filijne
door filijne Aug 31, 2014 om 10:49
Geldzaken & recht

Kredietkaart charles Vögele

Bij kledingwinkel krijg je bij een retour geen geld terug maar het tegoed wordt bijgeschreven via een pasje. Nu heb ik een paar keer iets retour gebracht en zegt men dat het is bijgeschreven.
Echter is mij nimmer om mijn persoonsgegevens gevraagd, zoals adres, naam, en evt geboorte datum. Nu ben ik het pasje verloren, maar er stond nog een saldo tegoed op.Men doet nu wat moeilijk en mijn vraag is: gelet op de mogelijke fraude gevoeligheid, is het conform het consumentenrecht niet verplicht een naam- adres en personalia te verbinden aan een digitaal betaalsysteem?

2945 27 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2014 om 11:39
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Het feit dat u geen geld terug krijgt is al tegen de regels. Dat betreffende winkel dit doet d.m.v. een een pasje komt in feite neer op het geven van een tegoedbon. En bij een tegoedbon worden ook geen persoonlijke gegevens opgenomen. Mogelijk kunnen zij met behulp van het pasnummer de gegevens in hun systeem bekijken, aannemend dat er een pasnummer op staat en u dit nummer weet. De pas zou dan geblokkeerd kunnen worden en het bedrag eventueel op een nieuwe pas worden overgezet.

Cookies
door Cookies - Aug 31, 2014 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gerbera schreef op zondag 31 aug 2014, 11:39]Het feit dat u geen geld terug krijgt is al tegen de regels.

Helemaal niet! Jij hebt het over kopen in een webshop, ik lees in de OP niet dat het aankopen in de webshop betreft.

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 11:54
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Bij kledingwinkel krijg je bij een retour geen geld terug maar het tegoed wordt bijgeschreven via een pasje. Er staat duidelijk bij de kassa aangegeven dat er geen geld wordt teruggegeven en dat bij retouren er een cadaeau wordt gegeven. Dit is voor iederen vóór het afrekenen duidelijk zichtbaar.

Nu heb ik een paar keer iets retour gebracht en zegt men dat het is bijgeschreven.

Dit klopt niet, u krijgt een cadeaukaart ten bedrage van het retour.

Echter is mij nimmer om mijn persoonsgegevens gevraagd, zoals adres, naam, en evt geboorte datum
. Dit hoeft ook niet, u krijgt een cadeaukaart zonder privé gegevens verstrekt, dit staat zichtbaar op de kassa.

Nu ben ik het pasje verloren, Het is geen pasje maar een cadeaukaart. Er bestaan wel klantenkaarten, maar na inschrijving en een besteding krijg je x tijd later een korting te besteden bij de volgende aankoop.

maar er stond nog een saldo tegoed op.
Als je een gevulde portemonee, chipknip oid verliest ben je ook je geld gewoon kwijt. En de cadeaukaarten zijn niet persoonlijk.

Men doet nu wat moeilijk
Nee, ze houden zich aan de winkelregles.

en mijn vraag is: gelet op de mogelijke fraude gevoeligheid, is het conform het consumentenrecht niet verplicht een naam- adres en personalia te verbinden aan een digitaal betaalsysteem?

Er is in dit geval in mijn visie geen fout van vögele te verwijten.

En nee, ik werk niet bij vögele, maar mijn partner koopt er geregeld en kom dus redelijk frequent in deze winkel.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 12:01
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Toch kan het op de een of andere manier ook zonder persoonsgegevens. Als voorbeeldje (heb geen kledingwinkel met pasje): bij mijn drogist, geen keten, worden aankopen bij- of afgeschreven, als ik moet ruilen o.i.d. Men heeft nooit om gegevens gevraagd; krijg wel de waarde of tegoed van het retour gebrachte terug: nooit geld; denk dat het inderdaad fraudegevoelig is als u b.v. de kaart verliest, dan kan iemand anders er gebruik van maken. Maar in principe bestaan die pasjes dus wel.

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2014 om 12:02
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 31 aug 2014, 11:42][quote=gerbera schreef op zondag 31 aug 2014, 11:39]Het feit dat u geen geld terug krijgt is al tegen de regels.

Helemaal niet! Jij hebt het over kopen in een webshop, ik lees in de OP niet dat het aankopen in de webshop betreft. Sorry er had moeten staan "is SOMS al tegen de regels".

diumenge
door diumenge - Aug 31, 2014 om 12:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze wel persoonsgegevens zouden registreren waren alle privacy waakhonden weer over de rooie.

