Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden
Op 07-12-2009, heeft mijn laptop (een HP Pavlilion DV6361) helaas het loodje gelegd. Ik ben dezelfde dag nog naar het BCC filiaal geweest waar ik het probleem heb voorgelegd. Volgens het personeel dat ik heb gesproken is hoogstwaarschijnlijk de voeding defect. Deze kon helaas - omdat mijn laptop meer dan 2 jaar oud is - niet meer kosteloos worden gerepareerd. Ik zou toch minimaal op € 70,- aan onderzoekskosten moeten rekenen. Men raadde mij derhalve ook aan een nieuwe voeding te kopen. Het vervangen van de voeding zou de laptop ook weer een 'meerwaarde' geven waardoor er voor de reparatie zou moeten worden betaald.
Ik ben van mening dat een (niet de duurste maar ook zeker niet de goedkoopste) laptop toch zeker zo'n 3 jaar probleemloos mee zou moeten kunnen gaan en er geen bedrag van € 70,00 euro zou mogen worden gerekend voor een simpele reparatie als het vervangen van een (externe) voedingsadapter.
Is het redelijk als ik de BCC aanschrijf en verzoek de reparatie geheel kosteloos uit te voeren en derhalve geen onderzoekskosten in rekening te brengen?
In ieder geval bij voorbaat dank!
Is het redelijk als ik de BCC aanschrijf en verzoek de reparatie geheel kosteloos uit te voeren en derhalve geen onderzoekskosten in rekening te brengen?
Kun je doen, alleen heeft het geen zin, omdat je wettelijk daar helemaal geen recht op hebt, behalve als je kunt aantonen dat de voeding tijdens de koop al defect was en dat het nu pas openbaarde.
De gemiddelde levensduur heeft totaal niets te maken met de periode waarin je recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging, maar dat in deze periode de verkopende partij verplicht is om het probleem op te lossen en dat je als consument zijnde bij de verkopende partij moet zijn als er problemen zijn.
Ik ben van mening dat een (niet de duurste maar ook zeker niet de goedkoopste) laptop toch zeker zo'n 3 jaar probleemloos mee zou moeten kunnen gaan
Met alle respect, maar het is jouw mening. En hierin is jouw mening totaal niet van belang. Wettelijk gezien dan.
Als je van mening bent dat een laptop zeker probleemloos drie jaar mee moet gaan, had je een laptop moeten kopen met 3 jaar garantie.
En nog belangrijker: je had dit voor de koop aan de verkopende partij kenbaar moeten maken.
Er zijn heel veel problemen met o.a. notebooks van HP, met de NVIDIA GeForce 8400M of 8600M GPU (Graphical Processing Unit) en met het stuurprogramma onder Vista. De GPU en het linker scharnier worden te warm en een of beide sneuvelt vroegtijdig. Het schijnt een fout in de NVIDIA GPU te zijn in heel veel HP notebooks, maar ook in laptops van andere merken. HP heeft dit voorjaar een nieuw stuurprogramma V7.15.11.7713 vrijgegeven, wat de zaak naar mijn idee nog verergerd heeft. Heel vaak gaat de PC na ruim twee jaar kapot, dus net buiten elke garantieperiode.
Microsoft verergert de situatie nog met een "belangrijke update":
Zojuist werd, op mijn DV9623ed met Windows Vista, de NVIDIA GEFORCE 8400M V7.15.11.7713 versie van HP als "belangrijke update" door Microsoft automatisch geïnstalleerd. Meteen daarna begon de ventilator langdurig volop te draaien en werd de notebook warmer dan normaal, bij het linker scharnier. Ook na herhaalde reboots bleef het warmteprobleem. Ik heb het probleem met het nieuwste stuurprogramma al in april of mei bij HP gemeld, maar men heeft met deze informatie blijkbaar nooit iets gedaan. Via Apparaatbeheer heb ik het vorige stuurprogramma (NVIDIA GEFORCE 8400M V7.15.11.7432) weer teruggezet. Dat werkt op mijn laptop wel goed.
De "belangrijke" updates kunnen in Vista helaas NIET uitgezet worden. Na de reboot draaide de notebook gelukkig wel weer als vanouds, dus zonder herrie van de ventilator en met de oudere NVIDIA driver. De update staat nog wel in de updategeschiedenis van Vista. Nu maar hopen dat de foute driver van HP/NVidia niet nogmaals automatisch door Microsoft geïnstalleerd zal worden. De enige optie is volgens mij dan nog om Automatische updates dan maar helemaal uit te schakelen.
Een niet goed werkende foute driver wordt je dus op deze manier opgedrongen door Microsoft met zelfs het risico dat de notebook defect raakt door oververhitting van de NVIDIA GPU en het linker scharnier voor het beeldscherm.
Als door een driverprobleem de boel veel te warm wordt en dan schade door ontstaat, zou zelfs na de garantieperiode de reparatie of vervanging door de fabrikanten kosteloos uitgevoerd moeten worden.
Als je van mening bent dat een laptop zeker probleemloos drie jaar mee moet gaan, had je een laptop moeten kopen met 3 jaar garantie.
