to
door toyotaatje Jul 28, 2009 om 19:37
Auto & vervoer

Koppeling blijft hangen

Hallo, misschien een te grote vraag voor dit forum. Ik heb onlangs mn Toyota Starlett laten keuren en het was allemaal goed maar nu blijft sinds een tijdje de koppeling soms 'hangen'. Dan kan ik niet doorschakelen naar zn 2 tenzij ik er een flinke dot gas bij geef en op de top van zn toeren door kan schakelen.
Ook slaat de motor wel eens af of gaat enorm schudden als ik bv voor een stoplicht sta en slaat vervolgens af. Oja en hij zuipt ook olie / kon er 30 km mee rijden en toen ging het lampje alweer branden.
rijp voor de sloop?

18569 13 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Jul 28, 2009 om 20:03
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte   lachen deze posting geen enkele inhoud over het bouwjaar  e.d. na 30 km olie bij vullen ? in dat geval zeker slooprijp. groet T

to
door toyotaatje - Jul 28, 2009 om 20:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Toolboy, het bouwjaar is 1993 - (dec) dus eigenlijk 94 maja inderdaad stokoud. Het mooie van dit autootje is dat hij lachend door de keuring komt elk jaar. Vorig jaar maar wat nieuwe banden eronder laten zetten omdat het een aanbieding was. Weer of geen weer hij start altijd.  Is er niet een goedje dat ik bij de olie kan gooien zoals je wel eens hebt bij een lekke radiotor? zoiets als lek-stop? groet, Cis

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 00:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag toyo,

Met een keuring zul je de APK keuring bedoelen. Dat is een minimale veiligheidskeuring. De kwaliteit van de koppeling wordt daarin niet bekeken.

Dat de koppeling blijft hangen kan twee oorzaken hebben:

1: De koppeling(Bowden)kabel is versleten, er steken draadjes van de binnenkabel uit welke zich haken in de buitenkabel. Dit is te controleren door het koppelingspedaal te bewegen (langzaam intrappen) en iemand te laten kijken naar de koppelinglever beweging onder de motorkap. Dat moet soepel gelijk op gaan, zonder schokken/haperen. Desnoods de kabel even uit de lever loskoppelen en dan de beweging voelen. Desnoods de kabel (binnen en buitenkabel) vervangen. Kost niet zoveel.

2: Het druklager van de koppeling is versleten. Dat is wel een dure reparatie.

Wanneer het olie(druk) lampje gaat branden wil dat niet altijd zeggen
dat het oliepeil te laag is. De druksensor kan ook defect zijn. Is niet duur.

Gebruikt de auto de olie inderdaad, of lekt ze weg op straat?

Wanneer de olie door de motor gebruikt wordt, moet er in die 30 km een geweldige blauw-witte rookpluim achter de auto hangen.

Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 08:30
1574 Antwoorden / 13 Vragen

APK en koppeling:
- mag niet in aanzienlijke mate slippen
- moet soepel werken

;-)  Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 12:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

"APK en koppeling:
- mag niet in aanzienlijke mate slippen
- moet soepel werken"

Jij weet het zo goed. Dan kun jij me vast wel vertellen waar deze eisen staan bij de RDW APK-keuringseisen.

Ik kan niets over de motor<->voertuig koppeling vinden, zelfs niet in de nieuwe aanvullende/gewijzigde eisen welke m.i.v. van 01 mei 2009 gelden.

Ben benieuwd!

P.S. Wanneer een koppeling niet goed werkt heb je daar last van, da's logisch. Maar met veiligheidseisen lijkt het me niets te maken hebben. Ben bang dat je eigen eisen maakt....

H.

to
door toyotaatje - Jul 29, 2009 om 13:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo beide, ik ben nu aan het testen of de olie inderdaad zo snel wegloopt. Hartelijk dank voor de goede tips.
groet
toyo

Dag toyo,

Met
een keuring zul je de APK keuring bedoelen. Dat is een minimale
veiligheidskeuring. De kwaliteit van de koppeling wordt daarin niet
bekeken.

Dat de koppeling blijft hangen kan twee oorzaken hebben:

1:
De koppeling(Bowden)kabel is versleten, er steken draadjes van de
binnenkabel uit welke zich haken in de buitenkabel. Dit is te
controleren door het koppelingspedaal te bewegen (langzaam intrappen)
en iemand te laten kijken naar de koppelinglever beweging onder de
motorkap. Dat moet soepel gelijk op gaan, zonder schokken/haperen.
Desnoods de kabel even uit de lever loskoppelen en dan de beweging
voelen. Desnoods de kabel (binnen en buitenkabel) vervangen. Kost niet
zoveel.

2: Het druklager van de koppeling is versleten. Dat is wel een dure reparatie.

Wanneer
het olie(druk) lampje gaat branden wil dat niet altijd zeggen dat het
oliepeil te laag is. De druksensor kan ook defect zijn. Is niet duur.

Gebruikt de auto de olie inderdaad, of lekt ze weg op straat?

Wanneer de olie door de motor gebruikt wordt, moet er in die 30 km een geweldige blauw-witte rookpluim achter de auto hangen.

Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 14:03
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Herman, rustig nu maar...Blijkt voor de Belgen zo te zijn. ;-)

http://www.2cv.nl/alledag/apk.html

Houdoe!

