fl
door floresteca eis Dec 8, 2014 om 13:14
Geldzaken & recht

Krijgen beleggers van Floresteca schadevergoeding ?

Na ongeveer 600 mails aan Floresteca weet ik zeker.
Floresteca zegt niets... of bijna niets.

Wel veelzeggend, zijn de volgende feiten:

1. Als belegger kun je zo maar voor bijna 95% afgewaardeerd worden.
Zonder dat iemand uitlegt, wie, wat, hoe, waarom, waardoor.
(Dat is dus alles behalve wat je leert op school!)

Na enig rekenen, begrijp ik, dat de bomen eerst jaarlijks voor 8% op werden gewaardeerd,
terwijl ze in praktijk maar tot 4% groeiden. Dus nadat ik ze voor een hoge prijs had gekocht,
moesten ze na mijn aankoop weer worden afgewaardeerd. Dus ik heb 95% verlies
en zij hadden in de eerste vijf jaar jaarlijks 8% winst. Dat is een lucratieve deal!

2. Obligatiehouders krijgen tot 10,5% rente op jaarbasis, als ik het goed begrijp.
De bomen groeien echter maar tot 4% per jaar.
Als ze slecht bemest worden, kunnen die bomen zelfs ziek worden en dood gaan. 0% groei.
100% verlies.
Hogere rente uitkeren terwijl de reele onderliggende waarde lager stijgt of zelfs waardeloos wordt,
dat moet dus ergens spaak lopen...

3. De ondergrond waarop de bomen staan, is waarschijnlijk ´ongeschikt voor het bestemde doel´.
Na uitgebreide analyse blijkt, dat de bodem niet of nauwelijks geschikt is voor het doel.
Het kwaliteitskeurmerk voor duurzame bosbouw, heeft hier nauwelijks aandacht voor.
Dat lijkt dus op ´misleiding´.
Dat betekent, dat boombeleggers recht hebben op vergoeding via de verborgen gebreken, regeling.

De enige oplossing, is

A. Een onderhoudsfonds.
Vanuit dat onderhoudsfonds zou de bemesting verbeterd moeten kunnen worden.

B. Wetenschappelijk onderzoek.
Via het boomblad van teak zijn micronutrienten toe te dienen.
Het teakblad is groot van oppervlak, hierdoor is verbeterd wetenschappelijk onderzoek mogelijk.
Dat betekent, dat precies is na te gaan, hoeveel voeding de boom opneemt via het boomblad.

C. De belegging in bomen hoeft niet te worden afgewaardeerd.
Floresteca heeft in principe geld en bomen genoeg om de beleggers te compenseren.
De obligatiehouders maken forse winst, terwijl beleggers fors verlies maken. Dit moet worden gecompenseerd.

D. Een werkmaatschappij zou kunnen worden opgericht, bestaande uit:
- pensioenfonds landbouw, omdat zo de omzet in de branche groeit, dus ook pensioenfonds groeit.
- grotere bemestingsbedrijven, omdat de omzet in bemesting groeit, dus wederzijds belang
- bedrijven in ontwikkeling van landbouwmechanica, om de mest versneld toe te dienen
- gespecialiseerde landbouwbanken, zodat er meer mogelijkheid komt tot verhandeling van participaties.

E. Betere verhandelbaarheid
Ruilverkaveling, zodat per plantjaar en per plantage kavels uitwisselbaar zijn.

F. Juridische samenwerking
Floresteca weigert contact te leggen met boombeleggers. Dit is in strijd met haar vroegere beloftes om wetenschappelijk verantwoord te werk te gaan. Nu blijft de oorzaak van het beleggersverlies onbekend, zodat ook de oplossing onbekend blijft. Wat dat betreft is c.q. lijkt Floresteca schadeplichtig. Anders gezegd, gedupeerde bomenbeleggers hebben recht op schadevergoeding.

G. Objectieve controle.
In het Poyry rapport krijgen de managers van Floresteca een compliment, dat ze zulke goede managers zijn. Tegelijkertijd is in het rapport te berekenen, dat sommige beleggers 95% verlies maken. Op dergelijke wijze complimenten geven, lijkt bijna corrupt.

Het wordt tijd, dat deze zaak eerlijk en objectief wordt aangepakt.

5295 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2014 om 13:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wat is nu je vraag?

Beleggen is nu eenmaal een risicovol iets.

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2014 om 13:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oei,

Titel (= de vraag dus) over het hoofd gezien:

Krijgen beleggers van Floresteca schadevergoeding ?

Sorry

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 13:32
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Edrick.

Beleggen is nu eenmaal een risicovol iets.
Mee eens.

Echter, ´Belofte maakt schuld´.
Floresteca heeft vooraf beloofd om wetenschappelijk te werk te gaan.
Dus met analyses, onderzoek, oorzaken vinden en dus ook oplossingen.

Beleggers worden nu met name gedupeerd, omdat Floresteca weigert om zich met name aan die belofte te houden. Het risico voor ´zich niet aan beloftes houden´ is in dit geval voor de aanbieder van de belegging.

Bovendien, beleggers mogen ervan uitgaan, dat als zij een produkt kopen, dat dit produkt geschikt is voor het doel waarvoor het verkocht wordt. Zo niet, dan heeft de koper recht op schadevergoeding.
Het risico om iets te verkopen, dat niet of nauwelijks voor het gestelde doel geschikt is, dat risico is ook voor de aanbieder van de belegging.

Beleggers hebben rechten.

Op grond van die rechten, zouden velen die voor tienduizenden euro´s gedupeerd zijn,
toch nog iets van hun geld kunnen terugzien.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een procedure starten. Maar persoonlojk lijkt mij dat zinloos. Er zijn al zoveel beleggers het schip ingegaan door plantages met bomen die tot in de hemel groeien.

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 13:58
13 Antwoorden / 1 Vragen

Zinloos is het pas, als het schip is gezonken.
maar zelfs dan, worden de goudstukken later weer opgedoken.

Floresteca heeft met het geld van de beleggers bovendien geinvesteerd in ´zaailingen´.
Dat lijkt ´een eitje´, maar dat is heel bijzonder.

Teak blijkt namelijk heel moeilijk ´tot bloei´ te komen.
Dat heb je wel nodig, om nieuwe bomen te kunnen planten.

De rotatiesnelheid van teak is omhoog gegaan.
In steeds kortere tijd, zijn er steeds dikkere bomen.
Vroeger was minimaal 40 jaar nodig, toen 20, nu is er al teakhout van bomen vanaf 7 jaar.
Dat betekent, dat er steeds sneller nieuwe zaailingen, nieuwe bomen nodig zijn.
Die nieuwe bomen zijn dus voor relatief veel geld, jaarlijks te verkopen.

Floresteca heeft via haar eigen bedrijf Bioteca, precies daarin geinvesteerd.
met dus ´mijn´ geld.

Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Probeer medestanders te vinden voor uw zaak.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat bomen er vroeger 40 jaar over deden voordat ze gekapt werden en nu al na zeven jasr. Dan heb je volgens mij aanmaakhoutjes voor de open haard.

Was dat soms ook ern leuze uit de prospectus?

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 14:14
13 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt een procedure starten. Maar persoonlojk lijkt mij dat zinloos. Er zijn al zoveel beleggers het schip ingegaan door plantages met bomen die tot in de hemel groeien.

Daar is teakhout precies goed voor!

Teakhout wordt gebruikt als dek
eventueel ook als mast,
die tot in de hemel reikt,
je kunt er ook een kraaienest van maken,
dan kun je zelfs, ´tot over de horizon´ reiken.

Wat zie je dan, voorbij de horizon, van het verloren bos?
Hout, dat niet krimpt, niet schimmelt, bestand is tegen zout.

Het schip ingaan, met teakhout, is zo slecht nog niet.
Dá´s pas, pure luxe!

(sommige mensen zouden mij nou willen kielhalen, na die opmerkingen...
Groeten aan Neptunus !)

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet het, teak is prima, heb er heel wat van in en om huis.

Maar wat ik in de loop der jaren gelezen en gehoord heb over die teak plantages, gaat over het algemeen niet over de perfecte toepassingen er van, maar over louche zaakjes op alle gebieden, waarbij de beleggers het haasje zijn.

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 14:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 8 dec 2014, 14:09]Probeer medestanders te vinden voor uw zaak.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat bomen er vroeger 40 jaar over deden voordat ze gekapt werden en nu al na zeven jasr. Dan heb je volgens mij aanmaakhoutjes voor de open haard.

Was dat soms ook ern leuze uit de prospectus?

Ja, van dik hout zaagt men planken.
Zo´n opmerking in een brochure en die serieus nemen,
dan heb je vast je leesbril niet op. Mee eens!

P.S. die aanmaakhoutjes,
Teakhout brandt de eerste drie jaar of zo,
maar daarna is de investering in het bos
´brandschoon en brandvrij´.

Jammer, dat de bosbouwers zelf niet zo ´brandschoon´ zijn.
Dan was ik immers nu al lang, ´uit de brand´ geweest!

Serieus,
Wat betreft die 7 jaar,
in de eerste manden groeit Teak relatief echt giga-snel.

Doe je daar dan nog een sausje overheen van biotechniek,
dan gaat het kwadratisch giga-snel.

Als je zo´n teakstek dan bovendien ent in een bestaande stam,
dan krijgt de nieuwe ´stek´ zijn voeding bovendien sneller dan snel.

En mest! Weet je de juist bodem of mest te vinden,
dan kun je dus na 7 jaar al de eerste mast vinden voor
het luxe zeiljacht, van je dromen.

Kortom,
mest = een must = goed voor je mast !

--- als je tenminste ´het schip in wilt gaan met teak´, wie wil dat, nou niet?

edrick3
door edrick3 - Dec 8, 2014 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er is/wordt toch vaak genoeg gewaarschuwd voor dit soort beleggingen.
Bezint eer gij begint (maar ja, meestal $-tekens in de ogen?).
Klik hier en hier.
Wat ouder: klik hier.
Enz., enz.

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 14:25
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 8 dec 2014, 14:21]Ik weet het, teak is prima, heb er heel wat van in en om huis.

Maar wat ik in de loop der jaren gelezen en gehoord heb over die teak plantages, gaat over het algemeen niet over de perfecte toepassingen er van, maar over louche zaakjes op alle gebieden, waarbij de beleggers het haasje zijn.

Ik haas´t mij!

me
door mein33 - Dec 8, 2014 om 14:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=floresteca eis! schreef op maandag 8 dec 2014, 14:14]U kunt een procedure starten. Maar persoonlojk lijkt mij dat zinloos. Er zijn al zoveel beleggers het schip ingegaan door plantages met bomen die tot in de hemel groeien.

Daar is teakhout precies goed voor!

Teakhout wordt gebruikt als dek
eventueel ook als mast,
die tot in de hemel reikt,
je kunt er ook een kraaienest van maken,
dan kun je zelfs, ´tot over de horizon´ reiken.

Wat zie je dan, voorbij de horizon, van het verloren bos?
Hout, dat niet krimpt, niet schimmelt, bestand is tegen zout.

Het schip ingaan, met teakhout, is zo slecht nog niet.
Dá´s pas, pure luxe!

(sommige mensen zouden mij nou willen kielhalen, na die opmerkingen...
Groeten aan Neptunus !)

Blijkbaar bent u de enige, die ondanks dat het Teakhouten Florijnenschip reeds blijkt te zijn gezonken, al grappend en grollend en tegen beter weten in het hoofd boven water probeert te houden.
Het is precies zo gegaan als met al die andere zgn. beleggings- of investeringsfondsen die gouden bergen of grote houtstapels beloofden.
Veel beloven, in de eerste periode iets geven om vervolgens met de Noorderzon te vertrekken.
De personen waarbij u uw centjes hebt gestald zitten hiervan op een heel mooi tropisch strand te genieten. Soms heel even denkend aan die mensen die in goed vertrouwen en aan Dollartekens denkend, geheel vrijwillig , hun centjes aan hen afstonden.

Een goede advocaat kan misschien proberen enige klaarheid in deze zaak te krijgen, maar pas op !! Een advocaat kost ook heel veel centjes ;-))

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 15:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 8 dec 2014, 14:24]Er is/wordt toch vaak genoeg gewaarschuwd voor dit soort beleggingen.
Bezint eer gij begint (maar ja, meestal $-tekens in de ogen?).
Klik hier en hier.
Wat ouder: klik hier.
Enz., enz.

Citaat: ´´We roepen alle aanbieders van en bemiddelaars in beleggingsobjecten dan ook op om het rapport tot zich te nemen, de eigen onderneming kritisch te beoordelen en - waar nodig - verbeteringen door te voeren. Uiteindelijk is dat niet alleen in het belang van de consument, maar ook in het belang van de onderneming zelf en de sector als geheel.´´

Bron: Toezicht AFM op beleggingsobjecten 2006 tot 2014

Dank Edrick3 voor bovenstaande verwijzing naar dit rapport.
Het afgelopen jaar heb ik zoveel mogelijk informatie ingewonnen.
Hierbij heb ik alle door mij ervaren misstanden, ook zeker gemeld aan de A.F.M.
Die melding deed ik bovendien via het Ministerie van Financien en de Nationale Ombudsman.

Uiteindelijk, kwam ik zo tot de bovengenoemde aanbevelingen voor Floresteca en haar beleggers.

Wegens:
- uitputting van grondstoffen,
- kappen van oerwouden,
- behoefte aan nieuwe duurzame grondstoffen,
vind ik het serieus van belang, dat nieuw FSC hardhout, wordt aangeplant.
Met name teak is daarbij naast eventueel mahony, de enige echte optie.

Dus zelfs als ´gedupeerd´ duurzaam belegger kan ik principieel niet tegen ´FSC teak´ zijn,
wel ben ik principieel ´tegen´ praktijken die het concept van duurzame handel schaden.

Kortom, wie groen, duurzaam wil beleggen moet wel meedoen,
maar dan wel wetenschappelijk verantwoord,
dan moet het goed kunnen komen.

ZIE NOGMAALS BOVENSTAANDE ADVIEZEN
onder het kopje
´KRIJGEN BELEGGERS VAN FLORESTECA SCHADEVERGOEDING

Ja, de situatie is inderdaad erg!

N.B. Floresteca reageert zelf nergens op.
Dat lijkt nergens op.

Daarom dan dus maar via Vara Kassa en eventueel via overige media.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel vask doen mensen domme dingen en stellen dan hier een vraag hoe een en ander verholpen kan worden, of weer rechtgetrokken. Vaak kan een antwoord van hier helpen, maar ik denk dat voor uw probleem op dit forum geen oplossing te geven is.

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 15:14
13 Antwoorden / 1 Vragen

1. Blijkbaar bent u de enige,

2. die ondanks dat het Teakhouten Florijnenschip reeds blijkt te zijn gezonken,

3. al grappend en grollend

4. en tegen beter weten in het hoofd boven water probeert te houden.

Het is precies zo gegaan als met al die andere zgn. beleggings- of investeringsfondsen die gouden bergen of grote houtstapels beloofden.
Veel beloven, in de eerste periode iets geven om vervolgens met de Noorderzon te vertrekken.

5. De personen waarbij u uw centjes hebt gestald zitten hiervan op een heel mooi tropisch strand te genieten. Soms heel even denkend aan die mensen die in goed vertrouwen en aan Dollartekens denkend, geheel vrijwillig , hun centjes aan hen afstonden.

6. Een goede advocaat kan misschien proberen enige klaarheid in deze zaak te krijgen, maar pas op !! Een advocaat kost ook heel veel centjes ;-))

1. Blijkbaar bent u de enige,

Ik ben niet de enige.
er is de Vereniging Teak Participanten.
er is Bureau Fraude en Recht.
Op dit forum zijn er nog meer ´dolenden´ zoals ik./b] [

2. die ondanks dat het Teakhouten Florijnenschip reeds blijkt te zijn gezonken,

Er liggen nog steeds miljoenen euro´s gestald.

3. al grappend en grollend

Het moet leuk blijven.

4. en tegen beter weten in het hoofd boven water probeert te houden.

