ma
door marwin Jul 5, 2010 om 09:55
Huishouden & energie

Kroonsteentjes

Waar mag je wel of niet kroonsteentjes toepassen. En maak het gebruik van kroonsteentjes een installatie brandgevaarlijker?

48991 47 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

marwin

Het klinkt overbodig, maar je moet het deze steentjes niet gebruiken in een vochtige en/of natte omgeving.

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marwin,

Dat is niet zo simpel te zeggen. In principe zijn kroonsteentjes niet verboden, maar je zult toch naar de toepassing moeten kijken om te kunnen beoordelen of het kan of niet.

1. Kroonsteentjes heb je in vele maten, dus gebruik altijd het juiste formaat (en dus niet te kleine exemplaren).
2. Ik zou ze niet gebruiken als je draad met een gevlochten koperen kern wil toepassen. Door het aandraaien van de schroefjes breken de afzonderlijke draadjes en maak je dus eigenlijk een slechte verbinding. Dus alleen gebruiken met draad met een vaste kern.
3. Als de maximale stroom erg hoog kan worden zou ik sowieso geen kroonsteentjes gebruiken.

En tot slot, een goede soldeerverbinding is altijd beter dan een verbinding met een kroonsteentje.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de badkamer heb ik ze ook. Waarom zouden ze verboden zijn, ze worden gewoon verkocht. En Freya heeft gelijk door te wijzen op het soort toepassing ervan.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Druifje01, dat lijkt me niet zo veilig in de badkamer!
Waarom gebruik je geen gewone lasdoppen?

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit natuurlijk een grote beschermende, alles afsluitende bol omheen. En ik douche het plafond niet mee. Maar alle gekheid op een stokje. Het gaat er natuurlijk om dat kroonsteentjes -al zijn ze nu niet meer van steen maar van plastic-gewoon gebruikt mogen worden. Heb me wellicht in het vertrek vergist.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kroonsteentjes gebruik je alleen voor een eindpunt zoals een lamp.
Voor een doorverbinding nooit.
Of dat in de badkamer is maakt niets uit.
De lamp waar het steentje in zit bepaalt de afscherming.

Bij gebruik van soepele bedrading moet je een voorziening maken dat de aders niet afbreken in de kroonsteen.
Dit doen vakmensen met een adereindhuls of een wire-pin
Het vertinnen van draden en dan in een kroonsteen zetten moet je nooit doen.
Tin krimpt in de loop van de jaren en de draad gaat los zitten.
Het grootste gevaar is het losraken van de schroef.
Hierdoor kan brand ontstaan.
Ook kan brand ontstaan door te veel vermogen door een te dunne draad te laten lopen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kroonsteentjes worden toegepast als je van installatie draad naar soepel wil zoals wandverlichting ornamenten spotjes.
Er zijn 2 soorten kroonsteentjes een waarbij het schroefje direkt op de draad geschroefd word en een met een soort wurgstripje waarbij de draad als het ware vastgewurgd word bij de eerste soort is het raadzaam het soepele draad wat blank is goed in elkaar te draaien en dan omvouwen zodat als je hem in de kroonsteen steekt je geen dun draadje vergeet, dit geld ook voor het wurg systeem, bij het gewone systeem niet al te vast aandraaien,Je kan ook nog nadat je de draadjes in elkaar gedraait heb vertinnen, hoef je ook niet bang te zijn dat je draadjes kapot draait, op die manier is de installatie veilig genoeg.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kroonsteentjes kan je overal toepassen zolang er maar geen hoog vermogen door heen moet.

T

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op maandag 5 jul 2010, 11:48: .....
bij de eerste soort is het raadzaam het soepele draad wat blank is goed in elkaar te draaien en dan omvouwen zodat als je hem in de kroonsteen steekt je geen dun draadje vergeet
.....

Niet om het één of ander hoor, maar als je ooit weleens een cursus/opleiding op het gebied van sterkstroom hebt gehad, zou je toch moeten weten dat het in elkaar draaien van een gevlochten koperen kern iets is wat je absoluut niet mag doen. De koperen draadjes gaan dan over elkaar heen liggen en bij de minste druk (door b.v. het schroefje) breken de draadjes en maak je de elektrische verbinding dus alleen maar zwakker. (en hoe harder je het schroefje aandraait, des te zwakker wordt de verbinding)
De juiste manier is om b.v. een adereindhuls (zoals erik008 die al terecht noemde) te gebruiken.

