teunwestland
door teunwestland Mar 2, 2015 om 11:50
Geldzaken & recht

Koopsompolissen/studieverzekering

Ik heb in een vorig leven 1980/1986 enkele koopsommen afgesloten en een studie verzekering.Die koopsommen was een eenmalige storting en daar hoor ik niets meer van BV de waarde per 1-1 is.Van de studie verzekering krijg ik wel elk jaar een opgave wat deze fiscaal waard is.Moet ik deze koopsommen en studie verzekeringen nu opgeven en zo ja welke bedragen moet ik dan aanhouden?Verleden jaar hoefde dit niet omdat ze voor 1989 waren.PS je kan altijd nog aangifte doen via het aangifteprogramma 2014.Dan hoeft het niet

1597 4 Rapporteer

teunwestland
door teunwestland - Mar 2, 2015 om 11:54
10 Antwoorden / 2 Vragen
tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat die koopsommen een storting waren in een lijfrenteverzekering. Wellicht met een gegarandeerd bedrag op de expiratiedatum. U kunt altijd contact opnemen met de verzekeraar over de waarde.

Die waardes hoeft u niet op te geven aan de belastingdienst. Als die polissen tot uitkering komen, moet u er een lijfrenteuitkering voor aankopen. En die uitkeringen moeten dan worden aangegeven.

Die studieverzekering hoeft u ook niet aan te geven.

teunwestland
door teunwestland - Mar 2, 2015 om 15:41
10 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger1

Bankrekeningen en andere bezittingen

Kapitaalverzekeringen:
kapitaalverzekeringen, spaarrekeningen of beleggingsrechten eigen woning
andere kapitaalverzekeringen

Kies dit onderwerp als u 1 van de volgende kapitaalverzekeringen had in 2014:

een kapitaalverzekering , spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning, waarmee u (een deel van) uw eigenwoningschuld aflost
een kapitaalverzekering afgesloten vóór 1 januari 2001 (zogenoemde belastingvrije spaarplannen)
een kapitaalverzekering afgesloten ná 2001
een studieverzekering

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2015 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die studieverzekering hebt afgesloten vóór 14-09-1999 en daar niets aan hebt veranderd is de vrijstelling € 123.428 of als u een partner hebt het dubbele.