fr
door fred_a Aug 28, 2014 om 21:42
Huishouden & energie

Kwaliteit verflaag kozijn badkamer

In het kader van groot onderhoud is het badkamerkozijn aan de badkamerzijde opnieuw geschilderd. Na enkele weken zijn er barstjes in de verflaag te zien. Is dit normaal en is dit dus acceptabel, m.a.w. is het kozijn goed behandeld? Belangrijk is te melden dat het betrokken kozijn vaak nat wordt van douchewater. Is dit juist de oorzaak van de barstjes? Aan de andere kant, zou de verf (acrylaat) daar niet tegen moeten kunnen?

15086 15 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 28, 2014 om 23:12
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij niet de bedoeling. Als het een houten kozijn is dan is het kennelijk niet goed geschuurd.

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2014 om 23:32
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is, wat is de ondergrond. Als dit alkyd verf was is de ondergrond niet goed behandeld.

czar
door czar - Aug 29, 2014 om 10:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gerbera schreef op donderdag 28 aug 2014, 23:32]Als dit alkyd verf was is de ondergrond niet goed behandeld.
In de vraag staat al dat het Acryl-verf is.
Dat is ook wel logisch, want professionele schilders mogen voor binnenwerk eigenlijk geen Alkydhars verf meer gebruiken i.v.m. de oplosmiddelen.

@TS: wat bedoelt u met 'barstjes' ?
Moet ik dan denken aan haarscheurtjes in de verflaag zelf, of moet ik denken aan scheurtjes waar je de ondergrond doorheen ziet?

Geschikte Acryl-verf kan prima tegen vocht als het goed uitgehard is voordat het vochtig wordt. Je moet dan wel Acryl-verf geschikt voor buitenruimtes te gebruiken.

fr
door fred_a - Aug 29, 2014 om 20:49
124 Antwoorden / 20 Vragen

Voor zover ik weet zijn er een aantal lagen opgebracht en is er steeds geschuurd. Ik heb niet het idee dat de ondergrond een probleem is, want de andere kant van het kozijn (niet aan de kant van de douche, waar dus veel minder water op komt) ziet er prima uit.

De scheurtjes zie je vooral op de kopse kanten, de hoeken dus. Het is op zich niet zo gek dat je daar als eerste problemen krijgt, omdat de verf daar dunner is, zo heb ik gehoord. Ik zal nog even kijken of de ondergrond zichtbaar is.

Ik begrijp uit de reactie van czar dat acrylverf prima tegen vocht kan, maar dan moet het wel verf voor buiten zijn. Dat is belangrijke info, want ik herinner me nu dat de schilder zei dat de gebruikte verf voor binnen is. Dus dat zou hier het probleem kunnen zijn. De schilder heeft n.a.v. de scheurtjes nog voorgesteld om verf voor buiten te gebruiken, maar hij werd door zijn baas teruggefloten, ik citeer: "Wij hebben het badkamerkozijn aan de binnenkant nog eens geschilderd en daarmee is dat volgens ons inzicht voldoende. Een laag buitenverf over binnenverf zetten is geen aanvaardbare optie. Voor ons is het kozijn voldoende en volgens de norm. Meer kunnen wij niet doen voor jou."

Kan je nu stellen dat i.v.m. dat verf voor binnen is gebruikt, het te verwachten is dat er scheurtjes ontstaan?

czar
door czar - Aug 29, 2014 om 21:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=fred_a schreef op vrijdag 29 aug 2014, 20:49]De schilder heeft n.a.v. de scheurtjes nog voorgesteld om verf voor buiten te gebruiken

Volgens mij geeft dat al voldoende aan dat de schilder zelf die conclusie ook al had getrokken.
Buitenverf is beter bestand tegen vocht en UV-licht.
Binnenverf kun je overigens best schoon maken met een vochtige doek, maar als het steeds een tijdje in een dampende ruimte staat, dan kan het vocht op de verf niet snel verdampen en erin trekken.

Over verf zijn boeken vol te schrijven (niet door mij, zo'n kenner ben ik ook weer niet).
Het maakt ook nog uit of het zijdeglans of hoogglans verf is.
Zijdeglans is poreuzer. Wil je zijdeglans omdat je dat mooi vindt, dan is het zeer aan te raden alleen de buitenste laag zijdeglans te nemen en de laag/lagen daaronder hoogglans. Dat geldt ook voor binnenverf. Vocht en vuil trekken dan met name in de poreuzere buitenlaag waardoor het gemakkelijker schoon te houden is en het vocht weer verdampt.

U gaf aan dat het probleem zich vooral voordoet op de kopse kanten.
Die verdienen altijd extra aandacht. Vooral bij zachte houtsoorten (als vuren) wordt de verf daar tussen de houtvezels naar binnen gezogen (capillaire werking) waardoor het lang niet zo snel dekt. Daar zijn verschillende oplossingen voor. De eenvoudigste is gewoon wat meer (grond-) lagen aanbrengen. Een andere goede oplossing is 2-3 lagen houtlijm D3 aanbrengen op de kopse kanten, laten uitharden en dan voorzien van een geschikte grondverf.

Het is wel noodzakelijk wat aan de barstjes te doen, anders wordt het alleen maar erger. Het vocht zal er tussen kruipen en als er vocht in het hout komt dan zet het uit (en flink ook!).
De kopse kanten voorzien van wat extra lagen en het geheel nog 1 keer overschilderen met Acryl geschikt voor buiten zal, als ik het zo lees, het probleem (in de dop) wel definitief verhelpen.

fr
door fred_a - Aug 29, 2014 om 21:53
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik denk dat het inderdaad het beste is om nog een laag acryl voor buiten aan te brengen.Verder begrijp ik dat hoogglans te verkiezen is, makkelijker te onderhouden en minder poreus.

Overigens is er nu wel mechanische ventilatie aangebracht, maar dat houdt het vocht op het kozijn niet helemaal tegen.

fr
door fred_a - Sep 2, 2014 om 22:16
124 Antwoorden / 20 Vragen

Kan je trouwens stellen dat stellen dat de duurdere buitenverf te verkiezen is voor natte ruimtes gezien de hogere kwaliteit (vocht/UV), ook al is het duurder? Maakt het veel uit?

czar
door czar - Sep 2, 2014 om 22:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=fred_a schreef op dinsdag 2 sep 2014, 22:16]Kan je trouwens stellen dat stellen dat de duurdere buitenverf te verkiezen is voor natte ruimtes gezien de hogere kwaliteit (vocht/UV), ook al is het duurder? Maakt het veel uit?

Zeker. Professionele schilders kiezen altijd voor hele goede verf, omdat de verf relatief weinig kost in vergelijking met hun uurloon. Slechte verf kost 13 euro per pot van 750 ml, goede verf misschien het dubbele. Maar die goede dekt beter, strijkt beter uit en gaat langer mee. Het maakt uit of je je huis aan de buitenkant eens in de 3 of eens in de 6 jaar moet schilderen.
En met alleen de verf ben je er niet: kwasten en terpentine en schuurpapier en schuurapparaten en krabbers. De extra kosten voor goede verf maken op de totale kosten toch weinig uit, maar geven een beter resultaat dat langer mee gaat.
Wat je nooit moet nemen is die (goedkope) mengverf van de bouwmarkt (Gamma/Karwei ed.)
Dekt voor geen meter en vloeit voor geen meter. Krijg je moeilijk een mooi resultaat mee.

fr
door fred_a - Sep 4, 2014 om 20:58
124 Antwoorden / 20 Vragen

Dus goede verf is zijn geld waard, qua kwaliteit en duurzaamheid (minder vaak schilderen nodig). Heb je nog een tip welke merken goed zijn? Het hoef natuurlijk geen topkwaliteit te zijn.

czar
door czar - Sep 4, 2014 om 21:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=fred_a schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:58]Heb je nog een tip welke merken goed zijn?

Bij een verfspecialist Sikkens of Sigma, bij een bouwmarkt Flexa.
Wat ik bij een bouwmarkt ook wel doe is het huismerk kopen, maar dan wel de duurste (meestal hebben ze een dure en een goedkopere versie) en zeker niet die mengverf.

fr
door fred_a - Sep 4, 2014 om 21:21
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik neem aan dat de merken die jij noemde ongeveer dezelfde kwaliteit/prijs hebben, of zit er nog verschil tussen?

