josephine001
door josephine001 Dec 7, 2012 om 15:37
Huishouden & energie

Lauw water door kapotte kraan?

Sinds tijden krijg ik in de keuken en onder douche lauw water, het duur erg lang voordat het fatsoenlijk warm wordt en dan wordt het nog niet heet zoals het hoort, nu zegt de monteur (huurwoning) dat het komt door kapotte kranen omdat het water aan de wastafel wel heet wordt?
Geloof er niets, wie heeft hier antwoord op? Oude ketel ± 14jr oud

34250 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2012 om 15:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo josephine001,

Controleer de druk van de ketel. Deze moet tussen 1 en 2 bar staan. Kijkt u hiervoor op de drukmeter bij uw cv-ketel. Deze heeft twee wijzers, een rode en een zwarte. De rode wijzer geeft het minimum aan druk aan. De zwarte wijzer geeft de daadwerkelijke druk aan. Indien de druk te laag is moet u bijvullen en vervolgens ontluchten. Voor een
Indien u alleen op één bepaalde kraan geen warm water heeft dan ligt dit aan de kraan en niet aan de cv-ketel.
(Bron: energic.nl)

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 7, 2012 om 15:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat voor kranen zitten op de plaats waar het water niet heet genoeg is. Aparte uitlpoen of een mengkraan, En dan nog wat voor een mengkraan, thermostaten?

jo
door jorisw - Dec 7, 2012 om 15:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou ook eerder leken op een internetforum geloven dan van iemand wiens werk het is.... Ga je ook naar de bakker om te vragen of je motorolie ververst moet worden?

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2012 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het water bij de wastafel wel heet is, spreekt het toch vanzelf dat het niet aan de ketel ligt. Het wordt daar toch niet niet apart opgewarmd.

Op de andere plekken, kranen nakijken.

freya
door freya - Dec 7, 2012 om 15:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo josephine001,

Je geeft zelf al aan dat de wastafel wel heet water geeft, dus aan de ketel zal het dan niet liggen.

Mijn inschatting is dat het om thermostaat kranen gaat en dat de doorstroming van het hete water blijkbaar niet (meer) optimaal is. (kalksfzetting?)
De monteur heeft dan in die zin gelijk, dat het aan de kranen ligt. 'Defect' is wellicht een groot woord.....

m.vr.gr. Freya

josephine001
door josephine001 - Dec 8, 2012 om 12:01
7 Antwoorden / 3 Vragen

Onbekende gebruiker
jorisw
DIt is een heel aardig antwoord van je.

Maar voor de serieuze beantwoorders:
Ik heb normale kranen, geen thermostatische o.i.d.
Normale keukenkraan zoals je in de keukens van de woningbouw ziet en ook een normale kraan in douche. Deze zijn kalkvrij, druk op de ketel is goed, voldoende water, is 2wk geleden nog nagekeken door monteur i.v.m. onderhoud.
Dan zou er in de leidingen die naar deze kranen toelopen iets mis moeten zijn?
Sorry ben maar een leek en voordat de monteur dinsdag komt wil ik toch iets meer erover weten.
THX voor de serieuze beantwoorders :)

ja
door jans2 - Dec 8, 2012 om 12:51
311 Antwoorden / 4 Vragen

Toevallig vorige week een monteur bij hetzelfde probleem gehad. Hij constateerde dat de douchekop "dicht" zat. Nieuwe douchekop erop en wat denk je?: gloeiend heet water en een ferme straal!

ro
door ron530 - Dec 8, 2012 om 13:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De kranen zijn makkelijk te controleren als er voldoende doorstroom is zijn deze niet verstopt. De onderhoudsmonteur is 2 weken geleden geweest als de problemen daarna begonnen zijn is de tapwater temperatuur niet goed ingesteld. Oudere ketels hebben een regelaar voor tapwater en CV temperatuur die bij onderhoud op de middenstand worden gezet, gevolg lauw tapwater en de CV heeft een langere tijd nodig op op te warmen. Makkelijk zelf op te lossen, plaat voor het bedieningspaneel los nemen en de regelaars op 3 kwart van het maximale zetten.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Dec 10, 2012 om 19:30
80 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Josephine,

Je probleem kan een paar oorzaken hebben die verschillen per fabrikant en type cv ketel, het zou daarom fijn zijn als je die vermeld.
De oorzaak kan al een zgn tapsensor zijn maar ook een defecte driewegklep die schakeld tussen je cv en warmwater.
Het laatste is gemakkelijk te testen door een warmwaterkraan volledig te openen, ga vervolgens naar je cv ketel en voel "voorzichtig" aan de cv leiding op tenminste 1 meter van de ketel, deze leiding mag niet warmer worden dan hij al is. Wordt deze wel aanzienlijk warmer dan is de klep in de ketel defect, er zijn ook ketels die ipv een driewegklep een keerklep of terugslagklep hebben, bv Agpo of Nefit HRC 23 VT.
Een Vaillant bv heeft nog een ouderwets waterdeel met membraam, dit membraam kan slecht zijn of de voorkeurklep kan niet volledig schakelen.
Zo zie je er kunnen diverse oorzaken zijn daarom nogmaals de vraag naar het merk en type van je ketel om een gerichter antwoord te geven.

