af
door afgewezen Jun 8, 2010 om 20:38
Geldzaken & recht

Kredietcheck bij sollicitatie

Na een goed verlopen sollicitatie, kreeg ik het bericht dat de keuze van de manager op mij was gevallen, maar dat zijn superieuren nog toestemming moesten geven.
Enkele dagen later kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik kon uitleggen hoe ik aan mijn schulden kwam omdat het hoofdkantoor zich hierover bezorgd maakte.
Van de schok bekomen, heb ik mijn situatie toegelicht en uitgelegd dat ik juist graag wilde werken om mijn financiële problemen op te lossen.
Diezelfde middag kreeg ik opnieuw een telefoontje met het bericht dat ik niet was aangenomen ivm bedrijfsrisico.
Het betrof hier een parttime functie als medewerker van een tankstation.
Inmiddels weet ik dat mijn gegevens gecontroleerd zijn bij EDR en dat zij geen verantwoordelijkheid nemen voor het verstrekken van mijn gegevens.

Ik voel mij behoorlijk aangetast in mijn privacy en zie deze gang van zaken als een soort discriminatie.
Als je schulden hebt, wordt je bestempeld als potentiële dief en krijg je de kans niet om gewoon hard te werken voor je geld.
Kan dit zomaar zonder toestemming en is het niet een heel klein beetje een kip en het ei verhaal?

5901 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 8, 2010 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

afgewezen

Conform de eigen uitgangspunten van de EDR, hadden ze jouw eerst moeten inlichten (zie EDR-site) en pas daarna jouw gegevens mogen doorspelen. Dat hebben ze dus niet gedaan en in die zin is hier dus sprake van een onbetrouwbare handelswijze.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2010 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerstens mag het bedrijf zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming nimmer een zodanig onderzoek doen.
Verders is EDR een discutabel bedrijf om hun gegevens voor waar aan te nemen.

Ik zou een advocaat in handen nemen en het bedrijf waar u heeft gesolliciteerd aanklagen voor het schenden van uw privacy. Hiervoor kunt u best een nog redelijk bedrag aan schadevergoeding vorderen. Tevens zou ik vorderen dat uw gegevens (onder last van dwangsom) vernietigd moeten worden.

Verder kunt u een klacht indienen bij het College ter Bescherming Persoonsgegevens.

U bent immers (om het op zijn Moskowicz te zeggen) behoorlijk gedefameerd door dit bedrijf. En de handelswijze van dit bedrijf is ronduit slecht.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk had het bedrijf je bij de sollicitatie moeten laten weten dat ze inlichtingen zouden inwinnen over je financiele situatie. Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat een tankstation - waar het personeel in principe in de kassa kan - geen medewerker wil met grote schulden vanwege het risico.
Overigens weet ik dat ook sommige grote bedrijven tegenwoordig hun personeel - en zeker uitzendkrachten - bij aanname een verklaring laten tekenen dat ze geen schulden hebben.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen bedankt voor de reacties!

Bij het tankstation en EDR heb ik een klacht ingediend en ik ben in afwachting van hun reactie.
Een advocaat zou een uitkomst zijn, indien ik die kan betalen. Om in aanmerking te komen voor rechtsbijstand, moet ik de schuldsanering (gezamenlijk inkomen=te hoog) in en dat wil ik nu juist graag voorkomen!

@mariegh: Natuurlijk zou ik een greep uit de kassa kunnen doen. Uit ervaring weet ik dat er maximaal zo'n 1000 euro in kas is (80% van de betalingen gaan elektronisch). Na elke dienst wordt de inhoud gecontroleerd en moeten verschillen worden verantwoord. Ik zou dan mijn baan dus op het spel zetten voor een bedrag dat nauwelijks hoger is dan 1 maandsalaris....

De administratie die bij een werknemer met schulden komt kijken, schrikt uiteraard af, maar in deze tijden is het wel heel makkelijk om daar een selectieprocedure op af te stemmen. Tenslotte... wie heeft er nu geen schulden tegenwoordig?