fr
door fred_a Nov 14, 2014 om 19:35
Huishouden & energie

Kwaliteit renovatie

Wie heeft er ervaring met een renovatie of groot onderhoud, waarbij na uitvoering blijkt dat bij de werkzaamheden minder hoge normen dan normaal gehanteerd zijn? Bijv.: het gebruik van binnenverf i.p.v buitenverf in de badkamer, het niet dekkend schilderen van de keukenmuren, oneffen plafond wordt verholpen met gewone latex i.p.v. renovatieverf, alleen beschadigde delen van een oppervlak worden bijschilderen, en de rest van dat oppervlak niet, zodat het bijgewerkte deel sterk afsteekt.

Misschien dat het normaal is, dat bij onderhoudswerkzaamheden lagere normen gehanteerd worden, maar ik vind het niet correct.

1401 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2014 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom klasgt u niet bij uw huisbaas? Die heeft het tenslotte betaald.

sw
door swat1500 - Nov 14, 2014 om 20:45
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen " wettelijke" regels hoe (groot) onderhoud gedaan moet worden. Het onderhoud dient uitgevoerd te worden op de wijze zoals dit contractueel is afgesproken.

ro
door ron530 - Nov 14, 2014 om 21:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Groot onderhoud is alle delen vervangen die daar ook aan toe zijn, renovatie is het moderniseren van de woning (aanpassen aan de woonwensen van deze tijd) Restauratie is het compleet nieuw maken van een object. U valt over de producten die voor het groot onderhoud zijn gebruikt.
Uw opmerking dat er in de badkamer geen buitenverf is gebruikt snap ik even niet, wat dat betreft mag u dat wel even uitleggen.

fr
door fred_a - Nov 14, 2014 om 21:12
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 21:05]Groot onderhoud is alle delen vervangen die daar ook aan toe zijn, renovatie is het moderniseren van de woning (aanpassen aan de woonwensen van deze tijd) Restauratie is het compleet nieuw maken van een object. U valt over de producten die voor het groot onderhoud zijn gebruikt.
Uw opmerking dat er in de badkamer geen buitenverf is gebruikt snap ik even niet, wat dat betreft mag u dat wel even uitleggen.

Met buitenverf bedoel ik verf die tegen water kan, ik weet niet wat de officiele term hiervoor is, zo heb ik ook badkamerverf voorbij zien komen. Het punt is dat in de badkamer normale verf gebruikt is, en die is niet echt geschikt voor een natte ruimte, met als gevolg dat de verf nu al aan het afbladderen is. Ik heb begrepen dat je voor dergelijke ruimtes een betere kwaliteit, dus buitenverf/badkamerverf moet gebruiken. Dat heeft de schilder, die het werk uitgevoerd heeft, trouwens ook laten doorschemeren, toen die bezig was.

ro
door ron530 - Nov 14, 2014 om 21:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoelang is het geleden dat het groot onderhoud is uitgevoerd?

fr
door fred_a - Nov 14, 2014 om 21:21
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 14 nov 2014, 21:19]Hoelang is het geleden dat het groot onderhoud is uitgevoerd?`

Het is ongeveer 5 maanden geleden.

ridder_1
door ridder_1 - Nov 14, 2014 om 21:36
376 Antwoorden / 8 Vragen

U noemt verschillende soorten verf met inderdaad speciale toepassingen maar bedenk dat een droge verflaag circa 30 mu dik is ( 0,03 mm) en geen wonderen kan verrichten bij minimale toepassing. Schilderwerk eenmalig en gedeeltelijk aangebracht is echt geen schilderwerk.
Zoals eerder aangegegeven klaag bij de huisbaas en vraag of u het (verf) bestek mag kontroleren of nog beter laat een opzichter dit alsnog kontroleren of de verplichitngen zijn nagekomen. Hij kan de schilder of aannemer nogmaals verplichten om herstelwerkzaamheden uit te laten voeren ( garantie). meestal wordt garantie verplicht gesteld in het contract.

