he
door herman1944 May 1, 2010 om 19:42
Huishouden & energie

Kunststof Brilleglazen reinigen

Beste mensen ik heb 2 jaar geleden een bril gekocht met kunststof dubbele focus doorkijk, nu worden mijn glazen steeds weer vettig en heb ik gematteerde zijkanten, heb ik te veel gepoetst ? Ik ben teruggegaan naar Specsavers en dat was hun antwoord op mijn vraag. Wie weet raad ???

81918 70 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo herman1944,

Gebruik in ieder geval nooit papieren zakdoekjes om je glazen schoon te poetsen. In papieren zakdoekjes zitten houtvezels en die kunnen de relatief zachte, kunststof glazen op den duur beschadigen.

Als het om 'ontvetten' gaat, kan ik je een ultrasoon trilbadje aanraden. Daar doe je een kopje lauw water in en een paar druppels wasmiddel. Twee minuutjes 'trillen', afspoelen en met een zacht doekje droogmaken. Zo schoon krijg je ze op geen enkele andere manier. Ik doe dit al jaren zo en ben er uiterst tevreden over. Mocht je je afvragen of deze methode wel veilig is voor de glazen, de opticien doet het op dezelfde manier dus het kan niet slecht zijn.

Om je een idee te geven hoe zo'n trilbadje er uitziet, surf dan eens naar de website van Conrad *[u]klik[/u]* en zoek dan op artikelnummer 860001 en als het goed is vind je een trilbadje voor de prijs van €29,99. Als je het daar besteld en per iDeal betaalt, wordt het nog gratis thuis bezorgd ook. (gratis voor orders boven de €25).

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon brillen poetsdoekjes, die zijn nat en doen het prima, ik wil mijn bril ook wel is s,nachts in heet water met wat afwas laten weken en dan afspoelen met heet water afspoelen en dan met een zachte tiseu droogmaken. Hierbij moet opgemerkt dat mijn bril gehard kunststof glas voorzien is.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

herman1944

Het antwoord van deze brillenboer lijkt nergens op. Je kunt wel zeggen dat het door het vele poetsen komt, maar dat moet je dan ook maar bewijzen. Daartegenover staat dat de koper na meer dan 2 jaar gebruik, moet bewijzen dat het defekt niet is ontstaan door het vele poetsen. En zo ontstaat er een wellus-niettus spelletje, waarbij de koper altijd de verliezende partij is. Het enige wat je nog kunt doen is: nooit meer iets kopen bij Specsavers.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit eens een bril bij Specsavers gekocht. Net na 2 jaar liet de coating overal los. Helaas, pindakaas bij Specsavers; na 2 jaar laten ze je mooi in de kou staan en de schuld ligt altijd bij de klant, nooit aan de kwaliteit van hun glazen.
Specsavers is bij mij daardoor afgeserveerd.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Herman,

Die natte brillendoekjes zijn ongeschikt om gecoate kunststoflenzen te poetsen. De coating gaat er mee af en het veroorzaakt krassen. Daar is al lesgeld voor betaald.

Of heet water op de duur goed is voor kunststof lenzen en de coating daarop, betwijfel ik in hoge mate.

De winkelier hoeft alleen maar het eerste half jaar te bewijzen dat jij de lenzen niet goed behandeld hebt. Na dat halve jaar moet jij bewijzen dat je de lenzen goed behandeld hebt en dat de coating niet goed was.
In zoverre slaat de opmerking van read over die twee jaar nergens op. Dat is dus slechts het eerste half jaar.

DE goedkoopste en goede methode om kunststof lenzen te reinigen is:
1: spoel de vette lens onder een schoonwater straal. (om stof enz. weg te spoelen.
2: een drupje afwasmiddel op de lens. Wrijf dit zacht met de lens tussen duim en wijsvinger op de lens oppervlakten.
3: als 1.
4: maak de lens droog met een schoon brillendoekje of een vaak gewassen schone zakdoek.

Ook met de methode Freya gaat het prima, Professioneel, doch is duurder. Wie had daarvóór al een ultrasonoor badje aangeschaft? Soms zijn die ook bij Lidl en/of Aldi te koop en zijn niet zo duur meer, doch ze werken voor het poetsen kostenverhogend.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens Pearl moet je de glazen schoonmaken met brillenspray,want tissues of kleding veroorzaakt krassen .Glasreinigers,zeep of andere schoonmaakmiddelen kunnen beschermlaag of montuur aantasten.Ik heb zelf 2 brillen van specsavers gehad en van beide brillen liet na ca een jaar de coating los terwijl de brillen van Anders en Pearl goed bleven.Dus je bent niet de enige met deze klacht.Bij mij werden de glazen vergoed.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Warm water en een (gewassen) theedoek of zakdoek zijn de juiste middelen om krasvrij te reinigen. Papier bevat meestal hout en dat zorgt voor de krassen. Andere hulpmiddelen kosten geld en doen niks meer dan warm water en een theedoek.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Indien de coating van het glas verdwijnt, dient deze eigenlijk (gratis) vervangen te worden.

Zelf reinig ik mijn bril zo: ik spoel hem onder de douche af (water dus max 38 graden), daarna wrijf ik hem nomaals met de handdoek waarmee ik me heb afgedroogd (is dus vochtig), daarna droog ik de bril met een oude schone zakdoek. Ik doe dit dan 1 keer per dag. Niet droog het vet proberen te verwijden, dan blijf je wrijven, dus krassen.

Ik zou bij specsaver gaan praten om tegen gedeelde kosten de glazen te vervangen.

Succes.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

ik heb ook kunststof glazen in mijn bril, gewoon afspoelen, beetje afwasmiddel en gebruik een theedoek die schoon is ( of een katoen luier) hou deze doek wel altijd apart voor je bril!!
blijf deze doek gewoon gebruiken MAAR ALLEEN VOOR JE BRIL!!!
ook als die gewassen is.

slechte service van die opticien
en die spray's zijn handig maar wel duur.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt gek en maf maar.....

Direct na douchen en afdrogen gebruik ik de handdoek die klam en licht vochtig is om mijn bril en glazen (kunststof) schoon te maken. Gewoon dagelijks ritme.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik gebruik al jaren speciale brillen tissues, die bestel ik bij internet op www.mvdbproducts.nl. Heb hier goed ervaring mee. Zijn ook geschikt voor pc en tv monitor.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

m.vr.gr. Ashley

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh, goede vraag! Ik zit hier ook al mee sinds ik een bril heb. Leuk om alle tips en mitsen en maren (waarvan ik er ook een aantal ken, zoals niet met papier poetsen en uberhaupt niet te veel en te hard poetsen) te lezen.

Het antwoord van Hardware ERror MAN komt nog het meest overeen met hoe ik het altijd doe: Gewoon met lauw-warm water spoelen, klein beetje afwasmiddel ("Klok"!!!) gebruiken om te ontvetten en daarna afdrogen. Ik doe dit altijd heeeel zachtjes met keukenpapier.

Toch moet ik wel bekennen dat ik ook maar al te vaak toch nog met iets van papier of katoen ga poetsen om het 'snel schoon' te krijgen. Met als resultaat dat op mijn linker glas ook een stuk coating helemaal 'mat' geworden is (bril nu bijna 4 jaar in bezit).

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brildoekjes van de Aldi.
Goed en goedkoop. 50 stuks voor ongeveer € 1,00.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb speciale tissues voor brillen. Die zijn houtvrij. Maar vaak gebruik het speciale doekje die bij de bril geleverd werd. Ook gebruik ik soms een washandje en droog verder na met de houtvrije tissue. Mijn bril kocht ik bij Pearl en na een week was de coating van een glas beschadigd. Ik kreeg het niet vergoed. Dus pas op als iemand die ook een bril draagt jou feliciteert of een ontmoetingskus geeft. Het kostte mij 240 euro. Na een aantal maanden gebeurde weer hetzelfde en is het nieuwe glas ook weer beschadigd. Met mijn oude bril heb ik dat nog nooit gehad terwijl de brillen ook weleens tegen elkaar aan stoten. Ik koop nooit meer bij Pearl.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Mij is verteld,dat die brillendoekjes juist niet goed zijn, dat tast juist die laag in.Hoelang gebruik jij ze al en is de laag nog steeds intact?

Ashley

snel0026 schreef op maandag 3 mei 2010, 13:29: Brildoekjes van de Aldi.
Goed en goedkoop. 50 stuks voor ongeveer € 1,00.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de coating los laat op de glazen gebruik je te warm water.
Af en toe afwasmiddel handwarm water is voldoende.

Gebruik voor de dagelijkse reiniging het doekje dat de opticien je gaf.

Het gebruik van het ultrasoon-bad werkt ook goed, maar doe het niet te vaak.
Bij mij zaten de glazen na te vaak ultrasoon reinigen los.
Oorzaak was de kit die de glazen op z'n plek houd ook opgelost werd.

Er is ook veel verschil in coating.
De ene coating kan niets verdragen en de andere heel veel.
Bij de koop van de bril let ik altijd op de kwaliteit van de coating.
Wat de juiste coating is, kan ik als leek niet zien.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ja, een bril schoonhouden is altijd een crime, ik doe het al 45 jaar als volgt.
Men neme een heeeeel oude zakdoek waarvan de haartjes al zijn afgesleten en bewaar die alleen voor je bril schoon te maken.
Dan ga ik met mijn bril naar de kraan, spoel de glazen eerst af met koud water, dan lauwwarm water, dan neem ik dreft en spuit een beetje op ieder glas, dan smeer is dat over het gehele glas heen met mijn schone vingers....jaja.
Als ze geheel onder de dreft zitten, dan spoel ik dat er weer af met lauwwarm water en ook met de vingers erbij, en als slot met ijskoud water afspoelen, niet meer aanraken met de vingers, en het water ff eroverheen laten lopen zodat ze ijskoud zijn en dan vlug met de oude zakdoek schoonpoetsen....werkt bij mij perfect.
Geen streepglans zit er meer op, zelfs onder spotjeslicht...perfect....
Good luck en succes........

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

w a r m water is niet goed voor een bril (kunsstof of metaal)
Ik gebruik een luier-washandje (van teddy) in een babyzaak te koop,altijd eerst de bril afspoelen met koud of liever lauw water.
washandje is makkleijk mee te nemen in een boterhamzakje in mijn zak of handtas.
gewoon met de was meedraaien elke week en klaar voor gebruik.
Een theedoek kan ook als je GEEN wasverzachter gebruikt....maar is wel erg groot om mee te nemen lijkt me.
Een brille doekje vanuit de winkel werkt ook effectief wel 2 x in de week in een sopje en goed uitspoelen (ook weer stofvrij houden in een boterhamzakje)
Anthonette

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ashley2 schreef op maandag 3 mei 2010, 13:36: Hallo,
Mij is verteld,dat die brillendoekjes juist niet goed zijn, dat tast juist die laag in.Hoelang gebruik jij ze al en is de laag nog steeds intact?

Ashley
snel0026 schreef op maandag 3 mei 2010, 13:29: Brildoekjes van de Aldi.
Goed en goedkoop. 50 stuks voor ongeveer € 1,00.

We gebruiken ze al >4 jaar en voor beide brillen (van mijn vrouw en van mij) geen enkel probleem. Bovendien kun je die doekjes ook bij de opticien kopen, dus...

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook kunststof glazen in mijn bril. Gewoon onder de koude kraan afspoelen en daarna met een schone theedoek of hydrofiele luier afdrogen. Dit was de tip van de opticien en het werk perfect. Als je bril een keer heel erg vies is kan je een klein drupje afwasmiddel of azijn, wat je ook gebruikt voor het onkalken van je koffiezetapparaat, gebruiken en daarna naspoelen met schoon water. Maar in principe is koud stromend water voldoende.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Heel veel antwoorden zijn goed, maar let op gewoon afspoelen met warm water met wat afwasmiddel ZONDER CITROEN het zuur tast de coating aan dit is zowel bij glas als kunststof. Advies van mijn opticiën.
Altijd met een zacht doekje drogen.
succes Klazien

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb nooit problemen met Specsavers ,krijg goede service met bril en hoortoestellen.
gebruik een druppel afwas op de glazen en wrijf dat in met de hand spoel dan af en gebruik voor droog maken het gratis doekje van Specsavers
ja de een heeft problemen en de ander weer niet

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe precies wat mijn opticien doet als bij het bijstellen zijn vingerafdrukken op de glazen staan: schoonmaken met spiritus en een katoenen zakdoek. Ontvet uitstekend en de wereld om je heen is weer helder. Is de bril niet zo vuil, maak hem dan schoon met lauw water, droog af met een schone katoenen zakdoek. Brilpoetsdoekjes en speciale druppels om brillenglazen schoon te maken zijn zonde van het geld. En die doekjes schijnen niet veilig te zijn. Gebruik vooral geen (af)wasmiddel. Vaak zit daar citroen door verwerkt en zuren zijn zeer slecht voor de coating. Ik hoor de laatste jaren steeds vaker deze aangetast raakt. Vraag daarom vóór aanschaf wat je opticien doet bij zulke klachten. De één vergoedt nieuwe glazen als de klacht zich binnen 1 jaar voordoet, de ander binnen 2 jaar. Laat dit vastleggen op de rekening, zo ook het schoonmaakadvies. Sommige opticiens vragen met coatingklachten hoe men de bril schoonmaakt. Het maakt dan niet uit welk antwoord je geeft: het is altijd fout. Eigen schuld, dikke bult, dus geen nieuwe gratis glazen.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kassa besteedde 3-4 jaar geleden aandacht aan brilschoonmaakdoekjes met citroen. Conclusie was dat je deze beter niet kon gebruiken ivm aantasting van de coating.

November 2009 was er een vergelijkbare vraag op dit forum.

Verder sluit ik me aan bij de antwoorden met afwasmiddel zonder citroen, en een droge, schone doek. Ik moet bekennen dat ik ook vaak mijn trui gebruik, maar dat is geen goed voorbeeld.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op maandag 3 mei 2010, 13:36: o.a.
Er is ook veel verschil in coating.
De ene coating kan niets verdragen en de andere heel veel.
Bij de koop van de bril let ik altijd op de kwaliteit van de coating.
Wat de juiste coating is, kan ik als leek niet zien.

Ik vraag altijd van welk merk de glazen zijn, die in mijn montuur komen. Ook daar kan kwaliteitverschil in zitten. Degenen waarvan de coating losliet waren van Hoya en van Specsavers. De laatste produceert de glazen zelf en zijn dus niet van een van de bekende merken. Dus glazen van deze fabrikanten wil ik nooit meer.
De meeste mensen weten niet dat je de keuze hebt uit verschillende merken brillenglazen en vragen daar dus ook niet naar.

(p.s. waarom erikoo8 een rode duim kreeg, is mij een raadsel).

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito schreef op maandag 3 mei 2010, 15:38: Degenen waarvan de coating losliet waren van Hoya en van Specsavers. De laatste produceert de glazen zelf en zijn dus niet van een van de bekende merken. Dus glazen van deze fabrikanten wil ik nooit meer.

Hoya is een fabrikant van brillenglazen. Deze zou juist tot de betere moeten horen, deze glazen krijg je nl (lees: wordt meestal gekozen) als je naar een betere opticien (dus niet een dozenschuiver als H Anders of Specsavers) gaat.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

deinert schreef op maandag 3 mei 2010, 15:54:
Hoya is een fabrikant van brillenglazen. Deze zou juist tot de betere moeten horen, deze glazen krijg je nl (lees: wordt meestal gekozen) als je naar een betere opticien (dus niet een dozenschuiver als H Anders of Specsavers) gaat.

Wat bedoel je met `dozenschuiver`?

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin! Jaren geleden heb ik bij Pearle een bril met kunstofglazen gekocht. Hierbij kreeg ik een flesje Pearle Ultra Clear brillenspray. Dit spul werkte prima en toen het op was wilde ik een nieuw kopen. De opticien vertelde mij er gewoon water met een paar druppels Dreft in te doen want dat deden zij ook. Ik doe dit nu al jaren, met Ecover, geen enkel probleem en mijn bril is schoon!

Corry

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

haha nou vooruit dan maar weer off topic: Een dozenschuiver, zo noem ik bedrijven die onder franchise werken en proberen de goedkoopste te zijn! Kost niks, dus service ook niks.... of in dit geval: kost niks, dus bril is ook niks....

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Deinert,
ook bij de franchise winkels kun je kiezen van welk merk je je brilleglazen wilt hebben.
Het voordeel voor de klant zit meestal in de montuurprijs, die bij de particuliere ondernemers op grotere winstmarges staan.
Mijn Hoya glazen van destijds kwamen van zo'n particuliere ondernemer, maar garantie blijkt ook daar aan tijdsduur gebonden te zijn. En dat is meestal 2 jaar.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nadeel van het glazen poetsen is dat restanten van de schoonmakmiddelen tussen de rand en het gas komen.
Er zijn van die leuke brillen-schudbekers in de handel.
De betere opticien heeft ze wel. Er zit een vloeistof in die geen zuren bevat dus later aanvullen met het juiste afwasmiddel gaat prima.
Een kunststof balg in de beker zorgt ervoor dat de bril niet gaat rammelen.
Deksel erop, even schudden en je bril is als nieuw. Bijkomend voordeel dat ook de neus vleugeltjes weer schoon worden. Afspoelen onder de lauwe kraan. Afdrogen met de brillen doekjes die je bij je bril gekregen hebt en de wereld ziet er weer als nieuw uit.

Ik las iets over Hoya. Hoya levert bij zijn glazen speciale doekjes. Deze voelen nog fluweliger aan dan de standaard doekjes van de opticien.

Het is natuurlijk onzin om bij je opticien te reclameren dat je glazen gekrast zijn. Een bril die niet gebruikt wordt krast niet. Je gaat toch ook niet voor de krassen in de lak van je auto voor garantie naar de dealer?

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draag al 50 jaar en bril en waar ik het mee schoonmaak is gewoon met afwas en afdrogen met een oude zachte theedoek die houd ik daar voor. En het voordeel is dat het in de winter veel minder beslaat en met het sporten heb je ook geen last dat het beslaat. Zo doe ik het, en heb nooit last dat de kooting van de glazen er af gaan en beschadigen.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruitenboer schreef op maandag 3 mei 2010, 17:39:

Het is natuurlijk onzin om bij je opticien te reclameren dat je glazen gekrast zijn. Een bril die niet gebruikt wordt krast niet. Je gaat toch ook niet voor de krassen in de lak van je auto voor garantie naar de dealer?

????

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn man en ik doe in opdracht van de opticein .altijd met spiritus en een accohol vrije tisseus hij is kraak helder . en helmaal vet vrij met afwas middel raakt de coating eraf !!!!

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd of na het uitproberen van al die goede tips er nog glazen in je bril zitten

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

drupje afwasmiddel (zonder citroen) schoonspoelen met lauw water en droogdeppen met een theedoek.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe bovenstaande al jaren met al mijn brillen, nooit last van coating eraf.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht...... Hoe vaak wordt steeds hetzelfde nog herhaald.
Lezen deze posters de hele topic wel van tevoren? Nu weten we het allemaal wel.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet verplicht om dit allemaal te lezen, laat mensen in hun waarden.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet mee eens, Marije, nu is het een onleesbaar geheel geworden. Als nu iemand iets interessants/ nuttigs te melden heeft zal dit door de bomen in het bos niet meer gezien worden...

Dat neemt niet weg dat elke bijdrage welkom is, er zijn voldoende onbeantwoorde vragen te vinden!

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, je heet Marijke.....

.....en sorry, nog steeds niet de beloofde edit-knop. Ik denk dat de beheerder van deze website nu op cursus is hiervoor....

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marijke77
U slaat de plank volledig mis. Als men op een topic reageert is het zeker wel de bedoeling eerst te lezen of uw antwoord al niet is gegeven. Lijkt me niet meer dan logisch.
in ieder geval heeft herman1944 inmiddels kunnen kiezen welke reactie het meest zijn vraag heeft beantwoord.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een kunststof bril -dubbelfocus- .
Dure glazen dus!
Via de opticien kocht ik een brillenbadje.
Het lijkt op een drinkbeker met deksel.
Onderin zit een soort van flexibele bodem.
Je vult de beker met koud water.
Druppeltje dreft afwasmiddel erin.
Bril erin.
Deksel erop.
15 tellen schudden.
Schoon is je bril.
Droog wrijven met een schoon microvezeldoekje.
Ik volg dit recept nu al een jaar.
Geen krassen op de bril.
Het bevalt mij dus goed.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gallito: hahaha wat een timing: nog iemand met een trilbadje en een druppeltje dreft!!! Oh ja, en een schoon microvezeldoekje!

Stop maar, onze bijdragen worden toch niet gelezen.....

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik NOOIT en ik herhaal tot het oneindige NOOIT papieren (brillen)doekjes want wat voor reclame ze daar ook voor maken deze zijn TOTAAL ONGESCHIKT voor het reinigen van brillenglazen en zullen altijd de on spiegel- en beschermingslaag ervan beschadigen.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

zucht.....

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Galito, altijd blijven lachen!!!

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@:

Hee! Er is weer een reactie binnengekomen. Vast een nieuwe reinigingsmethode of een nieuwe waarschuwing.
Och, nee. Verspilde tijd en energie. Steeds meer van hetzelfde.

Welja, plop je verhaal er maar neer, ondanks dat het al -tig keer geadviseerd is en dus niets toevoegt. Waarom zou je ook eerst voorgaande reacties lezen, hè? Voordat je in herhaling valt.

Pfff. Ik word er zo moe van....

H.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herman, ontspanne!!!

....en lees op pagina 3 de conversatie en let daarbij op de tijden. Ook al probeer je iemand uit te leggen dat een herhaling vh antwoord niet nodig is wordt je gewoon onderbroken met een nieuwe herhaling!!!

Let maar op, dit topic komt vast in de nieuwsbrief en zullen nog heel veel microvezeldoekjes en druppeltjes dreft in dit topic geplaatst worden! ;-)

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo iets gehad ,met dubbelfocus glazen van 230,- per glas. , de coating liet langzaam los.
Ik had de bril gekocht bij Ad Flinterman in de Gerard Scholtenstraat , die heeft de glazen direct opgestuurd naar de fabriek, en binnen twee dagen had ik nieuwe glazen in mijn bril, gratis en voor niets . En deze glazen blijven goed, gewoon onder de douche afspoelen met zeep, Dan afdrogen met je handdoek, perfect en makkelijk.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kikfons:

Lees je voorgaande adviezen ook wel eens?

" dimov000 maandag 3 mei 2010, 13:15

Lijkt gek en maf maar.....

Direct na douchen en afdrogen gebruik ik de handdoek die klam en licht vochtig is om mijn bril en glazen (kunststof) schoon te maken. Gewoon dagelijks ritme."

Wat voeg jij nu nog toe?
H.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

kikfons maakt gewoon even gratis reclame .

Wel vreemd dat herman1944, de vraagsteller, niets meer van zich laat horen, of zou hij door de bomen ook het bos niet meer zien....

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hahaha,lieve vragenbeantwoorders.

Mensen met vieze brilleglazen KUNNEN niet zolang lezen :)
Enne........als je er niet tegen kunt ga je toch ff je bril poetsen?

