pe
door petersimon Jul 7, 2015 om 20:48
Huishouden & energie

Lekke ramen

Hallo, Wie kan me helpen met advies? Ik heb een woning gekocht (overdracht vindt plaats op 1 sept) met entree tussen woning en bijgebouw met ca. 20 kunststof ramen in het dak. In het voorjaar zaten die allemaal (!) vol condens. Met makelaar en verkoper overlegd en in koopcontract gezet dat alle lekke ramen dienen te worden vervangen. Nu blijken ze van dubbelwandig kunststof te zijn. Vorige week leverancier erbij gehaald door verkopende partij. Wat gek, er wordt geen condens geconstateerd.... Hun conclusie: er zijn geen ramen lek en indien wel is dit logisch want dubbelwandige kunststof ramen zijn niet dampdicht.
Verkoper en makelaar vinden dat ze hun best hebben gedaan en zijn er klaar mee en vinden me maar zeuren maar condens treedt pas op bij temperatuursverschillen en die komen na 1 september weer. Ook al zeggen ze dat er niets aan de hand is, zee weigeren een bedrag in depot bij notaris achter te laten voor het geval de condens - zeker weten - weer terug komt en er alsnog gerepareerd moet worden. Wat moet ik nu doen? Ze nodigen me uit er een specialist bij te halen maar dat heeft volgens mij geen zin want in de zomer is er toch niets van te zien?

1544 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kunststof dakbedekking bestaat uit meerdere kamers en dat spul is echt wel dampdicht en is dus niet lek.. Maar aan de einden moeten de kamers zorgvuldig afgesloten zijn met een strip. Dus ik zou de uiteinden maar eens controleren en wellicht kitten.

En als er nu geen condens te zien is, houdt het uiteraard voor de verkoper op.

U schrijft: Nu blijken ze van dubbelwandig kunststof te zijn. Had u dat dan niet eerder gezien?

ne
door neodutchio - Jul 7, 2015 om 21:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u gecontroleert of dit condens tussen de ramen zat? Met de huidige isolatiewaardes zit er een hoger temperatuursverschil tussen de ene en andere kant van het raam. Hierdoor slaat het vocht op de koude buitenkant en condenseert. Wij hebben met kouder weer altijd condens aan de buitenkant van onze ramen. Kunststof, HR++ met verschillende diktes glas.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neodutchio

Het is geen glas, maar het zijn kunststof platen.

gerbera
door gerbera - Jul 7, 2015 om 23:05
7359 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over kunstof ramen maar wat voor kunstof. Is het plexiglas of acrilglas dan kan de oorzaak zijn dat deze niet goed zijn afgekit in het raamwerk. Met de minste regenbui moet er dan al condens zichtbaar zijn. Is het polycarbonaat dan is het haast onmogelijk dat er condens ontstaat. In dat geval is de afdichting van de kopse kanten niet goed doordat het afdichtingstape beschadigd is. Maar dan moet er in de kamers water zichtbaar zijn na een regenbui. Is het afsluittape beschadigd dan is ook de isolerende waarde hiervan gereduceerd. U kunt alles controleren door er een plens water op de gooien en dan zien wat er gebeurd.

pe
door petersimon - Jul 7, 2015 om 23:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger1, hartelijk dank voor je reactie!
Ik ben blij met je opmerking dat kunststof ramen die uit 2 delen bestaan wel degelijk dampdicht kunnen/horen te zijn. Raar dat de leverancier (Jet Bik) schrijft dat hun product weldegelijk vocht doorlaat dat tussen binnen en buitenraam condens veroorzaakt. Dit is toch eigenlijk een diskwalificatie van hun eigen product want wie zou er dan ooit nog zulke ramen willen hebben wanneer condensvorming tussen de lagen (dus níet aan de buitenkant) "normaal" is?
Deze ramen zitten in een soort nok en ca. 1,5 meter boven je hoofd. Hierdoor was het onderscheid tussen glas en kunststof niet te zien, bovendien zat alles vol condens toen we de woning kwamen bekijken. Ook de makelaar wist dit niet..
Bijzonder dat je schrijft dat ze dus bij verkeerd monteren wel lek kunnen raken, temeer daar in dit geval álle ramen dit euvel hebben.
Wanneer dit inderdaad het geval is, is dit toch aan de verkopende partij om het op te lossen?
Ik ben het niet met je eens dat wanneer je in de zomer geen condens ziet, terwijl we allemaal weten dat het met grotere temperatuurverschillen weer zal gaan optreden, dat het voor de verkoper ophoudt. Moet ik het dan na aankoop als verborgen gebrek gaan aanvechten?
Graag nog je reactie.. Thnx!

