ad
door admin007 Jul 15, 2014 om 15:56
Computers & telefonie

Laptop

Hallo, mijn zoon heeft voor zijn i.c.t opleiding een laptop aangeschaft i.o.m een mediamarkt medewerker.echter acteraf (8 dagen) blijkt deze laptop niet aan de te voldoen.
wij hebben deze laptop bij mediamarkt aangeboden om te ruilen in de originele verpakking en onbeschadigd.De mediamarkt wel niet mee werken om deze laptop te ruilen voor een laptop die wel aan onze verwachtigen voldoet.
Zij zeggen de laptop is online geregistreerd en kan daarom niet worden geruild.
Wat is nu wijsheid?

Groetjes Roger Jansen

615 12 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Jul 15, 2014 om 16:23
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees deze info. Klik.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2014 om 16:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo admin007,

Dat is natuurlijk allemaal heel vervelend/lastig.
Maar helaas: koop = koop
Eventueel ruilen/geld terug is een gunst en in dit geval willen ze die dus niet verlenen.
In het vervolg je dus eerst héél goed oriënteren voordat je iets aanschaft.
Jammer.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2014 om 17:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou alleen een kans maken als die medewerker van MM verkeerde voorlichting heeft gegeven en op basis van die voorlichting het product niet voldoet, maar dat moet je dan ook maar zien aan te tonen.

ro
door ron530 - Jul 15, 2014 om 17:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De moeilijkheid in deze is dat de laptop 8 dagen is gebruikt, is registreert en als zodanig niet meer als een nieuw product verkocht kan worden. MM is misschien genegen om de laptop toch in te ruilen maar dan zou u een percentage van de aankoopprijs moeten laten vallen. Dat de medewerker uw zoon bewust een verkeerde laptop heeft verkocht lijkt me stug want hij/zij gaat af op de wensen van uw zoon.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 15, 2014 om 18:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste scholen en Universiteiten die dergelijke opleidUingen aanbieden bieden ook meestal een PC aan die aan hun eisen voldoet, of geven info waar het aan moet voldoen.

Dus niet een verkoper vragen maar de school of opleiders waar het aan moet voldoen.
TU Eindhoven bied deze ook aan, is online te vinden en daar hebben ze naast een leuke aanbieding ook betere garantie als het binnen je studie kapot gaat dus meer als de normale 2 jaren fabrieksgarantie.

Lees maar eens bij TU Eindhoven wat ze daar aanbieden en Uw opleiding had hetzelfde moeten doen.
Vaak goedkoper en betere voorwaarden maar zelf kopen mag ook....

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 10:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Welke laptop (Type en merk) heb je precies gekocht. En wat zegt de opleiding dat je nodig hebt?

Tenzij je echt onzin hebt gekocht lijkt het me dat de meeste hedendaagse laptops van boven de 400 euro wel geschikt zouden moeten zijn voor de meeste ICT opleidingen. Of zijn wel geschikt als je er wat RAM bij prikt.

Als je er echt bij wil horen moet je echter een lenovo Thinkpad kopen. ;-). Dat is over het algemeen de laptop die je het meeste ziet als je hun euhh.., hol in komt lopen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 16, 2014 om 13:05
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 10:30]Welke laptop (Type en merk) heb je precies gekocht. En wat zegt de opleiding dat je nodig hebt?

Tenzij je echt onzin hebt gekocht lijkt het me dat de meeste hedendaagse laptops van boven de 400 euro wel geschikt zouden moeten zijn voor de meeste ICT opleidingen. Of zijn wel geschikt als je er wat RAM bij prikt.

Als je er echt bij wil horen moet je echter een lenovo Thinkpad kopen. ;-). Dat is over het algemeen de laptop die je het meeste ziet als je hun euhh.., hol in komt lopen.

Voor een ICT opleiding zul je iets meer in huis moeten hebben, zo rond de 6-7 honderd euro.