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op zaterdag 1 mei 2010, 20:41: Gewoon brillen poetsdoekjes, die zijn nat en doen het prima, ik wil mijn bril ook wel is s,nachts in heet water met wat afwas laten weken en dan afspoelen met heet water afspoelen en dan met een zachte tiseu droogmaken. Hierbij moet opgemerkt dat mijn bril gehard kunststof glas voorzien is.

Mvrgrt Nico

Beste Nico. Kunststof glazen mag je nimmer met heet water behandelen. Met een geharde laag is dat nog erger. Denk aan de verschillen met betrekking tot uitzetting van verschillende materialen.
Zelf zou ik glas niet adviseren met warm water. Groet. H.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 01:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

AAAAaaaahhhhhhhhhhhh, ik probeer het nog 1 x

LAAAAAAUUUUUUUWWWW WWAATTEERR

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

HERMAN, Het vet worden van de kunststof glazen, is helaas een eigenschap van kunststof. De opticien, die laat het vaak afweten met dit soort klachten. Plm. 8 jaar geleden heb ik bij Pearl (Wageningen)een bril gekocht n.b. met kras garantie. Al direct kwamen er krassen op de glazen. Toen ik bij Pearl terug kwam om verhaal te maken en een beroep op de garantie deed, werd ik ook afgescheept dat het mijn eigen schuld was, het zouden poets krassen zijn. Ik draag al meer dan 55 jaar een bril en ga hier heel voorzichtig mee om. Bij Hans Anders heb ik sinds dien geen problemen. Maar voor mij liever geen KUNSTSTOF GLAZEN MEER.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop al jaren mijn brillen bij Pearl en heb er erg goede ervaringen mee, ik kwam in de winkel om nieuwe dopjes , heb geen idee hoe die dingen heten, die op je neus steunen, de verkoopster zag dat mijn coating niet meer goed was en zei, hier gaan we wat aan doen, u heeft nieuwe glazen nodig. Ik kreeg kostenloos nieuwe glazen, valt bij hun gewoon onder garantie. (Na ruim een jaar.)
Zelf reinig ik mijn bril onder een lauwwarme kraan en droog hem af met de handdoek waarmee ik douchte en mijn glazen blijven prima.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herman 1944
Zoëven ging naar de site van Conrad om het "trilbakje" te bestellen, maar nee hoor, dat lukte niet. Zij worden uitsluitend per 2 stuks verkocht; daar heb ik nix aan!!!

groeten van stoflong

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige glazen zijn nu eenmaal sterker dan de andere.
Dit zit in de coating.
Met de glazen van hoya is niets mis, je kunt ze in alle kwaliteiten krijgen.

INFO

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Herman ik heb dat vorig jaar ook mee gemaakt.
Ik had de bril bij Hans Anders gekocht
Die vertelden mij dat het een fout van het glas was.
Ik heb toen 2 nieuwe glazen gratis gekregen.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo herman, ik heb al jaren een versleten onderbroek in de auto en dit is nog tot nu het beste resultaat wat poetsen van mijn bril aangaat. een beetje nat maken door de bril met glas in de mond en hupsakee afdrogen is geen punt

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enorm probleem zou je denken, gezien de vele reacties. Toch nog een waarschuwing: gebruik geen warm/heet water! Kunststoffen glazen in een metalen montuur kunnen door ongelijke uitzetting van de materialen ernstig vervormd raken!

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Glas en kunststof reageren waarschijnlijk niet hetzelfde, een coating is het kwetsbaarst heb ik ervaren. Met alles heb ik inmiddels ervaring.
Met niet eens zo heel warm water heb ik de coating van twee brillen grondig verpest. Eigen schuld natuurlijk, het zat nog in de kraan - kort daarvoor was warm water gebruikt, en dat zat nog in de 'uitloop' van de kraan - maar ik had tot dan toe nooit een coating en warm water was tot dan toe nooit een probleem. De coating kromp of zette uit, en er zat in een tel een heel spoor van uitwaaierende 'krasjes' op de glazen. Balen! En niks vergoeding of iets dergelijks, wat misschien ook wel begrijpelijk is. Na het beschadigen heb ik de papieren van de laatste aankoop nog gelezen, en reinigen had ik dus inderdaad niet als voorgeschreven gedaan.
Pas dus heel erg op met warm (ook lauw) water, is mijn advies.
Ik gebruik nu gewoon koud water, en wat handzeep (pas op voor zandkorrels 'in' of op je zeepblok!) of afwasmiddel op de vingers. Goed naspoelen. Drogen met een schone en zachte theedoek.
Voor droog reinigen gebruik ik de zijden doekjes die je bij aankoop van een bril krijgt (Pearle).
Papier, in welke vorm dan ook, geeft krasjes.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

herman1944 schreef op zaterdag 1 mei 2010, 19:42: Beste mensen ik heb 2 jaar geleden een bril gekocht met kunststof dubbele focus doorkijk, nu worden mijn glazen steeds weer vettig en heb ik gematteerde zijkanten, heb ik te veel gepoetst ? Ik ben teruggegaan naar Specsavers en dat was hun antwoord op mijn vraag. Wie weet raad ???

Koop nooit een bril met kunststof glazen, glas glazen kunnen ze ook héél dun maken.
Buiten het lage gewicht heeft kunststof zoveel nadelen tegenover glas dat kunststof goedkoper zou moeten zijn dan glas, en niet duurder!

ve
door verwijderd - Oct 26, 2012 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pdf file over schoonmaken brillenglazen:
[Edit redactie] - Link naar commerciële site.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2014 om 02:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb diverse brillen [variofocaal] van specsavers gehad en nu nog steeds ik maak de bril bijna dagelijks schoon onder een vrij warme kraan met gebruik van vloeibaar afwasmiddel of handzeep met de vingertoppen de glazen en de gehele bril goed schoonmaken,daarna onder de warme kraan goed afspoelen en droogmaken met een schone luier.Zakdoeken kunnen ook krassen.
Ik draag een bril gemiddeld 3 jaar en ze blijven echt krasvrij.
Maar leg de bril ook nooit weg met de glazen naar beneden maar dat is toch logisch.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2014 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wellicht handig om even naar de datum van de laatste reactie te kijken voor u antwoordt... Die was bijna 4 jaar oud!
Misschien is de bril toch niet zo schoon als u denkt? ;)

ve
door verwijderd - Jan 13, 2014 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou en.......? Elk antwoord is meegenomen, hoor!
Ik gebruik zo'n brilledoekje van Hans Anders.
Top !

ve
door verwijderd - Jul 18, 2015 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito schreef op maandag 3 mei 2010, 15:38:
erik008 schreef op maandag 3 mei 2010, 13:36: o.a.
Er is ook veel verschil in coating.
De ene coating kan niets verdragen en de andere heel veel.
Bij de koop van de bril let ik altijd op de kwaliteit van de coating.
Wat de juiste coating is, kan ik als leek niet zien.

Ik vraag altijd van welk merk de glazen zijn, die in mijn montuur komen. Ook daar kan kwaliteitverschil in zitten. Degenen waarvan de coating losliet waren van Hoya en van Specsavers. De laatste produceert de glazen zelf en zijn dus niet van een van de bekende merken. Dus glazen van deze fabrikanten wil ik nooit meer.
De meeste mensen weten niet dat je de keuze hebt uit verschillende merken brillenglazen en vragen daar dus ook niet naar.

(p.s. waarom erikoo8 een rode duim kreeg, is mij een raadsel).

voor de 2e keer laat de coating los. de 1ekeer binnen 2jaar (gekocht bij pearl) nog garantie .waren essicolor glazen(weet niet of ik het goed schrijf) nu na 2 1/2 jaar ook bij pearl. hoya glazen! ben het zat ga nu naar eyeloves. misschien minder maar voor 1/4 van de prijs van pearl!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2015 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat weten we dan ook weer. ;-)