jo
door jos1965 Jul 28, 2015 om 08:51
Geldzaken & recht

Kosten gebruiksovereenkomst buren laten betalen?

Gisteren ben ik bij de advocaat geweest ivm het voorkomen van een recht van overpad/erfdienstbaarheid. Hij adviseerde mij een gebruiksovereenkomst te laten opstellen, kosten tussen 300 en 400 euro.
De buren hebben aangebouwd ca. 2003 daardoor is een stukje grond overgebleven waarop zij wel een auto konden plaatsen maar dan over ons erf in en uit moesten stappen, wij zijn hiermee akkoord gegaan.
Ze zijn niet afhankelijk van deze parkeerplaats, ze hebben nog een ruime garage voor 2 auto's.
Om erfdienstbaarheid te voorkomen zal er dus een gebruiksovereenkomst opgesteld moeten worden maar wij zijn van mening dat de buren deze kosten voor hun rekening moeten nemen. Het is onze grond, zij willen iets van ons, niet andersom.
Wij zijn voornemens dit weekend met hen rond de tafel te gaan zitten maar ben bang dat ze niet bereid zijn dit bedrag te betalen.
Wat zouden jullie dan doen? Alle adviezen zijn welkom!

10928 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens bent u aan het verkeerde adres en zou u bij een notaris moeten zijn.

Als u officieel wilt laten vastleggen dat uw buren op een bepaalde manier van uw grond gebruik mogen maken, en dat dat ook voir toekomstige eigenaren geldt?, moet dat op de juiste manier bij een notaris geregeld worden.

Uiteraard komen de kosten daarvan voor rekening van de buren,

Willen zij het niet officieel regelen en dus niet betalen, dan is het gebruik afgelopen. Dat is simpel.

hansje klein
door hansje klein - Jul 28, 2015 om 09:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een overeenkomst tussen twee partijen hoeft in principe niets meer dan twee pagina's papier te kosten.

Misschien komen er naast advocaatkosten, notariskosten nog kadasterkosten bij wanneer u het officiëel wilt laten registreren. U kunt ook voor een bepaalde tijd afspraken maken en een verlenging/aanpassing bij voorbeeld alle tien jaren agenderen. Hiermee kunt u de vergunstiging zelf verwoorden en tijdeljk controleren.

jo
door jos1965 - Jul 28, 2015 om 09:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijger1

Bedankt voor uw reactie! Het is echter zo dat er niets volgens kadaster vastgelegd gaat worden, een notaris is niet aan de orde. In een gebruiksovereenkomst opgesteld door de advocaat staat o.a. dat het ons eigendom is en blijft, wij het in en uitstappen over ons erf toestaan maar dat wij dit gebruik op ieder gewenst moment kunnen stoppen en bij verkoop vervalt dit recht sowieso, omdat het een persoonlijk gebruiksrecht wordt, hierdoor kun je verjaring (voor 20 jaar) voorkomen.

Het gaat ons erom of het netjes zou zijn om het gebruik/het recht te stoppen of onmogelijk te maken door dit stuk af te rasteren als de buren deze 300 tot 400 euro niet willen betalen. En die mening heeft u al gegeven. Zo denken wij er ook over.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind dat wel een heel hoge prijs voor zo'n overeenkomst eerlijk gezegd.

Men kan ook bij de notaris terecht voor zaken die niet per se in het kadaster en zo worden ingeschreven.

Mijns inziens heeft een notaris meer kennis van zulk soort zaken.

Ik neem aan dat u een prijsopgave gevraagd hebt aan die advocaat, maar dat u nog niet aan hem vastzit.

Persoonlijk zou ik nog eens informeren bij een notaris wat dit zou gaan kosten. Moet toch makkelijk voor € 200 of minder te regelen zijn. En dat zal bij de buren op minder weerstand stuiten.

Dus eerst met de buren praten dat u graag iets op papier wilt hebben en dan gaan shoppen voor een voordeliger overeenkomst.

Maar zoals gezegd, als zij categorisch weigeren iets vast te leggen, ook niet tegen een lagere prijs, dan is het afgelopen met het gebruik.

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 10:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jos1965,

..... maar ben bang dat ze niet bereid zijn dit bedrag te betalen. ....
Dus dan ..... komt er géén overeenkomst lijkt me.
Rare buren.

Met vr.gr.

jo
door jos1965 - Jul 29, 2015 om 11:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop dat jullie deze aanvulling nog lezen en erop reageren want ik weet het even niet meer.

