Kosten acceptgiro
mag de kpn kosten in rekening brengen voor het sturen van een acceptgiro, terwijl zij ook de rekening via e-mail versturen?
Ja dat mag tegenwoordig het heeft niets te maken met het andere, het zijn dus 2 verschillende zaken.
Het is n.l. zo dat zij dus administratie kosten hebben om de accept giro te verwerken. Zo liggen zij dat uit.
Met vr.groet Valerius
Dag janns556,
Mijn gewaardeerde collega Valerius is niet geheel volledig in zijn antwoord.
Lees ook even het hier volgende arrest:
Acceptgirokosten-onterecht
Het is inderdaad wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste 2 of meer gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.
Zie ook:
http://jure.nl/BJ4855
Citaat uit de uitspraak:
.......Maar ook al zouden deze voorwaarden wel een grondslag bieden voor het in rekening brengen van dergelijke kosten, dan nog zou de kantonrechter deze als onredelijk bezwarend buiten toepassing laten. Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving.
......."
Toch blijven de grote bedrijven, zoals KPN, Ziggo, Zorgverzekeraars, de Energieleveranciers, etc. etc. kosten in rekening brengen die wettelijk dus niet zijn toegestaan. Dit is dus gewoon een vorm van diefstal van miljoenen euro's per maand (!) waar RADAR, KASSA, CONSUWIJZER en de CONSUMENTENBOND helemaal niets aan/mee doen.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Het is idd te belachelijk voor woorden dat je moet betalen om te betalen.
Ze mogen uberhaupt blij zijn dat ze jou als klant hebben.
Vodafone flikt dat kunstje ook, meer dan 4 euro betaal je daar, echt niet normaal.
Zou tijd worden dat er eens iets aan gedaan wordt.
@jans556
Even checken of ik het goed heb? Je krijgt exact dezelfde rekening in je mailbox? En betaal je dan via Ideal/Internetbankieren?
Mijn vraag is dan: waarom krijg je dan nog een acceptgiro?
Reden: ik zit bij Eneco en daar kreeg ik een tijdje terug een mailtje van met het verzoek of ik niet per Ideal wilde betalen. Ploft nu ook elke maand in de mailbox. Acceptkaart is afgeschaft en ook gelijk de acceptgiro kosten.
[Wil van Kpn ook wel op dezelfde manier, niets van gehoord dat dat (al) mogelijk was]
je schijnt alleen onder de kosten uit te kunnen komen als je betaald via automatische
incasso. ik heb wel eens gevraagd om via internet te kunnen betalen, maar heb daar nooit antwoord op gehad.
@ read:
In onze Openbare Biblitheek is ook contributie verschil. Er kan niet cash betaald worden, wel via schriftelijke bank opdracht en internet per opdracht, doch dat wordt gelijk gesteld qua prijs met acceptgiro.
Vorige week confronteerde ik de chef front office van met hun tariefstelling:
Op het prijsverschil wijzend zei hij dat er voor betalen per acceptgiro geen geld bij opgezet was, doch dat er een korting was voor mensen welke per aut. incasso betalen. Hij heeft de uitspraak van de rechter in Haarlem in juli j.l. op internet gezien en daarover haalde hij de schouders op, zei: "Dat ligt anders." en ging verder met zijn werkzaamheden.
Doch het is wel degelijk een verhoging voor acceptgiro, zo zie ik het, want een regel uit hun schrijven schrijven van 2006 is:
"Vanaf 2006 is betaling door middel van een machtiging blijvend goedkoper. Betaling middels een incasso heeft in 2006 zelfs geen prijsverhoging tot gevolg.
De tarieven zijn per 01-01-2006 als volgt, waarbij we dus verschil maken in betalingswijze:
65 jaar en ouder: Betaling per acceptgiro: €23,00 per incasso: €22,00."
Einde citaat.
In 2005 was die 65+ contributie ook €22,00.
Dus hun schrijven uit december 2005 logenstraft zijn uitspraak nu. Daar sla ik hem nog even mee om de oren, volgende week. Eventueel ga ik in een klachtenprocedure.
Hardware ERror MAN.
jans556 schreef op woensdag 16 dec 2009, 18:34: je schijnt alleen onder de kosten uit te kunnen komen als je betaald via automatische
incasso. ik heb wel eens gevraagd om via internet te kunnen betalen, maar heb daar nooit antwoord op gehad.
Klopt KPN geeft nooit antwoord op vragen van klanten.Een misplaatste arrogantie dus dit klantonvriendelijke bedrijf
Maanden geleden is dit probleem ooit op het nieuws gekomen....
De smoes werd toen verteld....Als men éénmaal die extra kosten al heeft betaald....moet men toch steeds die absurde verzonnen bedragen blijven betalen....Consumenten zijn overal de dupe van de slinkse werkwijze van de grote graaiers....Niemand komt nog in verzet....Want de meesten vinden het normaal dat wij met zijn allen toch steeds akkoord gaan/zijn met de ingevoerde opgehemelde bedragen die wij toch blijven betalen.....ZONDER VERZET
Dit is je reinste diefstal. De rechter heeft zich hier ondubbelzinnig over uitgesproken en de bedrijven die het betreft doen gewoon of hun neus bloedt. Klagen helpt niet. Je krijgt een nietszeggend standaardantwoord en als je doorvraagt om een inhoudelijke reactie blijft het oorverdovend stil. Een rechtzaak aanspannen om een paar Euro (per bedrijf) doe je natuurlijk niet en daar speculeert men vermoedelijk op.
Diverse malen bij Radar, Kassa en de Consumentenbond gevraagd om aandacht voor deze praktijken, maar tot dusver tevergeefs. Is blijkbaar niet interessant voor de behartigers van de consumentenbelangen.
Inderdaad is dit probleem niet 'sexy' voor de diverse 'consumentenbehartigersprogramma's' ( wauw), 20 X woordwaarde...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer