ke
door kelly1314 Nov 3, 2010 om 16:15
Geldzaken & recht

Koopsubsidie

Hallo,

Mijn man heeft in maart 2009 (toen nog partner) alleen een huis gekocht met behulp van koopsubsidie. Zelf studeerde ik toen nog dus met behulp van de koopsubsidie kon hij het huis alleen kopen. In juli 2010 zijn wij getrouwd en ik had inmiddels een vaste baan en wouden hierna onze hyphotheek verhogen.
Dit werd ons helaas bijna onmogelijk gemaakt. Bij de bank zeggen ze namelijk als je koopsubsidie ontvangt kun je geen hypotheek verhoging krijgen/ tweede hyphotheek.
Dus toen hadden we besloten om de koopsubsidie dan maar op te zeggen.
Maar nu zeggen ze bij Senter Novem dat je deze subsidie helemaal niet hoeft op te zeggen.
Het is erg vervelend dat de banken en de overheid niet op een lijn zitten met elkaar.
Overal zeggen ze ook dat wij het eerste stel zijn dat in deze situatie zit.
Inmiddels is de subsidie opgezegd. Maar wij willen toch weten of hier nog iets aan te doen is zodat we toch nog recht hebben op de subsidie?

854 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 3, 2010 om 16:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Even een extra vraag van mijn kant: waarom willen jullie de hypotheek verhogen? De woning is betaald en daarnaast ontvangt je man maandelijks een bedrag aan subsidie.

Zolang je inderdaad die subsidie krijgt, kun je niet je maandlasten gaan verhogen. Daarnaast kan het zo zijn dat jullie nu geen recht zouden hebben op subsidie omdat het gezinsinkomen hoger is geworden.

Omdat je de subsidie al hebt opgezegd, kun je die alleen nog maar opnieuw aanvragen. Zoals aangegeven zal daarvoor naar jullie gezamenlijke inkomen worden gekeken en waarschijnlijk daarom worden afgewezen.

In mijn ogen zitten de banken en de overheid wel op 1 lijn trouwens. De banken mogen geen extra geld verstrekken zolang je subsidie ontvangt. Is vrij logisch want daarvoor is de subsidie niet bedoelt. Zodra je de subsidie hebt opgezegd, kun je een 2e hypotheek aanvragen. Geen enkel probleem. Dat lijkt mij aardig op 1 lijn te zitten of lees ik het verkeerd.

ke
door kelly1314 - Nov 4, 2010 om 19:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij willen een tweede hypotheek om te verbouwen.
Als de een zegt dat je het niet hoeft op te zeggen en de ander wel lijkt mij dat ze niet op een lijn zitten.

marcel75
door marcel75 - Nov 5, 2010 om 11:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk eerder dat dat te maken heeft met het feit dat het niet vaak voorkomt. Het recht op subsidie ben je inderdaad kwijt op het moment dat je lening gaat verhogen. De bank mag namelijk op grond van de subsidievoorwaarden geen extra lening meer verstrekken.

Daarnaast is jullie gezamenlijke inkomen nu ook waarschijnlijk te hoog om in aanmerking te komen voor subsidie.

Succes met verbouwen!