ch
door charlotte123 Jan 15, 2015 om 14:54
Huishouden & energie

Kosten vastrecht stroom en gas

Beste lezer,
Ik ben opzoek naar een nieuwe stroom en gas leverancier en ben daarmee een donker bos in gestapt. Woonenergie was altijd prima, maar helaas willen zij onder het mom van klantvriendelijkheid geen afrekening per post meer toesturen en worden gas en elektra maandelijks op één hoop gegooid. Dat is dus iets wat ik niet wil.

Prijzen vergelijken blijkt niet heel makkelijk. Ik gebruik zeer weinig energie en ben daarom opzoek naar een leverancier die klantvriendelijk is, service verleent, eerlijk is en vooral een laag vastrecht in rekening brengt.

Heeft u tips of positieve ervaringen met uw leverancier dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Groet,
Charlotte

1234 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben mijn leven lang, op 1,5 jaar na, klant bij Eneco en uitermate tevreden, maar dat zegt voor een ander natuurlijk helemaal niets.

Persoonlijk zie ik er geen probleem in als de afrekening per mail komt. En bij elke leverancier betaalt u voor gas en elektra, als u beide bij hen afneemt. Dus wat bedoelt u met op één hoop gegooid?

Prijzen vergelijken is niet zo moeilijk, kost u alleen tijd.

Er zijn verschillende vergelijkingssites. Zelf ben ik een fan van Gaslicht.com maar anderen prefereren weer andere sites.

Op alle vergelijkingssites kunt u uw gegevens invullen en bij alle leveranciers kunt u ook de vastrechtkosten bekijken.

Het wordt van het weekend slecht weer dus maar een tijd achter de computer doorbrengen. En uw wensen invullen.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:17: Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

Sinds wanneer?

Mijn contract loopt nog tot 1 april 2015.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben 1x veranderd daarna snel weer naar mijn ouden leverancier terug gegaan. Wat wil dat willen we allemaal maar onze wensen zijn niet het zelfde.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:17: Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

Gezien op Gaslicht.com. Niet fraai. Dus aankomende maanden maar kijken of ik voordeliger kan.;-))

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:39:
carola.83 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:17: Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

Sinds wanneer?

Mijn contract loopt nog tot 1 april 2015.

Per 1/1/15: 3,46 incl. btw

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:17: Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

Kwam gester inderdaad iets tegen bij de post >:-(

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben al jaren bij Eneco en het zal mijn tijd wel duren.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 15 jan 2015, 16:03:
carola.83 schreef op donderdag 15 jan 2015, 15:17: Off topic @tijger1: gezien dat het vastrecht bij Eneco stilletjes 50% duurder is geworden?

Gezien op Gaslicht.com. Niet fraai. Dus aankomende maanden maar kijken of ik voordeliger kan.;-))

Stom, heb het niet gelezen en...vanaf 1 april weer voor 3 jaar vastgezet. Al getekend! ?

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit bij de Vaste Lasten Bond en daar....

Ja, als je minder verbruikt is de looptijd erg belangrijk daar.

Bij 1 jaar vast hoge kosten en lage stroom en gasprijs...
Bij 3 jaren minder
Bij 5 jaren laagste tarief, maar wel duurdere stroom en gas maar die gebruik ik nauwelijks...
Voor mij met zonnepanelen en zeer laag gas verbruik is dus 5 jaren contract goedkoper dan 1 of 3 jaren vast...

Ook per aanbieder kan het dus flinke verschillen opleveren door ook naar looptijd te kijken.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 15 jan 2015, 17:29: Ik zit bij de Vaste Lasten Bond en daar....

Ja, als je minder verbruikt is de looptijd erg belangrijk daar.

Bij 1 jaar vast hoge kosten en lage stroom en gasprijs...
Bij 3 jaren minder
Bij 5 jaren laagste tarief, maar wel duurdere stroom en gas maar die gebruik ik nauwelijks...
Voor mij met zonnepanelen en zeer laag gas verbruik is dus 5 jaren contract goedkoper dan 1 of 3 jaren vast...

Ook per aanbieder kan het dus flinke verschillen opleveren door ook naar looptijd te kijken.

Volgens mij kun je beter ieder jaar overstappen en die welkomspremie pakken.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ons contract loopt nog ruim 1 1/2 jaar voor het lagere tarief.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijkt u eens naar/bij www.vandebron.nl

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dacht dat de vaste kosten (behalve de administratie kosten, bij mij ongeveer €30,--p/j) bij alle energie-aanbieders gelijk zijn; netwerkkosten zijn namelijk van de netbeheerder (en die is bij alle aanbieders gelijk... Enexis toch?) en die worden vlgs. mij gewoon 1/1 doorberekend aan de klant, en de energiebelasting is ook bij iedereen gelijk..(Belastingdienst).

Wat vlgs. mij verschilt is de M3 en kWh prijs en die is vaak afhankelijk van de aanbieder en looptijd van het kontrakt...; die moet je dus vergelijken en eventueel de welkomstpremie in de prijs verrekenen (bijv. als je bij de één €175,- welkomstpremie krijgt, maar bij de ander €200,-- goedkoper uit bent kun je dus beter de laatste nemen bij gelijke looptijd.

Mocht het anders in elkaar zitten hoor ik het graag.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoor om mij heen ook mensen die ieder jaar overstappen en zeggen ook iedere keer honderden euro's minder te kunnen betalen, dan zou je haast denken dat ze na verloop van enkele jaren helemaal niks meer hoeven te betalen, raar toch......of gewoon jezelf wat wijsmaken?

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@henson

Er zit een verschil tussen de kosten voor het vastrecht en de netwerkkosten. De laatste zijn inderdaad voor iedereen gelijk, maar het vadtrecht verschilt van aanbieder tot aanbieder.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2015 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1

Ok! klopt helemaal, de vastrechtkosten waren bij mijn vorige leverancier € 40,- p/j en bij mijn nieuwe kan het ook voor de helft! Bovendien rekent de laatste geen verdere service- of administratiekosten bij automatische incasso (kan ze tenminste niet vinden op de offerte....) scheelt ook weer € 30,- p/j maakte in totaal € 50,- p/j verschil....niet veel op het totaalbedrag, maar toch weer leuk meegenomen.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2015 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@breedbeeld

Ik ben een aantal jaren op rij overgestapt. Het is inderdaad niet zo dat ik iedere keer als ik ga energie vergelijken en overstap honderden euro's bespaar op mijn energierekening. Maar ik voorkom dat ik teveel ga betalen. Bovendien gaan de energieprijzen de afgelopen jaren steeds verder naar beneden, met als gevolg dat ik kan profiteren van lagere tarieven. Dus ik bespaar jaar op jaar, maar inderdaad alleen in het eerste jaar een paar honderd euro.