(no hard feelings)

Freya

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

KROONSTEENTJES KAN GEEN KWAAD, WEL EVEN TAPE ER OVER HEEN DOEN !!!! ANDERS KAN JE SCHOKKEN KRIJGEN EN BIJ VOCHT KORTSLUITING

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marwin,

Als je de volgende procedure volgt is het gebruik van kroonsteentjes nagenoeg veilig:

- Er voor een goede trekontlasting gezorgd wordt.
- De draadeindjes die het kroonsteentje ingaan "bij elkaar gehouden worden" door
. - de draadjes te vertinnen of
. - adereindhulsjes om de draden te knijpen

Zoals gezegd kunnen "draadjes ontsnappen" en dit wordt voorkomen door bovengenoemde handelingen. Als er draadjes ontsnappen betekent dit feitelijk dat de doorsnede van de aders dunner wordt en deze dus in principe warmer worden. Het meest extreme gevolg hiervan kan brand zijn. Dit gebeurt namelijk als er zoveel draadjes ontsnappen dat de overgebleven draadjes smelten door de stroom die erdoorheen gaat (is reëler dan het klinkt). Vaak als in de krant staat brand door kortsluiting is het voornoemde het geval.

Beorn

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar mag je wel of niet kroonsteentjes toepassen. En maak het gebruik van kroonsteentjes een installatie brandgevaarlijker?

Ja Marwin : Het gebruik van kroonsteentjes in een Installatie is Brandgevaarlijk.
En zijn verboden in lasdozen te gebruiken , als hierdoor brand ontstaat.!
Keert de Brandverzekering niets uit ,
Ook de Kwaliteit van Kroonsteentjes Laat de laatste tijd te wensen over.
Die je in een Bouwmarkt koopt , zoals veel installatie materiaal .
Vaak van Heel erg lage kwaliteit , Plastic enz .
Dus kroonstenen zijn vooral voor tijdelijk gebruik ,
En voor de losse draden van lichtpunten , daar moet een kroonsteen op.
Bij aflevering van een installatie . ook bij het verlaten van een woning (verhuizing).
Moeten er op de losse draden kroonstenen zitten.
Er zijn lasdoos (lichtpunt) deksels waar deze kroonstenen al op zitten.
en daar mag je alleen een lamp aan vast maken .
daar deze onder de : lage stroom afnemers vallen (A) is stroom
220 (V) is spanning .
Dus naar mijn mening ,
Dus niet voor vast voor andere doel einde gebruiken In de installatie.

M.V.G John

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marwin,

Lees ook even in de Wikipedia

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krroonsteentjes mag je gebruiken op elk eindpunt, aansluitingen van lampen bijv.
Niet in een installatie, dit mag nooit.

Zijn ze gevaarlijk ja maar alleen als het plastic aan het vergaan is en de isolatie dus afneemt.

Neem een kroonsteen waar de draad 2x ingaat en laat de draden dan over elkaar heenlopen als het ware, op die manier zorgt niet het kroonsteentje voor de "verbinding" maar de draden zelf...

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals.
[u]De draden niet vertinnen.[/u]
Vertinde draden raken los.
Losse verbindingen veroorzaken brand.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals.
De draden niet vertinnen.
Vertinde draden raken los.
Losse verbindingen veroorzaken brand.

De draden niet vertinnen is ook geen goed advies, als u een electrisch aparaat koopt zal u zien dat elke verbinding gesoldeerd is ook de adereinden van een stekker.
Dat tin krimpt is helemaal onzin, mijn tinnen soldaatjes zijn in 50 jaar niet kleiner geworden.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tin zet wel degelijk uit bij koude/warmte verschillen.Maar als er geen groot/hoog vermogen door de kabel gaat is er niks aan de hand ,wel goed de schroefjes/boutjes aandraaien

T

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

NIET VERTINNEN ZOALS ERIK OOK AANGEEFT!
Als je persé iets wil doen, gebruik dan adereindhulsjes.

Door tin wordt de verbinding zwakker, omdat het tin eenvoudig vervormt (vloeit) en je daarna een los contact geeft waardoor brand kan ontstaan.

Gewoon de draadjes vastdraaien - niets aan het handje.
Zorg echter wel voor een belasting die past bij het kroonsteentje en draad die je gebruikt.

In erg vochtige ruimten kan wel wat corrosie ontstaan in het kroonsteentje waardoor de weerstand toeneemt (en dus ook de warmteproductie). Maar bij een enkel lampje hoeft dat ook niet echt een bezwaar te zijn.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2010 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kroonsteentjes alleen gebruiken vlakbij bv. lichtpunten (in centraaldozen in plafond ed.) De originele oude kroonsteentjes zijn niet zo brandgevaarlijk. (gemaakt van keramisch materiaal). Het isolatiemateriaal van de kroonsteentjes van tegewoordig is gemaakt van plastic en kan wel degelijk door warmte smelten.
Vermogen=spanning x stroom. Dus nooit vermogenverslindende apparaten via een kroonsteentje aansluiten!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 03:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya heeft voor een groot deel gelijk in de eerste reactie, maar wat mij betreft heb ik meer vertrouwen in de schroef-verbinding (als je die goed stevig aandraait) dan die ellendige schuif-lasdoppen die tegenwoordig in de mode zijn.
Als er èrgens slecht contact kan optreden en ook (proefondervindelijk vastgesteld!) ècht optreedt, dan is het met die schuif-lasdoppen.
In Frankrijk is het werken met schroef-"kroonsteentjes" in de lasdozen (die ook vaak veel groter zijn dan bij ons in NL) de norm, en eerlijk: ik zou willen dat dat ook hier de norm was. Maar: goed aandraaien die schroeven.