Er is nog steeds waarde, boekwaarde, tegenwaarde, schuldwaarde, toegevoegde waarde.
Dus alles is nog steeds mogelijk.

Het is precies zo gegaan als met al die andere zgn. beleggings- of investeringsfondsen die gouden bergen of grote houtstapels beloofden.
Veel beloven, in de eerste periode iets geven om vervolgens met de Noorderzon te vertrekken.

5. De personen waarbij u uw centjes hebt gestald zitten hiervan op een heel mooi tropisch strand te genieten. Soms heel even denkend aan die mensen die in goed vertrouwen en aan Dollartekens denkend, geheel vrijwillig , hun centjes aan hen afstonden.

Er zijn vele eerlijke mensen de dupe geworden.
Zij zoeken allemaal een redelijke, rationele, verstandige oplossing.

6. Een goede advocaat kan misschien proberen enige klaarheid
in deze zaak te krijgen, maar pas op !! Een advocaat kost ook heel veel centjes ;-))

Weet ik!
Kost geld.
Heb ik niet.

Daarom houden ze zich zo stil... omdat ik het toch niet kan betalen.
Zij blij!

fl
door floresteca eis - Dec 8, 2014 om 15:20
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 8 dec 2014, 15:12]Heel vask doen mensen domme dingen en stellen dan hier een vraag hoe een en ander verholpen kan worden, of weer rechtgetrokken. Vaak kan een antwoord van hier helpen, maar ik denk dat voor uw probleem op dit forum geen oplossing te geven is.

Voor Floresteca is het van belang, dat zij nieuwe klanten werven.
Oude klanten worden echter genegeerd, vragen worden ontkend.
Floresteca denkt, dat zij dat ongestrafd kan doen.
Dat klanten toch wel blijven kopen.

Floresteca is gewaarschuwd, dat als zij met dit gedrag doorgaat,
dat een consumentenboycot kan ontstaan.
Dan zijn de eigenaren van Floresteca zelf hun eigen geld kwijt.
Ik ben het al kwijt, mij maakt het niet meer uit.

Dus, juist door zo´n forum als dit,
kan het zijn,

dat ze wakker worden.

Dus, tijger, bedankt,
u bent

een tijger!

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar weet u,de mensen kopen hier pas als ze er met open ogen ingestonken zijn.

En dat loopt van "GRATIS" proeftubes, tot teak investeringen.

Oftewel: boter aan de galg gesmeerd.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kopen = komen

me
door mein33 - Dec 8, 2014 om 16:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Topic starter,

Begrijp ik u goed, dat u met uw topic, de omslachtige aanvullingen daarop als antwoord op reacties van forumleden, anderen probeert te waarschuwen voor de val waar u bent ingetrapt.
Dan is uw verhaal voor de panelleden wel duidelijk geworden en zij zijn niet en zullen niet in een dergelijke val trappen.
U zou uw onderwerp misschien beter bij de redactie van VARA KASSA bekend kunnen maken, misschien is dit een onderwerp om (nogmaals) aandacht aan te besteden.
U kunt de redactie bereiken via de link "contact met kassa" onderaan deze pagina.

fl
door floresteca eis - Dec 10, 2014 om 15:11
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 8 dec 2014, 16:01]Topic starter,

Begrijp ik u goed, dat u met uw topic, de omslachtige aanvullingen daarop als antwoord op reacties van forumleden, anderen probeert te waarschuwen voor de val waar u bent ingetrapt.
Dan is uw verhaal voor de panelleden wel duidelijk geworden en zij zijn niet en zullen niet in een dergelijke val trappen.
U zou uw onderwerp misschien beter bij de redactie van VARA KASSA bekend kunnen maken, misschien is dit een onderwerp om (nogmaals) aandacht aan te besteden.
U kunt de redactie bereiken via de link "contact met kassa" onderaan deze pagina.

Citaat...

Begrijp ik u goed, uw doelen zijn:

u probeert anderen te waarschuwen voor de val waar u bent ingetrapt...

Antwoord:

HET DOEL VAN DIT SCHRIJVEN =

VELE TEAK BELEGGERS DIE GELD VERLIEZEN, HEBBEN RECHT OP GELD TERUG !

VRAAG EN ANTWOORD BETREFT ´HOE ?´

a. De val waar ik persoonlijk in zou kunnen trappen... éérst een ideaal beginnen en dat ´even later als het niet lukt´ ´afkappen´ in de realiteit. Dan zou ik mij zelf bedriegen... en anderen ook. Daarom wil ik wijzen op teak als ideaal en teak in de realiteit.

b. Een andere val waar ik persoonlijk in zou kunnen trappen is... de meest betrouwbare deskundigen op gebied van landbouw en beleggingen waren voorstander van dit type belegging. Terwijl eveneens alle deskundigen op gebied van natuur en milieu eveneens nadrukkelijk op de noodzaak wezen. Dat waren zogezegd allemaal voor mij overigens ´onbekende´, maar dan toch ´politieke vrienden´. De val zou zijn, om dan nu ineens ´politieke vrienden´ van toen te gaan ´verraden´.

c. De laatste val... inmiddels heb ik meerdere opleidingen genoten en ben ik voor mijn kennis dus niet afhankelijk van mensen / managers, die mij zo lang mogelijk laten wachten...

Hierbij teak in een ideale wereld:

Teak was en is, nog steeds één van de betere oplossingen om de duurzame wereld ´te redden´.

1e: Teak is snelgroeiend hardhout, dat groeit op plantages of bij uw vakantiehuisje in de tropen.
2e: Het tropisch oerwoud en alle biogenetica blijft zo behouden voor toekomstige generaties.
3e: Extra bomen, betekent extra opvang van CO2, zodat de oceanen niet verder verzuren, het koraalrif behouden blijft etc.
4e: Als het vandaag niet gelukt, om teak te telen, dat wil niet zeggen, dat het morgen ook niet zou gelukken.
5e: De informatietechnologie is zó snel ontwikkeld, dat elke leek in korte tijd een specialist kan worden op een nieuw interessegebied.
6e: Als u dus idealist was of bent op gebied van teak, dan kunt u precies leren en weten hoe de teelt rendabel kan zijn.

Hierbij teak in de realiteit:

1e: De vaak vrije val (= scherpe daling van de waarde) van teakaandelen is bij de meeste doorgewinterde beleggers inmiddels wel bekend. Dat zou voor de meesten een waarschuwing achteraf zijn. Hoewel er altijd nieuwkomers op de markt zijn.

2e: De val die het hier betreft, ligt iets gecompliceerder. Er is namelijk een ´keurmerk´ uitgegeven. Op grond van dat keurmerk dachten vaak ´wijze´ mensen, dat investering in teak ´economisch rendabel´ zou zijn. Dat keurmerk had echter wel aandacht voor ´duurzaamheid´ maar niet voor ´bosbouw´. Toch heette dat keurmerk ´keurmerk voor duurzame bosbouw´.

3e: In juridische zin, zou je kunnen spreken van ´misleiding´ en wel ´misleiding in de zin van verborgen gebreken´. Dat betekent, dat het verloren geld uit ´de vrije val´ door de misleider gecompenseerd dient te worden, dan wel dat de grond opnieuw geschikt gemaakt moet worden voor het gestelde doel.

Hoe kun je nu dit ideaal realiseren in de realiteit?

en dan niet omslachtig...

Voor teelt van teak zijn er vier componenten:

A. Teak als boomsoort.
B. Grond, bodem, klimaat.
C. Management
D. Geld.

Teak staat in de beeldvorming bij beleggers nu bekend als ´bij teak verlies je al je geld´.
Zo ongeveer.

Hoe kan dat?

Ad A. Teak = loofboom.
Ad B. De ondergrond is vaak zand.

Oeps.

Elk kind leert op school:
Ad A en B.. Naaldbomen groeien op zand. Loofbomen groeien NIET op zand.
Daar gaat het dus al fout...

Waarom maken volwassen mensen dan toch allemaal die fout? Wat was nu die val?

