je
door jeffrey1997 Jun 30, 2014 om 15:09
Computers & telefonie

Laptop niet op voorraad

Ik heb recent een laptop aangeschaft bij campusshop.nl. Hierbij werd vermeld dat hij op voorraad was en dat ik hem de volgende dag zou ontvangen. Niet veel later zag ik in mijn orderstatus dat hij niet op voorraad was en ik moet wachten tot 25 juli. Is dit product onder valse voorwendselen verkocht en kan ik hier aanspraak op doen?

882 6 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Jun 30, 2014 om 15:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet per definitie onder valse voorwendselen verkocht. Je kunt hoogstens concluderen dat ze hun logistiek niet optimaal op orde hebben. Maar er is geen verplichting om een volledig geautomatiseerde inventory bij te houden zodat de website altijd klopt met het magaijzn.

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2014 om 16:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als er werd verteld dat hij de volgende dag zou worden toegestuurd, dan kunt u de verkoper daaraan houden. Zeker als u na 13 juni 2014 de laptop heeft besteld.

Is de levertijd die de verkoper heeft beloofd voorbij?

Dan kunt u de overeenkomst direct ontbinden. Dat betekent dat u de verkoper laat weten dat u het product toch niet koopt. De verkoper moet dan binnen veertien dagen uw geld terugbetalen.

Klik op bron

alfatrion
door alfatrion - Jun 30, 2014 om 22:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft de fatale termijn niet gehaald en levert daardoor een wanprestatie. Mede daarom kunt u ontbinden. Maar ook kunt u elders een dekkingskoop afsluiten en de meerkosten daarvoor verhalen op de verkoper.

Op grond van de wet koop op afstand -althans de interpretatie door kantonrechter- kon u altijd al ontbinden tot dat de zeven werkdagen na aflevering was verlopen. Dit is nu stevig verankert in de wet consumentenrechten. Bovendien is deze termijn verlengt naar 14 kalenderdagen. Als u van dit recht gebruik maakt dan is verkoper verplicht om [u]zonder uitstel[/u] over te gaan tot overboeking. Hij mag niet wachten tot er veertien dagen zijn verstreken, wel mag hij wachten tot hij het product terug heeft of u bewijs heeft geleverd dat u heeft product heeft verzonden.

=Artikel 6:230o lid 1 BW: De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, vanaf: (...)[/quote
=Artikel 6:230r lid 1 BW: De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o [u]onverwijld[/u] doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

alfatrion
door alfatrion - Jun 30, 2014 om 23:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=TK, 2012/2013, 33520, nr. 3, p. 37]De formulering «tot een termijn van veertien dagen is verstreken» verduidelijkt dat een consument kan ontbinden totdat de specifiek gestelde termijn is verstreken. Dit betekent bij een consumentenkoop dat een consument kan ontbinden voordat hij de zaak heeft ontvangen (overweging 40). Overigens is deze uitleg ook al in de Nederlandse jurisprudentie aangenomen (Zie o.m. Rb Assen 15 maart 2011, LJN BP8079 en Rb Alkmaar 16 november 2011, LJN BU6789). Het tijdstip waarop deze termijn begint te lopen, hangt af van de aard en inhoud van de overeenkomst. Dit wordt in een aantal onderdelen verder uitgewerkt. (bron)

je
door jeffrey1997 - Jul 1, 2014 om 12:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

De laptop bleek te laat ontvangen te zijn. De datum 25 juli klopte ook niet. Ik werd door campusshop gebeld en werd mij verteld dat ik de laptop eind deze week ontvang. Toch een mooi stukje service dat je daar voor gebeld wordt. Opgelost!

zoekster
door zoekster - Jul 1, 2014 om 12:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jeffrey1997 schreef op dinsdag 1 jul 2014, 12:32]De laptop bleek te laat ontvangen te zijn. De datum 25 juli klopte ook niet. Ik werd door campusshop gebeld en werd mij verteld dat ik de laptop eind deze week ontvang. Toch een mooi stukje service dat je daar voor gebeld wordt. Opgelost!
Als koper en verkoper elkaar vinden is dat toch het mooiste resultaat.

Veel plezier met je laptop en bedankt voor het terugmelden.