Heel goed - maar lastig aan te brengen en zeker niet makkelijk "even los te koppelen" waren de oude lasdoppen, die je stevig in elkaar draaide, om vervolgens de kunststof dop eraf te draaien om te zien of de koper-adres wel enkele mm uit de spiraal staken.
UIteraard mag je "kroonsteentjes" nooit open-en-bloot toepassen - ook niet voor tijdelijke verbindingen - maar alleen in goedgekeurde armaturen of andere toepassingen. En dan: isolatieband eromheen - da's vrágen om ongelukken. Doe dat alsjeblieft NOOIT!

Wel eens van de IP-zônes gehoord? Hoe dicht bij water-toepassingen mag he armaturen e.d. van bijv. IP44 toepassen? Dus niet in de buurt van het bad of de wastafel. En in die IP-klassificatie is verwerkt hoe de bedradig daarbinnen moet zijn aangebracht. Trekontlasting, ev. PE (protective earth) en al dat soort aspecten komen daarbij aan de orde. Als je je daaraan houdt, kan je indien toegestaan heel veilig "kroonsteentjes" toepassen.

@Freya heeft m.i. ongelijk als hij zegt dat de soldeerverbinding het veiligst is. Wèl is het veilig om de adertjes van litze-draad (draad die bestaat uit veel heel dunne draadjes, om zo een soepel snoer te bereiken) te vertinnen.
Een groot gevaar van de in-elkaar-gedraaide litze-draadjes is dat er één van uitsteekt en aanrakingsgevaar of kortsluiting (of contact met de behuizing en de fase-draad!) kan veroorzaken. En wat ik altijd zeg: "Koper is hartstikke mooi, maar ik wil het niet kunnen zien in de elektrische installatie. Dus: de isolatie moet tot IN het aansluitpunt (geschroefd of geklemd) worden geschoven. Èn uiteraard: ALLE litze-draadjes moeten onder de schroef zitten."

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 03:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik hiervoor al aangaf: tegen het vertinnen van litze-snoeren is geen bezwaar, wèl tegen het solderen en vervolgens mechanische kracht (beweging, herhaaldelijk buigen van de de draad in de buurt van de overgang vertind-onvertind) laten plaatsvinden: dat laat vroeger of later los. Tin krimpt ècht niet zo veel dat een vertinde verbinding gevaar kan opleveren onder normale omstandigheden.
En natuurlijk: vertinnen doet iemand die ècht kan solderen (vloëien) en kroonsteentjes alleen toepassen met voldoende dikke aders voor de beoogde toepassing. Er zijn dus àndere omstandigheden die brandgevaar kunnen veroorzaken, schuif de schuld dan niet op de (toepassing van) kroonsteentjes.

Waar ik het over Frankrijk had: de aders die met een kroonsteentje worden verbonden worden allemaal van een kan helemaal in het kroonsteentje geschoven en met beide schroeven stevig aangedraaid.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ploef, klopt geheel, inderdaad aanvullend vertinnen kan zeker, wel door iemand die echt kan solderen. Zoals bij alle stroom aansluitingen, bij twijfel niet doen en zeker niet op een wiki of iets dergelijks gaan zoeken, nul garantie dat het goed is, simpeler en zeker is de voorgeschreven NEN normen, de NEN 1010 staat zo? beetje alles in wat een thuis klusser moet weten.
Daar lezend is het in een HUIS ( geen lastoestanden in de garage etc.) installatie de kroonsteen toegestaan (en dus verzekerd) bij de eingebruiker van een aansluiting. Kort gezegd de overgang van de massieve (VDD) draad in de lasdoos naar een felxibele (heleboel dunne draadjes) draad van bijvoorbeeld de lamp of de vast aangesloten wasmachine in de badkamer. Ruim passende kroonstenen met het liefts de ( ja wat duurdere) klemplaatjes er in . goed kijkend zit er een plaatje tussen de schroef en de draad. Vertinnen kan zeker zie boven, bij de wat grotere vermogens (1500 watt en hoger) is de eind huls aan te bevelen.
Kroonstenen dienen ALTIJD in een lasdoos of een daarvoor geschikte behuizing te zitten. NOOIT aftapen .
De spanning ( inhuis 230 Volt) maakt niet uit de verbinding moet goed zijn, ook de 230 en 380 volt lasmof (de aftakking voor in de grond) is er met de bekende kroonsteen.
Let er ALTIJD op dat bij een geaarde aansluiting de aarde draad iets langer is dan Blauw/Zwart/Bruine draad. Dan kan in geval van falende trekontlasting of ongeval met een apparaat de aarde het langst verbonden blijven.

