Lease telefoon Hi en reparatie bij Smartcare/Teleplan
Beste allemaal,
Ik had 1 week terug opeens een probleem met mijn leasetelefoon van Hi. Hij herkende namelijk niet mijn SIM-Kaart, waardoor hij constant opnieuw opstartte. Ik heb toen Hi gebeld en mijn telefoon zou ter reparatie worden verstuurd naar Smartcare.
Nu had ik op voorhand al onderzoek gedaan naar deze foutmelding en op verschillende platformen (androidcentraal, androidworld, Hi en telfort) kreeg ik vele voorbeelden van Samsung S4 eigenaren met dezelfde problemen. Uit de voorbeelden werd de oorzaak als hardwarematig bestempeld. Het kwam namelijk door de hitte inefficiëntie van het moederbord, wat weer een globaal probleem is bij de Samsung S4. Er zijn hiervan zelfs relatief eenvoudige reparaties te vinden op YouTube.
Toen ik toch al bezig was met mijn 'onderzoek' ben ik ook gaan googelen naar Smartcare van Hi. Nu kreeg ik allemaal horror verhalen te lezen, zoals: kwijtgeraakte telefoons, onnodige reparaties en andere klachten. Nu hoopte ik natuurlijk dat het bij mij niet hetzelfde zou gaan, maar helaas! Ik heb vandaag een mail ontvangen met de kosten: €160 voor de vervanging van mijn display (om mijn SIM-kaart weer te herkennen). Dit was na een diagnose van ongeveer één minuut (te volgen op e-repair), en kwamen ze met de volgende oorzaak:
Toelichting schade buiten garantie: Val en stoot schade is schade als gevolg van vallen of stoten van het toestel. Een kleine val is voldoende om de printplaat te breken. De verbinding tussen de onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. Hierdoor functioneert het toestel niet meer. Het kan voorkomen dat de behuizing volledig gaaf is. Valschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel. Drukschade is schade die ontstaat door (hevige) druk op het toestel. Dit kan bijvoorbeeld door op het toestel te gaan zitten (toestel bevindt zich bijvoorbeeld in de achterbroekzak).Net als bij valschade hoeft drukschade niet altijd van buitenaf te zien te zijn. In sommige gevallen is het te zien door verkleuringen of vlekken op het display. Ook is de printplaat meestal aangetast. Dit kunnen kleine breuken zijn, waardoor er soms wel en soms geen contact is tussen de verschillende onderdelen. Dit uit zich meestal in uitval van bepaalde functies terwijl andere functies het gewoon blijven doen. Drukschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel.
Gelukkig had ik op voorhand een video gemaakt over de huidige status van mijn telefoon en hierdoor gaan ze bij Teleplan (onderdeel van Smartcare) een onderzoek instellen. Ik heb hierover gelijk gebeld met Smartcare en medegedeeld dat ik het volstrekt oneens ben met deze diagnose. En verteld: ongetwijfeld zal de telefoon na vervanging van het display weer naar behoren werken, want de gehele automotor vervangen bij een defecte bougie is ook een oplossing.
Mijn telefoon heeft wat frameschade, maar het toestel bevond zich al voor langer dan 1 jaar in een softcase (zacht rubberen hoes). En heeft totaal geen display schade.
Nu ben ik heel erg benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek, maar ik wil ook graag voorbereid zijn op een eventuele negatieve uitkomst. Wat is jullie gedachtegang hierover?
Groetjes en heel erg bedankt,
Thom
Ja iets in die trend verwacht ik ook ,of misschien buigen ze zelf mijn printplaat. Wel heel erg slechte service van Hi moet ik zeggen.
U heeft de telefoon geleased. Dat wil zeggen dat u geen eigenaar bent van de telefoon maar degene van wie u de telefoon leased.
U kunt daarom geen aanspraak maken op de garantiebepalingen. Alleen de eigenaar van de telefoon kan daar aanspraak op maken.
U zult dus bij HI een vervangende telefoon moeten eisen en benadrukken dat u. voor wat betreft het defect aan de telefoon, niets te verwijten valt en dat zij overtuigend zullen moeten aantonen dat zulks wel het geval is. Levert HI geen vervangende S4 dan pleegt zij contractbreuk en kunt u HI voor de rechter dagen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer