hehahi
door hehahi Feb 21, 2014 om 15:00
Voeding & gezondheid

Lekkere diepvriespatat

Wat is de allerlekkerste diepvriesfriet om te frituren? Bij voorkeur geen Franse of Belgische patat.

Hoor graag jullie patattips!

37980 56 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2014 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Smaken verschillen. Heeft u al bovenaan in het zoekvakje diepvries patat ingetikt en de vragen en reacties gelezen?

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2014 om 15:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De lekkerste patat? Geen diepvries, beginnen met aardappels, de airfryer, neem de tijd en smullen!

hehahi
door hehahi - Feb 21, 2014 om 15:18
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 21 feb 2014, 15:13]Smaken verschillen. Heeft u al bovenaan in het zoekvakje diepvries patat ingetikt en de vragen en reacties gelezen?

Ja, geen goede of recente tips gespot. Vandaar m'n vraag.

@mahadma, dank voor de tip. Ik zoek voor nu diepfriespatat. Verkrijgbaar bij pakweg de Albert Heijn...

hehahi
door hehahi - Feb 21, 2014 om 15:18
57 Antwoorden / 70 Vragen

fries? vries [edit]

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2014 om 15:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ga gewoon zelf (met je eigen smaak) bij een paar grootgrutters een eigen test doen. Het is zo wie zo zeer smaakafhankelijk en je manier/kunde van frituren en je gebruik van welk frituurvet.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2014 om 17:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zakken van de Aldi en de Lidl.
Goed en goedkoop!

Smul ze!

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2014 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Eigen merk van de Hoogvliet smaakt prima.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas zijn de twee voorgaande merken niet bij AH te krijgen.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2014 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS zoekt diepvriespatat verkrijgbaar bij pakweg de Albert Heijn.

Bij AH is trouwens niets te krijgen ;-)

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 21 feb 2014, 17:57]TS zoekt diepvriespatat verkrijgbaar bij pakweg de Albert Heijn.

Bij AH is trouwens niets te krijgen ;-)

Touché

van leyden
door van leyden - Feb 22, 2014 om 17:08
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 22 feb 2014, 15:32]Aviko en McCain zijn IMO de beste diepvriesfriet die in de supermarkt zijn te krijgen. Er zijn betere soorten maar die kan je alleen via de groothandel voor de horeca kopen. Maar zelf bakken van de juiste aardappels is nog altijd het lekkerst (en het goedkoopst).

Topantwoord!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 23, 2014 om 15:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De aardappelbolletjes van het 'b' merk Perfekt zijn perfect. Overigens erg lekker uit de oven, scheelt toch heel wat overbodige calorieën. Dat voor 1 euro 30 per 600 gram, overigens aantal keer per jaar te koop met 50 procent korting.

Alleen ze zouden er wat minder zout in moeten doen..

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2014 om 16:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas geen tip voor kant en klare diepvries.
Wel heb ik de laatste paar weken een aantal aardappels gekocht en geprobeerd te frituren.
Voorbakken op 170 graden na 5 minuten eruit en af laten koelen.
Sommige (met name kruimige ) aardappels worden al na 4 minuten voorbakken donkerbruin.
Eindconclusie we hebben bildstar gebruikt 5 minuten voorbakken op 170 en dan 5 minuten afbakken op 180. Superdroog en krokant frietje.
Voor ons gezin maak ik nu 5 kg tegelijk en ik maak hier 3 porties van. 2 in de vriezer voor de dagen dat het ff makkelijk moet.
Iets meer werk maar 10 x zo lekker
Diewilik

macwouter
door macwouter - Feb 23, 2014 om 20:58
825 Antwoorden / 9 Vragen

Hollandse frieten van Avico voorgebakken en in de flavorwaveoven. Zonder bakluchten en puur van smaak. Ik denk dat het ook een beetje aan de olie of vet ligt waar het in gebakken wordt.

ka
door kaakje - Feb 26, 2014 om 11:41
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op zondag 23 feb 2014, 20:58]Hollandse frieten van Avico voorgebakken en in de flavorwaveoven. Zonder bakluchten en puur van smaak. Ik denk dat het ook een beetje aan de olie of vet ligt waar het in gebakken wordt.

