je
door jessica0103 May 18, 2007 om 12:11
Geldzaken & recht

Leefgeld

Hallo ,

Wij zitten sinds januari onder beschermingsbewind en willen het wsnp in.Nu het volgende wij krijgen nu 70 euro leefgeld per week ons gezin bestaat momenteel uit 2 kinderen 1jr en 5jr en 2 volwassenen we redden het net met deze 70 euro en dat is ook geen enkel probleem nu is het volgende ben over een week uitgerend van nummer 3 , dit wist ik natuurlijk al toen ik onder bewind ging ik heb toen ook aan mijn bewindvoerster gevraagd of ons weekgeld dan omhoog ging zij bevestigde dit ..

Nu 5 maanden later en ik nog maar 6 dagen tot de uitgerende datum ben vraag ik haar nogmaals voor de zekerheid of ons week geld omhoog gaat dit keer verteld zij me dat dit niet gaat! ik ben hier behoorlijk boos om want met de 70 euro die ik nu krijg red ik het ook maar net aan (soms ook niet) maar ik zou dus ook nog een luiers en voeding moeten kopen en ben zelf al gaan rekenen dan zou er dus zeg maar 50 euro per week overblijven voor de rest van het gezin ..

weet iemand een norm en of dat zo maar mag want ik ben het hier totaal niet mee eens en als het zo moet dan stap ik er ook al gelijk uit.. Bedoel met 70 euro en 2 volwassen 2 kleine kinderen en een baby dat gaat toch niet ik doe al boodschappen bij de aldi en liddle en nog zit ik soms in het weekend op brood nu is dat niet zo erg als mijn kids een keer in het weekend brood krijgen maar een baby kun je geen brood voeren!!

mvg

Jessica

35083 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jessica,

Waarom stap je niet even naar het gemeentehuis, daar is vast wel een afdeling die weet wat de norm is bij 2 volwassenen en 3 kinderen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leefgeld is een
benaming voor het bedrag dat nodig is voor een één- of meerpersoons huishouden
om van te kunnen leven, dat wil zeggen: eten, drinken en persoonlijke
verzorging. De term wordt doorgaans gebruikt in een situatie van budgetbeheer
en/of schuldhulpverlener en cliënt een bedrag aan
leefgeld wordt afgesproken. Het is het bedrag waarmee men in leven blijft en
hoewel die omschrijving nogal cru over kan komen, is dat wel waarop het
neerkomt als er sprake is van problematische schulden.

Het
leefgeld voor een huishouden wordt vastgesteld op basis van normbedragen. In
Nederland in 2006 wordt de volgende minimum norm gehanteerd voor de bepaling
van het wekelijks leefgeld: € 40 voor de eerste persoon in het huishouden en €
10 per elke volgende persoon. Een gezin van vijf personen zou met een leefgeld
van € 80 rond moeten kunnen komen. Van dat bedrag moeten ook eventuele
genotsmiddelen als rookwaren worden betaald, maar ook de kosten van huisdieren
zijn hierbij inbegrepen.

Of
de norm per 1 januari 2007 verhoogd is, heb ik niet gevonden. In ieder geval
zou u er met de geboorte € 10,-- bij moeten krijgen. Heeft u ook al eens
overwogen om een voedselbank in te schakelen?

Vladja

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer u om contact op te nemen met het sociaal loket van uw gemeente (Sociale Dienst / bijstand) en daar niet alleen navraag te doen maar eventueel ook bijsdtand/steun.

En let op, met het weigeren van schuldhulpsanering kunt u mogelijk beter af zijn hoewel dan wel de vorderingen kunnen blijven bestaan.

U heeft altijd recht op het wettelijk bestaansminumum maar uw bewindvoerder moet dat ook weten en het kan dus zijn, dat er geen mogelijkheden voor u zijn.

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

- En let op, met het weigeren van schuldhulpsanering kunt
u mogelijk beter af zijn hoewel dan wel de vorderingen kunnen blijven bestaan.

Gerrit,

Ik zou niemand aanraden om een schuldhulpverlening als de
WSNP af te wijzen, omdat ze mogelijk beter af zijn. Leg mij eens uit hoe ze
beter af kunnen zijn?

Na 3 jaar op het uiterste minimum te hebben geleefd, kan
je weer met een schone lei beginnen. De dan nog uitstaande bedragen zijn niet
meer invorderbaar. Zonder WSNP blijven de uitstaande vorderingen tot in lengte
van dagen invorderbaar. Ze kunnen blijven bestaan, nee ze blijven
bestaan. Bijv. na 5 jaar kunnen ze nog voor je deur staan en beslag leggen.

De WSNP is juist “uitgevonden” om particulieren hiervan te
vrijwaren.

Vladja

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal reacties zijn verwijderd omdat deze niet conform de spelregels zijn. Graag on-topic blijven en geen kwetsende teksten plaatsen.

M.v.g.
Kassa internetredactie

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja@ helemaal gelijk in deze. Ik moet die opmerking intrekken en doe dat bij deze.

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jessica, voor zover ik weet is er bij bugdetbeheer ook een potje reseveringen. Elke maand gaat een deel van het inkomen daar in. Wie weet kan dat aangepast worden zodat er wat meer ruimte ontstaat. Uit het traject stappen is geen oplossing want zoals al gestelt komen de schuldeisers al een havik op u af. Dan zijn de rapen echt gaar. Ga dus met de contact persoon om tafel en dan komt er vast wel een oplossing.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - May 18, 2007 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je je baby borstvoeding geeft, kost dat niets, en je kunt ook katoenen luiers gebruiken, dat is niet zo duur als pampers. zo kun je al veel besparen.

ve
door verwijderd - May 19, 2007 om 02:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vergeet dat de kinderbijslag straks met 188,- euro omhoog gaat. Dat betekent dus dat je straks 60 euro per maand meer te besteden hebt. Je leefgeld gaat dus wel met zo'n kleine 15 euro per week omhoog.

ve
door verwijderd - May 19, 2007 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor zover ik weet is kinderbijslag al in begrepen bij het bepalen van leefgeld. Het is dan niet "extra".

ve
door verwijderd - Jun 11, 2007 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is krijg je elke maand een overzicht van je in- en uitgaven. Misschien is er iets waar je nog op bezuinigen kan. En als je onder het sociaal minimun komt, kom je volgens mij in aanmerking voor aanvulling tot bijstands niveau. Dit alles kun je op vragen bij de gemeente in je woonplaats. Voor de extra dingen zoals wasmachine b.v. is er bijzondere bijstand daar kun je ook altijd gebruik van maken. De  norm bijstand is ongeveer 1000 per maand. ( Helemaal zeker weten doe ik het niet) Ik zou als ik jou was eens een overzichtvragen dan krijg je een beter inzicht.

verder wens ik je veel succes en veel sterkte

gr. de snitser

ve
door verwijderd - Jun 11, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Carry een baby kost aan borstvoeding niets. Domme opmerking. U weet niet eens wat deze mensen staat te gebeuren dus alstublieft dat achterwege laten. Wat ik aan vraagsteller wil mee geven met alle instantie`s die nu bezig zijn met een oplossing contact op te nemen want mocht er een WSNP volgen doet de rechter commisaris ook nog mee en dat is hard. voor de experts geef ze liever met juiste antwoorden wat ik hoop, want de WSNP is een nieuw begin die maar weinigen geboden wordt.

Ronny.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2007 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi het moet er dan toch maar uit ik zit ook in de WSNP en stom voel me er rustig bij. Het vrij te laten bedrag, nader genoend VTLB is een bedrag die gebaseerd is op inkomen en behoefte. Als het vtlb voldoende hoog is kan er gezien bepaalde omstandigheden zoals een zwangerschap een aanpassing plaats vinden. Mocht het niet toereikend zijn kan er op grond van bijzondere bijstand een beroep gedaan worden, wel veel papieren maar toch. Het sociaal loket kan dus uitkomst bieden en bijzondere bijstand wordt NIET tot extra inkomsten gerekend. Vraagsteller hopende dat die zich niet afgeschrikt voelt door de negatieve reactie`s kan hier voordeel mee doen.

Anderen ook trouwens want iedereen die tot 120% van het minimum inkomen heeft kan van vele kortingen en vrijstellingen genieten.

Ronny.