Antwoord: Er was en is, een misleidend keurmerk voor ´duurzame bosbouw´, dat wel aandacht heeft voor duurzaamheid, maar niet voor bosbouw. Dat keurmerk voor duurzame bosbouw adviseerde dus om loofbossen te planten op zandgrond? In ieder geval, heeft dat keurmerk het niet afgeraden. In ieder geval heeft dat keurmerk, géén waarschuwing gegeven. In ieder geval, heeft dat keurmerk géén adviezen gegeven, om de te verwachten ´natuurlijke problemen´ op te lossen. In ieder geval heeft dat keurmerk nadrukkelijk NIET vermeld, dat de natuurlijke biotoop van onderliggende zandgrond niet past bij grootschalige commerciële teelt van loofbossen.

Hoe kunnen wij dus uit die val geraken?

Ten eerste: Aantonen, dat de gedane investering in teak gedaan is op in principe ongeschikte ondergrond. Teak = loofboom. De ondergrond = zand. Dat is vragen om moeilijkheden. Ministeries van Landbouw en ook ministeries van Onderwijs dienen hier gezamenlijk op te treden.

Ten tweede: Aantonen, dat als loofbomen op zandgrond worden geteeld, dat allerlei tekorten ontstaan in de mineralenhuishouding, dat teakbomen daar ziek van worden, dood van kunnen gaan. Dat gedane beleggingen in teak zo waardeloos worden. Dat mag door keuringsinstanties als A.F.M. en D.N.B. nooit toegestaan worden.

Ten derde: Aantonen, dat de eigenaren van de grond nog steeds wel winst maken, omdat de eigenaar zo wel heel veel grond in eigendom heeft gekregen. De belegger in teakbomen verliest vaak al zijn geld, terwijl de eigenaar van de (voor teakteelt ongeschikte) ondergrond zo wel groot grondeigenaar wordt en een mega-kapitaal verwerft. Dat is ethisch onjuist. Omroepen als VARA, maar ook VPRO zijn er, om dit soort ontwikkelingen ten goede te keren.

Ten vierde: Aantonen bij de Reclame Code Commissie, dat hier sprake is van ´misleiding´ met name wegens een voor consumenten en zelfs voor beleggings deskundigen uiteindelijk ´misleidend keurmerk´, met name SGS Qualifor.

Ten vijfde: Aantonen, dat allen die misleid zijn, conform de Wet Verborgen Gebreken, recht hebben op schadevergoeding (=geld terug) ofwel ´het herstellen van het onroerend goed, in zodanige vorm, dat de grond alsnog geschikt wordt gemaakt voor het gestelde doel´.

Ten zesde: Aantonen, met welke mineralen de loofbomen dan toch op zandgrond zouden moeten kunnen groeien. Immers, Westlandse kassenbouw groeit vaak ook op ´substraatteelt´. Dus, er zouden mogelijkheden moeten zijn.

Ten zevende: Aantonen, met welke wetenschappelijke proeven, onderzoek gedaan zou kunnen worden, naar de rentabiliteit (winst/verlies) van meststoffen (dat kost geld) toedienen op zandgrond. Wie mest toedient op zandgrond, daar spoelen alle meststoffen weg met het grondwater... Wie mest toedient op de daarboven liggende podsol bodem, daar blijft alles liggen op een harde onderlaag. Daar zijn dus twee hindernissen te nemen.

Ten achtste: Aantonen, dat als wetenschappelijk vastgelegd wordt, hoe die meststoffen dan toch toegediend kunnen worden, met welke kosten en baten, dan kan voor economen en beleggers weer duidelijk zijn, hoe zij verder moeten en kunnen investeren.

Ten negende: Aantonen, binnen welke termijn ´een vrije val´ kan worden vervangen door ´een vrij verkrijgbare valhelm´.

Rendabele bomen moeten een keer gekapt worden, dan is ´een valhelm´ verplicht.

Ten tiende: Aantonen dat er dus ontwikkelingskansen zijn voor een consortium van bedrijven, dat er een werkgroep moet komen, waarin wetenschappers, bedrijven, pensioenfondsen en landbouwbanken kunnen samenwerken. Met dit project kan landbouwkundige kennis worden vergroot, die wereldwijd kan worden benut ten gunste van een miljardenomzet.