Stel dat ze een tegoedbon teruggeven, dan staan daar ook geen persoonsgegevens op.

Het is logisch dat ze nu moeilijk doen, de vinder van de pas kan namelijk het tegoed opmaken. Net als dat zou kunnen met contant gevonden geld.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2014 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie op klacht.nl ook iemand die het heeft over een pasje, waar een tegoed op kan worden bijgeschreven. Waarschijnlijk gaat het er in de Vogele van Mahadma anders aan toe dan in de Vogele van ts.

Verder vind ik het wel redelijk normaal dat aan zo'n pasje een identiteit is verbonden.
Dat heb ik met al mijn pasjes van winkels. V&D, Zara, Kruidvat, weet ik veel welke. Dus vreemd vind ik het wel. Zeker als er een tegoed op staat, je wilt toch kunnen controleren hoeveel er nog op staat?

Maar goed, verplicht zal het opnemen van gegevens niet zijn....

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 12:48
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Waarschijnlijk gaat het er in de Vogele van Mahadma anders aan toe dan in de Vogele van ts.

Dit betreft de Vögele in Maastricht, maar waarom zou het anders zijn elders in den lande? Het is een keten.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2014 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk helemaal geen digitaal betaalsysteem . Als zij geld terug hadden gegeven en u was uw portemonnee verloren, dan was u het geld ook kwijt.

Met een pasje op naam kan een ander ook dat tegoed gebruiken, want die hoeft zich toch niet te legitimeren?

En als e een paar keer iets terugbrengt, gebruikt u bij de volgende aankoop toch weer eerst het tegoed op het pasje?

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 13:09
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor info over de klantenkaart.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2014 om 13:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 31 aug 2014, 13:09]Klik HIER voor info over de klantenkaart.
Nou, daar heb je het al.

Vind je niet dat je te snel hebt getoeterd dat het pasje niet bestaat?

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 13:24
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Er is een duidelijk verschil tussen de fashioncard, daarvoor met je wèl je n.a.w. gegevens enz invullen en krijg je informatie. Als je iets retour brengt, krijg je een cadeaukaart, en die is anoniem.

Zoals TS ook schrijft: "Echter is mij nimmer om mijn persoonsgegevens gevraagd, zoals adres, naam, en evt geboorte datum.". Die gegevens moet je zelf invullen, tekenen en afgeven in de winkel. Dàt zou je dus moeten weten, denk ik zomaar. Er is hier dus geen sprake van een fashioncard maar van een cadeaukaart.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2014 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar in de voorwaarden wordt er niet gesproken over retouren die zouden worden bijgeschreven.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2014 om 13:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

klik HIER

Heeft het ook over het bedrag dat op een pasje wordt gezet.

Ik heb zelf met verschillende pasjes meegemaakt dat je het pasje alvast krijgt en dat erbij wordt verteld dat je online je gegevens moet invullen.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2014 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben niet bekend met die zaak, maar uw link verwijst dus weer naar een klant die zomaar veronderstelt dat zij geld terugkrijgt, als zij spullen terugbrengt.

Volgens mij hebben ze daar dus gewoon twee systemen. Een klantenkaart waar bij bestedingen de korting op bijgeschreven wordt en een kaart met een tegoed als je spullen terugbrengt.

door 1953 - Aug 31, 2014 om 15:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vervreemd! Dikke shit! U kunt zich nergens op beroepen, helaas! Het is net als geld verliezen op straat of waar dan ook, u wordt door niemand, en zeker niet door Charles Vögele, op enigerleiwijze gecompenseerd.

pi
door pieterwolters - Aug 31, 2014 om 20:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 31 aug 2014, 12:36]

Verder vind ik het wel redelijk normaal dat aan zo'n pasje een identiteit is verbonden.
Dat heb ik met al mijn pasjes van winkels. V&D, Zara, Kruidvat, weet ik veel welke. Dus vreemd vind ik het wel. Zeker als er een tegoed op staat, je wilt toch kunnen controleren hoeveel er nog op staat?

Zo logisch is dat ook weer niet. Zo'n kaart is niets anders dan een nummer waar een bedrag aan is gekoppeld. Wie die kaart gebruikt maakt niet uit. Wat jij bedoelt zijn waarschijnlijk klantenkaarten en daar gaat het om iets anders. Daarbij wil de uitgever zo precies mogelijk weten wat een klant doet zodat daar speciale aanbiedingen voor kunnen gemaakt.

fl
door flessebon - Aug 31, 2014 om 21:41
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het is gewoon een pasje met tegoed vergelijkbaar met een kadobon. Het beste is het om het meteen te gebruiken voor iets anders. Eerst kreeg je gewoon je geld terug. Helaas zijn ze overgestapt op een klantonvriendelijk systeem.

tenormin
door tenormin - Aug 31, 2014 om 22:11
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=flessebon schreef op zondag 31 aug 2014, 21:41]Helaas zijn ze overgestapt op een klantonvriendelijk systeem.

Beetje kort door de bocht om die conclusie te trekken. We leven in een tijd met recessie waarin ook een winkelier zijn hoofd boven water tracht te houden. Dus dat kan zomaar een van de redenen zijn. Men schijnt nog steeds te veronderstellen dat een winkel (van steen) geld moet teruggeven. Voor grote bedrijven (C&A, V&D e.a.) is het nog te doen; kleinere zelfstandigen willen best ruilen, ander artikel als gebaar aanbieden, maar is nog steeds geen recht. Als men een klantenkaart heeft zijn er weer andere voorwaarden. En een spaarkaart is weer iets anders.

mahadma
door mahadma - Aug 31, 2014 om 22:18
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als je een kadokaart krijgt als retour gegeven artikelen, kan je deze natuurlijk ook aan familie, kennissen, collega's o.i.d. probleemloos doorverkopen (anonieme kaart) tegen de aanwezige waarde. Je kan natuurlijk ook, zeker als je kunt passen in de winkel, gewoon iets niet kopen of juist wel kopen. Maar de winkels zijn tegenwoordig ook geen "leen" instelling van (in dit geval) kleding. De MM geeft zelfs al, als ze geld teruggeven 10% minder. Het zal niet lang duren voordat het teruggave systeem van nu mogelijk moeilijker gaan doen over retour en of korting geven op retour gelden.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 08:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=filijne schreef op zondag 31 aug 2014, 10:49]Nu ben ik het pasje verloren, maar er stond nog een saldo tegoed op.Men doet nu wat moeilijk en mijn vraag is: gelet op de mogelijke fraude gevoeligheid, is het conform het consumentenrecht niet verplicht een naam- adres en personalia te verbinden aan een digitaal betaalsysteem?

Dit is m.i. een uiterst ingewikkelde vraag/stelling, met vele kanttekeningen.
Koopt u in een winkel een product dan is koop gewoon koop en heeft u in beginsel geen recht van retour. Tenzij de winkel anders beweert natuurlijk. Als de winkel aangeeft dat je wel retourrecht hebt, dan heb je dat ook. Wordt een tegoed op een pasje gestort, dan is de houder van dat pasje in beginsel degene die het bedrag kan innen.
Als u uw pasje verloren bent, dan is dat een probleem, maar in feite bent u nog rechthebbende tenzij iemand anders dat pasje heeft. Het pasje is immers niet op naam gesteld. Het is vergelijkbaar met het hebben van een aankoopbon die ook niet op naam gesteld is.
Uw vraag is nu of de uitgever van het pasje verplicht is dat op naam te stellen. In mijn ogen niet.
Maar de onderliggende vraag is of u recht heeft op het bedrag dat nog op dat pasje stond. En daar ga ik even nat, want dat weet ik gewoon niet. U kunt uw tegoed heel moeilijk bewijzen zonder pasje.

fl
door flessebon - Sep 1, 2014 om 09:23
418 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 31 aug 2014, 22:11][quote=flessebon schreef op zondag 31 aug 2014, 21:41]Helaas zijn ze overgestapt op een klantonvriendelijk systeem.

Beetje kort door de bocht om die conclusie te trekken. We leven in een tijd met recessie waarin ook een winkelier zijn hoofd boven water tracht te houden. Dus dat kan zomaar een van de redenen zijn.

Juist daarom is het klantonvriendelijk. Niet alleen omdat het niet afgerond is maar ook omdat je tegenwoordig niet meer de zekerheid hebt dat een winkel er over een tijdje nog is. Die zekerheid is verdwenen.

Als je iets verliest dan kan je dat niet een ander verwijten, een kredietkaart is het niet aangezien je er niet mee op krediet kunt kopen.

mahadma
door mahadma - Sep 1, 2014 om 10:23
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Het niet cash retour betalen van gekochte kleding in dit geval heeft ook een andere achtergrond. In de USA gebeurd het geregeld dat er kleding gekocht en betaald wordt (vaak door mensen die het niet kunnen betalen), gedragen wordt op een feestje, en de volgende dag weer terug gebracht wordt, daarom wordt er m.i. terecht gebruik gemaakt in NL van de cadeaukaart retour. De winkels zijn toch geen uitleen instantie? Dit is de keerzijde van klantonvriendelijk, want in dit soort gevallen wat zeker ook in NL voorkomt zijn de klanten onvriendelijk.