Dit zijn vaak specs waar je mee kan lopen:

Vlotte I3 of beginnende I5 dual-core ( quad-core is vaak aan te raden )
4 GB ram minimaal, 8 aangeraden.
500 GB harddisk, beter is een SSD van bijv. 256 GB
Aparte grafische kaart, hoeft niet snel te zijn als het maar iets is.

Op een ICT opleiding zul je met VM's gaan werken, deze gebruiken 95% CPU power en RAM, dus daar heb je aardig wat van nodig. 17.1" is aan te raden omdat je dan ( meestal ) meer dan één harddisk kan hebben en meer dan 2 sticks RAM.
Het beste kun je voortaan toch op school vragen naar de specs.

holpen
door holpen - Jul 16, 2014 om 13:09
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Zoon gaat een ICT-opleiding doen, maar is nog niet in staat om te beoordelen of een laptop aan de gestelde eisen voldoet (hard- en software)? Beetje vreemd, maar het zal wel... Vraag me wel af of hij dan wel voldoende affiniteit met de materie heeft om de ICT in te willen, maar goed, dat moet hij zelf weten.

Wat betreft het ruilen: daar kun je alleen op staan als je kunt aantonen dat de medewerker je een verkeerd product heeft verkocht - en ik ben bang dat dat lastig zal worden.

Ik vraag me trouwens af waarom de laptop niet aan de eisen zou voldoen. Misschien is het heel simpel op te lossen. Vraag is dus: aan welke eis(en) voldoet het apparaat niet?

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 14:29
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:05][quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 10:30]Welke laptop (Type en merk) heb je precies gekocht. En wat zegt de opleiding dat je nodig hebt?

Tenzij je echt onzin hebt gekocht lijkt het me dat de meeste hedendaagse laptops van boven de 400 euro wel geschikt zouden moeten zijn voor de meeste ICT opleidingen. Of zijn wel geschikt als je er wat RAM bij prikt.

Als je er echt bij wil horen moet je echter een lenovo Thinkpad kopen. ;-). Dat is over het algemeen de laptop die je het meeste ziet als je hun euhh.., hol in komt lopen.

Voor een ICT opleiding zul je iets meer in huis moeten hebben, zo rond de 6-7 honderd euro.

Dit zijn vaak specs waar je mee kan lopen:

Vlotte I3 of beginnende I5 dual-core ( quad-core is vaak aan te raden )
4 GB ram minimaal, 8 aangeraden.
500 GB harddisk, beter is een SSD van bijv. 256 GB
Aparte grafische kaart, hoeft niet snel te zijn als het maar iets is.

Op een ICT opleiding zul je met VM's gaan werken, deze gebruiken 95% CPU power en RAM, dus daar heb je aardig wat van nodig. 17.1" is aan te raden omdat je dan ( meestal ) meer dan één harddisk kan hebben en meer dan 2 sticks RAM.
Het beste kun je voortaan toch op school vragen naar de specs.

Vm's gebruiken 95% cpu power? Dit hangt toch echt af van wat de VM doet hoor, als je niks doet gebruikt deze toch echt bijna 0% Ik denk dat je bedoelt dat je kan instellen hoeveel CPU de VM maximaal mag gebruiken.

Verder zijn VM's of menig programmeer software niet bepaald zwaar. (Alleen compilen van grote bestanden kan wat zwaar zijn). Het enige gevolg daarvan is dat je wat langer wacht. Dus je hoeft geen super CPU te hebben.
Wat VM's vooral verbruiken is HDD ruimte en RAM, maar zoals ik al aangaf kan je dit erbij prikken.

Het is niet zo als bij 3d design dat programma's echt onbruikbaar zijn op trage laptops.

