temmetje
door temmetje Sep 29, 2015 om 13:01
Huishouden & energie

Lek dubbelglas

Ik ben een maand geleden verhuisd (huurwoning) en kwam er gisteren eindelijk aan toe de tamelijk mistige ramen te lappen. Echter, ik kwam er al snel achter dat het vuil niet op de ramen zat, maar tussen het dubbelglas (opgedroogde minuscule druppeltjes, stof, beslagen onderkant). Afgezien van het feit dat het een rotgezicht is, treedt m.i. ook warmte-/isolatieverlies op. Mijn vraag: is een woningbouwvereniging verplicht het raam te vervangen?

8165 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 29, 2015 om 13:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo temmetje,

Zou dit zeker even bij de woningbouwvereniging aankaarten en kijken wat de reactie is.
Jammer dat je het niet meteen bij het betrekken van de woning geconstateerd hebt.

Met vr.gr.

temmetje
door temmetje - Sep 29, 2015 om 13:18
24 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Edrick,
Dank voor je antwoord. Ik heb gisteren contact hierover met de wbv opgenomen, en in 1e instantie een afspraak met een glasfirma gekregen. Deze afspraak is vanmorgen door het glasbedrijf afgezegd op verzoek van de wbv, mij werd gezegd dat woningbouw mij zou terugbellen. Dus ik voel de bui al hangen..... Vandaar mijn vraag hier, op het internet heb ik het antwoord niet kunnen vinden, en ik wil graag beslagen ten ijs komen als ze me bellen (en tja, er waren zoveel mankementen bij het betrekken van de woning dat ik dit over het hoofd heb gezien - helaas - ).

edrick3
door edrick3 - Sep 29, 2015 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@temmetje,

(Sorry voor de wat late(re) reactie maar de site kampt blijkbaar weer eens met technische problemen.)

M.i. valt een lekkage van de dubbelglasramen onder het (groot) onderhoud dat door de verhuurder gepleegd dient te worden.
Zou even afwachten wat hun telefonische reactie is.
Je kunt eventueel bij de huurcommissie informeren: klik

Onderhoudstaken huurder en verhuurder

De verhuurder moet ervoor zorgen dat de huurwoning in goede staat verkeert. Hij is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud van de woning, zoals lekkages van het dak of houtrot in kozijnen en deuren.
De huurder moet het klein dagelijks onderhoud zelf uitvoeren en betalen. Dit kan bijvoorbeeld het binnenschilderwerk zijn of het ontstoppen van de gootsteen. Meer informatie over onderhoud en een overzicht met onderhoudstaken is te vinden op de website van Rijksoverheid.nl. In dit overzicht staat ook vermeld wie verantwoordelijk is voor welke taak.
(Bron)

Met vr.gr.

temmetje
door temmetje - Sep 29, 2015 om 16:16
24 Antwoorden / 3 Vragen

@Edrick,
Heb het tel nr. van de Rijksoverheid gebeld, zij verwezen mij door naar het Juridisch Loket. Geprobeerd te bellen, verwachte wachttijd aldaar 27 minuten a € 0,25, dit maar niet afgewacht. Ik laat me vooralsnog verrassen door de wbv. Zal terugmelding doen als ik meer weet. (Ook sorry voor mijn late reactie, ben laminaat aan het leggen en moest even puzzelen).
Groet,
Jetty

watertoren
door watertoren - Oct 2, 2015 om 13:12
30 Antwoorden / 21 Vragen

Heb het zelfde meegemaakt, bij mij is de ruit vervangen door de woningbouwvereniging, maar die declarerde het bij hun glasverzekering

temmetje
door temmetje - Oct 2, 2015 om 15:39
24 Antwoorden / 3 Vragen

Update. Heb contact met de wbv opgenomen, er schijnt iets mis te zijn gegaan met de communicatie (???). Mij is nu gezegd dat de ruit uit het glasfonds betaald zal worden, dus wederom een afspraak met het glasbedrijf gekregen. Wordt vervolgd indien nodig.

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2015 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@temmetje,

En zo hoort het ook.
Hopelijk komt het nu snel en zonder kosten voor elkaar.

Goed weekend.