fr
door fred_a - Nov 14, 2014 om 21:42
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ridder schreef op vrijdag 14 nov 2014, 21:36]U noemt verschillende soorten verf met inderdaad speciale toepassingen maar bedenk dat een droge verflaag circa 30 mu dik is ( 0,03 mm) en geen wonderen kan verrichten bij minimale toepassing. Schilderwerk eenmalig en gedeeltelijk aangebracht is echt geen schilderwerk.
Zoals eerder aangegegeven klaag bij de huisbaas en vraag of u het (verf) bestek mag kontroleren of nog beter laat een opzichter dit alsnog kontroleren of de verplichitngen zijn nagekomen. Hij kan de schilder of aannemer nogmaals verplichten om herstelwerkzaamheden uit te laten voeren ( garantie). meestal wordt garantie verplicht gesteld in het contract.

Dat zal ook zeker gebeuren, maar het is wel handig om te weten of het gebruikelijk is dat in dit soort gevallen lagere normen gehanteerd worden. En dat bijv. verf gebruikt wordt die minder geschikt is.

Overigens is het kozijn in de badkamer, waar het hier om gaat, in totaal 4x onderhanden genomen, dus dan mag je meer verwachten.

costnix
door costnix - Nov 14, 2014 om 22:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn klacht over het slechte schilderwerk bij mijn verhuurder neergelegd. Die heeft zeer snel gereageerd en een andere schilder gestuurd. Deze heeft de zaak uitstekend verholpen. Hij schaamde zich voor het "werk" van zijn collega.
Van de verhuurder kreeg ik een cadeaubon van een bekende zaak met eenheidsprijzen van €25 Euro.
Dus klagen bij de verhuurder!

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2014 om 23:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, denk dat ik wel een connaisseur ben van renovatie van WBV flat (in dit geval).
In de badkamer is helemaal geen verf gebruikt; de plafonds hoeven niet meer gewit te worden (gewoon paneel eruit tillen en soppen - hoera) de deuren zijn niet behandeld, dat moet de huurder zelf doen, wat ik wel logisch vind eigenlijk. In de keuken alle oude tegels verwijderd, nieuwe (en hoger) en alles keurig geverfd in de kleur van wat de bewoner wilde. Alweer, niet de deuren. Moet men zelf doen. Sanitair kon men standaard nemen, dus geen extra kosten, of luxe tegels, toilet, etc. Ik weet eigenlijk niet wat "renovatieverf" is; alles buiten is helemaal geverfd, niet binnen. Ook keuken kon men standaard kiezen of luxe (met iedere maand de verhoging). Maar volgens mij is binnen verven toch voor de bewoner zelf? Maar ben het wel met u eens dat zaken bij renovatie niet bijgewerkt moeten worden maar in zijn geheel zou moeten worden gedaan. Zoals dus hier gebeurd is.

Cookies
door Cookies - Nov 15, 2014 om 00:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=fred_a schreef op vrijdag 14 nov 2014, 21:12]

Met buitenverf bedoel ik verf die tegen water kan, ik weet niet wat de officiele term hiervoor is, zo heb ik ook badkamerverf voorbij zien komen. Het punt is dat in de badkamer normale verf gebruikt is, en die is niet echt geschikt voor een natte ruimte, met als gevolg dat de verf nu al aan het afbladderen is. Ik heb begrepen dat je voor dergelijke ruimtes een betere kwaliteit, dus buitenverf/badkamerverf moet gebruiken. Dat heeft de schilder, die het werk uitgevoerd heeft, trouwens ook laten doorschemeren, toen die bezig was.

Ik verf al decennia lang mijn badkamer deuren en posten met gewone verf op waterbasis. Nog nooit last gehad van afbladderen. Ook het raampje, dat dag en nacht open staat, is geverfd met verf op waterbasis, ook daar bladdert het niet.