Mijn vorige schilder (dat is dus niet degene van deze kwestie) gebruikte Sigma en later hoorde ik dat het handig is om bij het bijwerken hetzelfde merk te gebruiken omdat een kleurcode bij een ander merk toch net een iets andere kleur kan opleveren. Klopt dat?

czar
door czar - Sep 4, 2014 om 22:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Zelfs binnen 1 merk kunnen de kleuren ietwat afwijken, dus eigenlijk heb je potten uit dezelfde batch nodig. Maar als je ongeveer dezelfde kleur hebt, dan zie je alleen de kleur van de buitenste laag.
Potten van verschillende merken kunnen ook nog een iets andere structuur hebben en dat kun je zien als bijvoorbeeld het zonlicht erop schijnt. Buitenste laag dus altijd van hetzelfde merk en liefst dezelfde pot of potten uit dezelfde batch, maar het is maar hoe een pietje-precies je bent natuurlijk.

De Sikkens en de Sigma zijn wel wat beter dan Flexa en dure versie huismerk, maar ze zijn ook wat duurder. Wat belangrijker is, is of de verf wel geschikt is voor de ondergrond waar je deze op aanbrengt.
Niet alle verf hecht goed op elke andere verf, ook niet als ze van hetzelfde merk zijn.

fr
door fred_a - Sep 4, 2014 om 22:14
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ok, bedankt voor alle informatie. Ik heb er veel aan.

fr
door fred_a - Sep 12, 2014 om 21:52
124 Antwoorden / 20 Vragen

Nog even terugkomen op deze kwestie: de verf blijkt het probleem te zijn, maar afgezien hiervan, en even afgezien van welke verklaring dan ook, is het acceptabel dat 4 maanden na uitvoering, die scheurtjes in de verflaag optreden? Ik zie nu zelfs dat aan de onderkant van het kozijn stukjes van de onderlaag (grondverf?) al zichtbaar worden.

Een verklaring en oplossing is een ding, maar ik vind dat het werk niet goed uitgevoerd is als na zo'n korte tijd al dergelijke beschadigingen optreden. Nu gaat het er niet om wat ik vind, maar wat in het algemeen als normaal gezien wordt. Wie kan hier iets over zeggen?

Het gaat mij nu niet puur om de technische kant, maar ik stel de vraag gezien vanuit het perspectief van een consument (al moet je hiervoor misschien wel de zaak technisch bekijken).

fr
door fred_a - Nov 14, 2014 om 19:30
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik stel vast dat er geen reacties zijn op mijn laatste vraag. Nu is het ook wel lastig om objectief aan te geven wanneer precies iets onacceptabel wordt, dat hangt erg af van de omstandigheden. Maar in dit geval lijkt mij dat het niet onredelijk is te stellen, dat de geconstateerde gebreken, gezien de verstreken tijd, onacceptabel zijn. Vooral omdat een minder geschikte verftype is gebruikt.

Overigens, op de gelijktijdig gesausde muur in de keuken zijn nu fijne, zich (steeds verder) vertakkende, scheurtjes te zien. Is het normaal dat dit na korte tijd zichtbaar wordt, op wijst dit op een fout in de uitvoering, bijv. onvoldoende dekking/lagen?

Ik heb wel het idee dat alle 'gebreken' te maken hebben met het feit dat er om budgetredenen minder hoge normen gelden. Dit leidt dan tot het gebruik van binnenverf i.p.v buitenverf in de badkamer en wellicht ook tot het niet dekkend schilderen van de keukenmuren. Ook is het plafond erg onregelmatig, dan zou je renovatieverf moeten gebruiken om oneffenheden weg te werken i.p.v een laagje latex. Maar vooral blijken lagere normen uit he tfeit dat alleen beschadigde delen van een oppervlak bijgeschilderd zijn, en de rest van dat oppervlak niet, zodat het bijgewerkte deel sterk afsteekt.

Ik zal dit laatste in een apart topic onderbrengen en daar informeren naar ervaringen op het gebied van groot onderhoud/renovatie en minder hoge normen van het uitgevoerde werk.