En als Czar schrijft dat het niet kunnen aantonen van een verkregen tegoed en het verliezen daarvan, als en ik zeg als er cash zou worden terug betaald, en je verliest dat, hoeft de verkoper ook niets terug te betalen. De klant verliest een waarde object. Daarom zal er in de toekomst het "retour pinnen" wel gebruikt gaan worden voor de winkels die (nog) cash terug betalen.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 11:02
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 1 sep 2014, 10:23]En als Czar schrijft dat het niet kunnen aantonen van een verkregen tegoed en het verliezen daarvan, als en ik zeg als er cash zou worden terug betaald, en je verliest dat, hoeft de verkoper ook niets terug te betalen.
Czar zegt eigenlijk dat tíe het niet weet. Heb je via pin betaald, dan is in ieder geval de betaling aan te tonen, maar nog niet wat je gekocht hebt. Het tegoed op een pasje dat je bent verloren is heel moeilijk aan te tonen. Het pasje is eigenlijk het betaalmiddel. Ik kan ook niet betalen met het 50 euro biljet dat ik ben kwijt geraakt :-(
Dus wij zijn het wel met elkaar eens.

Volgens mij staat nergens in de wet dat je een tegoed op naam dient te stellen, dus het antwoord op de vraag van TS is: nee. Maar ik voel aan m'n water dat het lastig ligt. Ik mag immers ook niet pinnen met het pasje van een ander en ik mag ook geen portemonnee jatten. Feitelijk zou ik, als ik het zou kunnen aantonen, wel recht hebben op dat tegoed. De winkel is echter niet verplicht het pasje op naam te zetten en dan wordt het uiterst lastig voor mij om aan te tonen dat ik een tegoed had. Een leuke vervolgvraag: dient te winkel te leveren als de dief van het pasje daarmee probeert te betalen? De breinbreker van vandaag :-)

mahadma
door mahadma - Sep 1, 2014 om 11:08
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Stel je artikel x wordt gestolen. En je vindt het ergens te koop staan. Dàn moet je de verkoper, zelfs al is het de dief, de eigenaar noemen, want de politie kan het wel (tijdelijk) in beslag nemen maar niet zomaar terug geven. Als het een "derde" is moet je je eigen artikel x zelfs terug kopen. Dat is zover ik snap de wet in NL.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 12:52
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 1 sep 2014, 11:08]Stel je artikel x wordt gestolen. En je vindt het ergens te koop staan. Dàn moet je de verkoper, zelfs al is het de dief, de eigenaar noemen, want de politie kan het wel (tijdelijk) in beslag nemen maar niet zomaar terug geven.

De politie is geen rechter, dus die kan niet bepalen of een dief een dief is.
De politie kan alleen maar bewijsmateriaal leveren aan het OM, het OM schat dan haar kansen in om een vermeende dief al dan niet te vervolgen en de rechter beslist dan op basis van het bewijsmateriaal of een dief een dief is.
Maar, dat was niet de breinbreker. Mag de winkel een levering weigeren als het pasje gestolen lijkt te zijn? Wordt mijn pinpas gestolen, dan kan ik die laten blokkeren, want die is op naam en dus duidelijk van mij. Als een pasje niet op naam is, mag de winkel het dan weigeren, omdat iemand heeft aangegeven dat er een pasje gestolen is? Lijkt mij een uiterst lastige kwestie, ik weet het antwoord daarop ook niet 1-2-3.

mahadma
door mahadma - Sep 1, 2014 om 13:07
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als een pasje niet op naam is, mag de winkel het dan weigeren, omdat iemand heeft aangegeven dat er een pasje gestolen is?

Hoe kan iemand aangeven dat er een pasje gestolen is èn dat het zijn/haar pasje was (niet op naam gesteld) en dit 100% waterdicht bewijzen? Dan zou er geen anonieme kaart meer uitgegeven kunnen worden. Als je een bankbiljet verliest of een cadeaukaart, blijft in deze het zelfde. Gewoon pech, geld(waarde) weg.

Een winkel kan dus een pasje (aan toonder) niet weigeren, want dan kan de winkel dus ALLE geld(waarde pasjes) weigeren.