Gebruik zelfs geen grondverf, te lui voor. Ik ontvet wel goed en zorg dat de ondergrond droog is voordat ik ga verven.

fr
door fred_a - Nov 28, 2014 om 21:10
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 14 nov 2014, 23:33]Ja, denk dat ik wel een connaisseur ben van renovatie van WBV flat (in dit geval).
In de badkamer is helemaal geen verf gebruikt; de plafonds hoeven niet meer gewit te worden (gewoon paneel eruit tillen en soppen - hoera) de deuren zijn niet behandeld, dat moet de huurder zelf doen, wat ik wel logisch vind eigenlijk. In de keuken alle oude tegels verwijderd, nieuwe (en hoger) en alles keurig geverfd in de kleur van wat de bewoner wilde. Alweer, niet de deuren. Moet men zelf doen. Sanitair kon men standaard nemen, dus geen extra kosten, of luxe tegels, toilet, etc. Ik weet eigenlijk niet wat "renovatieverf" is; alles buiten is helemaal geverfd, niet binnen. Ook keuken kon men standaard kiezen of luxe (met iedere maand de verhoging). Maar volgens mij is binnen verven toch voor de bewoner zelf? Maar ben het wel met u eens dat zaken bij renovatie niet bijgewerkt moeten worden maar in zijn geheel zou moeten worden gedaan. Zoals dus hier gebeurd is.

In het algemeen gesproken is binnenschilderwerk, zoals deuren, voor rekening van de huurder. maar bij werkzaamheden door de huurder zou je kunnen verwachten dat dan ook dergelijk schilderwerk rond bijv. nieuwe deuren en kozijn meegenomen wordt. In mijn geval is dat niet duidelijk aangegeven en werd het pas tijdens de uitvoering helder dat dit niet zou gebeuren.

Maar heeft u nog klachten over het uitgevoerde werk, enige maanden na afloop? Bijv. over het verfwerk in de keuken?

fr
door fred_a - Nov 28, 2014 om 21:15
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 15 nov 2014, 00:49][quote=fred_a schreef op vrijdag 14 nov 2014, 21:12]

Met buitenverf bedoel ik verf die tegen water kan, ik weet niet wat de officiele term hiervoor is, zo heb ik ook badkamerverf voorbij zien komen. Het punt is dat in de badkamer normale verf gebruikt is, en die is niet echt geschikt voor een natte ruimte, met als gevolg dat de verf nu al aan het afbladderen is. Ik heb begrepen dat je voor dergelijke ruimtes een betere kwaliteit, dus buitenverf/badkamerverf moet gebruiken. Dat heeft de schilder, die het werk uitgevoerd heeft, trouwens ook laten doorschemeren, toen die bezig was.

Ik verf al decennia lang mijn badkamer deuren en posten met gewone verf op waterbasis. Nog nooit last gehad van afbladderen. Ook het raampje, dat dag en nacht open staat, is geverfd met verf op waterbasis, ook daar bladdert het niet.

Gebruik zelfs geen grondverf, te lui voor. Ik ontvet wel goed en zorg dat de ondergrond droog is voordat ik ga verven.

Het kan natuurlijk goed zijn dat in mijn geval niet de gebruikte verf, maar de voorbereiding van de ondergrond het probleem is. Maar de schilder, die met het badkamerkozijn bezig was, zei zelf al dat hij eigenlijk 'buitenverf' wilde gebruiken, maar dat dat volgens de baas "geen optie was".

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2014 om 21:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=fred_a schreef op vrijdag 28 nov 2014, 21:10]
Maar heeft u nog klachten over het uitgevoerde werk, enige maanden na afloop? Bijv. over het verfwerk in de keuken?

Ben kennelijk onduidelijk geweest en heb het verkeerde woord verven gebruikt i.p.v. witten. Alles werd wel allemaal gewit. De plafonds behoren (na renovatie) n.l. wel (?) tot de verplichte werkzaamheden, uit te voeren door de WBV. Dus niet ontevreden over het witten. Schilderen nogmaals, iedereen moest dat zelf doen.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maarhebt u hie niet verleden jasr of zo al ern heleboel vragen gesteld over de kwaliteit van schilderwerk wat u uit had laten voeren in uw woning, met zelfs een rechtzaak als sluitstuk? Zit die badkamer dan ook bij deze kwestie?

Cookies
door Cookies - Nov 28, 2014 om 23:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 23:26]Maarhebt u hie niet verleden jasr of zo al ern heleboel vragen gesteld over de kwaliteit van schilderwerk wat u uit had laten voeren in uw woning, met zelfs een rechtzaak als sluitstuk? Zit die badkamer dan ook bij deze kwestie?

Dit topic KLIK en/of dit topic KLIK

valerius-2
door valerius-2 - Nov 28, 2014 om 23:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij grote renovatie projecten loopt toch wel een opzicht rond om te kijken of het wel allemal gedaan wordt wat in de offerte staat. UIk ben vroeger ook met die bezig geweest, maar dat ging allemaal via vaste afspraken die in de offerte vast lagen.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijnbadkamer is in 1995 geschilderd met doodgewone verf. Nog geen barst te zien.

fr
door fred_a - Dec 5, 2014 om 19:58
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 28 nov 2014, 21:22][quote=fred_a schreef op vrijdag 28 nov 2014, 21:10]
Maar heeft u nog klachten over het uitgevoerde werk, enige maanden na afloop? Bijv. over het verfwerk in de keuken?

Ben kennelijk onduidelijk geweest en heb het verkeerde woord verven gebruikt i.p.v. witten. Alles werd wel allemaal gewit. De plafonds behoren (na renovatie) n.l. wel (?) tot de verplichte werkzaamheden, uit te voeren door de WBV. Dus niet ontevreden over het witten. Schilderen nogmaals, iedereen moest dat zelf doen.

Als het gaat om het verven van muren en plafonds wordt ook wel de term sauzen gebruikt, naast het door u genoemde witten. Maar hoe het ook heet, het is hetzelfde. Meestal wordt dan latex gebruikt.

Maar laat ik dan ook wat preciezer zijn. Hoelang geleden is dat witten gebeurd? U zegt dat u geen klachten heeft, dus u heeft ook geen last van scheurtjes in het witwerk?

fr
door fred_a - Dec 5, 2014 om 20:03
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 23:26]Maarhebt u hie niet verleden jasr of zo al ern heleboel vragen gesteld over de kwaliteit van schilderwerk wat u uit had laten voeren in uw woning, met zelfs een rechtzaak als sluitstuk? Zit die badkamer dan ook bij deze kwestie?

Dat zijn verschillende zaken. Het schilderwerk is een prive opdracht, terwijl die badkamer groot onderhoud is.

fr
door fred_a - Dec 5, 2014 om 20:05
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 nov 2014, 23:49]Mijnbadkamer is in 1995 geschilderd met doodgewone verf. Nog geen barst te zien.

Dat is mooi, maar heeft iemand een idee over hoe die barstjes dan kunnen ontstaan. Zou het kunnen dat de muur werkt, zodat barstjes ontstaan? Of door te weinig dekking?

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2014 om 20:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=fred_a schreef op vrijdag 5 dec 2014, 19:58]
Maar laat ik dan ook wat preciezer zijn. Hoelang geleden is dat witten gebeurd? U zegt dat u geen klachten heeft, dus u heeft ook geen last van scheurtjes in het witwerk?

Dat is nu 3 jaar geleden gebeurd en...heb zojuist keuken, toilet en badkamer geïnspecteerd en verdraaid: er zitten heel kleine haarscheurtjes in. Was mij totaal niet opgevallen, dus bedankt. ;-(

fr
door fred_a - Dec 5, 2014 om 20:40
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 5 dec 2014, 20:20][quote=fred_a schreef op vrijdag 5 dec 2014, 19:58]
Maar laat ik dan ook wat preciezer zijn. Hoelang geleden is dat witten gebeurd? U zegt dat u geen klachten heeft, dus u heeft ook geen last van scheurtjes in het witwerk?

Dat is nu 3 jaar geleden gebeurd en...heb zojuist keuken, toilet en badkamer geïnspecteerd en verdraaid: er zitten heel kleine haarscheurtjes in. Was mij totaal niet opgevallen, dus bedankt. ;-(

Als er pas na 3 jaar kleine scheurtjes ontstaan, dan lijkt mij niet echt dat de kwaliteit slecht is!