Bron: Ik programmeer zelf middelgrote programma's in een VM op een dual core laptop waar ik 8GB ram in heb geprikt.

mahadma
door mahadma - Jul 16, 2014 om 16:32
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Bij een MM ben je zo wie zo na aankoop van een pc met software die je geregistreerd hebt al het haasje, maar bij een specialist ook. "Men" koopt geen pc, welke dan ook, als deze, al of niet aantoonbaar, 8 dagen gebruikt heeft, voor een volle prijs. Zou u trouwens ook niet gedaan hebben.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 16, 2014 om 18:09
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 14:29][quote=kaasbroodje schreef op woensdag 16 jul 2014, 13:05][quote=crewmember schreef op woensdag 16 jul 2014, 10:30]Welke laptop (Type en merk) heb je precies gekocht. En wat zegt de opleiding dat je nodig hebt?

Tenzij je echt onzin hebt gekocht lijkt het me dat de meeste hedendaagse laptops van boven de 400 euro wel geschikt zouden moeten zijn voor de meeste ICT opleidingen. Of zijn wel geschikt als je er wat RAM bij prikt.

Als je er echt bij wil horen moet je echter een lenovo Thinkpad kopen. ;-). Dat is over het algemeen de laptop die je het meeste ziet als je hun euhh.., hol in komt lopen.

Voor een ICT opleiding zul je iets meer in huis moeten hebben, zo rond de 6-7 honderd euro.

Dit zijn vaak specs waar je mee kan lopen:

Vlotte I3 of beginnende I5 dual-core ( quad-core is vaak aan te raden )
4 GB ram minimaal, 8 aangeraden.
500 GB harddisk, beter is een SSD van bijv. 256 GB
Aparte grafische kaart, hoeft niet snel te zijn als het maar iets is.

Op een ICT opleiding zul je met VM's gaan werken, deze gebruiken 95% CPU power en RAM, dus daar heb je aardig wat van nodig. 17.1" is aan te raden omdat je dan ( meestal ) meer dan één harddisk kan hebben en meer dan 2 sticks RAM.
Het beste kun je voortaan toch op school vragen naar de specs.

Vm's gebruiken 95% cpu power? Dit hangt toch echt af van wat de VM doet hoor, als je niks doet gebruikt deze toch echt bijna 0% Ik denk dat je bedoelt dat je kan instellen hoeveel CPU de VM maximaal mag gebruiken.

Verder zijn VM's of menig programmeer software niet bepaald zwaar. (Alleen compilen van grote bestanden kan wat zwaar zijn). Het enige gevolg daarvan is dat je wat langer wacht. Dus je hoeft geen super CPU te hebben.
Wat VM's vooral verbruiken is HDD ruimte en RAM, maar zoals ik al aangaf kan je dit erbij prikken.

Het is niet zo als bij 3d design dat programma's echt onbruikbaar zijn op trage laptops.

Bron: Ik programmeer zelf middelgrote programma's in een VM op een dual core laptop waar ik 8GB ram in heb geprikt.

Als je geen zin of tijd hebt om lang te wachten dan is een stevige processor toch wel aan te raden. VM's gebruiken 95% cpu power, of dat nu in totaal 99% of 10% is van je CPU package, dat maakt niet uit. Hierbij bedoel ik dat een VM dus vooral processor intensief kan zijn, zeker als je met 3-5 tegelijk bezig bent, iets wat in de ICT met een client en server omgeving niet raar is. Dan is het toch handig dat je VM's wat meer pit hebben, terwijl je host dus ook bruikbaar blijft.

Ik draai er met regelmaat 4-5, en dan is het toch handig dat ik wat extra juice in mijn laptop heb. Gelukkig draaien de zwaarste op mijn desktop, die CPU's zijn heel wat sneller.

Puur uit nieuwsgierigheid, welk OS draai je op je VM's? Windows of linux like?

crewmember
door crewmember - Jul 17, 2014 om 10:15
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn persoonlijke laptop Windows 7 met Linux(Ubuntu) in een VM. Op mijn werk XP/7 met propriétaire versie van Linux in VM.

Ik denk trouwens niet dat je als student 5 VM's hoeft te draaien.