Op kantoor mag u de valhelm overigens afzetten.

Dat staat daar wel leuk,

als souvenir.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2014 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal mooi en aardig, mAr u bent gewoon uw geld kwijt door een paar louche "hout" bedrijven.

fl
door floresteca eis - Dec 11, 2014 om 07:00
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 10 dec 2014, 15:19]Allemaal mooi en aardig, mAr
A. u bent gewoon uw geld kwijt
B. door een paar louche "hout" bedrijven.

Om op u te reageren, bezocht ik de volgende bronnen:
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/EN/NL/LOUSY
http://www.encyclo.nl/begrip/louche

Ad A.
Inderdaad, een resultaat van 95%, mogelijk zelfs nog groter verlies,
plus door bijkomende kosten zijn ik en anderen de gehele inleg kwijt

= lousy.
=
lousy (bijv.naamw.) belabberd (bijv.naamw.) ; armoedig (bijv.naamw.) ; pover (bijv.naamw.) ; armzalig (bijv.naamw.) ; luizig (bijv.naamw.) ; schooierig (bijv.naamw.)
lousy rot

De vragen zijn dan:
Wat is oorzaak?
Wat is oplossing?

Op die twee vragen krijg ik bij Floresteca nadrukkelijk GEEN antwoord, zelfs niet na 600 mails.

Ad. B
De volgende vraag is dan, is dat ja of nee ´louche´?
=
1) Duister 2) Gemeen 3) Loens 4) Malafide 5) Niet betrouwbaar 6) Niet betrouwbaar (crypt.) 7) Obscuur 8) Onsolide 9) Onguur 10) Oneerlijk 11) Onbetrouwbaar 12) Omkoopbaar 13) Scheel 14) Suspect 15) Verdacht
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/LOUCHE/1

Op enkele punten, zou ik zeggen ´ja´ , echter op meerdere andere punten ´nee´.

Het resultaat bij Floresteca is dus zeker op dit moment vaak wel ´lousy´,
maar de oorzaak is niet noodzakelijkerwijs ´louche´,
want hoewel uiteindelijk onverstandig,
er zijn economische verklaringen aan te wijzen voor dit ´onbesproken´ gedrag.
Bovendien zijn er óók altijd mensen bij betrokken, die handelen vanuit een ideaal.

Met een praktisch ideaal voor ogen, blijven er zeker onderhandelings- en oplossingsmogelijkheden, met duurzaam bedrijfseconomisch, juridisch en agronomisch perspectief, zie hier de plannen.

Via diverse media, radio, televisie, krant, internet, zal ik die mogelijkheden bekend maken, net zo lang totdat er een overeenkomst zal zijn.

HET GELD IS NIET WEG, HET GELD KOMT TERUG!

Gewoon je tanden er in vastbijten, tijger!

fl
door floresteca eis - Dec 11, 2014 om 07:08
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 10 dec 2014, 15:19]Allemaal mooi en aardig, mAr u bent gewoon uw geld kwijt door een paar louche "hout" bedrijven.

Het is een lange weg te gaan:

Van hout cultuur...

... naar ´haute´ cultuur!

Dank u wel Tijger:

... zo lang u het mooi en aardig vindt,

zijn we nog steeds op de goede weg!

fl
door floresteca eis - Dec 13, 2014 om 08:30
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal,

ERRATUM FOUTMELDING !

Hopelijk heb ik bij de teakende tijdbom,

nou toch eens echt,

de houten klepel

tegen het houten klokje horen slaan...

Het was NIET echt een zandlaag,

dat heb je in Nederland wel onder de podsolbodem,

in Nederland ligt daaronder soms een dikke deklaag van zand

in Brazilië zit er onder het podsol een ander stofje.

Door heel goed op internet te zoeken,

moeten nu toch alle passende stofjes

weer bij elkaar zijn...

Zo ja, dan gaan die bijna dode bomen weer groeien,

dat heb je bij bomen die tot in de hemel groeien,

dat staat bekend onder de naam:

BIJNA BOOM ERVARING : ?).

hutch
door hutch - Dec 13, 2014 om 10:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zou TS 's nachts nog wel slapen...........??