ch
door chim100 Oct 12, 2014 om 21:53
Huishouden & energie

Laurentius Slimmer kopen bepalingen

Wij hebben een woning gekocht in 2010 met Slimmer Kopen constructie. Wij krijgen dan 10% korting op de aankoopsom. De voorwaarde is dat wij het registergoed bij verkoop het eerst aanbieden aan Laurentius. Laurentius heeft een terugkooprecht en zou het registergoed terug kunnen kopen waarin de korting incl. waardevermeerdering of waardedaling in zijn verwerkt. Nu geeft Laurentius aan het registergoed niet terug te willen kopen, maar Laurentius eist wel een afkoopsom van maar liefst 11.100 euro voor het doen vervallen van het hypotheekrecht. Echter is het hypotheekrecht louter ingebouwd als zekerheid voor de aanbiedingsplicht van de eigenaar. Aangezien wij het registergoed aangeboden hebben, dient het hypotheekrecht te komen te vervallen. Laurentius blijft bij haar standpunt. Bij welke instanties kan ik terecht bij het disfunctioneren van een woningcorporatie? Een rechtszaak is mogelijk, maar er zouden makkelijker manieren zijn om beklag hierover te doen? Een interessante zaak voor eigenaren van woningen met de Slimmer Kopen constructies.

10104 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2014 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp dat u uw woning weer wilt verkopen en die aangeboden hebt aan Laurentius?

Als zij het recht hebben om de woning als eerste te kopen, maar niet de plicht, moeten ongetwijfeld in de voorwaarden waaronder u toentertijd die woning aangekocht hebt, regels staan, die nu van toepassing zullen zijn.

Wat dat met het disfunctioneren van een WBV te maken heeft, zie ik niet zo.

Dus lees uw contracten er op na. Misschien lid van Vereniging eigen huis!

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2014 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees hier dat als de verkoper ern terug koop recht heeft, maar daar geen gebruik van maakt, de eigenaar van de woning bij een verkoop aan derden de korting en een deel van de waardeontwikkeling, zoals afgesproken is, aan de originele verkoper moet vergoeden.

Klik hier

ch
door chim100 - Oct 12, 2014 om 23:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1

Bedankt voor de snelle reactie.
Het leuke van dit alles is dat er voor mij al bewoners zijn verhuist zonder een afkoopsom hoeven te betalen. Er staat in onze koopakte niks in over een situatie bij niet-terugkoop. Hier hebben zij blijkbaar geen rekening mee gehouden dat het eens zou gebeuren dat een corporatie geen geld heeft om een woning niet terug te kunnen kopen. Zoals wat ik eerder heb gemeld hebben wij de woning in 2010/2011 gekocht. In januari 2013 hebben zij maar snel een zinnetje in de nieuwe voorwaarden gezet. Iets waar wij destijds niet voor hebben getekend.

Een praktijkvoorbeeld in jip-janneke taal:
Je koopt bij een elektronica zaak een tv met 10% korting. Jij brengt hem toch terug, omdat je niet helemaal tevreden over het product bent. De elektronica zaak accepteert de tv en zal de prijs terugbetalen bij aanschaf, dus de 10% korting gaat weer terug naar de elektronica zaak. Logisch lijkt mij.
Stel dat de elektronica zaak hem niet meer terug wilt hebben. De eigenaar mag hem zelf op marktplaats oid zetten. Nu eist de elektronica zaak zijn 10% korting terug van de eigenaar. Vreemd toch?

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2014 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vegeet de Jip en Janneke taal. Wat in uw contract staat is van toepassing. Daat kan dus niet later een regel aan toegevoegd zij .

Dus als er geen beding in uw voorwaarden staat die betrekking heeft op het niet-terugkopen door de WBV hebben zij geen poot om op te staan.

si
door sibora - Oct 17, 2014 om 13:07
30 Antwoorden / 2 Vragen

Slim kopen ? wie was er slim ! huizen die gezet zijn voor amper 34,000 tot 38,000
gulden en verkopen voor 190,000 tot wel 210,0000 wie was er nu slim ?
35 jaar huur gehad ; en dan voor het volle pond verkopen. Ik heb ook hun
aanbod gehad, zover ik weet , dat ze 30 % van de winst moesten hebben, maar
in geval van verlies in de verkoop ,dat ze 10 % voor hun rekening namen.
zo ongeveer ? ik heb die papieren niet meer, ben er ook niet op in gegaan, ze
verkochten een zeepbel ! alleen goed voor hun kassa.maar nu schijnen ze geen
geld te hebben,door de warboel die ze er van gemaakt hebben. Hebt u die folder
noch die ze toen gestuurd hebben ? dan heb je noch bewijzen,voor 11.000
euro zou je toch een recht zaak kunnen beginnen neem ik aan ! Als ze dat
verliezen, moeten ze toch alle kosten betalen.

ba
door basvanlimpt - Jan 7, 2015 om 21:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kwam dit topic tegen en zit zelf in dezelfde situatie. Ik ben benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn.

Met vriendelijke groet.

ma
door marianne1970 - Oct 13, 2015 om 17:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij zijn benieuwd naar nieuwe ervaringen, wij hebben onze woning opnieuw aangeboden bij het Laurentius in Breda en zij willen van ons maar liefst € 47125,-. Wij horen het graag.
Met vriendelijke groet,

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2015 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebben jullie dat allemaal niet in de voorwaarden staan. Dan heeft Laurentius geen poot om op te staa.

ju
door jukiy48 - Nov 5, 2015 om 08:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, hoe is dit afgelopen of speelt dit nog steeds? Misschien is het handig om samen met andere mensen die in het zelfde pakket zitten dit uit te zoeken en evt naar de rechter te stappen? Ik ben wel erg benieuwd, omdat ik overweeg mijn woning aan te bieden.

hansje klein
door hansje klein - Nov 5, 2015 om 09:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De constructie en de voorwaarden in het contract wijken toch niet van elkaar af?

http://www.slimmerkopenvoorcorporaties.nl/

su
door suveng - Nov 30, 2015 om 16:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben net een mail terug gekregen van Laurentuis.

In ons geval willen ze wel ons huis wel terug kopen.

aankoopprijs: 176.625,00
kwaliteitsverbeteringen: 35.000,00
winst/verliesdeel: 25.250,00

en bieden nu dus 186.375,00

Fijn met een hypotheek van 235.000,00

das een gat van ruim 40.000,00

ongelooflijk, we zitten dus vast...

su
door suveng - Nov 30, 2015 om 16:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Edit:

Laurentius heeft het toen mooier laten lijken dat dat het nu daadwerkelijk is.

toen zouden ze alleen de winst of het verlies delen...
maar hoe hun aan een winst- verliesdeel komen van 25.250,00 is ons een raadsel.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@suveng

Maar hoe komt u aan een hypotheek van € 235.000 bij een aankoopprijs van € 176.625?

Hoe het winst/verliesdeel is samengesteld zal men u ongetwijfeld kunnen uitleggen.

su
door suveng - Nov 30, 2015 om 17:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tijgeer1

omdat het huis totaal was uitgeleefd, dus wij hebben muren uitgebroken, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, openslaande deuren, isolatie aangebracht, dubbele beglazing.

dit zou verrekend worden en is dus geschat op 35.000 euro.

we gaan nu dus ook uitzoeken hoe hun aan die winst-verlies marge komen.

wat een hoop rompslomp,en dat terwijl we nu graag een ander huis willen kopen, maar niet met een gat van 40.000 euro...