sa
door sanderveenstra May 14, 2014 om 15:41
Computers & telefonie

Lease contract KPN

In mei 2013 heb ik na lang twijfelen een mobiel lease contract bij KPN afgesloten. Ik wilde dit eigenlijk niet, maar bij KPN had je op dat moment geen andere keuze en er werd mij verteld dat alle aanbieders van mobiele telefonie op leasecontracten over zouden stappen. Tot mijn verbazing schaftte KPN de leasecontracten een maand later af. Ik voel me nu behoorlijk belazerd. Ik heb 12 maanden lang een x-bedrag voor het toestel betaald. Bij verlenging van mijn abonnement moet ik het toestel inleveren of een fiks bedrag bijbetalen om het toestel te houden. Na een klacht ingediend te hebben bij KPN, kan ik als tegemoetkoming een maand gratis abonnementskosten krijgen. Maar dat wil ik niet. Iedereen die een maand later hetzelfde abonnement bij KPN heeft afgesloten, mag zijn toestel gewoon houden. Ik ben al 13 jaar klant bij KPN en wil een redelijke tegemoetkoming omdat ze mij een contract hebben aangesmeerd, dat vervolgens weer is afgeschaft omdat er waarschijnlijk weinig mensen meer waren die nog een mobiel abonnement van KPN wilden. Zijn er meer klanten van KPN die hier tegenaan lopen?

1992 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 14, 2014 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch zelf dat contract afgesloten? En u hoeft niet te verlengen, u kunt uw toestel gewoon inleveren.

U weet toch wel wat lease betekent?

sa
door sanderveenstra - May 14, 2014 om 16:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger 1; Natuurlijk weet ik wat een leasecontract betekent en ja, ik heb hem zelf getekend. Het gaat er alleen om dat nog geen maand later datzelfde contract afgeschaft werd, dan voel je je knap belazerd. Er werd mij ook verteld dat alle aanbieders van mobiele telefonie op leasecontracten zouden overstappen. Er is er niet 1 die KPN gevolgd is. Natuurlijk kan ik nu overstappen naar een andere aanbieder, maar inmiddels biedt KPN dezelfde contracten als al die andere aanbieders. Hoe je het ook draait of keert, KPN had na het beëindigen van de leasecontracten, alle klanten die er wel ingestonken zijn, eenzelfde contract aan moeten bieden die na het stoppen van de leasecontracten zijn aangeboden. Dat ze zo snel gestopt zijn met die leasecontracten, heeft toch ook een reden, lijkt mij.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2014 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan neemt u toch zo'n nieuw contract, als u dat beter bevalt?

aurora1
door aurora1 - May 14, 2014 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om wat voor bedrag gaat het bij inlevering en wat voor toestel betreft het?

sa
door sanderveenstra - May 14, 2014 om 16:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een Samsung Galaxy S4. Ik heb een jaar lang 28 euro per maand voor het toestel betaald en moet nu 240 euro bij betalen. Ik heb bij KPN gevraagd waarop dat bedrag is gebaseerd. Het antwoord was een bepaald percentage van de dagwaarde van het toestel. Maar hoe hoog die percentage en wat de dagwaarde is, daar wilden ze niet op ingaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 14, 2014 om 18:30
4299 Antwoorden / 5 Vragen

An sich valt nog best mee, dat is 'n tientje per maand voor het toestel. Abonnement kostte dan 'slechts' 18 euro p/m.

diumenge
door diumenge - May 14, 2014 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt je er in laten luizen. Ongeacht of andere providers wel of niet zouden volgen, je had daar gewoon niet in mee moeten gaan. Nu is daar nog weinig aan te doen, overstappen naar een andere provider geeft in ieder geval nog wat voldoening.

sa
door sanderveenstra - May 14, 2014 om 18:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

@lekkerisdat; De leasekosten zijn 28euro per maand. Daar komen de abonnementskosten nog bovenop.

En ja, ik ben erin geluisd. Door de grootste provider van Nederland! Overstappen zou voldoening kunnen geven. Maar KPN hier zomaar mee weg laten komen voelt op de 1 of andere manier niet goed.

ho
door hopetobehelping - May 14, 2014 om 19:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sanderveenstra,

bijzonder zuur hoe men u erin heeft laten stinken en hoe men u behandelt.
KPN zal niet de enige zijn die dergelijke praktijken uithaalt, alles voor de winst blijkbaar.
Een bedrijf dat iemand die 13 jaar klant is op deze manier behandeld spoort niet naar mijn mening.
U heeft in totaal 12 * 28 = 336 euro betaald voor de Samsung Galaxy S4.
De prijs van € 240,- die KPN nu van u voor het toestel wil hebben betekent dat KPN aan u, als trouwe klant, blijkbaar nog even flink wil verdienen.

Als u op de site van KPN kijkt en dan het verschil tussen een abonnement Samsung Galaxy S4 en een prepaid abonnement vergelijkt (voorbeeld abonnement 'Instap' met en zonder Samsung Galaxy S4 heb ik genomen) dan is de prijs die KPN voor het toestel nu rekent (en dan wordt het uw bezit):
24 * ( 37,50 - 25,00 ) (abonnementskosten per maand) + € 69,- (eenmalige kosten) = 24 * 12,50 + 69 = € 369.
U zou KPN deze rekensom nog voor de voeten kunnen werpen, misschien dat men dan inziet dat men u als 13 jaar vaste klant compleet belachelijk behandeld (€ 40/€ 50 voor het toestel zou mijns inziens redelijk zijn). Men wil u in totaal 336 + 240 = € 576 voor het toestel laten betalen.

Ik hoop voor u dat dit helpt.
Als KPN voet bij stuk houd dan is een andere telecomaanbieder wellicht nog geen verkeerde keuze.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 14, 2014 om 19:44
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sanderveenstra schreef op woensdag 14 mei 2014, 18:49]@lekkerisdat; De leasekosten zijn 28euro per maand. Daar komen de abonnementskosten nog bovenop.
Wow, zie ook de berekening hierboven, dat is veel, veel te veel.
Vond het al zo vreemd KPN en met 'n redelijk bod komen..

diumenge
door diumenge - May 14, 2014 om 19:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nu is het wel zo dat volgens tweakers.net de S4 16GB zwart vorig jaar bij losse aanschaf rond de 600 euro moest kosten.