fl
door florisvs Apr 10, 2010 om 15:23
Geldzaken & recht

Kosten hypotheekadvies

Voor de aankoop van een woning ben ik bij een aantal hypotheekadviseurs langs geweest om mijn hypotheekmogelijkheden door te nemen.
Het eerste gesprek was steeds gratis.

Een van de adviseurs belde me een week later op om te vragen of ik nog vragen had. Ik had 1 vraag over een specifieke hypotheekverstrekker. De hypotheekadviseur zou de informatie over de rente en bijzondere voorwaarden naar mij toesturen per e-mail.
Voor mijn gevoel lag dit nog in het verlengde van het eerste gratis gesprek.

Ik ontving vervolgens de gevraagde informatie, aangevuld met soortgelijke informatie van nog een paar andere hypotheekverstrekkers. Deze extra informatie had ik niet specifiek om gevraagd.
Bij deze e-mail waren ook een dienstverleningsdocument en een beloningswijzer toegevoegd. Die had ik daarvoor nog niet ontvangen.
In de beloningswijzer stond dat het intakegesprek van 15 minuten gratis is (dit gesprek duurde in werkelijkheid ongeveer een uur), en dat bij een vervolggesprek een afspraak wordt gemaakt over de boloningsstructuur (afsluitprovisie of uurtarief).
Ik heb vervolgens laten weten dat ik voor mijn hypotheek had gekozen voor een andere tussenpersoon.
Tot mijn verbazing ontving ik toen een factuur van EUR 125 voor 'Advieswerkzaamheden aangaande voorwaarden en rentes van verschillende hypotheekverstrekkers' met de datum van het telefoongesprek.

Kan dat zomaar? Mij was nog niet gewezen op de kostenstructuur, en ik beschouwde het telefoongesprek van een paar minuten nog niet als vervolggesprek waar voor betaald zou moeten worden. Bovendien is mij meer informatie toegestuurd dan ik om gevraagd had, en de informatie waar ik om gevraagd heb is mij lang geen 125 Euro waard.
Maar moet ik dit toch betalen?

4521 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2010 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

florisvs

Het is vrij onfatsoenlijk van deze adviseur, dat hij niet van te voren heeft aangegeven dat het telefonische consult niet gratis was. Maar dat wil nog niet zeggen dat jij deze vordering niet zou moeten betalen. Per slot is een eerste oriënterend gesprek niet hetzelfde als een telefonisch consult. Kortom: even slikken en gewoon betalen ligt hier voor de hand.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niets onfatsoenlijks aan. Je vraagt advies van iemand die er meer van weet dan jij zelf. Dan is het toch logisch dat daar wat tegenover staat? Je maakt immers gebruik van andermans expertise en die is geld waard. Zul je dus gewoon moeten betalen.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

florisvs

Zoals je ziet, zijn ook respondenten het soms niet met elkaar eens. En de financiële wereld maar wauwelen over het doorzichting maken van het kostenplaatje. Als je niet integer bent, dan word je in dit wereldje ook niet integer. Het blijft dus oppassen voor de consument, zoals je nu aan den lijve zelf ondervindt.

Met vriendelijke groet, ReadAC

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,
Is al vaker gezegd: ook ik kan met aan de indruk onttrekken dat volgens jou alle ondernemers, multinationals, bedrijven (oftewel ieder die geld verdient aan een ander) oplichters en witte-boorden-criminelen zijn die er vooral op uit zijn de consument een poot uit te draaien.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Een adviseur die zich zelf aanbied, en vraagt of meneer nog iets wil weten over een product, moet dan ook meteen aangeven dat dit niet meer kostenloos is.
Dat is hier niet gebeurt dus mag meneer er van uit gaan dat dit kosteloos was, en zou ik ook niet betalen voor dit advies, daar er geen overeenkomst is.
Mijn advies is doe zelf direct zaken met instellingen, en zoek zelf op internet naar een geschikt product, dat bespaard pas geld.
Adviseurs zijn vaak niet nodig, en niet onpartijdig, maar zijn vooral uit op eigen gewin, over u rug, dat is mijn ervaring althans.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

--In de beloningswijzer stond dat het intakegesprek van 15 minuten gratis is (dit gesprek duurde in werkelijkheid ongeveer een uur).

Heb je nog niets te klagen, al 3 kwartier Gratis kado gehad.........

--Voor mijn gevoel lag dit nog in het verlengde van het eerste gratis gesprek.--
Dan zou het wel een erg lang en uitgebreid gratis advies worden wat jij denkt te krijgen voor noppes............

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraagt advies van iemand die er meer van weet dan jij zelf

Hij had niks gevraagd, de hypotheekadviseur belde uit zichzelf.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 11 apr 2010, 19:26: Je vraagt advies van iemand die er meer van weet dan jij zelf

Hij had niks gevraagd, de hypotheekadviseur belde uit zichzelf.

Ja, en toen had hij nog een vraag.

Ik had 1 vraag over een specifieke hypotheekverstrekker. De hypotheekadviseur zou de informatie over de rente en bijzondere voorwaarden naar mij toesturen per e-mail.

Hij vraagt dus iets wat de hypotheekadviseur moet uitzoeken, dus werk voor moest doen. Je hebt in de brochure gelezen dat de 15 minuten gratis zijn, maar die zijn allang geweest. Als je dan "een opdracht" geeft om iets uit te zoeken, moet je betalen.

Voor niets gaat de zon op.

Ik ben het helemaal eens met Stacey.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

florisvs

Uiteraard blijf ik bij mijn mening, dat deze adviseur je fatsoenshalve vooraf had moeten inlichten over de kosten die het beantwoorden van de vraag met zich mee zou brengen. Dan was daarover immers geen misverstand geweest. Toch ben ik aan de andere kant wel blij, dat er zoveel fout gaat in het bedrijfsleven. Anders zouden de respondenten op een enkele uitzondering na, hier geen enkel recht van bestaan hebben.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik het ook mee eens, hij had vantevoren de kosten bekend moeten maken.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lezen is een schone zaak:

In de beloningswijzer stond dat het intakegesprek van 15 minuten gratis is (dit gesprek duurde in werkelijkheid ongeveer een uur), en dat bij een vervolggesprek een afspraak wordt gemaakt over de boloningsstructuur (afsluitprovisie of uurtarief).

Er was bekend dat er betaald moest gaan worden. Luid en duidelijk op schrift. Als je dan - door je kop in het zand te steken en nergens naar te vragen - hoopt dat het gratis blijft, omdat de hypotheekadviseur er niet over begint, dan neem je zelf ook een bewust risico. En dat moet je achteraf niet gaan lopen miauwen als er een rekening komt.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zondag 11 apr 2010, 20:44: Lezen is een schone zaak:

In de beloningswijzer stond dat het intakegesprek van 15 minuten gratis is (dit gesprek duurde in werkelijkheid ongeveer een uur), en dat bij een vervolggesprek een afspraak wordt gemaakt over de boloningsstructuur (afsluitprovisie of uurtarief).

Er was bekend dat er betaald moest gaan worden. Luid en duidelijk op schrift. Als je dan - door je kop in het zand te steken en nergens naar te vragen - hoopt dat het gratis blijft, omdat de hypotheekadviseur er niet over begint, dan neem je zelf ook een bewust risico. En dat moet je achteraf niet gaan lopen miauwen als er een rekening komt.

Vladja

Ware het niet dat de informatie over betalingen pas geleverd is bij de email met het antwoord op de telefonisch gestelde vraag en niet toen de vraag gesteld werd.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vind het sowieso vreemd dat iedereen schijnt te denken dat altijd alles maar gratis is of moet zijn, de ene advies vragen, verwachten dat dat allemaal gratis is en dan naar ander gaan.........
Verwacht als met betreffende makelaar in zee was gegaan er wellicht geen rekening voor dit advies was geweest.

Voor niets gaat de zon op, je werkt zelf toch ook niet voor niets ?!

Adviseren is onderdeel van het werk van een makelaar, daar verdienen ze oa hun brood mee, wordt droog brood als ze het allemaal gratis (moeten) gaan doen.........

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geloof niet dat de ts verwacht dat het gratis is, maar wel dat hij vantevoren van de kosten op de hoogte was gebracht.
Dan hij de keuze wel of niet advies vragen.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2010 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 11 apr 2010, 21:30: Geloof niet dat de ts verwacht dat het gratis is, maar wel dat hij vantevoren van de kosten op de hoogte was gebracht.
Dan hij de keuze wel of niet advies vragen.

Hij had z`n Gratis advies gesprek al gehad, 3x de tijd Gratis zelfs.................
het blijft geen feest........

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk snap ik dat ze betaald willen worden voor het werk dat ze doen. En ik snap ook wel dat ze een rekening sturen als ze meer hebben gedaan dan ze eigenlijk voor een gratis intake zouden doen. Maar ze zijn er onterecht vanuit gegaan dat ik de hypotheek wel via hun zou afsluiten.