Gisteravond de buren in kennis gesteld m.b.t. de gebruiksovereenkomst, ze vroegen zich af waarom wij daar "nu opeens" mee kwamen. Waren wij er 2 jaar geleden mee gekomen was het toch ook opeens en over 3 jaar ook. Daarbij komt dat ik vind dat wij geen verantwoordelijkheid hoeven afleggen over het waarom, het gaat immers om onze grond.
Afijn, waar ze zich niet in konden vinden is het punt dat wij in de gebruiksovereenkomst willen opnemen dat wij op ieder willekeurig moment, zonder opgaaf van reden, het gebruik kunnen stoppen (wel met opzegtermijn van bv 1 maand). Zij gaven de voorkeur eraan om dit gebruik pas te laten stoppen als wij het huis verkopen.

Ze zouden gaan overleggen, zich laten informeren en ons wel laten weten wat zij beslissen NA hun vakantie, ze vertrekken dit weekend en zouden 2 weken blijven.
Voordat ik hierop kon reageren stond ik alweer buiten want ze hadden het maar druk druk druk.

Ik weet nou niet of ik te voorbarig reageer maar ik ben niet van plan af te wachten totdat zij terug zijn van vakantie. Als ik toch een mogelijkheid geboden krijg om grond van buren te mogen gebruiken en ik vind dat belangrijk dan reageer ik toch voordat ik op vakantie ga? Ook ben ik pissig over de houding, zo van: "als wij tijd hebben en terug zijn van vakantie dan horen jullie wel wat wij beslissen". Potverdorie het is onze grond, ze mogen blij zijn dat ik niet per direct de toestemming intrek, naar de Gamma rijd en vanmiddag nog een afrastering plaats tegen de erfgrens.

Mijn vrouw zou het liefst de toestemming intrekken (per aangetekende brief) en dan een afrastering plaatsen, geen overeenkomst, gewoon duidelijke erfafscheiding en geen gedoe met
rechten van buren. We hebben het er tot vannacht nog over gehad en wij zijn voornemens af te wachten of we nog een terugkoppeling krijgen van de buren voordat ze op vakantie gaan, gebeurt dit niet dan vinden ze na hun vakantie een aangetekende brief in de bus en dan staat er een afrastering als ze terugkomen van vakantie.

Wat vinden jullie? Ben ik onredelijk? Iedere mening/reactie is welkom.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat u boos bent, maar op de keper beschouwd bent u ook wel een beetje onredelijk.

U had het voornemen deze zaak aankomend weekend met de buren te bespreken, maar nu blijkt dat zij dan op vakantie gaan.dus dat gesprek had al niet plaats kunnen vinden.

De situatie is al zo van 2003 zonder problemen neem ik aan. Waarom dan nog niet even geduld tot na hun vakantie? Er is toch niets dringends aan?

Als u nu uit boosheid de kont tegen de krib gooit en een hek plaatst, waartoe u natuurlijk volkomen gerechtigd ben, is de sfeer voorgoed verziekt.

Dat laat onverlet dat de beslissing om toestemming tot gebruik tegen en onder welke voorwaarden, geheel aan u is. Dus zij kunnen bijvoirbeeld niet eisen dat in de overeenkomst komt te staan, dat die pas vervalt bij verkoop van uw pand.
Een aanzegging tot niet meer mogen gebruiken met een opzegtermijn van een maand, lijkt mij heel redelijk.

Als er door andere redenen ruzie ontstaat, is een maand lang genoeg om je nog te ergeren aan de buren.

U bent aan deze hele kwestie begonnen omdat u geen erfdienstbaarheid en/of gewoonterecht wilt laten ontstaan. Niet omdat u van dat gebruik door hen af wil.

Hou dat doel dan ook voor ogen en zet uw erfenis opzij en heb nog even geduld.

jonnes
door jonnes - Jul 29, 2015 om 12:02
32 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet waar u zo moeilijk om doet? Het is UW grond, uw buren hebben daar NIETS over te zeggen! Leuk hekje plaatsen en probleem opgelost.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Erfenis = ergernis ;-)). Sorry

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2015 om 12:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik sluit me geheel bij het kommentaar van tijger1 aan. Helaas, ook al heeft u nòg zoveel gelijk en het recht om dit duidelijk te willen regelen, ontaarden zulke kwesties vaak in een emotionele twist. Geef de buren dus even de tijd om zich ter zake kundig te maken en zij gaan inzien dat ze de eigen glazen zullen ingooien wanneer ze niet willen samenwerken. Of ik als buur voor een mondelinge of schriftelijke afspraak zou gaan betalen.......? Juristentaal is niet nodig en logisch dat een advies geld kost, maar dan toch wel eerder ùw geld, dat niet uit het raam is gegooid daar u zich wilde informeren, maar daaraan hebben de buren wederom geen boodschap aan.........toch?
Wanneer de uitkomst toch een verbod gaat worden, zou ik goed overleggen of en wat voor een afscheiding u gaat zetten. Hoofdzakelijk vanwegen het extra onderhoud van bij voorbeeld een heg, of de perikelen die weer zullen gaan ontstaan over de precieze erfgrens, waar u niet overheen mag komen.