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 14:08
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Koppeling

De koppeling mag niet in aanzienlijke mate slippen.

Ben toch blij, dat de apk keurmeester dit wel jaarlijks goed even nakijkt voor mij, evenals de speling koppeling.

Het staat er toch echt hrdwerrorman, ik heb het niet daar neergezet. :-)

Kenwel dus..

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 14:51
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hrdwerrorman: Hier had ik betreffende info vandaan (wist dit al enige jaren hoor)

http://www.suzukituningclub.nl/forum/printthread.php?tid=10566

Nogmaals, ben blij dat dit elk jaar even meegenomen wordt, of het nu wel of niet 'moet' , boeit mij nog niet eens. Jij maakt je er druk over, ik niet, het gebeurd bij mijn auto gewoon. Het staat er Herman, persoonlijk heb ik er dat toch echt niet geschreven, je dacht het wel??  :-)

Houdoe!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 15:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Het is geen siten van de RijksDienst voor het Wegverkeer (RWD). Zij maken de eisen voor de APK-keuring. Andere sites, hoe mooi ook, maken dat niet uit. Dat een keurmeester het in een keuring meeneemt, o.k. Daar heb ik geen probleem mee. Het kan alleen omzet verhogend werken wanneer hij daar een opmerking over maakt, doch op afkeuren zal hij niet kunnen. Doet hij dat wel, is hij roomser dan de paus. Dan is het tijd voor een herkeuring door de RWD.

Dus kenwel nogmaals, waar staan de eisen over de koppeling<->motor bij de APK-keuringseisen van de RWD?

H.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 15:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hrdwerrorman: Heb nergens beweerd dat het keuringseisen zouden zijn beste Herman...zie je dat dan ergens geschreven  of beweerd door mij? Niet dus...Ik houd er over op, de ts heeft daar niets aan, wat ts nu wel heeft: Een soms 'hangen'van kopeling...en een motor die olie slurpt, of dat de moter deze ergens gruwelijk olie lekt...goede apk keuring, fijn, zo'n 'keurmeester'...'onlangs mn Toyota Starlett laten keuren en het was allemaal goed'...

Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 29, 2009 om 17:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel, off topic:

Dat je het nergens beweerd hebt is natuurlijk kletskoek.

Je verwijst naar een site, dan herroep je die en verwijst naar een
Suzuki site. Daar staat onder de kop: APK Eisen bij punt 3 de
letterlijke tekst welke je citeert:

"APK en koppeling:

- mag niet in aanzienlijke mate slippen

- moet soepel werken"

Zo lust ik er nóg wel één!

Het gaat er maar om toyo duidelijk te maken dat een niet goed werkende koppeling niets met APK te maken heeft en dat suggereer jij wel.

Overigens is APK altijd een moment opname die niets anders inhoudt dan dat de auto OP DAT MOMENT aan de wettelijke minimum veiligheidseisen voldoet. Dat kan (overdreven) op punten na 100 km weer anders zijn. Het is geen grote beurt met garantie of zo, zoals sommigen wel eens (wishful) denken.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 29, 2009 om 18:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hrdwerrorman: Ze schrijven anders duidelijk, dat het bij de apk zou horen..maar goed, ts heeft dus geen moer te maken met keuring/werking koppeling dan, oke?. Ben geen keurmeester, en heb daar ook niet voor geleerd, laat staan dat ik een boek heb, heb louter de info, inderdaad, hier op dit medium gevonden.Vorige maand heb ik mijn auto laten keuren, de keurmeester daar wees mij op het feit, dat de koppeling wel heel kort was, hij pakte zowat onmiddelijk. De auto die ik heb, daar is de koppeling helemaal bediend dmv hydrolische cylinders. Hij maakt mij er op attend, om de koppelingscylinders te (laten) vervangen,of reviseren, dat is een duur grapje. Heb hem gezegd,dat ik al jarenlang niet anders gewend ben met deze auto. Toch maar even de dealer gebeld: Die zei dat het zo'n kostenplaatje zou zijn van 450-500 euro, voor beide cylinders, revisie cylinders is geen optie, omdat de cylinders al ingesleten zijn, gebruik je dan een revisie setje, dan kan het zo helemaal zijn gebeurd, omdat de cylinder(s) al ingesleten zijn. Voorlopig laat ik het voor wat het is, ik kan prima koppelen met die bak.

Nogmaals: Ik heb niet beweerd, dat de info van de RDW afkomstig zou zijn..daar heb ik de info niet vandaan, heb ik je laten zien ook.

Wat ts betreft, als dit een olie lekkage zou zijn geweest, dan hadden ze dit wellicht direct kunnen zien bij de 'keuring' , apk, naar ik aanneem, in al de andere gevallen: Als de Toyota Starlet er nog goed uitziet, is het misshien een optie, om een ander blok er in te leggen. Zoveel werk is dat nu ook weer niet, heb zelf jaaaaren geleden, maar genoeg motoren uit en ingebouwd, peugeot's, ford's (granada o.a) simca 1100, vw kevertjes, renault 16, opel olympia, opel kadett's, ik weet niet of dit tegenwoordig uberhaupt nog vaak wordt gedaan, echt niet. Ik bouw niets meer in of uit, da's zeker...gaat niet (meer) helaas!

Groeten, Henri