeubileerd te zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede reacties hierboven! Bezint eer ge begint!
Ook fiscaal gezien, bijleenregeling etc.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je kk zou hebben bij verkoop. kk betekent namelijk, kosten koper. De kosten voor notaris en de overdrachtsbelasting zijn voor de koper, hier heb je dus niets mee te maken. De opbrengst is dus volledig voor jezelf! Dat deze minder is dan dat je destijds heb geinvesteerd is een andere zaak.

Maak een afspraak met een adviseur van de Rabobank, zij kunnen je hier perfect mee helpen.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik bedoel is dat ik 107500 heb betaald voor dit huis en met kosten koper totaal 120000 ik ga er niet vanuit dat het huis meer waard is dan 107500 dus dat kost me dan die 12500 kosten koper.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad het risico van een eigen woning, is toch ook een soort van beleggen.

Je kunt verhuren zeker overwegen hoor! Ga maar eens praten met je bank, dan weet je precies hoe het zit en wat je mogelijkheden zijn. Zij kunnen vanalles voorrekenen. Het kan zelfs zo zijn dat je toch beter kunt verkopen. Vraag ook eens een makelaar wat je woning op kan brengen, doen ze gratis.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om een koop-appartement gaat zult u ook in het reglement van de Vereniging van Eigenaren moeten controleren of (onder)verhuur is toegestaan.
Dus: gemeente, hypotheekbank èn evt. ook de VvE.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komt nog bij als het een starters hypotheek betreft, aan verhuren of verkoop regels verbonden zijn.

ve
door verwijderd - May 9, 2010 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet inmiddels dat ik het huis niet mag verhuren van de bank