ls
door lsb1967 Jun 1, 2015 om 19:50
Huishouden & energie

Laminaatvloer

Een jaar geleden hebben wij een nieuwe laminaatvloer + plinten aangeschaft en gebruik gemaakt van de legservice van de winkelier. De vloer werd op de avond voordat deze gelegd werd ij ons afgeleverd. In onze woning was al een ondervloer aanwezig, die volgens de legger geschikt was. Toen de vloer was gelegd en wij deze controleerden (in het bijzijn van degene die 'm had gelegd) constateerden wij dat 1 plank niet goed geklikt leek te zitten in de volgende plank. De legger meldde dat dit zich vanzelf zou herstellen wanneer wij eenmaal over de vloer zouden lopen. Helaas bleek dit niet het geval. Na een aantal weken bleek het laminaat aan de achterzijde van de kamer tegen de verwarmingspijpen aan te drukken, waardoor het omhoog kwam te staan. De winkelier stuurde de legger langs, die van een aantal planken een stukje heeft afgeschaafd. (Hierbij beschadigde hij het houtwerk onder de radiator. De (plak)vloerplinten die hij moest verwijderen, heeft hij vervolgens met montagekist op de vloer vastgezet, waarbij de lijm duidelijk zichtbaar is). Op onze opmerking dat de vloer op andere plekken wel erg veerde, gaf de legger aan dat het nu eenmaal een zwevende vloer was en dat hij, als wij dit opgelost wilden zien, hij de (verlijmde) plinten van de muur af moest "slopen". Wij hebben hier vooralsnog vanaf gezien, omdat hierdoor waarschijnlijk het stucwerk van de muur zou komen. Na een aantal maanden kwamen de kopse kanten van steeds meer planken enigszins omhoog te staan, waardoor een aantal planken inmiddels is beschadigd. Na veel heen en weer gebel en gemail met de winkelier, kwam er uiteindelijk een vertegenwoordiger van de laminaatfabrikant. Kennelijk heeft deze vastgesteld dat de winkelier (een deel van de vloer) moet herstellen. Echter, in vrijwel de gehele kamer liggen de planken nu ongelijk. Wij zijn bang dat de vloer, i.p.v. de beloofde 15 a 20 jaar niet langer zal meegaan dan een jaar 0f 2 a 3. Heeft iemand eenzelfde ervaring met laminaatvloeren en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

1674 1 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jun 1, 2015 om 20:10
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lsb1967,

als ik uw vraag lees dan zet ik zo mijn vraagtekens bij degene die uw laminaat gelegd en hersteld heeft. Het klinkt niet alsof er een vakman bij u aan het werk geweest is.

Normaal wordt laminaat 48 uur van tevoren al in de ruimte gelegd om op temperatuur te komen.
Of de ondervloer die er al lag wel geschikt is kan ik niet beoordelen maar als uw laminaat legger ook zegt 'het klikt wel in elkaar als u er over gaat lopen' dan hecht ik niet zoveel waarde aan het oordeel van uw laminaat legger.

Natuurlijk is er verschil in de kwaliteit van laminaat, maar ons laminaat (een van de goedkoopste destijds) ligt al bijna 15 jaar prima. Het klinkt alsof uw 'laminaat legger' niet echt een vakman was.

Op internet zijn er bij de diverse bouwmarkten genoeg handleiding met tips over laminaat leggen te vinden, bijvoorbeeld hier. Als uw laminaat legger veel anders te werk is gegaan dan zegt dat wel iets.