di
door dittez Jul 31, 2013 om 19:51
Voeding & gezondheid

Kosten allergie test

Ik had de huisarts gevraagd om een recept voor een medicijn tegen hooikoorts. Zij wilde dit niet zomaar uitschrijven, wilde eerst via bloedonderzoek bewijs van mijn klachten. Dat hooikoorts onderzoek blijkt allergie test te heten. We kregen de rekening van Zilveren Kruis, blijkt het € 125,- te hebben gekost!! Allemaal zelf betalen middels eigen bijdrage. Heb bij de verzekering om een overzicht gevraagd hoe al die kosten precies tot stand zijn gekomen, maar die verwijzen mij naar het laboratorium. Het labpersoneel kan niets doen en verwijzen mij naar de huisarts. De (assistente v.d.) huisarts vandaag gebeld, net terug van vakantie, die zegt dat het niet hun verantwoordelijkheid is, dat moet de patient zelf eerst navragen bij de verzekering. Mijn vraag is of er meer mensen zijn die met zulke belachelijk hoge kosten worden geconfronteerd en hoe/bij wie kun je er in hemelsnaam achterkomen hoeveel kosten er aan een onderzoek zijn verbonden. Als ik dit van te voren had geweten... Uit het bloedonderzoek bleek overigens dat ik allergisch ben voor graspollen en ik haal nu gewoon medicijnen bij de Etos die uitstekend zijn werk doen!

28928 28 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2013 om 20:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de vraag hoe je achter die kosten kunt komen heb ik geen antwoord.
Voor anti-allergie medicijnen zie hier (klik) informatie van de apotheek.
Ik weet dat de daar genoemde Cetirizine ook te koop is bij Lidl voor 0,99 E/7tabletten en ik meen die ook bij Aldi voor die prijs te hebben gezien.
Ik zag dat Etos Loratadine verkoopt voor 5,49/10 tabletten, dus daar ben je wat duurder uit indien Cetirizine net zo goed werkt.

vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2013 om 20:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je juist blij moet zijn met een huisarts die eerst een degelijk onderzoek laat doen en geen automatische medicijnen-schuifster is, maar dat is maar net in hoeverre je dat beseft.
Enkele van de symptomen die bij hooikoorts passen kunnen ook een andere oorzaak hebben dan alleen, in jouw geval, allergisch voor graspollen, dus wees blij dat je het nu zeker weet.
En ja, een dergelijk onderzoek is duurder.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 22:04
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als u wist waar u allergisch voor was had, m.i. de huisarts dit ook geweten. Ga dus mee met het antwoord van gompy2, want om vast te stellen waar men allemaal allergisch voor kan zijn is legio. Vind het bedrag niet uitzinnig hoog, als er dus naar meer dan één allergie is gezocht. Okay, nu blijken het 'alleen maar' graspollen te zijn, maar er had natuurlijk uit het onderzoek veel meer punten naar voren kunnen komen. Kan dan wel weer met uw gedachte meegaan waarom er geen antwoord kan komen hoe de rekening tot stand is gekomen. Maar laboratorium onderzoek is gewoon niet goedkoop, helaas.

di
door dittez - Jul 31, 2013 om 22:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem de huisarts niet kwalijk dat ze eerst wil weten of ze wel terecht iets uitschrijft, maar voor iemand met een kleine beurs is het wel erg schrikken. (ik laat ook eens in de zoveel tijd bloed onderzoeken vanwege de schildklier functie, die kosten zijn te doen) Ik wil graag weten hoe je er van te voren achter kunt komen wat de kosten van bepaalde onderzoeken zijn. Dan kun je dat meewegen in je besluit of je iets wel of niet wilt.

moeder56
door moeder56 - Jul 31, 2013 om 22:27
483 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat het eigen risico € 350,00 per jaar is ben je maximaal kwijt:
per maand € 29.16 of
per week € 6.73 of
per dag € 0.95

Dat kunt u betalen/reserveren of niet. Denk niet dat u daarvoor de kosten hoeft te weten om de afweging te maken.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 22:31
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Beste dittez, dan had u uw arts toch ook kunnen zeggen dat u het (bijna) niet betalen kan; misschien had haar praktijk ondersteunster (indien aanwezig in de praktijk) dan even bloed kunnen prikken.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 22:36
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@moeder56, ja, dat is de €350,00 eigen risico. U vergeet voor het gemak even de maandelijkse kosten van de verzekering?

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij het Zilveren Kruis kunt u toch inloggen en dan de specificatie van de laboratorium onderzoeken bekijken.?

Moest verleden jaar bloed laten prikken voor een klacht en op het formulier waren wel 10 zaken aangekruist.

Op de specificatie van Anderzorg staat alles apart benoemd.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

En wat had die praktijkondersteuner dan met dat bloed moeten doen? Die kan daar geen allergietest op uitvoeren.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2013 om 23:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 jul 2013, 23:29]@tenormin

En wat had die praktijkondersteuner dan met dat bloed moeten doen? Die kan daar geen allergietest op uitvoeren.

