le
door leo.sanderink Mar 1, 2014 om 20:03
Auto & vervoer

Kosten Apotheek

Mag een apotheek 6€ in rekening brengen voor medicijn begeleiding bij eerste uitgifte want ik heb al uitleg bij mijn huisarts en specialist gekregen bovendien zit bij elk medicijn een gebruiksaanwijzing en op internet die dat heeft staat ook alles. Ik ben bang dat de Italiaanse maffia massaal naar Nederland komt want hier kunnen ze nog heel veel leren hoe ze de boel kunnen oplichten. Wat een stelletje graaiers, ba,ba.

2472 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2014 om 20:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo leo.sanderink,

Ja, dat mag.
Trouwens, dat is al jaren zo.
Is nu alleen wat 'zichtbaarder' door de specificatie.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2014 om 20:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@leo.sanderink,

Nog wat duidelijker:

Dat is al járen het geval.

Voor medicijnen die u voor het eerst meekrijgt, of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt, geldt een apart tarief voor de zorg die de apotheker heeft verleend. Dit heet het 'eerste uitgifte tarief'. Vanaf 1 januari 2014 vindt u dit tarief apart terug op het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar.

Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, de zogenoemde ‘eerste uitgifte’, doet uw apotheek het volgende voor u:

een gesprek met u voeren over het gebruik en werking van het medicijn
nagaan of u andere medicijnen gebruikt
kijken of het medicijn geschikt is voor u, bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor
beoordelen of u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen
zo nodig contact opnemen met uw voorschrijvend arts
uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket zetten
gebruik, werking en eventuele bijwerkingen aan u uitleggen
de schriftelijke uitleg van het medicijn meegeven, meestal is dit de bijsluiter.

Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Twijfelt u over de (bij)werking of het gebruik, of heeft u vragen of problemen, neem dan gerust contact met uw apotheker op.
(Bron:apotheek.nl)

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2014 om 20:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@leo.sanderink,

Ter info: kijk bij deze zelfde vraag

ag
door agniso1946 - Apr 3, 2015 om 15:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet zelfs voor herhaalrecepten 6,30 euro betalen en krijg geen uitleg. Bij internetapotheek is dit 5,65 euro ook zonder uitleg maar wel aangetekend verstuurd. De kosten worden niet door de apotheek gevraagd maar door de ziektekostenverzekering

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=agniso1946 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 15:28]Ik moet zelfs voor herhaalrecepten 6,30 euro betalen en krijg geen uitleg. Bij internetapotheek is dit 5,65 euro ook zonder uitleg maar wel aangetekend verstuurd. De kosten worden niet door de apotheek gevraagd maar door de ziektekostenverzekering

Ja, dat klopt dus!
Lees de eerder gegeven reacties en de reactie bij je eigen vraag.
Dit betreft de terhandstellingskosten en die vallen onder het eigen risico!

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2015 om 16:11
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Soms is het een optie om in het zoekscherm rechts bovenin het scherm de vraag te stellen. Dan krijg je in 3 seconden (in dit geval) een dag leesvoer.

ag
door agniso1946 - Apr 3, 2015 om 16:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 15:59][quote=agniso1946 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 15:28]Ik moet zelfs voor herhaalrecepten 6,30 euro betalen en krijg geen uitleg. Bij internetapotheek is dit 5,65 euro ook zonder uitleg maar wel aangetekend verstuurd. De kosten worden niet door de apotheek gevraagd maar door de ziektekostenverzekering

Ja, dat klopt dus!
Lees de eerder gegeven reacties en de reactie bij je eigen vraag.
Dit betreft de terhandstellingskosten en die vallen onder het eigen risico!

Edrick het gaat over herhaalrecepten die ik gedurende 15 jaar aaneengesloten heb gebruikt. Dus niets eerste uitgifte.

tenormin
door tenormin - Apr 3, 2015 om 16:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=agniso1946 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 16:33]
Edrick het gaat over herhaalrecepten die ik gedurende 15 jaar aaneengesloten heb gebruikt. Dus niets eerste uitgifte.

Dat maakt helemaal niet uit. Ook ik, en enorm veel andere mensen slikken ook al jaren en jaren een medicijn. Iedere drie maanden (of over welke periode u ze ook verstrekt krijgt) daar moet over betaald worden. Is echt waar.

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 18:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=agniso1946 schreef op vrijdag 3 apr 2015, 16:33]
Edrick het gaat over herhaalrecepten die ik gedurende 15 jaar aaneengesloten heb gebruikt. Dus niets eerste uitgifte.

Ik heb het ook niet ALLEEN over de 1e uitgifte.
Je betaalt 'terhandstellingskosten' EN eventueel 1e uitgifte kosten.
Dat was altijd al zo, maar nu(per 1-1-2014) wordt dat apart zichtbaar gemaakt.
En dat komt ten laste van je eigen risico.

jo
door joentje1978 - Apr 4, 2015 om 22:51
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 1 mrt 2014, 20:09]@leo.sanderink,

Dit heeft de overheid bepaald. Het eerste uitgifte tarief geldt al sinds 2009, maar vanaf dit jaar staat het bedrag dus apart vermeld in het declaratieoverzicht. U bent niet duurder uit voor uw medicijnen door deze wijziging in de manier van declareren.

In sommige gevallen ben je WEL duurder uit dan voorheen.
Als medicijnen voorheen volledig door de zorgverzekering werden vergoed dan koste het je helemaal niets maar door de nieuwe regels betaal je nu wel de kosten eerste uitgave gesprek en elke keer als je het medicijn afhaalt de terhandstellingskosten dus ben je wel duurder uit.

Is gewoon geldklopperij met dank aan dat schorem in Den Haag!!

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2015 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joentje1978

Maar dat is alleen maar van toepassing bij mensen die een verzekering hebben, waarbij preferente medicijnen niet ten laste van het eigen risico gaan.

Bij de meeste verzekeringen gaan gewoon alle medicijnen ten laste van het eigen risico.

En als men dan zoveel medicijnen gebruikt dat die kosten zo zwaar gaan wegen, loopt men ook vast wel bij een specialist en dan is het eigen risico al op.