henk14
door henk14 Jun 15, 2010 om 12:11
Huishouden & energie

Krassen verwijderen glazen salontafel.

Goede dag, heeft iemand een tip en of is het mogelijk krassen van een glazen salontafel te verwijderen/poetsen ?

134959 14 Rapporteer

va
door van asselt - Jun 15, 2010 om 12:50
19 Antwoorden / 19 Vragen

probeer het eens met polijstpoeder,het klinkt heel gek maar hier kun je ook tandpasta voor gebruiken wel een proefstukje nemen en aanbrengen met ronddraaiende bewegingen en veel water erbij gebruiken zijn het diepere krassen kun je het vergeten succes

lenyenfred
door lenyenfred - Jun 16, 2010 om 12:57
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Henk,
Onlangs had ik een kleine beschadiging aan de voorruit
van de auto.
Ben toen naar een autoruitenbedrijf gegaan en die hebben
de beschadiging gerepareerd en daarna met de hand is de plek
gepolijst.
Volkomen glad geworden.
Ben niet naar zo'n bedrijfje geweest met zo'n tentje geweest, want
daar had ik minder goede ervaringen van gehoord, maar misschien
zit er bij u een goede.
Maar, waar het om gaat, het moet goed mogelijk zijn.
Veel succes met de tafel

kardolus
door kardolus - Jun 16, 2010 om 13:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

Met Brasso Koperpoets gaat het ook... maar wel veel wrijfwwerk

ca
door catloverine - Jun 16, 2010 om 14:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

probeer het eens met Brasso koperpoets; daar kan je namelijk ook cd mee poetsen

vl
door vlembo1 - Jun 16, 2010 om 14:50
12 Antwoorden / 3 Vragen

Koperpoets....dat werkt echt, en het kost weinig geld!

gallito
door gallito - Jun 16, 2010 om 15:01
479 Antwoorden / 66 Vragen

Waarom wordt er nu weer 3x hetzelfde antwoord gegeven. Een beetje overbodig hoor. Kardolus had deze handigheid toch al vermeld om 13:44u.

Zo krijgen we wel 2 paginas vol.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 16, 2010 om 16:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=catloverine schreef op woensdag 16 jun 2010, 14:41]probeer het eens met Brasso koperpoets; daar kan je namelijk ook cd mee poetsen
Wat een onzin. Een cd is van een soort plastic en glas is keihard. Dat koperpoets en tandpasta advies helpt alleen op kunststof, bv het ruitje van een gsm telefoon.
Een kras in keihard glas is een gleuf in het materiaal, dat poets je niet meer terug..
Glas kun je alleen maar met diamant snijden, dus koperpoets doet helemaal niks.
Dat autoruitsterretje wordt ook niet met glas gerepareerd, men spuit er een kunsstof in en op, die wel te polijsten is. En waar worden glasplaten en glazen lenzen mee geslepen?
Met gemalen glas (glaspoeder) of een ander keihard slijpmiddel. Als Catloverine dus adviseert glas met tandpasta te bewerken dan vrees ik het ergste voor haar tanden. Want die zijn lang niet zo hard als glas

maryvon
door maryvon - Jun 16, 2010 om 18:25
99 Antwoorden / 44 Vragen

Neem wat vaseline en smeer dit op de kras, de kras wordt opgevuld en het restant wegvegen.

th
door themummy - Jun 16, 2010 om 20:34
10 Antwoorden / 7 Vragen

De enige mogelijkheid is om de glasplaat te laten polijsten. Dit kan alleen als het om niet te diepe krassen gaat. Echte, diepere, krassen zijn dan ook niet weg te polijsten. U zult dan een nieuwe glasplaat moeten bestellen.
Of het te polijsten is hangt ook af van de dikte van uw glasplaat en soms ook van de glassoort. Een glasbedrijf bij u in de buurt kan een offerte maken als u even langs gaat met de glasplaat. Dan kan er ter plekke worden beoordeeld wat haalbaar is.

Karen

gratisrijden
door gratisrijden - Jun 17, 2010 om 00:26
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 16 jun 2010, 16:00]Glas kun je alleen maar met diamant snijden, dus koperpoets doet helemaal niks.Tandpasta bevat meestal titaniumoxide als schuurmiddel. Glas kan met alles worden gepolijst dat even hard of harder is, dat hoeft niet persé diamant te zijn. Het moet wel een heel fijnkorrelig schuurmiddel zijn, zodat het niet mat wordt. Om precies te zijn fijner dan de grootte van lichtgolven. Tandpasta is daarom zo gek nog niet.

hutch
door hutch - Jun 17, 2010 om 01:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wimmie20,

koperpoets helpt wel degelijk (ervaring), echter moeten het wel kleine (ondiepe) krasjes zijn. En zo hard is glas echt niet. Wel eens een glassnijder gezien? Dus geen onzin, tenzij iemand praat over diamant gebruiken om glas mee te snijden.......

Gr. Hutch

in
door interland - Jun 17, 2010 om 17:00
16 Antwoorden / 1 Vragen

Weer veel halve waarheden. Kleine en diepe krassen kunnen uit glas ( mits voldoende dik) verwijderd worden. Hiervoor zijn speciale polijstmachines met bijbehorende polijstpasta's, in oplopende grofheid.
Enige uitzondering is gehard glas; dit springt kapot als het door het harden opgeroepen spanningsveld wordt onderbroken.
Fijne krasjes zijn dus te polijsten, dieper krassen ook maar doordat er een groot oppervlak gepolijst moet worden om niet al te veel vertekening te krijgen is dit zeer arbeidsintensief en daardoor duur. Het advies om in een paar glashandels de prijs van een nieuw ruitje op te vragen is zeer wel het overwegen waard.
Vanaf pakweg 30-35 euro zijn al ruyitjes op maat te krijgen. Prijs hangt een beetje af van glasdikte, vorm ( rond, ovaal , vierkant, langwerpig ), de afwerking van de zijkanten ( mogen deze nog mat zijn of moeten ze ook gepolijst worden tot een helder oppervlak), zitten er gaten of uitsparingen in etc.
Gewoon 'ns bij een paar glashandels informeren met de juiste gegevens bij de hand!

in
door interland - Jun 17, 2010 om 17:06
16 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry voor de dubbele reactie, maar ook nog een aanvulling: Salontafels worden altijd geleverd als hardglas ruiten. Met de uitzondering in het achterhoofd zou een oplossing duidelijk moeten zijn: een nieuwe ruit. Deze ruit vertoont na enkele dagen/weken/maanden trouwens ook weer krasjes.

henk14
door henk14 - Jun 17, 2010 om 21:13
163 Antwoorden / 85 Vragen

Dank je wel mensen voor jullie reacties, zit er niet zo makkelijk uit als ik het zo lees de meningen zijn nogal verdeeld. Ik ga zeker een aantal dingen uit proberen.