Wees voorzichtig en de klussers, zorg dat de zekering er uit is, uit staat en niet iemand per ongeluk de spanning er weer op zet, zekering / sleutel meterkast in de zak houden. Bij twijfel vraag een installateur, er is meestal wel iemand in de kennissen kring die een monteur kent en de NEN 1010 kent/kan inzien

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

beorn schreef op maandag 5 jul 2010, 14:33: Marwin,

Als je de volgende procedure volgt is het gebruik van kroonsteentjes nagenoeg veilig:

- Er voor een goede trekontlasting gezorgd wordt.
- De draadeindjes die het kroonsteentje ingaan "bij elkaar gehouden worden" door
. - de draadjes te vertinnen of
. - adereindhulsjes om de draden te knijpen

Zoals gezegd kunnen "draadjes ontsnappen" en dit wordt voorkomen door bovengenoemde handelingen. Als er draadjes ontsnappen betekent dit feitelijk dat de doorsnede van de aders dunner wordt en deze dus in principe warmer worden. Het meest extreme gevolg hiervan kan brand zijn. Dit gebeurt namelijk als er zoveel draadjes ontsnappen dat de overgebleven draadjes smelten door de stroom die erdoorheen gaat (is reëler dan het klinkt). Vaak als in de krant staat brand door kortsluiting is het voornoemde het geval.

Beorn

Door de draden te vertinnen krijg je het z.g. 'koud vloeien' van tin. Na verloop van tijd gaat deze verbinding onherroepelijk loszitten en krijg je warmteontwikkeling door de grotere overgangsweerstand. Hoe hoger de belasting, hoe warmer het wordt. Bij een kroonsteentje dus altijd een einddraadbusje gebruiken bij meer-aderige draad (snoer) en NOOIT vertinnen!!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

houthuijsen schreef op maandag 5 jul 2010, 16:51: Nogmaals.
De draden niet vertinnen.
Vertinde draden raken los.
Losse verbindingen veroorzaken brand.

De draden niet vertinnen is ook geen goed advies, als u een electrisch aparaat koopt zal u zien dat elke verbinding gesoldeerd is ook de adereinden van een stekker.
Dat tin krimpt is helemaal onzin, mijn tinnen soldaatjes zijn in 50 jaar niet kleiner geworden.

Solderen is heel wat anders dan vertinnen!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

klotskop schreef op dinsdag 6 jul 2010, 09:36: Ploef, klopt geheel, inderdaad aanvullend vertinnen kan zeker, wel door iemand die echt kan solderen. Zoals bij alle stroom aansluitingen, bij twijfel niet doen en zeker niet op een wiki of iets dergelijks gaan zoeken, nul garantie dat het goed is, simpeler en zeker is de voorgeschreven NEN normen, de NEN 1010 staat zo? beetje alles in wat een thuis klusser moet weten.
Daar lezend is het in een HUIS ( geen lastoestanden in de garage etc.) installatie de kroonsteen toegestaan (en dus verzekerd) bij de eingebruiker van een aansluiting. Kort gezegd de overgang van de massieve (VDD) draad in de lasdoos naar een felxibele (heleboel dunne draadjes) draad van bijvoorbeeld de lamp of de vast aangesloten wasmachine in de badkamer. Ruim passende kroonstenen met het liefts de ( ja wat duurdere) klemplaatjes er in . goed kijkend zit er een plaatje tussen de schroef en de draad. Vertinnen kan zeker zie boven, bij de wat grotere vermogens (1500 watt en hoger) is de eind huls aan te bevelen.
Kroonstenen dienen ALTIJD in een lasdoos of een daarvoor geschikte behuizing te zitten. NOOIT aftapen .
De spanning ( inhuis 230 Volt) maakt niet uit de verbinding moet goed zijn, ook de 230 en 380 volt lasmof (de aftakking voor in de grond) is er met de bekende kroonsteen.
Let er ALTIJD op dat bij een geaarde aansluiting de aarde draad iets langer is dan Blauw/Zwart/Bruine draad. Dan kan in geval van falende trekontlasting of ongeval met een apparaat de aarde het langst verbonden blijven.

Wees voorzichtig en de klussers, zorg dat de zekering er uit is, uit staat en niet iemand per ongeluk de spanning er weer op zet, zekering / sleutel meterkast in de zak houden. Bij twijfel vraag een installateur, er is meestal wel iemand in de kennissen kring die een monteur kent en de NEN 1010 kent/kan inzien

Al kun je nog zo goed solderen, zit zelf al 40 jaar in het elektronicavak, dan nog NOOIT klemverbindingen vooraf vertinnen. Door het z.g. 'koud vloeien' van tin krijg je onherroepelijk een slechte verbinding en daardoor ongewenste warmteontwikkeling.
Het is veel beter om bij snoer of litze draad (veel dunne draadjes) einddraadhulsjes erop te knijpen

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan nog interessant zijn:
Ik had een keer kortsluiting in huis. Heel lang naar gezocht. Bleek dat er sluiting was ontstaan in de lamp in de badkamer. De reflector werd heet als de lamp brandde en het kroonsteentje zat daar tegenaan. Na een tijdje was hij gedeeltelijk weggesmolten en maakten de draden sluiting tegen de aluminium reflector.
Als de lamp uit, dus koud was, werkte alles prima. Als de lamp warm was vervormde de reflector iets waardoor er sluiting ontstond.
Je moet het maar weten te vinden!

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@consurob
In zo'n lampje gebruik je een porseleinen kroonsteentje en doe je hittebestendige siliconenhulsjes over de installatie-draden.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2010 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik ben niet zo elektrisch aangelegd. Maar ik heb begrepen:
- geen kroonsteentjes in een vochtige omgeving
- alleen kroonsteentjes bij een armateur
- geen isolatietape of tin gebruiken

Dank jullie wel

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 01:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Eric:

Jij verstaat het vak goed , ik zit ook al 35 jaar in de Elektro en Elektronica .
Maar Doe het zelf Mensen , weten niet alles , en verkoop mensen in de winkel geven mensen vaak verkeerd advies .
trouwens de eind hulsjes , moet je er met een speciale krimptang op zetten.
Deze zijn niet goedkoop ,
Dus koopt men die niet voor een keer gebruik.
Ook heb ik deze hulsjes in een bouwmarkt nog niet aangetroffen.
Ook zie je vaak dat mensen met een kroonsteen , van een tafelcontact doos de draad verlengen , wat erg gevaarlijk is , geen trekontlasting , als de kroonsteen ergens blijft achter hangen dan kan er van alles gebeuren koper rekt , de isolatie van de draad trekt zich terug , dus komen de aders bloot te liggen , met alle gevolgen van dien .
Dan beter een losse tafelcontactdoos + passend snoer + stekker.
maar dan zit je weer met je eindhulsjes , die zijn er van 0,75(2) mm tot 6mm(2)
en hebben verschillende kleuren , naar de krimptang opening kleuren .

Maar ook met lasdoppen moet je oppassen , de beste steekdoppen zijn van WAGO.
in de bouwmarkt verkoopt men vaak die goedkope Orange doppen met slechte veren.
Daar gaan de draden ook in loszitten en vonken deze smelten ook .
Geef mij maar de Oude Schroef lasdop .
Waar je ook mee overweg moet kunnen , weten hoe , moet wel vastzitten .
En er is niks beters dan de Oude porseleine Kroonsteen , die smelt niet , en voert de warmte wat af.
Ook die siliconen hulsjes over de installatie draad is een goede tip .

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 02:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hihi toen ik je vraag las dacht ik in 1e instantie aan steentjes op het gebit van mensen. Sul die ik ben. Echter je vraagt gaat over verbindingsmateriaal die 2 of meer afgesloten circuits met elkaar moet verbinden zodat het bedoelde apparaat van stroom wordt voorzien en werkt zoals bedoeld. Moet eerlijk toegeven dat ik helemaal niets weet de kwaliteit van kroonsteentjes.Gebruik ze uiteraard zelf ook en koop de goedkoopste in de schappen. Deze waarschijnlijk ergens in een duister land gemaakt met kinderhanden.En deze kun je gerust blijven kopen. In de gehele rechtsgeschiedenis is nog nooit een ondeugdelijk kroonsteentje veroordeeld als oorzaak of falend product in ultimo.Gebeurd er een ramp zal een een smeltend slecht gemaakt kroonsteentje nooit beschuldigd worden.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 02:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar een simpele vraag van @marvin allemaal niet toe kan leiden. Met heel veel opmerkingen ben ik het eens - vooral @lanser ga ik hierna graag verder op in - maar wat wordt er ook veel bakerpraat verkocht.
We zouden, tezamen met Kassa, een actie moeten beginnen om in DHZ-warenhuizen assortimenten (met bijbehorende kluswijzers) te gaan verkopen van die siliconen isolatiekousjes (div. diam.) en de eindhulsjes, alsmede de korte sokjes-met-flens die je in een fitting in het 10 mm buisje moet schuiven om het doorslijten/smelten van de snoerisolatie te voorkomen. Ook graag los (of per 3 of 10) trekontlasting nippels voor lampfittingen (met voornoemde sokjes).
En: het moest verboden worden om snoercentrales (hier thuis steevast met "slof" aangeduid) zo definitief te sluiten dat je ze niet kunt openen. Dat is een regelrechte uitnodiging om dan maar met ondeskundige verlengconstructies en het bijbehorende gevaar te gaan goochelen. Ik heb een adresje waar ik die "sloffen" met schroeven aan de voorkant kan vinden, die ik dus bijv. onder een computertafel kan bevestigen en daarna dichtschroeven. Altijd een paar verschillende (mèt of zonder R.A., drie-, vier- of zesvoudig) van in huis. Maar die dingen in de bouwmarkten zijn krengen. Weet iemand hoe je ze open (en daarna weer dicht!) kan krijgen?
Overigens: dank aan @consurob voor zijn storings-beschrijving. Ik heb heel wat leerlingen foutzoeken in een installatie geleerd, maar déze casus had ik niet in mijn scenario. Heel leerzaam.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de 40 jaar ervaring die ik heb met verbindingsonderdelen heb ik zelf ondervonden dat het gebruik van kroonsteentjes voor de meeste elektr(on)ische bevestigingen (zeker op lange termijn) niet goed is. In het begin van de jaren 70 vorige eeuw kwam er al een testrapport uit van het Duitse TUV die waarschuwde voor het vertinnen van "fijndraderige" aders die vastgeschroefd werden. Men heeft toen al bewezen dat soldeer onder druk krimpt waardoor vonken kunnen ontstaan. Dit rapport is toen door een toenmalige Ned. energieleverancier in een (vak)blad gepubliceerd. Ik heb zo'n 2 1/2 jaar geleden in Damascus wat installatiewerk verricht waar ze alle (ook 220 volt )draden gewoon twisten, plakband erom doen en vervolgens (met alle kleuren door elkaar) achter het pleisterwerk smeren. Dan sta je als Ned.monteur wel even op je kop te krabben. Ik ben toen naar een winkel gegaan of ze ook (steek)lasdoppen verkochten. Hadden ze nog nooit van gehoord. Toen heb ik ze met een tekening (bij een gebrek aan een computer) uitgelegd wat er in de wereldhandel op dat gebied te koop is. Nou zou je kunnen denken dat er hier wel wat meer kennis is. Valt toch een beetje tegen. Er zijn al jaren verbindingsklemmen en/of lampklemmen te koop "voor aders met dezelfde maat en voor verschillende maten" die je (de laatste tijd) gewoon in de Gamma kunt kopen en Conrad heeft daar nog veel meer soorten in. Zoek maar eens dit nr. op hun website op 522400 - 89. Adereindhulsjes hebben ze ook. Veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog als aanvulling.
Het dunne snoer(0,75qmm) wat wij aan schemerlampjes zetten,
kan maximaal 500 Watt aan.
Het veiligst is, het snoer niet verder dan 250W te belasten.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op woensdag 7 jul 2010, 10:25: Nog als aanvulling.
Het dunne snoer(0,75qmm) wat wij aan schemerlampjes zetten,
kan maximaal 500 Watt aan.
Het veiligst is, het snoer niet verder dan 250W te belasten.

Zeker eric , en dan in de bouwmarkt , een tafelcontactdoos met snoer verkopen van 3 x 0,75 mm snoer , met max 2500 watt staat op de contact doos in het plastic gedrukt.

Waar zijn ze dan mee bezig ? dat plastic smelt al bijna in de zon .

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lanser50
Aan die dozen zit een dikker snoer als het goed is.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@erik
meer als 1 qmm is het zeker niet als er een snoer van 1,5 meter aan zit.
Piek belasting 1 qmm is 10 A bij 220 V = 2200 W voor enkele Seconden ,
volgens DIN norm , 0,1 qmm = 1 A Piek Stroom x 220 V = 220 Watt.
Dan wel bij Koperen kern .

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ouderwetse kroonsteen, kan je gewoon toepassen in droge ruimtes
en bij lage Ampere.
De nieuwere modellen met klemmetjes, zijn wat makkelijker voor doe het zelvers.
Tot 200Volt wordt al meer dan 40 jaar toegepast.
Gewoon in elkaar draaien of vertinnen en stevig aandraaien is geen enkel probleem voor lampies, want de overgang weerstand is minimaal.
Maar in woning installaties, komt geen meer aderige 220Volt kabels voor.
Kroonsteen is alleen vanaf de wandcontact- of verdeel- of las of trekdoos naar een verbruiker.

Het wiel overnieuw uitvinden, zijn we goed in Nederland, maar is nutteloos.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ploeff
Als we het nu toch over Knoeien met kroonstenen hebben .
Wat dacht je dan van Hotel schakelingen , hoe vaak ik dat niet heb moeten oplossen.
als men de schakelaars met behangen er af haalt .
En dan het P contact niet merkt met een tape .
het word nog leuker als op de overloop 2 wissel schakelaars zitten met 6 zwarte draden.
hoe ze het voor elkaar krijgen snap je niet , dan ook nog in de centraal doos een lus van een zwarte draad door knippen ,
en er een lasdop tussen zetten en een draadje naar de lamp.
en de orginele draad terug frommelen in de lasdoos . dan word Fout Zoeken.
Een zware lichamelijke oefening .
Ik heb vroeger op School nog wel eens voorgesteld ,
Een zwarte met witte streep schakeldraad 1,5 qmm tussen de wissel schakelaars te zetten , daar dan een echt zwarte 1,5 qmm , altijd naar het lichtpunt gaat.

Misschien ook een tip voor fout zoeken op school deze cacus

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

A. Er is door Marvin geen specificatie in omstandigheden aangegeven en B. voor opabertje, ik heb zwart geblakerde (ook met lage voltage/amp.) kroonsteentjes gezien en mensen en ook mijzelf (een lange tijd geleden) hobbymatig zich een ongeluk zien zoeken naar storinkjes waardoor er steeds niet te verklaren uitval plaatsvond. Totdat ikzelf een (paar jaar ervoor) gemonteerd kroonsteentje ontdekte die "zeker weten" echt goed vastzat, de draad er zò kon uitrekken omdat a. het soldeer platter was geworden èn afgebroken. (onder een microscoop geconstateerd) Je kunt moeilijk beweren dat 12 volt en 500 mA een hoge belasting is. en C. de mechanische problemen die zich regelmatig voordoen door gebroken boutkopjes (bij vooral de goedkope uit verweggistan waar veel mensen het verschil niet eens zien) waardoor je dènkt dat het vastzit, plus dat het kàn gebeuren (staand op een wankel trappetje) je uitschiet en de fittingschoevendraaier in je hand schiet. Ik heb 100den kroonsteentjes tot een jaar of wat geleden gemonteerd en weer losgemaakt en ben blij (ook al is het duurder) dat er veiliger alternatieven zijn. De gedachte van, O' dat is mij nog nooit gebeurd dan hoeft een ander dat òòk niet te overkomen, zal nooit mijn gedachte zijn. Er zijn ook onhandige mensen (met alle goede bedoelingen) die dit lezen. Geef voorlichting zodanig dat je probeert narigheid te voorkòmen en niet te creëeren.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Jammer genoeg heb ik, als erkend el. techn. installateur met deze maand precies 59 jaar soldeer ervaring, dit topic te laat onder ogen gekregen. Van de meeste antwoorden lopen mij de griebels over de grabbels, oftewel de rillingen over de rug!

Nog eenmaal en misschien ten overvloede:

Soepel draad (litze of dikker) NOOIT vertinnen wanneer dit onder een schroef(je) komt! De reden (brandgevaar) is meerdere keren aangegeven en heeft NIETS met tinnen soldaatjes te maken!
Ook in stekkers worden snoerdraden niet meer vertind! Dat zijn bij aangegoten stekkers allemaal knijpverbindingen.
Bij niet aangegoten stekkers en kroonsteentjes aderhulsjes gebruiken, zoals Eric als eerste aangaf.
Heb je deze aderhulsjes niet en moet er toch direct een verbinding onder een schroef(je) worden gemaakt, dan kan ook een prima verbinding worden gemaakt door de soepele draad 2 maal zo lang blank maken als in het busje met of onder de schroef past. De draadjes goed in elkaar twisten en het blanke draad precies dubbel slaan. Eventueel met een tang dubbel knijpen als het busje aan de kleine kant is voor de dubbele draad.
Dan, en nu komt wat ik hier nog niet gelezen heb, het einde van het dubbele stukje draad precies onder het schroefje manouvreren, zo dat het schroefje draait op het dubbel geslagen draad uiteinde. Zo voorkom je dat de draad waar de stroom doorheen gaat, stuk gedraaid wordt door het schroefje.
Dit gedeelte ligt dan n.l. alleen tegen het busje.

@ Marvin:

Kroonsteentjes mag je wel in vochtige ruimten gebruiken, doch dan liever een type met messing (geel koper) of r.v.s. boutjes. De gegalvaniseerde stalen boutjes (testen met een magneet) gaan op den duur roesten, waardoor je weer een slechte verbinding en brandgevaar krijgt.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lanser50

Een Hotelschakeling noemen we al 40 jaar Wisselschakeling.
Gecodeerde zwarte draden zijn volop verkrijgbaar, maar men gebruikt ze bijna niet.
Ook codering-tape en codering hulzen zijn er volop.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jegro
Inderdaad Er word wat af geknoeid met elektra.
En wij als echte monteur moeten het maar weer zien op te lossen.
Ook in stacaravans ,
Is er een kleur draad op , pakken ze maar wat ze nog over hebben als het maar werkt.
Je krijgt op den duur een kale kop van al dat gekrab.

er zijn ook lasdoosjes , om snoeren te koppelen met trekontlasting , en knel krimp lasdoppen , maar ook hier heb je het juiste gereedschap nodig om de doppen er op te knellen , dit is beter dan een kroonsteen , maar ik zie het liever niet blijft knoeien.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok @erik

ik zit nu ook al jaren in de electronica , niet zozeer meer in Elektra
en ja het is er wel codering tape dat weet ik.
maar normale DHZ weten niks van P contacten .
Dus trekken de schakelaar er gewoon af .
Inderdaad wisselschakeling , maar dan denken ze misschien dat we het hier over model treintjes hebben , vandaar ik nog Hotelschakeling gebruikt , zodat je het licht met kruis en wissel schakelaars , op meerdere plaatsen het licht aan en uit kan doen.
ook in portieken waar ze met luchtschakelaars werkten , die altijd maar kapot gingen.
maar dit is een oude methoden .

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lanser50: helemaal mee eens.
Ik had het al eerder over die (gekke?) Fransen: zij gebruiken voor wisseldraden en schakeldraden bijna alle kleuren van de regenboog (behalve bruin, blauw en geel-groen) en dat schept veel duidelijkheid.
Maar je moet de mensen ook leren dat er op een wisselschakelaar een P-contact zit. En P staat erbij of een rode stip of soms (vroeger) alleen een verkoperd boutje. En als ultimum remdium: meten is weten: meet de schakelaar door met een ohm-meter of met een batterij-en-lampje! Ik besteedde er met mijn leerlingen vaak meer dan een uur aan om dat heel duidelijk te begrijpen. De lessen "foutzoeken" daarbij nog niet meegerekend.
Maar als je het systeem van die wisselschakeling begrijpt doe je gauw in één keer de juiste schakelaar open om te zien waar de fout zit. Alleen: voor de leek verricht je wonderen: "Mijn electriciën, ècht een ervaren mannetje, hoor! - kon het maar niet vinden!" ;-[
Verder: wat @lanser de hotelschakeling noemt noem ik de wisselschakeling: je kunt een lichtpunt op twee (of meerdere - met een kruisschakelaar erbij) puntenonafhankelijk van elkaar aan- of uitschakelen.
De hotelschakeling (eigenlijk voor superzuinige hospita's) is de schakeling waarmee je òfwel de lamp aan het plafond, òfwel de lamp bij de wastafel kan laten branden - beiden tegelijk "kost teveel". dus: na de kamerschakelaar een wisselschakelaar waarvan de P naar de kamerschakelaar gaat en de beide wisseldraden naar resp. centraal lichtpunt resp. de wastafel. Kan ik niet studeren of de krant lezen wanneer mijn vriendin zich staat op te maken. (Die schakeling ging er onmiddellijk aan onder mijn handen!).
En verder onderscheid ik altijd schakeldraden en wisseldraden: de schakeldraad gaat naar het lichtpunt, de wisseldraden bevinden zich tussen de wisselschakelaars.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een belangrijke TIP.
Daar een huis meerdere groepen heeft .
En er altijd als het goed is een wandcontactdoos onder spanning blijft staan.
Die gevoed word door een andere Groep .
dus is het niet zeker dat als je de zekering in de groepenkast uitschakelt.
en het licht het op de des betreffende kamer het niet meer doet.
dat overal in de kamer de stroom er af is .
dus meet of test het des betreffen punt waar je aan wil werken , of er geen spanning op staat.
Het beste is altijd de Hoofdschakelaar uit te zetten. en met daglicht werken.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2010 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Worden weer beetje appels met peren vergeleken, maar dat is normaal op forums.
Als alle huizen gebouwd na de oorlog nog aan al die eisen moeten voldoen welke hier allemaal worden genoemd.
Zijn we in 1 klap van het werkelozen probleem af.
Er is namelijk geen 1 huis gebouwd na 1950 en tot pakweg 1980, welke voldoet aan al deze criteria.
o.a. ijzeren buizen met kabels voorzien van rubber isolatie, hele woonwijken hebben dit nog en zijn geheel volgens voorschriften van NEN1010 van die jaren gebouwd.
Al die honderdduizenden huizen zijn dan volgens huidige maatstaven brandgevaarlijk.

Die tip van dubbelslaan van de kern was ik helaas vergeten,
vreemd want ik doe het altijd als automatisme.