fr
door frankn Oct 19, 2014 om 10:45
Auto & vervoer

Lekkage plat dak bij harde wind

Ik heb op de 1ste etage een uitbouw laten doen met plat dak. Bij harde wind in combinatie met regen heb ik lekkage. Water wordt opgestuwd en kruipt via zinken rand de spouw in. Heeft iemand een simpele oplossing? Ik dacht zelf aan grind op het dak op het stuwen van water te breken

39916 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 19, 2014 om 10:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo frankn,

(Auto&Vervoer-Onderhoud?);-)

Dat grind kán een oplossing zijn.
Een hogere loodflap aanbrengen kan ook.
Informeer eens bij een dakdekker/loodgieter.

Suc6

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 19, 2014 om 10:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe hoog is die rand en is het open of binnenstad?

De grind methode kan het water wel remmen maar kan het dak dit wel dragen?
Een randje langs zou kunnen maar een hogere rand vind ik beter.

Je moet weten hoeveel wind er kan komen en of de rand wel hoog genoeg is.

Als het werk minder dan 10 jaren oud is kun je meestal deze aannemer verantwoordelijk stellen voor garantie claim, dat is naast herstel ook de gevolgschade van gele kringen in plafond en zo.
Maar U moet wel tijdig claimen dus niet jaren later als je het probleem al langer had.

me
door mein33 - Oct 19, 2014 om 11:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er even van uitgaande dat u de aansluiting van het platte dak op de gevel bedoeld, dan is er meestal een loodslab geplaatst en geen zinken rand.
De opstaande rand van de bitumen dakbedekking is in dit geval te laag gehouden en mocht u deze uitbouw recentelijk hebben laten plaatsen dan is het aan de aannemer om het probleem voor u op te lossen.
Mocht u het zelf moeten oplossen dan is dit mogelijk door de loodslab voorzichtig omhoog te trekken
zodat de overgang tussen de dakbedekking en de muur zichtbaar is.
Deze overgang kunt u waterdicht maken door de aansluiting (kier) tussen de dakbedekking en de muur af te dichten met "Shell tixophalte" dit is een professionele vochtafdichtingskit.
Dit product tast het lood niet aan wat andere producten vaak wel doen.
U brengt het op dezelfde wijze aan als bv. siliconenkit, maar lees even goed de gebruiksaanwijzing.

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2014 om 13:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens op het forum van Klusidee: klik hier. Onderaan die pagina staan nog meer vragen, u kunt uw vraag anders daar ook nog eens stellen, er reageren veelal specialisten.

jftm
door jftm - Oct 19, 2014 om 17:27
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Frankn,
Beste oplossing is altijd; oorzaak wegnemen. Wat u denkt te moeten doen is pleisters plakken op een wond die niet dicht gaat. Advies is om lek op te zoek door laag voor laag weg te halen, tot lek boven water is. Enigste goede manier trouwens. Hoe uw vaardigheden zijn weet ik niet, maar kennis van zaken is wel vereist.

ke
door kerstdag - Oct 20, 2014 om 14:17
68 Antwoorden / 9 Vragen

Indien een loodslab op de betume ligt, kan het zijn dat deze vast is gaan plakken. Hierdoor ontstaat er een opzuigende werking. Loodslab behoort wel los te hangen over de bitume maar niet vastgeplakt. Als dit zo is gewoon los trekken zodat je vingers er weer onderdoor kunnen.
Hopelijk heeft u hier wat aan.

bl
door blackouti - Oct 20, 2014 om 15:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Het water slaat door de harde wind door in de spouwmuur en veroorzaakt lekkage in het plafond van de uitbouw.

Oorzaak: De loodflap is te kort, dit is een fout van de aannemer die helaas failliet is !!!!

Oplossing: Loodflap opnieuw inbrengen, helaas een kostbare reparatie.....

gr

ke
door kerstdag - Oct 20, 2014 om 15:24
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=blackouti schreef op maandag 20 okt 2014, 15:09]Ik heb precies hetzelfde probleem.
Het water slaat door de harde wind door in de spouwmuur en veroorzaakt lekkage in het plafond van de uitbouw.

Oorzaak: De loodflap is te kort, dit is een fout van de aannemer die helaas failliet is !!!!

Oplossing: Loodflap opnieuw inbrengen, helaas een kostbare reparatie.....

gr

Wat is te kort?
Een loodslab mag best 5 cm boven de grondlaag liggen. Denk niet echt dat dit komt door de wind o.i.d.

bl
door blackouti - Oct 20, 2014 om 15:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een onderzoek laten doen door de Huizendokter (via Eigen woning) en die heeft geconstateerd dat de aansluiting van de loodflap te kort is.
Er zijn foto's en tekeningen van gemaakt.

De aannemer had de loodflap al een keer iets opgetrokken maar nog te kort volgens de inspectie.
Nu is de aannemer failliet gegaan (voor ? keer) en weer begonnen onder een andere naam.
Ik heb hem aangeschreven maar hij gaat niet in op de Garantie maar wil het wel herstellen tegen een tarief van????
Voorlopig neemt hij geen kontakt meer op omdat hij het te druk heeft.
Uitbouw is pas 3 jaar geleden gemaakt.

gr

hi
door hipppo - Oct 20, 2014 om 17:02
303 Antwoorden / 2 Vragen

Dat van die zinken rand begrijp ik niet. Waar het platte dak van de aanbouw aansluit tegen de spouwmuur had het volgende moeten gebeuren: een loodslabbe (of loodvervanger) aanbrengen tegen het binnenspouwblad en die vervolgens onder een hoek van 45 graden de spouw laten overbruggen en dan horizontaal via het buitenspouwblad naar buiten voeren. Het laatste stuk dan weer over de tegen de muur aangebrande bitumineuze dakbedekking laten hangen. Deze constructie wordt vaak niet toegepast, omdat er extra kosten aan verbonden zijn vanwege het openmaken van de spouwmuur over de volle lengte van de aansluiting.