Een beetje? Een beetje heel erg!

sa
door saint - Feb 26, 2014 om 11:49
28 Antwoorden / 1 Vragen

Heel kort door de bocht:
In het principe komt alle patat van dezelfde aardappelen.
De bakprocessen in de fabriek zijn allemaal hetzelfde.
Het verschil zit hem in de dikte van de patat, de zwarte puntjes op de patat en de hoeveelheid kleine stukjes in de patat.
Het mag duidelijk zijn dat heel veel kleine stukjes voorgebakken patat wel meewegen, maar niet zo lekker zijn en vaak tijdens het af bakken thuis te donker worden en weggegooid worden.
Dunne lange patat is duur om te maken, je hebt lange aardappelen nodig en de kans dat tijdens het verwerkingsproces de friet breekt is aanwezig. De opbrengst per aardappel is dus kleiner en daardoor duurder. Op mooie patat zitten weinig zwarte plekjes, dit ziet er niet mooi uit, immers het oog wil ook wat. Dus weinig zwarte puntjes is veel uitval en minder opbrengst uit een aardappel dus duurder.
Hierdoor onderscheidt de dure friet zich van de goedkopere.
Wat kan je zelf doen, verse olie op de juiste temperatuur en de goede baktijd.
Zelf bakken is lekker nostalgisch, maar beslist niet beter.
Het allerbeste is voorgebakken friet uit de fabriek, voordat deze de vriestunnel ingaat.

be
door bekker - Feb 26, 2014 om 12:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

mijn moeder maakte 65 jaar geleden al frites van bintjes en dat doe ik nu nog steeds, daar krijg je de lekkerste frites van, eerst voorbakken circa 8 minuten op 160 graden, af laten koelen en dan afbakken op 180 graden, heerlijk

wimmi20
door wimmi20 - Feb 26, 2014 om 13:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom mekkeren over zelfgebakken aardappelen ?
Dat heeft niets met de vraag te maken.

frederikjp
door frederikjp - Feb 26, 2014 om 13:01
47 Antwoorden / 6 Vragen

De lekkerste diepvries patat is de ribbel patat van de Lidl. Héérlijk.
Vorige week een zak Aviko Ras patat gekocht (drie keer zo duur) en kon gelijk de kliko in :(

he
door hendri lubberts - Feb 26, 2014 om 13:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

De lekkerste diepvriespatat? Als alleen let op de smaak, komen avico en de lidl het best uit de bus vind ik... Maar als je ook let op de lengte blijf je bij avico. De Lidl patat is best lekker, maar vaak kleine stukjes , vooral in een wat slechter aardappelseizoen. McCain let bij inkoop eerst nergens op, want ze kopen van tevoren al een oogst op, maar zijn wel knapperig. Let wel: ALTIJD de patat bakken bij 175 graden en niet teveel ineens in de frietpan. anders koelt het vet teveel af en trekt het in de patat alvorens ze gaan dichtschroeien.

pi
door pietro1948 - Feb 26, 2014 om 13:39
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diewilik schreef
Voorbakken op 170 graden na 5 minuten eruit en af laten koelen.
Sommige (met name kruimige ) aardappels worden al na 4 minuten voorbakken donkerbruin.
Diewilik

Je kunt verse aardappelfrieten beter voorbakken op 140 graden. Dan worden ze niet zo bruin. 170 graden is te heet voor het voorbakken.

duif2
door duif2 - Feb 26, 2014 om 14:16
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik vind het eigen merk van Jumbo het lekkerst, lekker krokant ;)

ti
door tikkieterug - Feb 26, 2014 om 14:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alle aardappelpatat is prima, behalve Ras, Dat is aardappelpuree.
Maar het aan nog 2 andere zaken.
Je bakapparaat Oven of frituurpan.