Ik vind dat de adviseur eerst had moeten nagaan of ik wel met haar verder wilde gaan, en me eerst had moeten wijzen op de beloningswijzer. Iets wat een andere adviseur, waar ik uiteindelijk mee verder ben gegaan, wel heeft gedaan. Die ging er zelfs vanuit dat ik ook bij andere adviseurs langs zou gaan.

Ik was sowieso al niet van plan met deze adviseur verder te gaan, omdat ik de kwaliteit van de informatie tijdens het eerste gesprek al niet goed genoeg vond. Maar doordat ze me belde besloot ik nog een herkansing te geven door nog een laatste vraag te stellen. Als ik wist dat dat al geld zou gaan kosten had ik die vraag in het geheel niet gesteld.

Deze rekening was waarschijnlijk voorkomen als ik zelf toen aan de telefoon deze situatie al had duidelijk gemaakt, maar dat heb ik verzuimd. Dat zal ik een volgende keer dan maar wel doen.

Nu denk ik dat ik dit achteraf nog maar zal voorleggen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij had z`n Gratis advies gesprek al gehad, 3x de tijd Gratis zelfs.................
het blijft geen feest........

Precies! En niet gevraagd om een 2e telefoontje.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Maar ze zijn er onterecht vanuit gegaan dat ik de hypotheek wel via hun zou afsluiten.--

Niet echt vreemd.............Die indruk hebben ze wellicht gekregen doordat jij je even een uur! gratis liet adviseren, terwijl er maar een kwartier voor staat en je ze dan nog doodleuk meer info vraagt als ze bellen in de veronderstelling een (toekomstig) klant goed van dienst te zijn..........

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat uur gratis adviseren doen ze toch zelf.
Gewoon een praatzieke adviseur zonder horloge.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

't Is wel begrijpelijk dat advies ook geld kost. Maar, het voelt ook wat raar om te moeten vragen "Momentje, mag ik eerst even weten of Uw woorden gratis zijn?" Als adviseur daarintegen zou ik mij een beetje schamen als ik eerst een tarieflijstje zou moeten presenteren. Een beloningswijzer lijkt mij een goede zaak, maar hoe presententeer je zoiets discreet? Microsoft geeft een gesprekstarief dat netjes voor het gesprek aangegeven en aan het eind van het gesprek opgevoerd wordt.
Dan nog is de medewerker vrij om achteraf te beslissen dat het gesprek GRATIS was. (Zo zag ik eens verrassenderwijs op mijn scherm). Zo zijn er nog meer voorbeelden, maar dat gaat natuurlijk alleen op voor advies per internet.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Een uur praten met een expert van Microssoft is overigens behoorlijk duur. Het is daarom nogal logisch dat dat van te voren aangekondigd wordt. Zoiets zou dan in een structurelere vorm omgezet moeten worden om de beloningsstructuur eer aan te doen en om misverstanden te voorkomen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op maandag 12 apr 2010, 11:22: Dat uur gratis adviseren doen ze toch zelf.
Gewoon een praatzieke adviseur zonder horloge.

Zouden er ook reageerzieke experts bestaan?? LOL

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 13, 2010 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfenjong schreef op zondag 11 apr 2010, 15:24: Hallo

Een adviseur die zich zelf aanbied, en vraagt of meneer nog iets wil weten over een product, moet dan ook meteen aangeven dat dit niet meer kostenloos is.
Dat is hier niet gebeurt dus mag meneer er van uit gaan dat dit kosteloos was, en zou ik ook niet betalen voor dit advies, daar er geen overeenkomst is.
Mijn advies is doe zelf direct zaken met instellingen, en zoek zelf op internet naar een geschikt product, dat bespaard pas geld.
Adviseurs zijn vaak niet nodig, en niet onpartijdig, maar zijn vooral uit op eigen gewin, over u rug, dat is mijn ervaring althans.

Succes er mee.

Natuurlijk had de adviseur moeten aangeven dat die informatie niet meer gratis was, is hij -volgens zijn eigen dvd- ook verplicht. De opmerking dat adviseurs niet nodig en partijdig zijn, zie ik in dit verband niet. De adviseur heeft kennis waarvan florisvs gebruik wilde maken.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal nog even laten weten hoe het is afgelopen.

Het adviesbureau geeft toe dat het lastig is rechten te ontlenen aan een dienstverleningsdocument dat ik pas op een later tijdstip heb ontvangen.
Ik mag de factuur dan ook als niet geschreven beschouwen.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2010 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

florisvs

Proficiat!!! Zo zie je maar weer, zelfs adviseurs kunnen tot inkeer komen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.