Bij ons kan dat wel. En niet alleen bij ons. ziezelf. En dit is echt niet nieuw.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Volgens die site doet de assistente van het gezondheidscentrum dat op verzoek van de huisarts of de praktijkondersteuner. Dus niet de praktijkondersteuner zelf.

Ik vraag me af of het ook niet apart berekend zal worden, dus dat het eigen risico van toepassing zal zijn.

Het is trouwens geen bloedonderzoek, maar er worden in de huid krasjes gemaakt met die allergie opwekkende stoffen.

di
door dittez - Aug 1, 2013 om 17:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

@moeder 56: Ik wil wel de kosten weten van te voren. Dat is toch normaal? Je koopt toch ook niet blindelings meubels, kleding, boodschappen etc?
@tijger1:het was een bloedonderzoek, was er toch echt zelf bij. En ik kon geen specificatie krijgen van Zilveren Kruis, moest het via het lab vragen. Maar die willen niets laten zien.
@tenormin: bloedprikken kan alleen via lab.
Ik denk dat er niet achter te komen is. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

dearagain
door dearagain - Aug 1, 2013 om 17:48
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in elk geval is het wél duidelijk, dat ook zo de basis er ligt dat er gefraudeerd kan worden

*vrij recent is daar een inschatting van gemaakt en de totale fraude zou om en de nabij 3 miljard euro per jaar bedragen!!!

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dittez

Meubels en kleding kunt u van zonder. Gaat u dat ook eerst vragen als u gedotterd moet worden of aan de nierdialyse?

Ik had verleden jaar een vraag over mijn bloedonderzoek. Het laboratorium gebeld en ze hebben me precies verteld, hoe het in elkaar zat.

Blijkbaar wordt er bij verschillende laboratoria anders gereageerd.

di
door dittez - Aug 2, 2013 om 06:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Op Nu.nl staat vandaag toevallig een stukje over de exorbitante bedragen die door sommige labaratoria worden berekend voor SOA tests.
Er zijn veel mensen die vinden dat gezondheid best wat geld mag kosten en zijn bijna kritiekloos als het om betalen gaat. Daar wordt m.i. handig op ingespeeld.

http://www.nu.nl/binnenland/3540726/stop-dure-aanbieders-soa-tests.html

costnix
door costnix - Aug 7, 2013 om 12:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 jul 2013, 23:55]@tenormin

Het is trouwens geen bloedonderzoek, maar er worden in de huid krasjes gemaakt met die allergie opwekkende stoffen.

Nee! Het zijn twee VERSCHILLENDE testen! Er is een bloedtest EN de allergietesten met krasjes c.q. Injecties. Ik spreek hierbij uit eigen ervaring.

me
door mein33 - Aug 7, 2013 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=dittez schreef op donderdag 1 aug 2013, 17:43]@moeder 56: Ik wil wel de kosten weten van te voren. Dat is toch normaal? Je koopt toch ook niet blindelings meubels, kleding, boodschappen etc?
@tijger1:het was een bloedonderzoek, was er toch echt zelf bij. En ik kon geen specificatie krijgen van Zilveren Kruis, moest het via het lab vragen. Maar die willen niets laten zien.
@tenormin: bloedprikken kan alleen via lab.
Ik denk dat er niet achter te komen is. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

@ dittez,

U geeft te kennen van tevoren de kosten te willen weten, waarom heeft u dan "blindelings" met de test ingestemd zonder naar de kosten te hebben gevraagd ?
Even als voorbeeld: u krijgt een hartinfarct of andere ernstige medische klachten, wilt u dan ook nog de kosten van tevoren weten ?

el
door elze30 - Aug 8, 2013 om 23:37
150 Antwoorden / 3 Vragen

", maar die verwijzen mij naar het laboratorium. Het labpersoneel kan niets doen en verwijzen "

Volgens de regels is de zorgverlener, dit is hier het laboratorium, verplicht u de factuur te sturen.( op aanvraag)

pa
door pan90 - Nov 7, 2013 om 16:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht naïef, maar ik heb zojuist ook een rekening van 227,57 euro gehad voor een allergietest bij de huisarts voor hooikoorts en huisstofmijt. Schrok ik even! Ik wist wel dat het niet gratis zou zijn, maar ik dacht zelf aan maximaal 50 euro. Dit is toch wel even andere koek. Bij zulke hoge bedragen zou ik ook graag eerst op de hoogte worden gebracht, van de kosten.