pe
door petersimon - Jul 7, 2015 om 23:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera:
Het kunststof is volgens de leverancier Acrylaat en/of Polycarbonaat.
Je opmerking (net als van tiger1) dat er iets mis gegaan kan zijn met de afdichting klinkt aannemelijk. Nu, in de zomer is er niets aan de hand, ook niet bij een regenbui. Het lijkt erop dat de afdichting aan de buitenkant dus wel okay is... Een plens water helpt dus niet om te bewijzen dat er condens tussen de binnen en buitenramen komt. Die condens treedt blijkbaar alleen op bij grote temperatuurverschillen :-(
De verdedigingsbrief van de leverancier - die zowel de leverancier als de verkoper van de woning moet vrijpleiten van verdere verantwoordelijkheid in dezen.. - staat ook vol verhalen dat het wel vaker kan optreden bij een verstoorde vochtbalans in een woning, bijvoorbeeld bij nieuwbouwwoningen, in badkamers en bijkeukens waar wasmachine etc in staan. Echter dit is een kurkdroge ruimte met aan de zuidzijde en boven zijde volledig glas. Ze noemen de ramen trouwens geen ramen maar "lichtstraat cassettes". Geen idee waarom.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die leverancier kletst volkomen uit zijn nek.

Ik heb dat spul als afdak tussen mijn schuur en keuken. De ruimte daaronder is dus niet afgesloten. Het zijn drie platen, één daarvan is aan de kant van de keuken wat losgekomen uit de u-vormige afdekking en schuift heel langzaam een beetje weg. Dus op die kopse kant, die hoger ligt dan de schuur komt er weleens wat vocht in de kamers, en dat geeft dan wat condens in die kamers. Als iemand voor mij op het schuurdak klimt en die plaat weer goed asnsluit, gaat het condens na verloop van tijd weg en is er verder niets aan de hand.

Het huis van mijn dochter is aan de achterzijde uitgebouwd en over die hele uitbouw liggen van die platen. Jaren korter dan bij mij. Bij haar zit er uiteraard woonruimte onder. Die platen sluiten blijkbaar beter aan tegen het huis en zij heeft nog nooit condens gehad in die kamers van de platen. Hoe warm het ook binnen was en hoe koud buiten, of andersom. Ook aan de buitenkanten, binnen of buiten treedt echt geen condens op ivm temperatuurverschillen. Hele rare verhalen van die leverancier.

De enige mogelijkheid van vocht, dus condens in die kamers komt doordat ze aan de hoge kant niet goed afgesloten zijn. Heel simpel. Zeker gezien het feit dat overal condens zit/zat, zouden de platen losgenomen moeten worden en op de hige kant opnieuw afgedicht moeten worden. Daar kruipt het vocht naar binnen. Een emmer water erover gooien heeft geen zin. Maar een flinke tijd de sproeier er op vlakbij de kopse kant wel, dan zal het vocht nasr binnen kruipen en als het dan warm wordt in die kamers condens geven.

Condens zal dus niet optreden bij grote temperatuurverschillen, maar bij langdurige regen op de kopse hoge kant en dan geeft daarna warmte condensvorming.

Je kunt dus niet stellen dat de ramen lek zijn, uiteraard zal als er buitenop ergens een gat zit, in due kamer simpel regen kunnen komen met de daarbij behorende gevolgen. Hier is gewoon de hele asnsluiting van die platen of vergaan of niet goed geinstalleerd.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze noemen het een lichtstraat cassette omdat die platen in principe aan alle kanten ingepakt zitten. In de lengte van die kamers met een onderrand en een bovenrand die er overheen klikt. Op de kopse kanten in een soort u..

En die ene u is dus niet goed afgewerkt.

Maar ja, of dat nu voor de verkoper is? Mijns inziens is het herstel niet veel werk en ook niet kostbaar. Aan u de keuze.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt op de site inzake polycarbonaat platen wel gesproken over dat ze dampdoorlatend zijn, maar het is onzin dat dat condensvorming zou geven.

pe
door petersimon - Jul 8, 2015 om 10:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals dank Tijger1 voor de nuttige informatie!
Het oplossen van het probleem is m.i. toch voor rekening van de verkoper omdat het defect geconstateerd werd tijdens de bezichtiging en expliciet in het koopcontract werd genoemd dat het probleem moest worden opgelost vóór overdracht. De verkopende partij, en de makelaar uiteraard, spelen het nu op de formulering want er staat geschreven dat de lekke ramen zouden worden vervangen en ze stellen nu dat de ramen niet lek zijn volgens een specialist (de slager die zijn eigen vlees keurt want het is de leverancier), dus dat er niets aan de hand is...
Wanneer blijkt dat de reparatie niet veel moeite is, snap ik al helemaal niet waarom ze dit zo spelen. Ik ga er binnenkort nog een keer kijken en zal eens kijken of ze mee willen werken met het besproeien van het glazen dak.. Wat ik wel raar vind is dat alle ramen condens lieten ziet wat in jouw denkwijze dus zou inhouden dat alle ramen niet goed zijn afgedicht. Het is ook erg moeilijk om er bij te komen want je moet het zien als een grote nok van een meter of 3 breed tussen twee gebouwen (en 5 meter lang). Ik neem aan dat je er alleen met een hoogwerker bij kunt komen want erop klimmen zal de boel kunnen beschadigen..
Fijne dag!

