ja
door jans556 Dec 16, 2009 om 13:00
Computers & telefonie

Kosten acceptgiro

mag de kpn kosten in rekening brengen voor het sturen van een acceptgiro, terwijl zij ook de rekening via e-mail versturen?

4877 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag tegenwoordig het heeft niets te maken met het andere, het zijn dus 2 verschillende zaken.
Het is n.l. zo dat zij dus administratie kosten hebben om de accept giro te verwerken. Zo liggen zij dat uit.
Met vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag janns556,

Mijn gewaardeerde collega Valerius is niet geheel volledig in zijn antwoord.

Lees ook even het hier volgende arrest:

Acceptgirokosten-onterecht

Het is inderdaad wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste 2 of meer gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.

Zie ook:

http://jure.nl/BJ4855

Citaat uit de uitspraak:

.......Maar ook al zouden deze voorwaarden wel een grondslag bieden voor het in rekening brengen van dergelijke kosten, dan nog zou de kantonrechter deze als onredelijk bezwarend buiten toepassing laten. Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving.
......."

Toch blijven de grote bedrijven, zoals KPN, Ziggo, Zorgverzekeraars, de Energieleveranciers, etc. etc. kosten in rekening brengen die wettelijk dus niet zijn toegestaan. Dit is dus gewoon een vorm van diefstal van miljoenen euro's per maand (!) waar RADAR, KASSA, CONSUWIJZER en de CONSUMENTENBOND helemaal niets aan/mee doen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is idd te belachelijk voor woorden dat je moet betalen om te betalen.
Ze mogen uberhaupt blij zijn dat ze jou als klant hebben.
Vodafone flikt dat kunstje ook, meer dan 4 euro betaal je daar, echt niet normaal.

Zou tijd worden dat er eens iets aan gedaan wordt.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jans556

Even checken of ik het goed heb? Je krijgt exact dezelfde rekening in je mailbox? En betaal je dan via Ideal/Internetbankieren?
Mijn vraag is dan: waarom krijg je dan nog een acceptgiro?

Reden: ik zit bij Eneco en daar kreeg ik een tijdje terug een mailtje van met het verzoek of ik niet per Ideal wilde betalen. Ploft nu ook elke maand in de mailbox. Acceptkaart is afgeschaft en ook gelijk de acceptgiro kosten.
[Wil van Kpn ook wel op dezelfde manier, niets van gehoord dat dat (al) mogelijk was]

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

je schijnt alleen onder de kosten uit te kunnen komen als je betaald via automatische
incasso. ik heb wel eens gevraagd om via internet te kunnen betalen, maar heb daar nooit antwoord op gehad.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2009 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ read:

In onze Openbare Biblitheek is ook contributie verschil. Er kan niet cash betaald worden, wel via schriftelijke bank opdracht en internet per opdracht, doch dat wordt gelijk gesteld qua prijs met acceptgiro.

Vorige week confronteerde ik de chef front office van met hun tariefstelling:
Op het prijsverschil wijzend zei hij dat er voor betalen per acceptgiro geen geld bij opgezet was, doch dat er een korting was voor mensen welke per aut. incasso betalen. Hij heeft de uitspraak van de rechter in Haarlem in juli j.l. op internet gezien en daarover haalde hij de schouders op, zei: "Dat ligt anders." en ging verder met zijn werkzaamheden.

Doch het is wel degelijk een verhoging voor acceptgiro, zo zie ik het, want een regel uit hun schrijven schrijven van 2006 is:
"Vanaf 2006 is betaling door middel van een machtiging blijvend goedkoper. Betaling middels een incasso heeft in 2006 zelfs geen prijsverhoging tot gevolg.
De tarieven zijn per 01-01-2006 als volgt, waarbij we dus verschil maken in betalingswijze:
65 jaar en ouder: Betaling per acceptgiro: €23,00 per incasso: €22,00."
Einde citaat.
In 2005 was die 65+ contributie ook €22,00.

Dus hun schrijven uit december 2005 logenstraft zijn uitspraak nu. Daar sla ik hem nog even mee om de oren, volgende week. Eventueel ga ik in een klachtenprocedure.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

jans556 schreef op woensdag 16 dec 2009, 18:34: je schijnt alleen onder de kosten uit te kunnen komen als je betaald via automatische
incasso. ik heb wel eens gevraagd om via internet te kunnen betalen, maar heb daar nooit antwoord op gehad.

