da
door datsunryder Mar 30, 2015 om 20:01
Voeding & gezondheid

Kunnen wij binnenkort nog wel gezond eten.

De ontwikkelingen in de groente industrie met patenten op zaden (en na de laatste geluiden inmiddels ook op groente). Wat blijft er dan nog over voor de gewone mensen? Is er straks nog wel gezond eten? Of zijn wij overgeleverd aan de multinationals?
Zie ook: (duitstalig, sorry, maar ik heb nog geen nederlandse link)
http://kompass.im/2015/03/patente-brokkoli-und-tomaten-jetzt-lizenzpflichtig/
en:
https://www.youtube.com/watch?v=AoDs6qASCJ4

994 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 30, 2015 om 20:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me meer iets voor Discussies!

komsja
door komsja - Mar 30, 2015 om 20:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@datsunryder
U vraagt of men binnenkort nog wel gezond kan eten,en het antwoord is simpel: NEE, we eten al jaren niet gezond.
En als men echt gezond wil eten,dan moeten we onze eigen groenten gaan telen en ons eigen vlees en kip eten van de in vrijheid lopende kippen/varkens etc etc,en moestuin bemesten zoals vroeger en het vee geen voer geven wat uit de fabriek komt.oftewel de boel zelf in de hand houden en weten wat je op het land gooit en weten wat je de beesten te eten geeft,oftewel boer worden zoals een boer vroeger was.Want wat denk je nou dat de boeren hun eigen groente of eigen vlees eten? Echt niet.Kijk maar bij een willekeurige boer,die heeft bijvboorbeeld een moestuin waar hij z,n groente teelt,terwijl de boer velden vol heeft staan met bepaalde groente,maar hij weet dat er in zijn moestuin geen rotzooi zit,en de veeboer weet dat z,n kippetjes en knorretjes etc etc in z,n eigen tuin goed voer krijgen in tegenstelling tot het vee in zijn megastal.

pi
door pieterwolters - Mar 30, 2015 om 21:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De grootste oorzaak van ongezond eten komt niet door multinationals maar door de zooi die de meeste mensen vrijwillig kopen.

tenormin
door tenormin - Mar 30, 2015 om 21:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, wat @komsja schrijft is een utopie, vooral in wijken vol met flats. Maar men kan wel degelijk gezond eten, kwestie van nadenken voor men iets koopt. Kijk maar eens hoe (ongelofelijk) lang men tegenwoordig een kant en klaar zakje gemengde sla kan kopen. En lees dan ook wat erin zit om het "vers" te houden. Dat lijkt me niet gezond. Maar het kan wel degelijk gewoon gezond.

gerbera
door gerbera - Mar 30, 2015 om 23:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De patenten op zaden heeft niets met gezondheid te maken. Dit proberen de producenten er door te krijgen zodat anderen producenten gepatenteerde zaden niet meer kunnen verkopen en/of veredelen. Dit betekent ook dat bv hobby(moes)tuinders geen zaden meer mogen gebruiken welke gewonnen zijn van hun eigen planten of groentesoorten. Deze lobby is al geriume tijd in Europees verband aan de gang maar tot nog toe door verschillende landen tegen gehouden. Alleen in ons land hoor je hier niets over terwijl bv. Duitse leden van het Europarlement hier falicant tegen zijn. dus vraag ik mij af wat doen die Nederlanders daar in het parlement.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 30, 2015 om 23:38
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, maar om een andere redenen; TTIP komt eraan (regeringspartijen VVD en PvdA zijn er een groot voorstander van).
Zie hier een uitleg wat TTIP precies is. Voor een super simpele uitleg zie hier.

Gelukkig berichten ze bij de NOS er volop over.

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2015 om 09:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op maandag 30 mrt 2015, 23:38]Nee, maar om een andere redenen; TTIP komt eraan (regeringspartijen VVD en PvdA zijn er een groot voorstander van).
Zie hier een uitleg wat TTIP precies is. Voor een super simpele uitleg zie hier.

Gelukkig berichten ze bij de NOS er volop over.

Jammer genoeg zijn bij mij de eerste twee linken niet te lezen. Wel de NOS link.

gerbera
door gerbera - Mar 31, 2015 om 12:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hier de link naar TTIP, klik .Echter staat dit los van het onderwerp van Ts. Dat gaat over patent op zaden door de producenten. Deze willen hiermee voorkomen dat andere hun zaden gaan gebruiken voor veredeling en of vermeerdering. Het gaat hierbij o.a. over de F1 en hybridezaden waarvan, door verdeling van deze zaden, de gewassen minder gevoelig zijn voor aantasting van ziektes. Het betekend tevens dat gewassen van deze zaden uitsluitend voor consumptie gebruikt mogen worden en het ook voor(hobby)tuinders niet is toegestaan van deze gewassen zaden te winnen voor eigen gebruik.

me
door mein33 - Mar 31, 2015 om 13:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=datsunryder schreef op maandag 30 mrt 2015, 20:01]. Wat blijft er dan nog over voor de gewone mensen? Is er straks nog wel gezond eten?

@datsunryder,

Wat verstaat u onder "gewone mensen".
Denkt u dat er bevolkingsgroepen zijn die ander voedsel eten dan u en ik.
De wereldbevolking zal in de komende decennia met vele miljarden personen toe nemen en daar zal op de één of andere manier voedsel voor geproduceerd moeten worden.
In de evolutie van de mens is een doorgaand proces gaande in het ontwikkelen en produceren van voedsel en daar heeft de mens zich altijd nog aan aangepast.
Ons huidige voedsel is heel anders dan dat van bv. 2000 jaar geleden.
Die ontwikkeling is, mag en kan ook niet tegengehouden worden.
Laat u niet gek maken door allerlei, elkaar vaak tegensprekende, onderzoeken.
In die korte periode dat wij op deze aardkloot rond lopen is er veel verandert en zal er nog veel veranderen en dus ook in ons voedsel en aan die veranderingen is niet te ontkomen.
Er zijn veel meer zaken aan te geven die niet goed zijn voor het welzijn van de mens, zoals o.a. het verbranden van fossiele brandstoffen, het nuttigen van wat men noemt "genotsmiddelen" zoals alcohol, tabakswaren en verdovende middelen, foutieve middelen die worden gebruikt bij de gewasbescherming en in de veeteelt enz, enz.

me
door mein33 - Mar 31, 2015 om 13:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

O.T.

@datsunryder, rijdt u echt nog met een Datsun ?

da
door datsunryder - Mar 31, 2015 om 20:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 13:34]@datsunryder, rijdt u echt nog met een Datsun ?

Jazeker, maar alleen voor de hobby.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 1, 2015 om 23:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 09:03]Jammer genoeg zijn bij mij de eerste twee linken niet te lezen. Wel de NOS link.
Klopt 'http://' ontbreekt in de linkjes, zie hier en hier.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 1, 2015 om 23:31
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat wil dus niet, zelf even 'http://' voor de linkjes zetten :-).

tenormin
door tenormin - Apr 2, 2015 om 00:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@akkerdistel, laat maar, lukt me niet, bedtijd. Welterusten.