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die leverancier mee gaat met het verhasl van de verkoper is niet zo wonderlijk. Als die platen condens vertonen, is dat veroorzaakt door een installatie fout. Als de leverancier dat zou toegeven, is het wellicht zelfs nog garantiewerk en komt het op zijn bordje. En die makelaar zou van wanten moeten weten, maar die praat met zijn klant mee.

Nu ze dat dwaze verhasl ophangen van dampdoorlatend is het net of het zo hoort. Dan wast de leverancier zijn handen in onschuld, de verkoper kan er niets asn doen en iedereen trekt zijn handen er vanaf en u zit ermee.

Hebt u enig idee hoelang die bedekking er al zit?

Het enige dat ik kan bedenken, omdat alle platen condens vertonen, is dat ze verzuimd hebben de kopse kanten af te sluiten met tape voordat die kant in het u-profiel geschoven werd.

Kijk maar eens op Google bij bv polycarbonaat dakplaten naar de onderdelen die nodig zijn. Dan ziet u ook hoe de constructie in elkaar zit.

Aan een hoogwerker heb je mijns inziens niets. Men zal van een zijkant af alle platen los moeten maken. Kopse kant afwerken en dan stuk voor stuk weer terugleggen.

Het zullen dus 3 of 4 platen zijn.

Het enige waar u op kunt hopen, is langdurige regen en dan zit er na verloop van tijd weer condens.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou ook nog een trucje uit kunnen halen. U weet de naam van die leverancier. I zou onder een andere naam dat bedrijf kunnen belken en informatie opvragen over een dak wat u zou willen plaatsen en dan het gesprek eens sturen richting blijvende doorzichtigheid, lekkages, condens enzovoort. Neem dat gesprek op.

Dan zult u ongetwijfeld te horen krijgen dat er uiteraard geen condens mag ontstaan in die platen.

U kunt ook ern ander bedrijf belken over die platen, zie Google, en het probleem voorleggen hoe daat condens in kan ontstaan.

En dan die verkoper met die antwoorden maar om de oren slaan.

pe
door petersimon - Jul 8, 2015 om 11:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

De woning is nu 12 jaar oud, die overkapping is een paar jaar later gebouwd. Ik ga er mee aan de gang! Thnx

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2015 om 11:29
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Los van andere opmerkingen: u zegt dat in de overeenkomst is opgenomen dat de ramen vervangen worden. Niet nakomen van een overeenkomst betekent niet meer en minder dat de verkoper ook aangesproken kan worden, beter gezegd schadeplichtig is voor alsdan ALLE kosten.
Bent u lid van "Eigen Huis'of heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan ik.
(Burgerlijkk Wetboek Overeenkomstenrecht boek 6 art 213 en verder

pe
door petersimon - Jul 8, 2015 om 12:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

@ Tiger1, dat is wel heel ondeugend maar wel een optie.... Verkopers beloven vaker meer dan ze waar kunnen maken ;-)

Hallo Gerrit, dank voor je opmerking. Waar het om draait is dat er staat in het koopcontract dat " lekke ramen vervangen dienen te worden" maar enerzijds ontkennen leverancier en verkoper dat de ramen lek zijn en anderzijds schrijft de leverancier op z'n website en in een brief dat het product niet dampdicht is en dus condens vaker voor komt. Alleen de omstandigheden die ze op hun website noemen ( http://www.jet-bik.nl/over-jet-bik/service/veel-gestelde-vragen/condensvorming.html ) zijn allemaal niet van toepassing.

Weet je, eigenlijk wil ik helemaal geen gedonder via advocaat of zo en wil ik graag gewoon het huis overnemen. Wanneer ze (verkoper/makelaar/leverancier) er maar iets coulanter mee omgingen was alles okay. Echter, nu ze bot iedere verantwoordelijkheid ontkennen "omdat er niets aan de hand is volgens de leverancier" terwijl we met z'n allen die condens in alle ramen zagen, wordt ik natuurlijk een beetje pissed.

Ik denk dat Tiger1 gelijk heeft en dat de ramen uit hun profielen moeten worden gehaald, opnieuw afgedicht en teruggeplaatst. Nu ik nog eens de foto's bekijk gaat het om ca. 14 ramen van 0,8 x 1,5 meter.

Gelukkig nooit eerder iets met de Rechtsbijstandverzekering hoeven doen maar ik zal ze eens bellen..

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2015 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal niets ondeugens aan. U hebt blijkbaar nooit met dat spul van doen gehad, dus ze kunnen u alles op de mouw spelden.

Vraag in ieder geval bij een andere leverancier informatie, dan weet u 100% zeker dat ze onzin uitkramen, want u hoeft uiteraard mij niet te geloven.

En dan kunt u uw rechtsbijstand op de juiste manier informeren over het probleem. Mooi dat u die hebt.

En zoveel ramen wordt nog een klus. Ging zoals gezegd uit van 3 of 4 platen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2015 om 13:57
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Toch beter dan gedonder met de verkoper en andere betrokkenen is het inschakelen van uw rechtsbijstandsverzekeraar.