jo
door joyce1992 Jun 20, 2012 om 09:24
Geldzaken & recht

Krijg geen vakantie geld

Ik heb vanaf vorig jaar juni tot maart dit jaar gewerkt bij mijn werkgever. Na maart ben ik op stage gegaan( ook de reden van stoppen) en nu heb ik nog recht op 200 euro vakantiegeld. Nu is mij verteld door mijn werkgever dat dit eind mei zou worden overgemaakt. Ik heb nog steeds niks gehad. Ben gisteren naar mijn werkgever geweest. Ze willen mij daar geen antwoorden geven en ook mijn laatste loonstrook niet geven. Ik wil het hoger opzoeken want dit schiet niet op bij mijn werkgever. Waar moet ik dat doen? Het hoofdkantoor wil mij ook niet helpen namelijk.

Met vriendelijke groet,

Joyce

8558 9 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2012 om 09:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ga naar het juridisch loket, zij kunnen u vertellen wat u rechten zijn en hoe u deze zaak het beste kunt aanpakken. Voor adressen juridisch loket, klik hier
Als er niet een in uw buurt is, kunt u ook bellen, wel 10 cent p/m

tdehond
door tdehond - Jun 20, 2012 om 09:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Bent u lid van een bond?

Geldt er een CAO voor dit bedrijf?

In het algemeen:
Elke werkgever moet op grond van de wet de werknemer een loonstrookje en een jaaropgave verstrekken. Dit hoeft u niet als er ten opzichte van de vorige betalingsperiode geen wijzigingen zijn geweest.
Het feit dat vakantiegeld uitgekeerd wordt houdt m.i. in dat u recht heeft op een loonstrook. Ook i.v.m. de belastingen.

Zie: o.a. Hier

Loonstrook opeisen
Als je werkgever nooit schriftelijk de gegevens heeft opgegeven die hij moet verstrekken, dan kun je naar de rechter stappen. Weigert hij nog loonstroken te verstrekken, dan kun je ook bij de Belastingdienst navragen of er voor jou loonheffing en premies werknemersverzekeringen worden afgedragen.

Misschien als u aangeeft dat u gaat informeren bij de Belastingdienst of loonheffing etc afgedragen is, krijgt u zonder problemen alsnog de loonstrook.

xv
door xvisx - Jun 20, 2012 om 10:55
55 Antwoorden / 1 Vragen

Ook het recht op vakantiegeld is wettelijk verankerd met een minimum van 8%.

Laat je in dit geval niet afschepen, want als er ook belastingtechnisch zaken niet goed zijn gegaan ivm premies en afdragingen door de werkgever wil je daar niet pas achterkomen als de belastingdienst op de stoep staat...

eclipse
door eclipse - Jun 20, 2012 om 13:06
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Wordt Joyce niet de dupe als er eventueel zonder ? medeweten is zwart gewerkt, ze heeft toch wel eerder een strookje gehad ?? zoja zou ik zeker het advies van Tdehondt volgen, even een beetje van nou vraag ik het wel bij de bel. hoeveel ik tegoed heb.. Joyce dus voor jezelf, als je hebt zwartgewerkt, heb je dikke pech ... en zou het laten voor wat het is,maar ik ben geen deskundige he, maar wilde er toch ook even op reageren, hoop dat j je centjes krijgt

zo
door zoeker - Jun 20, 2012 om 19:01
78 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je aan het eind van je werkperiode geen afrekening ontvangen?
Als je daadwerkelijk uit dienst bent gegaan, moet er een eindafrekening plaatsgevonden hebben. Daarin worden bijvoorbeeld vakantierechten die je niet hebt opgemaakt uitbetaald en dus het vakantiegeld over de gewerkte periode uitgekeerd.
Check dus goed de strookjes die je al wel ontvangen hebt, om te zien wat je wel en niet hebt ontvangen. Goed om in 1 keer een juiste claim te doen, anders meot je straks nog een keer..
Vraag ook even bij oud collega's na of zij wel hun vakantiegeld hebben ontvangen. Zaak is om hier direct en stevig bovenop te zitten, want niet uitbetalen van dit soort zaken is vaak een teken dat er financieel dingen niet goed zitten. Zeker in deze tijd.

Ook bestaan er werkgevers die het vakantiegeld maandelijks tegelijk met het salaris uitbetalen. Maar dit zou je, neem ik aan, opgevallen zijn in de maanden die je betaald hebt gekregen.
Succes!

jo
door joyce1992 - Jun 20, 2012 om 19:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn oud collega's gesproken. Zij hebben midden mei hun vakantie geld gehad. Alleen ik en nog een collega niet. Verder iedereen wel.

Ik heb iedere maand netjes mijn loonstrook gekregen. ( geen zwart werken.)
Alleen de laatste maand niet. En daar stond netjes op hoeveel vakantiegeld ik aan het opbouwen was. maar ik heb nu mijn laatste loonstrook niet gehad en en mijn vakantie geld niet.

Heb inmiddels nog een keer contakt gehad met het hoofdkantoor en ze gaan kijken wat ze kunnen doen. Maar omdat het zelfstandiger is hebben ze er niks mee te maken eigenlijk. dus dan moet ik het hoger gaan opzoeken.

Bedankt voor de reacties. Er zitten zeker dingen tussen die ik ga proberen.

zo
door zoeker - Jun 20, 2012 om 19:42
78 Antwoorden / 3 Vragen

Joyce, nu je toch contact hebt gehad met de werkgever, kun je dit misschien gelijk vastleggen door deze brief aan te passen en naar ze toe te sturen.
Toen mijn werkgever failliet ging en wij allemaal vele maanden te vorderen hadden, hebben we op aanraden van onze juristen allemaal zo'n brief ingeleverd. Zorgt ervoor dat je alvast de eerste officiele stap hebt genomen. Mocht je alsnog naar het juridisch loket gaan, zullen ze je dit ook aanraden.
Succes!

jo
door joyce1992 - Jun 20, 2012 om 19:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Dan ga ik dat eerst even doen. '
Anders krijg ik het nog een keer te horen. Kan ik dat beter eerst doen.

Harstikke bedankt!!!

elisya
door elisya - Jun 23, 2012 om 02:12
11 Antwoorden / 2 Vragen

daarom altijd lid zijn van een bond die lost dan die dingen voor je op.
heb het zelf meegemaakt en fnv bond heeft me geholpen liep tot rechtzaak uit en kon ook me oude baas betalen en me geld wat tegoed had uitbetalen.
altijd als je werkt aan sluiten bij een bond die helpt je goed.