Met vriendelijke groet,

gompy2
door gompy2 - Dec 10, 2012 om 20:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@cvtechnieker,

Het vreemde is dat ze op 1 punt wel warm water heeft, een wastafel.
Mijn gedachte was eerst ook dat er dan op de andere punten thermostaatkranen moeten zitten die niet goed meer functioneren, zoals Freya schreef, maar dat is niet het geval.
Vuil voor de zitting van de andere kranen, is het ook niet.
Er is ook voldoende waterdruk.
Als de tapwater temperatuur niet goed ingesteld is, of de tapsensor defect moet er toch nergens warm water zijn, dus ook niet aan de ene wastafel.
Kan het mis hebben hoor.
In ieder geval is het een probleem wat mij enorm intrigeert en als de oplossing gevonden is hoop ik dat vraagstelster het antwoord hier even dumpt....

josephine001
door josephine001 - Dec 11, 2012 om 07:45
7 Antwoorden / 3 Vragen

Vandaag komt de monteur dus ik ben benieuwd. Resultaat zal ik zeker posten:)

josephine001
door josephine001 - Dec 11, 2012 om 19:33
7 Antwoorden / 3 Vragen

Monteur is geweest, anderhalf uur bezig geweest, ik was zelf niet thuis dus ik weet niet wat hij heeft vervangen maar het lag in ieder geval niet aan de kranen :)
Wel iets vervangen, druk iets verlaagd op het water en hup, kokend heet water, dus ik ga zo eerst maar eens een hete douche nemen.....

gompy2
door gompy2 - Dec 11, 2012 om 19:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Da's heel mooi josephine, da's heel mooi...., voor jou!
Alleen blijf ik nu met zo'n verschrikkelijk onopgelost gevoel achter, hoe kwam het, wat was de oorzaak.
Grapje, suc6

cvtechnieker
door cvtechnieker - Dec 11, 2012 om 20:09
80 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gompy2 schreef op maandag 10 dec 2012, 20:06]@cvtechnieker,

Het vreemde is dat ze op 1 punt wel warm water heeft, een wastafel.
Mijn gedachte was eerst ook dat er dan op de andere punten thermostaatkranen moeten zitten die niet goed meer functioneren, zoals Freya schreef, maar dat is niet het geval.
Vuil voor de zitting van de andere kranen, is het ook niet.
Er is ook voldoende waterdruk.
Als de tapwater temperatuur niet goed ingesteld is, of de tapsensor defect moet er toch nergens warm water zijn, dus ook niet aan de ene wastafel.
Kan het mis hebben hoor.
In ieder geval is het een probleem wat mij enorm intrigeert en als de oplossing gevonden is hoop ik dat vraagstelster het antwoord hier even dumpt....

@gompy2,
Wat je zegt klopt ook wel eningzins maar het is moeilijk antwoord geven als je niet weet over wat voor een toestel gaat.
Verwacht na het lezen van het laatste bericht van vraagsteller dat het hier een Vaillant VCW betreft waar of het membraam of het waterdeel van is vervangen maar dat is een gok hoor.
Betreffende de werking van een tapsensor kan het zo zijn dat wanneer de wastafel die wel werkt en de warmwatervoorziening is aangesloten middels een flexibele slang of op een ouderwetse manier met 12 mm koper dat de tapsensor minder afwijkt dan op een vaste aansluiting van 15 mm wat heden ten dagen wordt gebruikt. De 12 mm leidingen worden soms nog wel eens gebruikt om de eindgebruiker een beetje te foppen. Door een leiding kleiner te maken creëer je meer druk waardoor een CW3 toestel toch voor het oog een leuke waterdruk geeft terwijl je minder liters per minuut hebt, nadeel is dan meteen wanneer men een nieuwe combi ketel koopt met bv een CW5 opbrengst dit nauwelijks merkbaar is.
Uit het antwoord van vraagsteller blijkt dus ook dat de "druk " is teruggedraaid ......... vandaar het vermoeden dat het een membraam betreft en wellicht hoeveelheidsregelaar verwijderd en middels de zgn inlaatcombinatie het water afgesteld op temperatuur van 60 graden ipv de liters per minuut.
Verder kan wanneer een sensor naar beneden toe afwijkt het toestel toch te warm worden.... voorbeeld hiervan is, te grote hoeveelheid waterafname in liters per minuut waardoor de ketel het water niet op de minimaal vereiste en wettelijk vastgestelde temp. van 58 graden (ivm legionella) krijgt en dat een branderthermostaat of een maximaalbeveiliging zo heet wordt dat deze de ketel laat terugregelen of zelfs uit laat gaan om vervolgens weer te starten.
Om deze redenen hebben fabrikanten met een toestel dat voorzien is van een grote warmwater voorraad middels een boiler bv een legionellaprogramma in de software gezet die in bedrijf komt wanneer een toestel gedurende 5x24 uur géén warmwater verbruikt automatisch gaat branden op warmwater en de temperatuur verhoogd tot tegen de 80 graden...... bv tijdens vakantieperiodes. Bij instellingen als scholen, sporthallen, zwembaden is men zelfs wettelijk verplicht wekelijks "alle" leidingen te spoelen gedurende 5 minuten op 80 graden per douchekop, dit komt dat deze veelal voorzien zijn van thermostaatventielen die een maximum hebben van 37 graden. Zolas je merkt sla ik weer door in mijn uitleg en fanatisme hierin.....excuus hiervoor maar zo zie je wel dat één sensor die afwijkt voor gekke oorzaken in je installatie geeft.

Groetjes van een vakidioot ;-)

edrick3
door edrick3 - Dec 11, 2012 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=josephine001 schreef op dinsdag 11 dec 2012, 19:33]Monteur is geweest, anderhalf uur bezig geweest, ik was zelf niet thuis dus ik weet niet wat hij heeft vervangen maar het lag in ieder geval niet aan de kranen :)
Wel iets vervangen, druk iets verlaagd op het water en hup, kokend heet water, dus ik ga zo eerst maar eens een hete douche nemen.....

Wat de oorzaak dan ook geweest is .... mooi dat het nu is opgelost.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.