En het bakmiddel.

Heb zelf een fritel frituurpan (weinig temperatuurverlies, dus geen vetvolgezogen patat) icm met ossewit. Dat geeft iedere patat (zelfgemaakt of diepvries) een topsmaak!

zw
door zwaardvis - Feb 26, 2014 om 15:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de eigen merk Patat frites van C1000.
Heb één keer Aviko geprobeerd. Nou die was nauwelijks voorgebakken. Moest die zelf 2x bakken (nog eens voorbakken en later afbakken) om er een eetbaar product van te verkrijgen.

ja
door jan24 - Feb 26, 2014 om 15:48
109 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is weer zo'n goedbedoelde vraag waar je als vragensteller niets wijzer van wordt. Het gros zal melden dat zijn of haar diepvriespatat het lekkerste is. En dat zelfgebakken patat, waar niet naar gevraagd wordt, het lekkerst is. Ook een kwestie van smaak.
Gewoon uitproberen, smaak, prijs, wijze van frituren, gebruikte vet, de frituurpan, allemaal zaken die de smaak van de patat kunnen beïnvloeden.
De patat zoals ik die in de snackbar haal smaakt toch weer anders dan die ik zelf bak. Veelal is dat Busser's friet, van de groothandel.

blackjes
door blackjes - Feb 26, 2014 om 17:34
141 Antwoorden / 34 Vragen

Heb één keer de voorgebakken patat van AVIKO gehad. Was muf en gronderig van smaak. Misschien heb ik het slecht getroffen, maar zal het nooit meer kopen. Wij doen de boodsachappen bij AH of JUMBO. Beiden hebben geweldige frites. Vooral die van JUMBO zijn heel lang en je vindt er geen kleine stukjes in. De grote merken zoals Aviko en Mc Cain hoeven voor mij niet.

blackjes
door blackjes - Feb 26, 2014 om 19:14
141 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=amber4gold schreef op woensdag 26 feb 2014, 18:33]AVICO is een goede kwaliteit

Ja........misschien Aviko met een C!!! Maar Aviko met een K hoef ik niet meer.

Em
door Emmap - Feb 26, 2014 om 20:20
162 Antwoorden / 8 Vragen

Grote zakken van Lidl!
(maar smaken kunnen verschillen...)

ba
door bassie16 - Feb 27, 2014 om 09:02
43 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben heel tevreden over Aviko en dan met name de krulfriet, net iets lekkerder dan de gewone friet van Aviko.

labren
door labren - Feb 27, 2014 om 10:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

en het is allemaal gemaakt van aardappels hahahahahahaha dus wat is het verschil tussen aardappels

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2014 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Uw ha blijft hangen.

th
door thieu - Feb 27, 2014 om 18:46
147 Antwoorden / 0 Vragen

Het bakproces is het belangrijkste
Laat bevroren friet eerst goed ontdooien zodat het vet/ de olie niet teveel afkoelt, of bak om dezelfde reden in kleine porties.

Zorg dat de frieten goed droog zijn. Op bevroren friet die even buiten de diepvries ligt komt rijp. Allemaal water dus wat de temperatuur een flinke dip geeft. Bovendien laat dat water het vet/ de olie flink borrelen/ schuimen wat een hoop zooi kan worden (om over brandgevaar bij gas maar niet te spreken)

Vet/ olie goed op temperatuur (175/180 graden)

De verschillende merken onderscheiden zich doordat er bij de goedkopere vaak kleine en bruine/ zwarte stukjes zitten, die dan ook vaak in de pan achterblijven en daarmee het vet/ de olie sneller achteruit laten gaan.

door 1953 - Feb 27, 2014 om 19:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Regelmatig heeft Lxxl een zak van 3,50 kilogram in de aanbieding voor € 1,99, normaal is het 2,50 kilogram de verpakking. Bij Pl+s is een zak van 2,50 kilogram voor € 1,99 te verkrijgen.

