Kosten retourneren aankoop via internet
Via internet heb ik een huishoudelijke trap gekocht.
Daar deze niet aan mijn verwachtingen voldoet ( ik druk me nu aardig uit) wil ik hem retourneren. Dat kan, echter retour kosten blijken zijn voor mijn rekening te zijn.
Kortom: slechte trap en toch kosten.
Benieuwd of er al sprake is van een algemene regel voor wie de kosten zijn bij aanschaf/retourneren internet aankopen.
Wie betaalt?
Als je het pakket al volledig hebt betaald, moet de leverancier dit bedrag, inclusief eventuele bezorgkosten, binnen dertig dagen terugbetalen. Dat staat in de wet en geldt dus voor alle webwinkels. De kosten voor het terugsturen zijn bijna altijd voor eigen rekening. Het is raadzaam om daar al bij stil te staan voordat je een product bestelt. Een wasmachine terugsturen levert een flinke kostenpost op. Soms biedt de webwinkel aan ook de kosten voor terugsturen op zich te nemen. Ga dit na voordat je de bestelling plaatst.
Meer informatie over consumentenrechten bij webwinkelen is te vinden op Consuwijzer. http://www.consuwijzer.nl/thema/winkelen-op-het-web
(bron:geldenrecht.nl)
Er moet op de algemene informatie van de website staan dat u moet betalen voor de retourkosten. Dat moet dus niet alleen in de AV staan, maar ook ergens op de site. Bovendien moet dat ook nog per mail aan u medegedeeld zijn na het aangaan van de overeenkomst.
Dit moet via de algemene informatie op de website, bijvoorbeeld de veelgestelde vragen, een gerubriceerde informatiepagina of de sectie met uitleg over het bestelproces.
Ook moeten uw algemene voorwaarden de klant dit recht geven – of in ieder geval niets zeggen dat het tegenspreekt. Daarnaast moet u na de aankoop de informatie nogmaals aan de klant verstrekken, dat mag op papier, maar dat mag ook per email.
bron
Edrick3 haalt een oude site aan. Die 30 dagen waarbinnen je je geld terug moet krijgen is inmiddels veranderd in 14 dagen. Sinds 13 juni 2014 zijn er allemaal nieuwe wettelijke bepalingen.
Als de webwinkel dit dus in zijn algemene informatie op de site heeft staan, dan is het een wettelijke recht van deze dat u voor de retourkosten opdraait. Ik snap dat dat in geval van een trap wel een tegenvaller is.
Is het product defect aan u toegezonden, dan zijn er geen retourkosten, u moet dan wel aangeven dat u een defect product is gestuurd.
.....Edrick3 haalt een oude site aan. Die 30 dagen waarbinnen je je geld terug moet krijgen is inmiddels veranderd in 14 dagen. Sinds 13 juni 2014 zijn er allemaal nieuwe wettelijke bepalingen......
Klopt natuurlijk.Slordigheidje mijnerzijds. Sorry.
[quote=libra 9 schreef op woensdag 22 okt 2014, 10:18]Via internet heb ik een huishoudelijke trap gekocht.
Daar deze niet aan mijn verwachtingen voldoet ( ik druk me nu aardig uit) wil ik hem retourneren. Dat kan, echter retour kosten blijken zijn voor mijn rekening te zijn.
Kortom: slechte trap en toch kosten.
Benieuwd of er al sprake is van een algemene regel voor wie de kosten zijn bij aanschaf/retourneren internet aankopen.
Quote:
Ik stuur een product terug. Moet ik verzendkosten betalen?
Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen de bedenktijd dat u het product toch niet wilt kopen? Dan kunt u aan de verkoper laten weten dat u van de koop af wil. U moet het product dan wel terugsturen.
Voor het kopen op afstand gelden speciale regels. Vanaf 13 juni 2014 gelden er nieuwe regels. Veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. Er komen ook regels bij. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. Voor overeenkomsten die voor deze datum zijn gesloten gelden de oude regels.
Hebt u een overeenkomst gesloten op of na 13 juni 2014?
U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.
U krijgt uw aankoopbedrag terug als u gebruik maakt van uw bedenktijd. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen.
Bewijs van het terugsturen
Stuurt u een product terug? En raakt het product kwijt of beschadigd? Dan moet u wel kosten betalen. Daarom is het verstandig om te vragen naar een 'bericht van ontvangst' als u iets terugstuurt. U vraagt dit bij het postkantoor of de koeriersdienst. Als het product bij de verkoper is aangekomen, dan krijgt u hiervan een bewijs. Het is handig om dit bewijs te hebben, als een verkoper zegt dat het product niet is aangekomen. Dan kunt u bewijzen dat dit wel is gebeurd.
Wanneer heb ik geen bewijs nodig?
Veel verkopers bezorgen zelf de spullen en halen ze ook weer op. Dat heeft voor u een groot voordeel. U hoeft dan niet te bewijzen dat u het product hebt opgestuurd. En als een product tijdens het vervoer beschadigt, hoeft u niets te betalen. Hiervoor is de verkoper verantwoordelijk.
Hoe stuur ik het product terug?
Er zijn verschillende manieren om uw product terug te sturen. Heeft uw product een grote waarde? Dan kunt u het bijvoorbeeld ook verzekerd terugsturen. Vraag bij het postkantoor of koerierdienst wat de kosten hiervoor zijn.
Soms geeft de verkoper tips hoe u het product het beste terug kunt sturen. Bijvoorbeeld voor dure spullen of spullen die makkelijk kapot gaan. Vraag dit na bij de verkoper.
Bron, klik-> ConsuWijzer
Zolang er webshops zijn is het retourneren van een product voor 99% eigen rekening. Ik heb mij er al vaker aan geërgerd maar heb er ook een beetje begrip voor.
Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of je moet betalen of niet voor retourzendingen: als het "gratis" kan zit het in de prijs van het product verwerkt. En daarnaast: als je een product naar een stenen winkel terug wilt brengen moet je ook kosten maken.
[quote=pieterwolters schreef op woensdag 22 okt 2014, 21:32]Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of je moet betalen of niet voor retourzendingen: als het "gratis" kan zit het in de prijs van het product verwerkt. En daarnaast: als je een product naar een stenen winkel terug wilt brengen moet je ook kosten maken.
Klopt, in een stenen winkel zul je ook kosten moeten maken, namelijk de kosten van de totale aanschafprijs.
Daar kun je namelijk normaal gesproken een gekocht artikel niet terug brengen.
In een stenen winkel is het koop = koop.
Dat het gratis retourneren in een prijs verwerkt zal zitten zal ook wel, maar een shop kan zijn prijs ook weer niet te hoog opdrijven want dan prijst die zichzelf uit de markt.
U heeft destijds bij de bestelling de algemene voorwaarden geaccepteerd en daar zal best ongetwijfeld ter sprake zijn gebracht de kosten van retour zenden voor de besteller komt.
Leve het kopen op afstand: van de regen in de drup! V.w.b. de retourkosten!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij ... Lees meer
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer