p.
door p.abels Jan 17, 2013 om 11:27
Huishouden & energie

Kou in huis

Goedemiddag,
in de winter is de huiskamer niet warm te krijgen. Volgens de loodgieter die onze cv-ketel onderhoudt is het vermogen van de radiatoren in orde maar desondanks is op sommige plekken in de woonkamer (mn de bank) niet warm te krijgen. Ik vraag me af hoe we aan een gedegen advies kunnen komen; moeten we de vloer isoleren, moeten we een nieuwe thermopane-ruit in het voorraam? Ik heb het idee dat er een koude luchtstroom is, soms meer dan anders. Misschien weet jullie cv-man hier een antwoord op.

6860 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo p.abels,

Voor contact met de redactie:
ga naar beneden op deze pagina en klik onder Algemeen op 'Contact met Kassa'.

Je zit nu op een openbaar forum.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste contact zoeken met een energie/isolatie-adviseur. Die kan de situatie ter plaatse bekijken en adviseren wat de beste methode is.

Heb je alle deuren en ramen al gecontroleerd op kieren?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

*als de ruimtecapaciteit in orde is, dan zul je inderdaad moeten gaan denken aan een gebrek aan isolatie

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan je het nummer van mijn cv-man wel geven, maar ik weet niet wat de voorrijkosten dan zullen zijn.

Heb je er al eens aan gedacht om die bank op een "warmere" plek in de kamer te zetten? Ik had hetzelfde met de bank tegen de koude buitenmuur en de kast tegen een binnenmuur. Heb dat maar even omgedraaid.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al Radiator folie, met die er achter zul je minder verliezen en meer rendement krijgen.

Voor vloer en overig isolatie is het nu een beetje laat.
Een andere ruimte de radiator half open draaien en je kreeg ook meer warmte in de woonkamer.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien eerst tochtstromen opsporen en kijken waar het vandaan komt.
Rook je?

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 hoe oud is de woning?

nieuwbouw woningen wordt uitgerekend met een hogere minimale temperatuur dan oude woningen
de huidige norm is bij -8 graden buiten temperatuur moet het 20 graden in de woonkamer kunnen worden,de capaciteit van radiatoren zijn hier op afgestemd in het verleden werd gerekend met -12 of -15

2 ervaart u echt tocht.

dan is het zaak dit op te sporen en te verhelpen, tegen tocht is niet te stoken,al wordt alles geisoleerd en vervangen een tocht stroom zorgt ervoor dat het koud blijft.

3 wat voor cv regeling heeft u modulerende thermostaat of een aan/uit thermostaat

een modulerende thermostaat zorgt voor problemen in oudere woningen

ve
door verwijderd - Jan 17, 2013 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds wanneer kunt u het niet meer warm krijgen. Nu pas deze winter of al meerdere jaren? Als het nu pas is, ligt het dus niet aan de ketel of radiatoren. Is de ruit lekt? Dan geeft dat een koude luchtstroom. Niet lek, dan ligt het ook daar niet aan.

Spoor eerst de oorzak van de koude luchtstroom op.