Klopt KPN geeft nooit antwoord op vragen van klanten.Een misplaatste arrogantie dus dit klantonvriendelijke bedrijf

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maanden geleden is dit probleem ooit op het nieuws gekomen....
De smoes werd toen verteld....Als men éénmaal die extra kosten al heeft betaald....moet men toch steeds die absurde verzonnen bedragen blijven betalen....Consumenten zijn overal de dupe van de slinkse werkwijze van de grote graaiers....Niemand komt nog in verzet....Want de meesten vinden het normaal dat wij met zijn allen toch steeds akkoord gaan/zijn met de ingevoerde opgehemelde bedragen die wij toch blijven betalen.....ZONDER VERZET

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is je reinste diefstal. De rechter heeft zich hier ondubbelzinnig over uitgesproken en de bedrijven die het betreft doen gewoon of hun neus bloedt. Klagen helpt niet. Je krijgt een nietszeggend standaardantwoord en als je doorvraagt om een inhoudelijke reactie blijft het oorverdovend stil. Een rechtzaak aanspannen om een paar Euro (per bedrijf) doe je natuurlijk niet en daar speculeert men vermoedelijk op.
Diverse malen bij Radar, Kassa en de Consumentenbond gevraagd om aandacht voor deze praktijken, maar tot dusver tevergeefs. Is blijkbaar niet interessant voor de behartigers van de consumentenbelangen.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is dit probleem niet 'sexy' voor de diverse 'consumentenbehartigersprogramma's' ( wauw), 20 X woordwaarde...

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lezers,
Volgens mij mogen er bij een acceptgirokaart inderdaad geen extra kosten in rekening worden gebracht maar, veel bedrijven doen dat toch.
Ik betaal ook aan Ziggo, vroeger Casemaffia geheten, per 3 maanden het abonnement. Ik ben na een strijd van bijna een jaar in een zaak tegen Casemaffia (samen met mijn rechtsbijstandsverzekering) tot een voor mij gunstige oplossing kunnen komen.
Toen heb ik gelijk geschreven dat ik ze nooit meer zal vertrouwen en dat ze voortaan maar een acceptgirokaart moesten sturen. Ik had dat er wel voor over.

Maar.... wat is dit eigenlijk voor een land: overal om je heen probeert men je te bedriegen, te beliegen en te bestelen.
Kwartje Kok, omrekening gulden naar euro, provinciale opcenten, benzine- en dieselaccijns, sms diensten, telecomproviders, "gratis" bustochtjes, reclames voor voedingssupplementen die voor geen meter werken, illegaal geïmporteerde slechte medicijnen, kraanwater verkopen als bronwater en weet ik wat nog meer.
Frauderende bouwondernememingen, politiechefs, banken, verzekeringen en spaarkassen.
Een oorlog in Afghanistan die nooit te winnen is maar ons als burgers klauwen met geld kost, Ethiopische zeerovers die in de watten worden gelegd, extremisten, vandalen, hooligans, dieven en moordenaars die bij ontdekking op hun privacy en mensenrechten wijzen en op onze kosten een advocaat toegewezen krijgen evenals illigale vreemdelingen, een bezetting van Irak om er een democatie van te maken (wel eens van een democratische moslimstaat gehoord?)
Logisch dat veel Nederlanders het hier zat zijn en naar elders vertrekken.
Ik weet wel waar ik de komende gemeenteraads- en kamerverkiezingen op ga stemmen!

CK

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

c.kramer67 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 16:47:

Beste lezers,

Maar............ wat is dit eigenlijk voor een land: overal om je heen probeert men je te bedriegen, te beliegen en te bestelen.
Kwartje Kok, omrekening gulden naar euro, provinciale opcenten, benzine- en dieselaccijns, sms diensten, telecomproviders, "gratis" bustochtjes, reclames voor voedingssupplementen die voor geen meter werken, illegaal geïmporteerde slechte medicijnen, kraanwater verkopen als bronwater en weet ik wat nog meer.
Frauderende bouwondernememingen, politiechefs, banken, verzekeringen en spaarkassen.
Een oorlog in Afghanistan die nooit te winnen is maar ons als burgers klauwen met geld kost, Ethiopische zeerovers die in de watten worden gelegd, extremisten, vandalen, hooligans, dieven en moordenaars die bij ontdekking op hun privacy en mensenrechten wijzen en op onze kosten een advocaat toegewezen krijgen evenals illigale vreemdelingen, een bezetting van Irak om er een democatie van te maken (wel eens van een democratische moslimstaat gehoord?)
Logisch dat veel Nederlanders het hier zat zijn en naar elders vertrekken.
Ik weet wel waar ik de komende gemeenteraads- en kamerverkiezingen op ga stemmen!
Geef hieronder ook uw mening!!!

CK

Dit lijkt me een geschikt stukje voor het forum hier. Mijn idee is dat je dit stukje dus in de rubriek DISCUSSIES zou kunnen plaatsen (uiteraard als je dat zelf zou willen).