Als ik het zou kunnen terugdraaien zou ik het zeker doen, dit is mij zo'n testje niet waard. Helaas is het geen bank/stoel/tafel.
Ik zou ook graag willen weten waar de kosten vandaan komen want dit is achterlijk, het enige wat ik terug kan zien is dit:

€ 9,33
€1,11
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€18,66
€1,10
€ 24,88
€1,11
€13,30

En als omschrijving staat er 'Ziekenhuis' achter elk bedrag, dus daar wordt je ook niet veel wijzer van.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als het gratis is, mag alles onderzocht worden en wilt u het weten. Nu moet u betalen, maar kan dan ook de juiste remedie voorgeschreven krijgen. In het vervolg dus maar gewoon thuis blijven met uw klachten en op goed geluk een medicijn slikken? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

pa
door pan90 - Nov 7, 2013 om 17:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin reactie. Ik verwachtte niet zulke hoge kosten, niet dat het gratis was. Het probleem is dat het niet transparant is, ik wil graag weten hoe de kosten zijn verdeeld. Ik kan niet zien of ze stiekem meer testen dan nodig is bijv.
Bovendien als je zo op internet speurt dan zijn er mensen die 50 euro betalen voor hun hooikoorts allergietest en mensen die er 300 voor betalen. Dat is op z'n minst opvallend te noemen!
We kunnen wel allemaal onze ogen sluiten en alle kosten accepteren, maar misschien worden er onnodig hoge kosten gemaakt die wij met z'n allen nationaal betalen. Dus transparantie is niet zo slecht, er moet duidelijkheid zijn waar je geld precies naar toe gaat.

Het zou niet de eerste keer zijn dat je hoort dat zorgverleners hogere kosten declareren dan dat gebruikt is.

tenormin
door tenormin - Nov 7, 2013 om 17:30
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 nov 2013, 17:09]Dus als het gratis is, mag alles onderzocht worden en wilt u het weten. Nu moet u betalen, maar kan dan ook de juiste remedie voorgeschreven krijgen. In het vervolg dus maar gewoon thuis blijven met uw klachten en op goed geluk een medicijn slikken? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

pan90 schrijft toch niet dat hij het gratis wilde; dacht dat €50,00 wel voldoende zou zijn. Mijn allergietest (trouwens) was veel minder duur, maar dat kan te maken hebben gehad dat ze maar naar één ding zochten.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huisarts krast op een formulier allerlei hokjes aan, waarvan hij wil dat het onderzocht wordt. Maak voortaan een kopie van dat formulier en leg dat eerst voor aan een lab, met de vraag wat het gast kosten. Niet dat u dan zeker weet of ze die onderdelen ook echt onderzoeken, ook weet u niet of het nodig is, maar dan kunt u besluiten of u met uw klachten blijft doorlopen, of dat u antwoord wil.

costnix
door costnix - Nov 7, 2013 om 21:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Op het laboratorium kennen de mensen, die de testen uitvoeren de prijzen NIET. Hooguit kennen zij de onderzoekscodes.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar overstappen naar Anderzorg. Daar stond bij mijn bloedonderzoek elk onderdeel apart vermeld met de prijs.

Dus het kan wel.

pi
door pieterwolters - Nov 8, 2013 om 09:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 7 nov 2013, 21:33]@tijger1
Op het laboratorium kennen de mensen, die de testen uitvoeren de prijzen NIET. Hooguit kennen zij de onderzoekscodes.

Het ontbreken van inzicht in de werkelijke kosten is dan ook 1 van de oorzaken van de hoge zorgkosten. Zowel patienten als zorgverleners hebben dit altijd van ondergeschikt belang gevonden. Ik denk dat het goed is als iedere betrokkene op de hoogte is van wat iets kost. Medewerkers kunnen dan wat kritischer kijken naar alles wat ze doen, en bij patienten komt waarschijnlijk meer begrip voor de kosten.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2013 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 7 nov 2013, 21:33]@tijger1
Op het laboratorium kennen de mensen, die de testen uitvoeren de prijzen NIET. Hooguit kennen zij de onderzoekscodes.

Nee, maar daar is ook een afdeling die de nota's opstelt aan de hand van de codes.

aa
door aamir_honest - Jan 15, 2014 om 15:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt. Een keer bloedonderzoek gedaan op advies van huisarts en inmiddels heb ik een nota van 177 euro van zilverenkruis ontvangen. Ik heb zilverenkruis gebeld en
volgens hun 177 euro zijn gedeclareerd door de huisarts. Op de nota zie ik 8 bloed onderzoeken elke koste ongeveer 21 euro en allen onderzoeken zijn gedaan op dezelfde datum 31 mei en volgens medewerker van zilverenkruis behalve deze gedeclareerde onderzoeken zijn nog vijf keer huisarts bezoek gedeclareerd op dezelfde datum 31 mei. Dat vind ik belachelijk want in 2013 ben ik
een keer bij huisarts geweest en dat was een keer op 31 mei .Ik heb medewerker gevraagd om alle gedeclareerde kosten me mailen met uitleg en hij heeft beloofd dat hij zal me mailen en dan zal ik naar huisarts gaan om te kunnen spreken over deze gedeclareerde kosten. Dus mensen opletten en ogen openhouden en gedeclareerde kosten van huisartsen altijd goed checken en controleren want er lopen veel dingen verkeerd bij de huisartsen.