Wilt u (nog) met uw buren......of wilt u niet (meer), dat is hier de hamvraag.

jo
door jos1965 - Jul 29, 2015 om 12:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben inderdaad boos maar dat ik hun beslissing voor dit weekend wil weten (wij hoorden gisteravond pas dat ze op vakantie gaan) heeft een andere reden:

ik wordt ca. medio augustus geopereerd en heb daarna geen fut om me hiermee bezig te houden, ook zal ik lichamelijk dan geen afrastering kunnen plaatsen indien nodig.
Dit weten de buren niet, dit gaat hen ook niets aan, daar hoeven zij geen rekening mee te houden en dat zullen ze ook niet doen ook al zouden ze het weten, dus ik ben ook niet van plan rekening te houden met hun vakantie.

Ze hebben 3 dagen de tijd om te overleggen, zo moeilijk kan het toch niet zijn, wel of geen overeenkomst, denk eerder dat ze info aan het inwinnen zijn om het aan te vechten, maar dat even terzijde.

Wij hebben veel te lang veel te veel getolereerd en overal maar ja en amen op gezegd om de verstandhouding goed te houden maar als je na zoveel jaren merkt dat er van de andere kant alleen genomen wordt en alles als vanzelfsprekend wordt gezien dan houdt het een keer op.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat zo is, dan zou ik er geen woord meer aan vuil maken en een keurig hekje zetten.

Maar ze zouden nu nog ja kunnen zeggen en dan gast u kosten maken, waarna zij terugkomen van vakantie en ze nee zeggen.

Geld weggegooid.

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2015 om 12:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=jos1965 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:32]

Wij hebben veel te lang veel te veel getolereerd en overal maar ja en amen op gezegd om de verstandhouding goed te houden maar als je na zoveel jaren merkt dat er van de andere kant alleen genomen wordt en alles als vanzelfsprekend wordt gezien dan houdt het een keer op.

....waaruit misschien blijkt, dat uw hier vertelde verhaal slechts een kleinere fragmentopname is van een al eerder verzuurde verstandhouding. Er zijn ergere dingen, zolang u maar de situatie kunt beheersen. Te verwachten hondermomenten kunnen zich echter nog verder gaan opstapelen. (Geluidsoverlast, BQ-stank, huisdieren, kinderen die ontdeugend doen, uitrit blokkeren.......enz). U kunt dan niet meer met enige schappelijke communicatie rekenen en moet met het wetboek of APV op uw nachtkastje gaan slapen of wakker liggen. Bezint eer ge begint......

Ik wens u een gelukte operatie en goede gezondheid toe en......laat de boel zolang misschien toch nog even sloffen? Beter laat inzicht dan géén bij de buren!

jo
door jos1965 - Jul 29, 2015 om 12:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijger1

Ik begrijp uw laatste reactie niet helemaal? Als ik toch een afrastering plaats dan maakt het toch niet
uit of de buren ja of nee zeggen, daar heb ik hun toestemming niet voor nodig, dat is ons recht (althans tegen de erfgrens niet erop).

Of bedoelt u dat ze nu ja zeggen m.b.t. een gebruiksovereenkomst, wij die laten opstellen (kosten maken) en na hun vakantie zeggen ze nee?

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Stel dat de buren nu zeggen, ok last masr een gebruiksovereenkomst opstellen en na de vakantie tekenen we dan wel, want nu , druk, druk.

Dat geeft u opdracht aan die advocaat en bent dus verantwoordelijk voor betaling van de nota.

Na thuiskomst van de buren zeggen zij, we zien het toch niet zitten en stappen wel ergens anders uit.

Dan kunt u die advocaat betalen. Zonneveld.

Dus of u wacht echt met alles tot na de vakantie, of nog langer ivm uw gezondheid, zodat u zeker weet dat zij een overeenkomst aangaan en betalen. Of u zet een hek.

jo
door jos1965 - Jul 29, 2015 om 13:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

tijger 1

Helemaal duidelijk!

Maar ik ben niet van plan om nu al een gebruiksovereenkomst op te laten stellen mochten de buren er überhaupt in mee willen gaan en ons daarover deze week nog informeren.

Wat ik wel van plan ben is: een afrastering te plaatsen, hen hierover een aangetekende brief te sturen waarin ik het gebruik stop, ALS zij gewoon op vakantie vertrekken zonder ons een terugkoppeling te geven. Ze kunnen toch even iets laten weten, het zijn nog 3 dagen en de buurvrouw heeft vakantie en is thuis. Dat ze het druk heeft is niet mijn probleem, omdat zij heel veel wil en heel veel hooi op de vork neem hoeft ik niet te wachten.

Het enige dat ik me nu wel nog afvraag: als ik vrijdag a.s. 's avonds nog niets van hen gehoord heb dan kan ik wel een aangetekende brief sturen maar die krijgen ze niet meer (de aangetekende brief is op advies van de advocaat, wel zo netjes om aan te kondigen dat het gebruik stopt en er een afrastering geplaatst gaat worden), ze zullen dan wel pissig zijn dat er een afrastering staat als terug komen van vakantie. Tja, helaas is dat dan zo, ze hebben nu de mogelijkheid te reageren voordat ze vertrekken, doen ze dat niet zal het wel niet zo belangrijk zijn voor ze. Uit fatsoen zal ik ze dan wel vrijdagavond nog bellen of een briefje in de bus gooien dat er een aangetekende brief onderweg is.

me
door mein33 - Jul 29, 2015 om 13:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jos1965 schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:32]Ik ben inderdaad boos maar dat ik hun beslissing voor dit weekend wil weten (wij hoorden gisteravond pas dat ze op vakantie gaan) heeft een andere reden:

Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waarom u dit nu zo stel op sprong, na al die jaren, binnen een paar dagen "zwart op wit" wil vastleggen.
Het is geen probleem dat niet nog even kan wachten tot uw buren terug zijn van vakantie en u, na uw operatie, weer bent opgeknapt.
Waarom geeft u uw buren niet de ruimte om er tijdens en na hun vakantie over na te denken of zij wel een gebruikersovereenkomst met u willen en de kosten daarvan ook nog eens voor hun rekening te moeten nemen.
Ik denk dat zij het recht hebben om daar goed over te kunnen nadenken en om zich over de voor- en nadelen van deze overeenkomst kunnen informeren.
U moet wel aangeven dat u, indien zij hier niet mee akkoord gaan, een erfafscheiding gaat plaatsen zodat zij ook dit in hun overweging kunnen meenemen.
Denkelijk zit er nog een "addertje onder het gras" verborgen en zal de verstandhouding met uw buren verstoord raken als dat al niet de aanleiding is tot deze actie.
Geef uw buren en u zelf even de ruimte (tijd) om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen.

me
door mein33 - Jul 29, 2015 om 13:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jos1965 schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:32]tijger 1

Wat ik wel van plan ben is: een afrastering te plaatsen, hen hierover een aangetekende brief te sturen waarin ik het gebruik stop,

De kosten voor een aangetekende brief kunt u zich besparen.
Het is voldoende om alleen maar tegen de buren te zeggen (mondeling) dat u met ingang van heden het gebruik van uw grond nier meer is toestaat en dat er bij de hun terugkeer van de vakantie een erfafscheiding zal zijn geplaatst.
U vangt dan minimaal "twee vliegen in één klap" :
1/ U verziekt de vakantie van uw buren.
2/ Het gezegde "beter een goede buur dan een verre vriend" is gelijktijdig niet meer van toepassing.

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2015 om 14:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Luxe-problemen" nu ook nog cultiveren.......? Treiter-aanwijzingen :-((

Sadistisch misschien nog (voor de vakantie) een aanvraag sturen om de schutting òp de erfgrens te mogen zetten en de kosten samen te delen.......

Andere treitervoorstellen?

jo
door jos1965 - Jul 29, 2015 om 14:41
6 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad ******* ik kan er beter niet meer op reageren en dit lijntje sluiten.
Ook ik krijg bijna een lachkramp van de reactie van mein33.
Zou graag van bepaalde beweringen in haar/zijn reactie het betreffende art. BW of een andere juridische onderbouwing lezen.

groetjes, case closed!

me
door mein33 - Jul 29, 2015 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jos1965 schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:41]Inderdaad ******* ik kan er beter niet meer op reageren en dit lijntje sluiten.
Ook ik krijg bijna een lachkramp van de reactie van mein33.
Zou graag van bepaalde beweringen in haar/zijn reactie het betreffende art. BW of een andere juridische onderbouwing lezen.

groetjes, case closed!

Fijn te horen dat ik u nog een fijne dag heb kunnen bezorgen, want een dag n........ enz, enz.
Ben wel blij niet uw buur te zijn, maar dat zal wel wederzijds zijn naar ik aanneem.
Maar even serieus, om uw buren het betreden van uw erf te verbieden is een mondelinge mededeling daarover voldoende.
Voor het plaatsen van een erfafscheiding aan uw zijde "tegen" de erfgrens aan heeft u evenmin, van wie dan ook, toestemming nodig als deze erfafscheiding minimaal voldoet aan de Gemeentelijk voorschriften.

De "lachkrampen" , mein33 ;-((