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, en onder Geert wordt alles goedkoper. Toch? Behalve de waterstofperoxide, die wordt verboden voor iedereen die niet aan de macht is. Wat heeft stemmen te maken met de kosten van een acceptgiro? Nada.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neeeeee niet de waterstof verbieden, hoe moet ik anders de highlights in mn haar krijgen :-(

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee per 01-06-2009 mag geen enkel bedrijf meer kosten in rekening brengen, als ze ook andere betalingsmogelijkheden aanbieden o.a. incasso, paypal, etc. je kan de kosten terug vragen overheid heeft dit besloten, als je een accept krijgt trek je zelf de kosten van de accept (tussen 0,50 en 2,50) van de rekening af, en meld dat aan het bedrijf, voor 0,50 cnt sturen ze echt geen incasso, kost meer dan opleverd, maar jij staat in je recht, omdat ze een rekening via mail zenden en dat is gratis

succes

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt het verkeerd: ze mogen WEL kosten in rekening brengen als ze andere betaalmogelijkheden hebben.
Hebben ze dit niet, dan mogen ze GEEN kosten in rekening brengen.

ve
door verwijderd - Dec 18, 2009 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sonjaatje,

Als een bedrijf 2 of meer gratis betalingswijzen aanbiedt en de klant geeft aan, van die aangeboden 2 betalingswijzen geen gebruik te willen maken, dan mogen er extra kosten voor een acceptgiro in rekening worden gebracht. In de praktijk komt dat neer op het accepteren van 1)een automatische incasso of 2) een andere gratis betalingswijze (bijvoorbeeld een mailrekening). Wil je dat niet dan is een opslag toegestaan.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook geprobeerd en dit is het antwoord wat ik kreeg:

Geachte heer,

Net als vele andere bedrijven in Nederland brengt KPN een bescheiden bedrag in rekening als klanten ervoor kiezen om per acceptgiro te blijven betalen. De reden hiervoor is dat de verwerking van de papieren acceptgiro omslachtig en bewerkelijk is ten opzichte van bijvoorbeeld automatische incasso. Het brengt dus extra kosten met zich mee.
Verreweg het merendeel van de klanten van KPN kiest voor het gemak van automatische incasso; dit is veel efficiënter en er hoeven geen onkosten voor in rekening gebracht. Door zijn klanten zelf de keuze te laten maken voldoet KPN keurig aan alle wettelijke eisen.

KPN heeft kennisgenomen van de uitspraak van de kantonrechter in Haarlem en volgt de ontwikkelingen met interesse. Mocht deze uitspraak uiteindelijk leiden tot een aanpassing van de geldende wetten en regels voor KPN, wat nu niet het geval is, dan zullen wij uiteraard ons beleid herzien en hierop aanpassen.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Wim van Wetten
KPN

Misschien moeten we die arrogante heren in hun ivoren torens gezamenlijk aanpakken.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yep Read, wij zeggen hetzelfde :-)

Ik blijf het schandalig vinden.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Toch blijven de grote bedrijven, zoals KPN, Ziggo, Zorgverzekeraars, de Energieleveranciers, etc. etc. kosten in rekening brengen die wettelijk dus niet zijn toegestaan...........

Veel van bovengenoemde grote bedrijven werken ook met de gratis digitale nota. Dat betekent dat er inderdaad 2 gratis betaalmogelijkheden - tesamen met de automatische incasso - worden aangeboden en zij dus terecht acceptgirokosten in rekening brengen.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie van KPN dat verwerking van een acceptgiro extra kosten met zich meebrengt, die door de afnemers betaald moeten worden, is een drogreden. De rechter heeft daar korte metten mee gemaakt: citaat uit het vonnis: "Dat [bedrijf] voor het administreren van inkomende betalingen kosten moet maken ligt voor de hand. Dergelijke kosten behoren echter tot de algemene bedrijfskosten die zij via haar tarieven terug moet zien te verdienen."
En even verder: "Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving." einde citaat.

Dus KPN (en alle andere bedrijven die zich hieraan schuldig maken) houdt zich wel aan de wet, want er is geen wettelijk verbod op dit soort praktijken, maar handelt in strijd met deze rechterlijke uitspraak.

Ook Essent heeft het niet helemaal begrepen. Bij Essent bestond de mogelijkheid om per accept-email, zonder kostenopslag te betalen. En uitgerekend deze zomer heeft Essent deze mogelijkheid om zeep geholpen, zogenaamd omdat er te weinig belangstelling voor was. Weer zo'n drogreden. Al die bedrijven willen alleen maar meer geld vangen. En een bedrag van één tot enkele Euro's extra per betaling, loopt op jaarbasis natuurlijk lekker op.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2009 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik word echt helemaal gek van Vodafone. Die blijft al maanden meer dan 4 euro in rekening brengen voor het niet betalen per automatische incasso, maar ik betaal WEL via ai.
Elke keer moet ik dan mailen, en dan storten ze het weer terug.

Hoe achterlijk kunnen ze zijn &^%$###$%^&

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ziggo verhoogt per 1 maart de kosten van het gebruik van de acceptgiro tot €2,50 per ac, terwijl ze ook nog eens €1,25 per papieren afschrift gaan berekenen. Kassa dus voor hen.

Ik kan niet van een automatische incasso of digitale rekening gebruik maken daar al mijn betalingen door de Kredietbank worden verzorgt. Dus mag ik lekker al die extra kosten gaan betalen, terwijl ik hoop dat de belettering dan maar minstens in 24 kt goud is.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2010 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Papieren rekening heb je toch niet nodig? Die kan je zo downloaden van 'mijn ziggo' en eventueel uit printen. Dat scheelt 1,25.