bennieol
door bennieol - Oct 20, 2014 om 20:17
64 Antwoorden / 3 Vragen

bij mij was de dakbedekking niet hoog genoeg tegen de muur waardoor door harde wind het water erover ging. heb dit af gekit met goede kit voor dakbedekking al vijf jaar dicht. beter was geweest dat de dakdekker de dakbedekking 10 centimeter hoger had gemaakt zodat eventueel bij noodweer het overtollig water over de dakrand loopt als de afvoer door een halve verstopping of als deze te klein is het niet even afkan.

defries
door defries - Oct 20, 2014 om 21:48
69 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een andere mogelijkheid (hoewel uit de vraagstelling niet helemaal duidelijk wordt waar het probleem zich afspeelt, omdat er gesproken wordt over zink): Zoals hippo al schrijft, had het lood door de spouw opgezet moeten worden tegen het binnenspouwblad - helemaal correct. Als dat niet is gebeurd kan het zijn dat het regenwater boven het lood door het buitenblad wordt 'geperst' als gevolg van de harde wind . Het water loopt dan in de spouw naar beneden en ziedaar de 'lekkage'. Als dit de oorzaak mocht zijn, is het moeilijk om te verhelpen volgens voorstel hippo. Wel kan het metselwerk boven de aansluiting plat dak - opgaande gevel zgn gehydrofobeerd worden, waardoor dit geveldeel waterafstotend wordt. Product hiertoe is vast in de bouwmarkt verkrijgbaar.
Misschien nog even exacter formuleren waar de lekkage zit, in ieder geval succes.

hi
door hipppo - Oct 20, 2014 om 22:04
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=defries schreef op maandag 20 okt 2014, 21:48]Nog een andere mogelijkheid (hoewel uit de vraagstelling niet helemaal duidelijk wordt waar het probleem zich afspeelt, omdat er gesproken wordt over zink): Zoals hippo al schrijft, had het lood door de spouw opgezet moeten worden tegen het binnenspouwblad - helemaal correct. Als dat niet is gebeurd kan het zijn dat het regenwater boven het lood door het buitenblad wordt 'geperst' als gevolg van de harde wind . Het water loopt dan in de spouw naar beneden en ziedaar de 'lekkage'. Als dit de oorzaak mocht zijn, is het moeilijk om te verhelpen volgens voorstel hippo. Wel kan het metselwerk boven de aansluiting plat dak - opgaande gevel zgn gehydrofobeerd worden, waardoor dit geveldeel waterafstotend wordt. Product hiertoe is vast in de bouwmarkt verkrijgbaar.
Misschien nog even exacter formuleren waar de lekkage zit, in ieder geval succes.

Het is wel degelijk te verhelpen zoals ik geschetst heb, maar het kost veel arbeidstijd= geld.

si
door sibora - Oct 21, 2014 om 00:46
30 Antwoorden / 2 Vragen

DE grootste fout wordt door knutselaars gemaakt ;een loodslab moet met een
halve krul in de muur gezet worden ! als ze er gewoon een randje omgezet
is lekt het water naar binnen als de voeg niet goed is.Wij maakten dat vroeger
zo ; eerst een rand aan het lood gezet, dan deze rand nog een keer omslaan
zodat er een kleine krul aanzit, dan knipte we lood van twee centimeter
maakten daar een rolletje van en sloegen die loodslab dan vast in die voeg
met een hamer en breekijzer. dan mijn vraag hoe kan je lood oprekken zeker
een smoesje ? fout twee ; waarschijnlijk dak totaal vlak gelegd dus geen
afschot naar afvoer van dat dak.grind gebruikten we vroeger voor bescherming
tegen de zon en het gewicht dat het dak er niet afstormde.een dak zonder
grind, kan je op tien jaar wel afschrijven. ga eerst eens een stukje van die voeg
openen, gewoon met hamer en breekijzer,met een slijptol slijp je dat lood weg !
en kijk eens hoe dat lood in die voeg gezet is.Of haal er een vakman bij, en laat die eens kijken. Er zal toch het een of ander afgebroken moeten worden.

bennieol
door bennieol - Oct 21, 2014 om 00:53
64 Antwoorden / 3 Vragen

sibora er zijn vandaag verschillende soorten dakbedekkingen waar geen grind op hoeft, wat betreft het lood zo heb ik het ook geleerd bij later aanbouw. maar ook de dakbedekking met het lood moet niet te laag zitten. zoals bij mij is gebeurd nieuw dakbedekking erop met 6 cm isolatie eronder waardoor dakbedekking met lood te laag kwam te zitten.

si
door sibora - Oct 21, 2014 om 13:28
30 Antwoorden / 2 Vragen

@ bennleol ; Geheel met je eens, maar het volgende ; mijn grootvader had
halverwege 1800 een loodgieterszaak deze is voortgezet door mijn vader
nadien door mij en mijn broers,totaal 150 jaar vakwerk ! maar het is er niet beter op geworden, zeker niet met die brandrollen voor dakbedekking , laten we eerlijk zijn.
Een uitwateringsstuk van lood of zink kunnen ze gewoon niet meer maken !
Ik heb mijn hele leven, prutswerk van anderen op moeten knappen, we kunnen
wel stellen, dat bij die man een prutser aan het werk is geweest, kan gewoon
niet anders, of er nu veel wind is of niet, dat dak moet gewoon dicht zijn.
Alleen denk ik ; dat het veel geld gaat kosten eer dat weer in orde is.
M.V.G.