marcon
door marcon Jan 25, 2015 om 15:41
Computers & telefonie

Laptop valt uit

Ik heb een sony vaio laptop die van het een op het andere moment zomaar uitviel. Als ik hem aanzet krijg je het Vaio logo en dan gaat hij op zoek en wanneer hij dan wil gaan laden gaat hij weer uit.
Ik dacht foutje in windows dus opnieuw windows erop zetten. Halverwege de installatie ging hij fout, gevolg hd is niet opstartbaar. Ik heb hier een dvd met xubuntu liggen dus ik dacht ik ga die een gebruiken. Dvd gaat bij het opstarten draaien, krijg onderaan het scherm wat tekens van xubuntu te zien en wanneer hij dan wil gaan laden gaat de laptop weer uit. Wanneer ik tijdens het opstarten aangeef dat ik in het bios wil kijken dan kom ik daar netjes in en dit scherm blijft constant aanstaan zonder enige uitval. De computerboer denkt dat het mobo stuk is maar wat ik zo vreemd vind is dat ik dan wel in het bios kan komen.
Ik heb een andere hd er ingedaan omdat hij bij de oude hd een foutmelding gaf maar dat mocht niet baten.
Laptop is nu 4 jaar oud en altijd heel netjes mee omgegaan. Ik ben benieuwd of er nog goede suggesties zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

2406 18 Rapporteer

ph
door philip36 - Jan 25, 2015 om 16:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u een DVD met windows, dan zou ik die eens proberen en voor repareren kiezen.
Hij lijkt een windows opstartprobleem

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 25, 2015 om 16:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Marcon,
als de batterij vol is en ook nog op het lichtnet aangesloten, schakel dan een van beide uit.
Misschien is dat de oplossing, het proberen waard.
Vr. gr.

aurora1
door aurora1 - Jan 25, 2015 om 18:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u met de laatste post van klik hier iets kunt. Helaas is op die site door de vraagsteller niet meer op dat advies gereageerd.
Kijk anders ook eens of er misschien stof in de ventilatiegaten zit.
Van wat ik op internet zie schijnt dat uitvallen nogal eens voor te komen.

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 18:26
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 25 jan 2015, 16:02]Heeft u een DVD met windows, dan zou ik die eens proberen en voor repareren kiezen.
Hij lijkt een windows opstartprobleem
Dat kan dus niet meer want windows staat er niet meer op en er zit een halve installatie op.

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 18:27
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 25 jan 2015, 16:12]Hallo Marcon,
als de batterij vol is en ook nog op het lichtnet aangesloten, schakel dan een van beide uit.
Misschien is dat de oplossing, het proberen waard.
Vr. gr.
Was zeker het proberen waard, had dit al eens voorbij zien komen. Helaas maakt dat niet uit, wel een goede tip!

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 18:31
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 25 jan 2015, 16:34]Kijk eens of u met de laatste post van klik hier iets kunt. Helaas is op die site door de vraagsteller niet meer op dat advies gereageerd.
Kijk anders ook eens of er misschien stof in de ventilatiegaten zit.
Van wat ik op internet zie schijnt dat uitvallen nogal eens voor te komen.
Ga dit zeker even proberen. Ventilatie zou zo maar kunnen, heb ik ook al aan zitten denken.
Als die koud is geeft hij heel snel warme lucht af, terwijl hij eigenlijk niets doet in mijn beleving.
Heb ook al aan de koelpasta zitten denken dat die misschien uitgedroogd zou zijn maar dan blijft het vreemd dat ik wanneer ik in het bios zit hem heel lang aan kan laten staan en hij dan niet afslaat. Waarom daar niet?

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 18:40
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 25 jan 2015, 16:34]Kijk eens of u met de laatste post van klik hier iets kunt. Helaas is op die site door de vraagsteller niet meer op dat advies gereageerd.
Kijk anders ook eens of er misschien stof in de ventilatiegaten zit.
Van wat ik op internet zie schijnt dat uitvallen nogal eens voor te komen.
Helaas, minuut ingedrukt gehouden terwijl alle stroombronnen verwijderd zijn, geen effect. :(

aurora1
door aurora1 - Jan 25, 2015 om 19:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat die truc niet werkt. Misschien heeft de computerboer dan toch gelijk?

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 19:37
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 25 jan 2015, 19:09]Jammer dat die truc niet werkt. Misschien heeft de computerboer dan toch gelijk?
Ik had nog een oude installatie cd van XP liggen. Hij ging netjes laden, kreeg het windows setup scherm en ging van alles inladen. Toen ging die naar het zwarte scherm waar links bovenin de cursor stond te knipperen en daarna kreeg ik een foutmelding.
Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:
Controleer de computer op virussen, verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geïnstalleerd.
Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer chkdsk/f uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer vervolgens opnieuw op.
Stop;0x0000007B (0xf78d2524,0xc0000034,0x000000000, 0x000000000)
Had ook nog een win7 dvd gevonden en daar stopt hij bij de kleurenopbouw van het windows logo.

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2015 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht een idee om een boot cd/dvd met diagnose tools te branden. Bijvoorbeeld Hiren's.

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 19:59
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 25 jan 2015, 19:54]Wellicht een idee om een boot cd/dvd met diagnose tools te branden. Bijvoorbeeld Hiren's.
Ga ik doen, goeie tip!

marcon
door marcon - Jan 25, 2015 om 23:15
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 25 jan 2015, 19:54]Wellicht een idee om een boot cd/dvd met diagnose tools te branden. Bijvoorbeeld Hiren's.
Gebrand en nu ging ik testen dus ik dacht ik zet de oude hd terug, en wat denk je? Nu wil die niet meer aan, grrrr.
Alles geprobeerd maar helaas. Adapter is goed, even doorgemeten en mooie voltage erop.
Nou ik ga hem nu maar een blootleggen om in de computer rond te neuzen, veel meer kan er niet kapot gaan zo langzamerhand.

aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2015 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Denk "wasmachine" misschien komt het dan ook goed met de Vaio....
In ieder geval succes ermee.

door 1953 - Jan 26, 2015 om 01:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vermoed dat de ondersteuningsbatterij, CR2025/2032 o.i.d., vervangen dient te worden.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2015 om 07:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=marcon schreef op zondag 25 jan 2015, 23:15][quote=diumenge schreef op zondag 25 jan 2015, 19:54]Wellicht een idee om een boot cd/dvd met diagnose tools te branden. Bijvoorbeeld Hiren's.
Gebrand en nu ging ik testen dus ik dacht ik zet de oude hd terug, en wat denk je? Nu wil die niet meer aan, grrrr.
Alles geprobeerd maar helaas. Adapter is goed, even doorgemeten en mooie voltage erop.
Nou ik ga hem nu maar een blootleggen om in de computer rond te neuzen, veel meer kan er niet kapot gaan zo langzamerhand.
Ik denk dat de computerboer met zijn gedachte aan het moederbord er niet ver vanaf zit...

Heb ooit 's iets vergelijkbaars gehad met mijn PC. Ging wel aan maar opstarten was niet meer mogelijk, kwam nog minder ver dan jij. Dat was ook het moederbord.

marcon
door marcon - Jan 26, 2015 om 09:33
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 26 jan 2015, 07:00][quote=marcon schreef op zondag 25 jan 2015, 23:15][quote=diumenge schreef op zondag 25 jan 2015, 19:54]Wellicht een idee om een boot cd/dvd met diagnose tools te branden. Bijvoorbeeld Hiren's.
Gebrand en nu ging ik testen dus ik dacht ik zet de oude hd terug, en wat denk je? Nu wil die niet meer aan, grrrr.
Alles geprobeerd maar helaas. Adapter is goed, even doorgemeten en mooie voltage erop.
Nou ik ga hem nu maar een blootleggen om in de computer rond te neuzen, veel meer kan er niet kapot gaan zo langzamerhand.
Ik denk dat de computerboer met zijn gedachte aan het moederbord er niet ver vanaf zit...

Heb ooit 's iets vergelijkbaars gehad met mijn PC. Ging wel aan maar opstarten was niet meer mogelijk, kwam nog minder ver dan jij. Dat was ook het moederbord.
Ben er toch bang voor. Was gisteren heel hoopvol want hij heeft een geheugentest gedaan waarbij hij ruim 2 uur stond te draaien, daarna nog een videokaart test gedaan, ook zonder problemen en toen Hdd vervangen en niet meer aan willen gaan. In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken en het aandragen van eventuele oplossingen. ik ga nu slopen. :)

crewmember
door crewmember - Jan 26, 2015 om 09:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan ook nog een RAM probleem zijn. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat de bios wel werkt (laad maar een klein beetje date op een deel van de RAM stick)

Als je 2 ramsticks hebt is dit makkelijk te testen.

Gewoon 1 stick verwijderen en kijken of je weer een zwart scherm krijgt.
Zo ja, wissel de stick dan om met de stick die nog in je laptop zit en probeer het nog eens.

marcon
door marcon - Jan 26, 2015 om 09:48
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 26 jan 2015, 09:45]Dit kan ook nog een RAM probleem zijn. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat de bios wel werkt (laad maar een klein beetje date op een deel van de RAM stick)

Als je 2 ramsticks hebt is dit makkelijk te testen.

Gewoon 1 stick verwijderen en kijken of je weer een zwart scherm krijgt.
Zo ja, wissel de stick dan om met de stick die nog in je laptop zit en probeer het nog eens.

Had ik ook aan gedacht echter ik heb gisteren een ruim 2 uur durende geheugentest gedaan waar geen fouten gevonden werden.