ekiem
door ekiem May 2, 2015 om 16:33
Huishouden & energie

Koperpoets

Ik heb een paar bronzen beeldjes die ik wilde poetsen.
Hiervoor heb ik koperpoets gebruikt en ben er fanatiek mee aan de slag gegaan.
Probleem is alleen dat in de groeven en lijntjes allemaal opgedroogd ( wittig ) koper poets is blijven zitten.

Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg die witte poets er niet uit. Vanochtend aan de slag geweest met oude elektrische tanden borstel en terpentine. Eerst leek het erop dat die witte strepen weg waren maar nadat de boel was op gedroogd was het weer bingo.

Ik weet het, het is geen wereld probleem maar ik vind het wel jammer. Heeft iemand voor mij een advies ?

Ik heb koperpoets gebruikt van het kruidvat.

Ekiem

37584 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 16:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ekiem,

Probeer het eens met een oplossing van water en azijn of oplossing van water met scheutje ammonia.

Lees ook eens hier.

Suc6

gerbera
door gerbera - May 2, 2015 om 17:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De beeldjes enige tijd in warm tot heet water leggen tot dat het poets is opgelost.

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 18:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

hier is Oma weer . Maar ja, of 'na hulp nog werkt na koperpoets gebruikt te hebben; proberen kan altijd. Bij zoeken intypen: brons beeldje schoonmaken. Succes.

valerius-2
door valerius-2 - May 2, 2015 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Met een tandenborstel en wat spiritus is het te doen.

ekiem
door ekiem - May 2, 2015 om 20:22
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedeavond,

alvast bedankt voor jullie adviezen. Ben nu bezig met een oude electrische tandenborstel en azijn. Lijkt te werken, anders ga ik het nog proberen met amoniak.

Ekiem

tenormin
door tenormin - May 2, 2015 om 22:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ekiem schreef op zaterdag 2 mei 2015, 20:22] proberen met amoniak.

Ekiem

Hoi ekiem, ammoniak wel in de buitenlucht hoor, anders steek je de 'dieven moord'.

da
door darhbi - May 4, 2015 om 12:08
7 Antwoorden / 2 Vragen

Schoonmaakazijn. Werkt perfect. Kan je ook mee poetsen.

da
door darhbi - May 4, 2015 om 12:09
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ekiem schreef op zaterdag 2 mei 2015, 16:33]Ik heb een paar bronzen beeldjes die ik wilde poetsen.
Hiervoor heb ik koperpoets gebruikt en ben er fanatiek mee aan de slag gegaan.
Probleem is alleen dat in de groeven en lijntjes allemaal opgedroogd ( wittig ) koper poets is blijven zitten.

Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg die witte poets er niet uit. Vanochtend aan de slag geweest met oude elektrische tanden borstel en terpentine. Eerst leek het erop dat die witte strepen weg waren maar nadat de boel was op gedroogd was het weer bingo.

Ik weet het, het is geen wereld probleem maar ik vind het wel jammer. Heeft iemand voor mij een advies ?

Ik heb koperpoets gebruikt van het kruidvat.

Ekiem

pu
door punthoofd - May 8, 2015 om 15:05
6 Antwoorden / 2 Vragen

beste ekiem,
hopelijk is het inmiddels gelukt met het wegwerken van de restjes koperpoets, maar hier is nog een tip voor toekomst:
brons niet meer poetsen maar alleen zacht afwrijven, het is zonde van het patina (dat is nu wel even weg natuurlijk en heeft tijd nodig om terug te komen)

ekiem
door ekiem - May 8, 2015 om 16:15
676 Antwoorden / 100 Vragen

Middag allemaal,

Beeldjes zien er inmiddels wat beter uit, ik zit nu nog met wat opgedroogd wit ( van die koperpoets ) in de groeven en kleine spleetjes. Heb nu tandenstoker, ha ha, gebruikt om nog de laatste restjes eruit te peuren.

Dankzij jullie hulp ziet de boel er toch al beter uit. Achteraf is het natuurlijk zo dat je brons inderdaad niet hoeft te poetsen. Maar ja, de boel werd dof en donker. Als ik het nu goed begrijp dan is dus opwrijven dus het beste, klopt dit ?

groetjes en bedankt, Ekiem

edrick3
door edrick3 - May 8, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ekiem,

Bronzen voorwerpen kun je met microkristallijne was (bv. Renaissance Wax) poetsen.
(Bron:bestepoetstips).

Voor het schoonmaken van bronzen voorwerpen werkt deze tip goed. Wrijf het voorwerp van brons in met spiritus. Daarna afspoelen en opwrijven.
(Bron:huishoudplaza)

Brons is een legering van koper en tin, messing (ook wel geelkoper genoemd) is een legering van koper en zink. Het verschil is moeilijk te herkennen. Er is wel enig kleurverschil; messing is meer groenachig geel en brons meer roodachtig.

Schoonmaken kan met een mengsel van drie eetlepels zout op een half kopje azijn of (nog beter) citroenzuur.
Hagesan (HG) heeft ook een goed middel (koper glans shampoo) om oxidatievlekken en aanslag te verwijderen.
Brasso kan ook, maar dat laat een laagje achter wat het brons of messing verder aantast (corrosie) Beter is een koperpoets in vaste vorm (tube). Die geeft hetzelfde resultaat, maar laat geen laagje achter en is dus minder agressief.
(forum )

Suc6 er mee