luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Nov 22, 2014 om 23:31
Elektronica & tv

LED lamp schadelijk voor ogen?

http://www.platformlichthinder.nl/led-licht-kan-schadelijk-zijn-voor-jonge-ogen/

Stond dat het mogelijk schadelijk kan zijn. Met dat bericht kun je alle kanten op. Zijn er mensen die hun babytje hebben blootgesteld aan LED licht en hier meer vanaf weten? Er worden zoveel onderzoeken gedaan.... Ik kijk liever dan naar de praktijk... Wat vinden jullie? Ik heb het LED lamp maar weggehaalt uit de baby kamer.

26207 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2014 om 00:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Probleem is, en blijft, dat de overheid ons dit ook heeft opgedrongen onder het mom van... lees dit . Er worden op internet best nog wel veel "ouderwetse gloeilampen" aangeboden. Zou het over het effect op baby niet weten, wel dat ik al die alternatieve verlichtingen niet echt sta te juichen. Maar een gewone lamp is nog maar moeilijk te verkrijgen in de winkel. Althans, hier .

ro
door ron530 - Nov 23, 2014 om 08:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een ledlamp als vervanger van de gloeilamp lijkt me niet schadelijk want de ledlamp geeft een diffuus licht. Het licht wordt verdeeld over de gehele bol die ook nog eens voorzien is van een coating.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vier jaar oud artikel? Richt die lamp gewoon niet op het kind.

costnix
door costnix - Nov 23, 2014 om 14:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Elk fel licht is schadelijk voor welk oog dan ook

pi
door pieterwolters - Nov 23, 2014 om 19:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een led geeft heel veel licht, dus als je recht in een "kale" led kijkt kan het schadelijk zijn. Daarom zijn led's dan ook in armaturen verwerkt zodat je niet recht in de led kijkt.

Een ouderwetse 100W gloeilamp zonder diffuus glas is net zo slecht voor je ogen.

ev
door eversteegt - Nov 24, 2014 om 12:07
51 Antwoorden / 0 Vragen

Wat tijger1 ook al zegt: Bovenstaand artikel is alweer 4 jaar oud. En in 4 jaar tijd heeft ledverlichting enorme sprongen gemaakt in de ontwikkeling. Maar zelfs in 2010 was er waarschijnlijk al niet veel aan de hand .

LED 'retrofit' lampen (met e14, e27, gu10, etc. fitting) zitten meestal in een armatuur ingebouwd en hebben zelf ook coatings en diffusors om diffuus en warmwit licht uit te stralen. Daarmee zijn ze net zo onschadelijk als ouderwetse gloei- en spaarlampen qua licht dat ze uitstralen. Mits je inderdaad natuurlijk niet direct in een felle lichtbron kijkt.

In de beginjaren van de ontwikkeling van ledverlichting had het vaak inderdaad nog wel een behoorlijke 'blauwe' component in het uitgestraalde lichtspectrum.

Maar als je bv. de metingen op www.olino.org bekijkt, waar ook zaken als kleurweergave index en ook 'schadelijk blauw licht' worden mee genomen, dan zit dat bij bijna alle ledlampen tegenwoordig gewoon goed, zeker de lampen van Ikea, Philips, Osram, Pharox, etc.

Áls je al moet vrezen voor ledverlichting, dan zijn bijna alle schermen van televisies, computers, laptops, tablets en smartphones veel schadelijker. Die hebben bijna zonder uitzondering LED lichtbronnen (en bij de Amoled schermen in apparatuur van LG en Samsung kijk je in feite zelfs direct in de lichtbron) en je zit er veel dichter bij dan een gemiddelde ledlamp. Toch gebruiken we met z'n allen deze apparaten ook bijna kritiekloos, laten velen kinderen er kritiekloos mee spelen tot zelfs vlak voor het slapen gaan .

audb
door audb - Nov 24, 2014 om 12:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wit led licht bestaat uit drie kleuren te weten rood, blauw en groen maar vooral het blauwe licht is overheersend bij led verlichting en als een led lamp blijft branden kan dat geen kwaad.
Enkel is het bekend dat juist de blauwe kleur er voor zorgt dat je langer wakker blijft en juist bij hele kleine kinderen kan dat betekenen dat ze slaap te kort komen.

ev
door eversteegt - Nov 24, 2014 om 13:26
51 Antwoorden / 0 Vragen

@audb: Dat gold voornamelijk voor de eerste ledlampen jaren terug.

Kijk anders zelfs eens op de site van Olino .Tegenwoordig is dat echt een 0 issue.

Voor TV en computer geldt dit trouwens nog wel meer.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 24, 2014 om 13:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Alles wat nieuw is, is schadelijk denken veel mensen.
Vroeger de radio en TV signalen, later GSM en nu LEDlicht.
Het enige probleem is dat het gevaar nooit is aangetoond.
Zonlicht is veel gevaarlijker. Honderden gevallen van basaalcel-carcinoom (Huidkanker door zonlicht) per jaar in NL. Dus daar moet je wél op letten.
Uiteraard moet je niet recht in LEDlicht kijken, maar verder lijkt het me ongevaarlijk. Het is "maar" gewoon licht.

pk49
door pk49 - Nov 24, 2014 om 13:38
243 Antwoorden / 2 Vragen

led lampen geven enorm veel licht, dus moet je op letten dat de armatuur geen direct licht uitstraalt.Ik heb mijn hele huis voorzien van ledlampen waardoor mijn stroomverbruik aanzienlijk is verminderd.Ik heb wel bij de lampen boven de eet/lees tafel voor gezorgd dat de armatuur het licht naar beneden straalt en niet alle kanten op schijnt.Maar waarschijnlijk is het wachten op de industrie die beginnen met spotlights of kopspiegellampen te fabriceren die een gericht licht afgeven.Voor meer info over de led zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

pi
door piet44m - Nov 24, 2014 om 13:53
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op maandag 24 nov 2014, 13:27]Alles wat nieuw is, is schadelijk denken veel mensen.
Vroeger de radio en TV signalen, later GSM en nu LEDlicht.
Het enige probleem is dat het gevaar nooit is aangetoond.
Zonlicht is veel gevaarlijker. Honderden gevallen van basaalcel-carcinoom (Huidkanker door zonlicht) per jaar in NL. Dus daar moet je wél op letten.
Uiteraard moet je niet recht in LEDlicht kijken, maar verder lijkt het me ongevaarlijk. Het is "maar" gewoon licht.

sterk overdreven door de industrie ,want waarom krijgen zonmijders ook huidkanker
de zon is gevaarlijk voor de ongeoefende huid ,en mensen die roken of alcohol gebruiken, het zonlicht is onmisbaar voor de weerstand tegen kanker ,want je maakt alleen dan d3 aan wat de basis is van het afweersysteem

mo
door mof - Nov 24, 2014 om 16:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of een lichtbron schadelijk is voor de ogen hangt af van de straling die die uitzendt:

vooral infrarood kan gevaar opleveren bij hoge intensiteit omdat dit door de oogbol heen gaat en het netvlies kan verbranden. Zichtbaar licht levert geen gevaar op, tenzij heel intens, zoals bijvoorbeeld recht in de zon kijken, maar zo fel zijn led lichten bij lange na niet.

UV licht kan schade toebrengen maar vooral aan de oppervlakte van het oog, hoornvlies, iris. Moet ook wel voldoende intens zijn.

De LEDs in gewone verlichting (zichtbaar licht) stralen nauwelijks in het UV en het infrarood en zijn dus ongevaarlijk.
Dit heeft te maken met de aard van hun werking: ze zenden licht uit op heel precies bepaalde golflengtes die worden gedefinieerd door het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Het spectrum is daardoor heel nauwkeurig in te stellen.
Een wit licht LED bijvoorbeeld, moet minstens een blauwe en een rode component bevatten, en bevat vaak ook een groene component om de kleurtemperatuur nog wat te beinvloeden (zodat je oook koud of warm wit licht kunt creeeren).

Materialen aanbrengen die in het UV of IR zouden stralen zouden ze alleen maar duurder maken. Zou een fabrikant dus liever achterwege laten.

Ze bestaan wel trouwens, IR leds: die zitten in je TV afstandsbediening. Maar ook die stralen ver beneden de gevarengrens.
Ook UV leds bestaan, wel. Voor bepaalde scanners etc. maar zover ik weet niet
in gewonen huis tuin en keuken apparatuur.

mo
door mof - Nov 24, 2014 om 16:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen
lu
door luxenburg - Nov 24, 2014 om 17:10
45 Antwoorden / 0 Vragen

ledlampen bevatten geen UV straling. in de meeste ledlampen zitten stoffen in die de kleur bepalen.warmwitte leds zit juist heel weinig blauw zodat ze meer gelig zijn.net als een gloeilamp.er bestaan ook witte leds .moderne witte leds geven direct wit licht zonder behulp van andere kleuren.

costnix
door costnix - Nov 25, 2014 om 13:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@luxenburg
Wit licht is een mengsel van alle voor het menselijk oog zichtbare kleuren.

mo
door mof - Nov 25, 2014 om 19:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

costnix

dat is niet helemaal juist.

wit licht is een sensatie die optreedt wanneer de rood-, groen-, en blauwlichtgevoelige cellen in het netvlies in een bepaalde verhouding worden gestimuleerd.
Omdat deze cellen tamelijk breed gevoelig zijn en spectrale overlap vertonen kun je al wit licht maken door slechts twee zuivere kleuren te gebruiken, die dan noodzakelijk in het rood en blauw moeten liggen en de juiste intensiteitsverhouding moeten hebben. Omdat de randen van het spectrale gevoeligheidsgebied van de
groene cellen deels naar het blauw strekken en deels naar het rood, wordt dan ook groen aangeslagen en ontstaat de sensatie van wit licht.

Wit licht van een zwartlichaam straler, zoals de zon, of een gloeilamp, bevat inderdaad een continu spectrum, ook in een bepaalde intensiteits verhouding gegeven door de Planckse curve.
Niet zwart lichaamsstralers, zoals LEDs maar ook bijvoorbeel TL balken, kunnen de sensatie van wit licht geven zonder volledig spectrum uit te stralen.

lu
door luxenburg - Nov 25, 2014 om 21:26
45 Antwoorden / 0 Vragen

daar door lijken sommige witte leds een beetje paarsachtig licht te geven om dat er te weinig groen in zit.neem nou een zaklamp met leds.sommige witte leds lijken juist groenachtig wit licht te geven.

mo
door mof - Nov 26, 2014 om 10:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

luxenburg

Inderdaad. Zwartlichaamstralers voelen het meest natuurlijk aan. Mensen voelen zich het prettigst bij bijv. zonlicht, of gloeilamplicht.

MEt alleen blauw en rood in een LED is het een gefrunnik om de witte kleur acceptabel te maken, om de zg. kleurcoordinaten gelijk te krijgen aan die van zwartlichaamsstralers.

Door een groene component toe te voegen worden de tuningmogelijheden een
stuk uitgebreider. Dan kun je mooier wit licht genereren.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Nov 27, 2014 om 01:12
86 Antwoorden / 6 Vragen

BIJ FEL LICHT ZAL DE IRIS SAMENTREKKEN en het licht dimmen.
In de zon kijken is gevaarlijk vanwege de zeer grote hoeveelheid licht.
Met name de zg. led LASER light geeft een zeer grote EXTRA hoeveelheid licht die wel degenlijk schadelijk is!

Zelfs in zaklantaarn`s zit vaak een LASERled,soms geel gemaakt voor bescherming.

Maar ongeacht in fel licht kijken is altijd slecht !

In laboratoria worden dan altijd bij proeven speciale brillen gedragen..

Kijk bv. met een zonsverduistering NIMMER DIRECT MBV. DE KIJKER(oid.) ,DIT GEEFT DIRECT blindheid ! ! !(onherstelbaar)

mo
door mof - Nov 27, 2014 om 13:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De laser led is alleen dan gevaarlijk wanneer het licht gecollimeerd is.
Normaal is dat niet zo, omdat het door een hele nauwe opening uit het led kristal komt. Als je een laserdiode wilt gebruiken om bijvoorbeeld een laserpen te bouwen, dan moet je altijd additioneel een lensje plaatsen, anders divergeert het licht alle kanten op.
Overigens is de werking van een laserdiode wat gecompliceerder dan die van een gewone standaard led. Daarom wordt die ook "laserdiode" genoemd ipv.
"laserled". Hoewel je kunt beargumenteren dat led (light emitting diode) ook op een laserdiode zou kunnen slaan omdat ook die licht uitstraalt.

Maar, om terug te komen op de vraagsteller: het betreft hier een led applicatie als lichtbron, dus geen laserdiode. En ook geen zonsverduistering. Of laslicht of wat dan ook.

Witte leds voor verlichting zijn in het algemeen ongevaarlijk voor de ogen.

gr
door groenetip - Dec 2, 2014 om 11:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

GROEN:
HOE KOM IK ERACHTER WELKE LAMP WEL VEILIG IS???
spaarlampen bevatten giftig kwik en stinken vies chemisch wat ook te ruiken is aan een lamp die al langere tijd heeft gebrand
dus de nieuwigheidstank is er dan al wel vanaf
is er onderzoek gedaan naar volspectrum daglichtlampen
die geven hetzelfde licht als echt daglicht en helpen ook bij winterdepressie en maken vitaminen D aan
ze geven echt prettig licht
helaas zijn deze lampen nog niet bekend bij het grote publiek
wel in de agrarische sector omdat de stal-oftewel de ophokdieren er beter op gedijen dan op ander kunstlicht
lijkt me voor mensen ook beter
vanwege de schadelijkheid van kwik in spaarlampen wil ik over stappen op de led volspectrum daglichtlampen
wie weet of daar nadelen aan zijn verbonden
wie weet hier meer van?
graag info

gr
door groenetip - Dec 2, 2014 om 11:41
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op maandag 24 nov 2014, 13:27]Alles wat nieuw is, is schadelijk denken veel mensen.
Vroeger de radio en TV signalen, later GSM en nu LEDlicht.
Het enige probleem is dat het gevaar nooit is aangetoond.
Zonlicht is veel gevaarlijker. Honderden gevallen van basaalcel-carcinoom (Huidkanker door zonlicht) per jaar in NL. Dus daar moet je wél op letten.
Uiteraard moet je niet recht in LEDlicht kijken, maar verder lijkt het me ongevaarlijk. Het is "maar" gewoon licht.

zonlicht was vroeger niet schadelijk
nu de beschermlaag van de aarde door menselijk gedrag beschadigd is kan TEVEEL zonlicht kanker opwekken bij mensen
echter de commerciele smeerseltjes om je zg tegen teveel zonlicht te beschermen zijn mogelijk veel schadelijker
er zijn zelfs signalen dat die smeerseltjes juist de kanker bij mensen opwekken

in feite zijn we met zn allen wereldwijd de proefkonijnen van de chemische industrie
gebruik in alles je gezonde menselijke verstand
daar heb je het voor gekregen
toch

wi
door willem=a - Dec 3, 2014 om 05:54
21 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou mij toch bijzonder verbazen als ze er nu pas achter zouden komen dat led licht schadelijk is, want de led, wat in feite en diode is, bestaat al jaren. Alleen werd het niet echt gebruikt als verlichting, maar er zijn tal van apparaten met led controle lampjes die soms inderdaad wel onprettig kunnen zijn als jet erin kijkt. Maar er zijn ook al jaren led displays en in wekkerradio's etc zie je ook vaak leds gebruikt als tijds aanduiding. dat is lang niet altijd een LCD schermpje. Als je ziet hoe lang men eigenlijk al leds gebruikt, mag je dus toch verwachten dat er degelijk onderzoek is gedaan naar schadelijkheid. Maar ja, wie moet je nog geloven als het daarom gaat. Er zijn tal van discussies op het internet over verlichting, voedsel, eten, implantaten etc. en iedereen heeft 'gelijk'. Ik denk dan: alles waar té voor staat zal zeker schadelijk zijn, maar als je in dit geval zorgt dat een kind niet direct in het licht kijkt, den ik persoonlijk dat je niets te vrezen hebt. Overigens gaat een witte led uiteindelijk wel steeds meer wat naar lichtblauw neigen. Dat is dan ook het nadeel van en Led Tv, of beter gezegd een LCD met led backlight. De kleuren gaan heel langzaam veranderen.

Mvg. Willem.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 3, 2014 om 12:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=willem=a schreef op woensdag 3 dec 2014, 05:54]Het zou mij toch bijzonder verbazen als ze er nu pas achter zouden komen dat led licht schadelijk is, want de led, wat in feite en diode is, bestaat al jaren. Alleen werd het niet echt gebruikt als verlichting, maar er zijn tal van apparaten met led controle lampjes die soms inderdaad wel onprettig kunnen zijn als jet erin kijkt. Maar er zijn ook al jaren led displays en in wekkerradio's etc zie je ook vaak leds gebruikt als tijds aanduiding. dat is lang niet altijd een LCD schermpje. Als je ziet hoe lang men eigenlijk al leds gebruikt, mag je dus toch verwachten dat er degelijk onderzoek is gedaan naar schadelijkheid. Maar ja, wie moet je nog geloven als het daarom gaat. Er zijn tal van discussies op het internet over verlichting, voedsel, eten, implantaten etc. en iedereen heeft 'gelijk'. Ik denk dan: alles waar té voor staat zal zeker schadelijk zijn, maar als je in dit geval zorgt dat een kind niet direct in het licht kijkt, den ik persoonlijk dat je niets te vrezen hebt. Overigens gaat een witte led uiteindelijk wel steeds meer wat naar lichtblauw neigen. Dat is dan ook het nadeel van en Led Tv, of beter gezegd een LCD met led backlight. De kleuren gaan heel langzaam veranderen.

Mvg. Willem.

Wat die kleurafwijking betreft heb je inderdaad gelijk. LED verlichting die continu brandt, wordt zwakker en blauwer.
Ik heb een jaar of 5 geleden LED-strips gemaakt voor boven de voordeur.Die geven nu inderdaad nog een zwak, blauwachtig licht.
De "klanten" klagen nu, maar ik vertel ze dan dat een LED een levensduur heeft van 25.000 uur en dat de LEDjes in de voordeur al 40.000 uur gebrand hebben.
Dat probleem gaat zich op termijn overal voordoen. Dus ook bij verlichting waarbij de LEDjes niet vervangen kunnen worden. Om die reden kun je ze beter toch alleen maar laten branden indien nodig.
Als een LED TV 8 uur per dag aanstaat, zal de kleur na zo'n 8 jaar inderdaad minder fraai en helder zijn. Maar dat probleem hadden de oude "dikke" TV's ook.