ch
door christakromdijk May 12, 2015 om 16:56
Voeding & gezondheid

Kun je in de horeca wel zoutarm eten

Aan de redactie van Kassa TV,
Naar aanleiding van uw uitzending welke onder meer het probleem van teveel zout in onze producten heeft behandeld graag aandacht voor het volgende.
Ik heb de uitzending als zeer positief ervaren maar het probleem van teveel zout gaat veel verder.
Ik heb sinds 8 jaar cardiomyopathie. Dit is een vrij ernstige ziekte van de hartspier.
Naast de vele medicijnen is het voor mij van levensbelang dat ik zo weinig mogelijk zout gebruik. Dit houdt namelijk vocht vast wat voor mij ernstige gezondheidsproblemen kan geven. Het was voor mij een lange zoektocht om toch elke keer een smakelijke maaltijd op tafel te krijgen met zo weinig mogelijk zout en toch smakelijk.
In de meeste producten zit veel te veel zout. Het staat gelukkig steeds beter op de verpakking aangegeven hoeveel natrium er inzit maar het blijft moeilijk.
Om mede patiënten op weg te helpen heb ik zelf een kookboek geschreven met diverse tips en recepten zonder zout.
Men kan dit tegen kostprijs bij mij verkrijgen.
Dit is echter niet de reden dat ik me tot u richt.
Uw programma helpt zeker om het zoutprobleem aan de kaak te stellen en mensen bewuster te maken.
Er is echter een ander probleem waar veel te weinig aandacht voor is en dat is de horeca.
Uit gaan eten en aangeven dat je een zoutarm dieet hebt loopt bijna in alle gevallen op een fiasco uit. Met andere diëten zoals gluten heeft de horeca vaak geen probleem.
Zoutarm lukt bijna nooit. Je kunt wel een zoutloze smakeloze hap krijgen maar dat is niet de bedoeling. Ik kan thuis voor een smaakvolle maaltijd zorgen waar geen zout in is verwerkt maar de chef koks lukt dat niet. Waarschijnlijk hebben ze er geen zin in.
Als je de kookprogramma’s op TV bekijkt en ziet hoeveel zout er wordt gebruikt rijzen je de haren te berge. De detailhandel levert aan de restaurants producten met teveel zout en de kok voegt er weer doodleuk zout aan toe.
Topkoks zoals Robert Kranenburg en met hem nog vele andere koks kunnen wat mij betreft hun lesgeld terugvragen.
Bij elk bezoek aan een restaurant geef ik dagen van te voren aan dat ik een zoutarm dieet heb maar het lukt gewoon niet.
In een hotel wordt alles van te voren voorbereid (met zout). Men durft gewoon niet te erkennen dat ze geen zoutarme maaltijd kunnen bereiden. Wees dan eerlijk.
Kan Kassa TV met bv een consumententest niet een keer aandacht besteden aan mijn probleem. Ik weet zeker dat velen met mij het zelfde probleem ervaren.
Het moet eens een keer aan de kaak worden gesteld dat de horeca gewoon solt met hartpatiënten.

Met vriendelijk groet,
Christa Kromdijk

4000 2 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 12, 2015 om 19:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u de redactie wilt bereiken kan dat via links onderaan deze pagina, klikken op Contact met Kassa. U zit hier op een openbaar forum.

pi
door pieterwolters - May 13, 2015 om 09:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien eens kijken bij de kleinere (huiskamer) restaurants? Die maken dingen niet in bulk klaar zoals de grote restaurants (en hotelrestaurants zijn wat dat betreft helemaal erg: daar wordt volgens mij niets vers klaargemaakt).