Wat je zegt druist toch regelrecht in tegen zoiets als 'recht op een deugdelijk product'. Het zou toch juist níet nodig hoeven zijn om extra garantie bij te kopen omdat je daar wettelijk gezien al recht op hebt...
Natuurlijk als de laptop aanzienlijk in waarde stijgt is het redelijk om mee te betalen aan de reparatie maar dat is geenszins aan de hand.
es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:
Wat je zegt druist toch regelrecht in tegen zoiets als 'recht op een deugdelijk product'. Het zou toch juist níet nodig hoeven zijn om extra garantie bij te kopen omdat je daar wettelijk gezien al recht op hebt...
Tussen het recht hebben op een deugelijk product en recht op garantie zijn twee totaal verschillende zaken die ook totaal niks met elkaar te maken hebben.
De regel dat je recht op een deugelijk product hebt, is eigenlijk verkeerd gekozen.
Deze regel heeft betrekking dat de verjaringstermijn van de winkelier geen 2 jaar is (welke op 2 jaar is gesteld in de Europese Richtlijn), maar dat deze gesteld is op de gemiddelde levensduur van het product.
Dus na de garantieperiode en binnen de gemiddelde levensduur is de winkelier verplicht om het probleem op te lossen.
De wet zegt niet dat dit kosteloos uitgevoerd moet worden, dus kun je dat ook niet claimen.
es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:
Het zou toch juist níet nodig hoeven zijn om extra garantie bij te kopen omdat je daar wettelijk gezien al recht op hebt...
Wettelijk gezien heb je daar zowiezo geen recht op.
Echter je hoort het wel vaak.
Dit komt omdat men twee totaal verschillende zaken aan elkaar gelijk stelt.
Men zegt:
De wettelijke garantie is hetzelfde als de wettelijke bescherming.
In de Europese richtlijn is de tijdsduur van de wettelijke bescherming en de wettelijke garantie inderdaad aan elkaar gelijk: namelijk 2 jaar.
In de Europese richtlijn is bepaald dat de winkelier minimaal 2 jaar garantie moet geven. Dus de wettelijke garantie.
De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie.
Dus kun je zowiezo niet zeggen dat de consument recht heeft op de wettelijke garantie die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.
Dus garantie bijkopen is in tegenstelling wat sommige zeggen zeker geen sigaar uit eigen doos.
Als je 1 jaar garantie krijgt op een product, heb je maar 1 jaar recht op garantie.
Als je dus garantie bijkoopt tot bijvoorbeeld 3 jaar, dan heb je recht op 3 jaar garantie.
Je hebt zowiezo geen recht op de wettelijke 3 jaar garantie, omdat de wettelijke garantie in de Nederlandse wetgeving niet bestaat.
Waar je wel recht op hebt:
- 1 jaar garantie
- 3 tot 5 jaar wettelijke bescherming. Dus dat de winkelier verplicht is om het probleem op te lossen (na de garantieperiode tegen volledige betaling) en dat de winkelier gedurende deze periode het aanspreekpunt is voor de consument.
es4oc schreef op woensdag 9 dec 2009, 12:24:
Natuurlijk als de laptop aanzienlijk in waarde stijgt is het redelijk om mee te betalen aan de reparatie maar dat is geenszins aan de hand.
De waarde van de laptop zal alleen maar zakken.
Na 2 tot 3 jaar is de laptop technisch dermate verouderd dat door de technische ontwikkelingen de laptop geen waarde meer heeft.
Na 3 jaar worden door de fabrikanten voor de laptops geen onderdelen meer gefabriceerd. En als alle onderdelen die dan nog op voorraad lagen op zijn, dan worden er geen nieuwe onderdelen meer gefabriceerd.
Dus na 3 jaar is het gewoon einde.
Gaat de laptop dan kapot en er zijn geen onderdelen meer te verkrijgen, dan kan de consument gewoon de laptop op de schroothoop gooien en een nieuwe gaan kopen.
gsm schreef op maandag 7 dec 2009, 23:43:
De "belangrijke" updates kunnen in Vista helaas NIET uitgezet worden.
Er is geen duidelijk keuze menu om updates te verbergen in Vista.
Het blijkt echter dat in het venster, waar je de beschikbare updates kan (de)selecteren, een eventueel ongewenste update toch verborgen kan worden:
Klik met de rechter muisknop op de regel voor die update en
Kies Update verbergen.
Er is wel een speciale menu functie voor Verborgen updates herstellen.
Ik ben benieuwd of je nog succes hebt gehad es4oc, ik heb ook het zelfde probleem. Ook bij bcc..
jellstra
Als jouw laptop ook net na de garantieperiode van 2 jaar defekt is geraakt, dan moet je naar rato betalen. De koper dient dan 2/3de deel van de reparatiekosten te betalen en de verkoper het resterende 1/3de deel.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
En waarom komen dan steeds van die consumenten experts bij Kassa en Radar die verkondigen dat je recht heb op kosteloze reparatie wanneer een product kapot gaat binnen de verwachte levensduur?
Ja het verward mij nog steeds, want op mijn iphone en laptop zit ook maar een jaar, en volgens Kassa en Radar heb je wettelijk minimaal 2 jaar recht op garantie en kan dat zelfs nog langer zijn, maar ligt aan het product.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer