Cookies
door Cookies Jul 28, 2015 om 13:48
Geldzaken & recht

Later melden overlijden bij bank toegestaan?

Weet iemand of het is toegestaan om te wachten met het melden van iemands overlijden bij de bank? Zodat nabestaanden nog handelingen kunnen plegen via internetbankieren enz.

En zo ja, wat is dan een acceptabele termijn?

13623 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 13:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo carola.83,

Kijk eens hier en informeer bij de betreffende bank.
Handelingen plegen via internetbankieren kan als het een en/of rekening betreft en het om bv. het betalen van de uitvaart gaat.

Belangrijk: onderneem geen acties die de indruk kunnen wekken dat u de erfenis aanvaardt. Denk hierbij aan het gebruik van gelden of goederen uit de nalatenschap.

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Jul 28, 2015 om 15:20
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry edrick3 u heefteen verkeerde link geplaatst. een link waarin u informatie kan halen. Uitstellen is mogelijk.

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 15:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerbera,

Chips, weer eens niet gecontroleerd. Stom.
Bedankt voor de terechtwijzing.

@carola.83

Sorry.
Ik bedoelde deze ter info

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het overlijden van mijn moeder pas bij de ING na zowat een jaar gemeld. Pas nadat de erfenis was afgewikkeld.

Ik zou het zeker niet vlug melden. Er volgen nog altijd restituties en er moeten soms nog betalingen gedaan worden.

Wel zo handig als dat gewoon via die rekening kan.

pi
door pieterwolters - Jul 28, 2015 om 19:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Strikt genomen is de enige oplossing daarvoor natuurlijk een en/of rekening. Op andermans naam bankieren is (theoretisch) niet toegestaan. Maar iedereen moet voor zichzelf die keuze maar maken.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2015 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een en/of rekening heeft ook weer andere nadelen. En in principe kan dan een kind ook niet zonder de andere erfgenamen over de rekening beschikken.

Ik deed al jaren de administratie van mijn moeder en had ook een notariële volmacht, die uiteraard automatisch verviel bij haar overlijden.

Dus ik voelde bij in het geheel niet bezwaard de rekening aan te houden tot alles afgewikkeld was.

Ik heb geen commentaar gekregen van de ING.

marcel75
door marcel75 - Jul 28, 2015 om 20:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook de en/of rekening kan geblokkeerd worden als iemand overleden is. Een en/of-rekening zegt namelijk niets over wie de eigenaar van het geld is. En dat is wel van belang om te weten aan wie het geld toekomt.

Het aanhouden van een rekening en het niet melden van het overlijden bij een bank, kan ook als daad van zuivere aanvaarding worden aangemerkt met als gevolg dat u aansprakelijk bent voor de schulden van de nalatenschap.

Als u niet zeker weet dat u enig erfgenaam bent, verduistert u in principe zelfs goederen uit een nalatenschap. Dat kan zelfs uiteindelijk onwaardigheid tot gevolg hebben.

Om de onderlinge verstandhouding tussen de erfgenamen goed te houden, is het vaak het verstandigst om wel zsm aan de bank het overlijden door te geven en een verklaring van erfrecht te regelen.