sr
door sreglov - Mar 1, 2014 om 10:55
21 Antwoorden / 6 Vragen

Diepvriesfriet is per definitie van mindere kwaliteit dan verse friet. Waarschijnlijk zal er wel verschil in zitten, maar reken er niet op de je echt lekkere friet zult krijgen. Of je maakt het zelf van verse aardappels, of je gaat naar een goede friettent. Helaas zijn er veel friettenten, vooral "boven de rivieren" is mijn ervaring, waar ook diepvriesfriet gebruikt wordt.

an
door ankelenssen - Mar 8, 2014 om 09:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf uw eigen patatjes snijden en in de Actifry stoppen met een lepeltje olie, heerlijke frietten, zonder toevoeging van suiker, dierlijke vetten en conserveringsmiddelen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 8, 2014 om 15:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Daar moet ik toch een vraag over stellen.
Suiker bij de patat ? Leg eens uit.
Dierlijk vet in frituurolie ? Leg eens uit.
Conserveringsmiddelen in plantaardige olie ? Leg eens uit.
En in het lepeltje olie dat u toevoegt, zit toch ook frituurolie ?
Als u patat maakt in de Actifry is de olie na het bakproces toch ook opgenomen door de patat ?
In de frituurpan neemt de patat altijd een beetje olie op, maar ook in de Actifry.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=.

=ankelenssen schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 09:17: Zelf uw eigen patatjes snijden en in de Actifry stoppen met een lepeltje olie, heerlijke frietten, zonder toevoeging van suiker, dierlijke vetten en conserveringsmiddelen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 8, 2014 om 15:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:00]Suiker bij de patat?
Suiker in combinatie met vet zorgt ervoor dat je er meer van eet. Daarnaast heb je dan ook nog fabrikanten die mononatriumglutamaat toevoegen. Men vindt het dan gek dat steeds meer mensen obesitas krijgen/hebben, maar ach het voldoet aan de europese richtlijnen..

ma
door marijke1953 - Mar 8, 2014 om 20:09
136 Antwoorden / 3 Vragen

Geen friet!!!!

diumenge
door diumenge - Mar 8, 2014 om 20:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@marijke1953 jij hebt echt niks zinnigs bij te dragen hè?

wimmi20
door wimmi20 - Mar 8, 2014 om 21:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dezelfde vraag nog een keer :
suiker in patat : leg eens uit.
++++++++++++++++++++++++++++++==========

=lekkerisdat schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:08:
=wimmi20 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:00: Suiker bij de patat?

Suiker in combinatie met vet zorgt ervoor dat je er meer van eet. Daarnaast heb je dan ook nog fabrikanten die mononatriumglutamaat toevoegen. Men vindt het dan gek dat steeds meer mensen obesitas krijgen/hebben, maar ach het voldoet aan de europese richtlijnen..

door 1953 - Mar 9, 2014 om 03:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Heb gisteren het verschil geproefd van McD French fries in Duitsland, om precies te zijn Emmerich am Rhein: beter gefrituurd en lekkerder dan de alhier in Nederland, in Rotterdam vooral, de French fries van McD.

an
door ankelenssen - Mar 9, 2014 om 09:59
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:00]Daar moet ik toch een vraag over stellen.
Suiker bij de patat ? Leg eens uit.
Dierlijk vet in frituurolie ? Leg eens uit.
Conserveringsmiddelen in plantaardige olie ? Leg eens uit.
En in het lepeltje olie dat u toevoegt, zit toch ook frituurolie ?
Als u patat maakt in de Actifry is de olie na het bakproces toch ook opgenomen door de patat ?
In de frituurpan neemt de patat altijd een beetje olie op, maar ook in de Actifry.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=.

[quote=ankelenssen schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 09:17]Zelf uw eigen patatjes snijden en in de Actifry stoppen met een lepeltje olie, heerlijke frietten, zonder toevoeging van suiker, dierlijke vetten en conserveringsmiddelen.

an
door ankelenssen - Mar 9, 2014 om 10:06
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 15:00]Daar moet ik toch een vraag over stellen.
Suiker bij de patat ? Leg eens uit.
Dierlijk vet in frituurolie ? Leg eens uit.
Conserveringsmiddelen in plantaardige olie ? Leg eens uit.
En in het lepeltje olie dat u toevoegt, zit toch ook frituurolie ?
Als u patat maakt in de Actifry is de olie na het bakproces toch ook opgenomen door de patat ?
In de frituurpan neemt de patat altijd een beetje olie op, maar ook in de Actifry.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=.

[quote=ankelenssen schreef op zaterdag 8 mrt 2014, 09:17]Zelf uw eigen patatjes snijden en in de Actifry stoppen met een lepeltje olie, heerlijke frietten, zonder toevoeging van suiker, dierlijke vetten en conserveringsmiddelen.

Actfry is ontworpen door tefal, de olie die er gebruikt wordt is 2ml olijfolie en geen frituur olie, per kg aardappelen. De frieten die u uit de diepvries koopt zijn allemaal bewerkt met suiker zelfs sommige met zout toevoeging.(lees aandachtig eens een etiket), om de houdbaarheid of om aan te zetten tot meer eten. De olijfolie of menig andere olie wordt uitsluiten
in de Actifry gebruikt voor het korstje op de buitenkant van de frieten, de frieten zijn niet gedrenkt in olie of vet.

diumenge
door diumenge - Mar 9, 2014 om 10:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wel jammer dat die Actifry nog aan de dure kant is op dit moment.

pi
door pieterwolters - Jul 16, 2014 om 15:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aviko en McCain zijn IMO de beste diepvriesfriet die in de supermarkt zijn te krijgen. Er zijn betere soorten maar die kan je alleen via de groothandel voor de horeca kopen. Maar zelf bakken van de juiste aardappels is nog altijd het lekkerst (en het goedkoopst).

digitaal
door digitaal - Jul 16, 2014 om 15:28
49 Antwoorden / 4 Vragen

Smaken verschillen en zoveel mensen zoveel smaken,maar ik vind met voorsprong de Aviko diepvriespatat de lekkerste.Mooie grote stukken en heerlijk van smaak.Verse patat heeft wel mijn voorkeur boven diepvries,maar eet ik diepvries is het Aviko.Al vele anderen getest,maar deze wint het dik.

am
door amber4gold - Jul 16, 2014 om 15:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

AVICO is een goede kwaliteit

hehahi
door hehahi - Feb 5, 2015 om 10:53
57 Antwoorden / 70 Vragen

de Philips airfryer schijnt ook prima te zijn (en duur)

me
door mein33 - Feb 5, 2015 om 11:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Belgische friet "extra dik gesneden" van AH en gebakken in zonnebloemolie.
Heerlijk knapperig, heerlijk van smaak en een goede structuur.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 20:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Mag het ook Vlaamse patates frites zijn? Die vind ik dus het lekkerst.

hehahi
door hehahi - Jul 2, 2015 om 09:41
57 Antwoorden / 70 Vragen

AH diepvriespatat = lekker!

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Jul 2, 2015 om 09:50
34 Antwoorden / 51 Vragen

Die bak ik ook, in een airfryer van philips. prima te doen

edrick3
door edrick3 - Jul 2, 2015 om 10:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=hehahi schreef op donderdag 2 jul 2015, 09:41]AH diepvriespatat = lekker!

Je bent er dus na ruim een jaar uit. ;-)
Smul ze.

hehahi
door hehahi - Jul 2, 2015 om 10:39
57 Antwoorden / 70 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 2 jul 2015, 10:13][quote=hehahi schreef op donderdag 2 jul 2015, 09:41]AH diepvriespatat = lekker!

Je bent er dus na ruim een jaar uit. ;-)
Smul ze.

Jes! Maar ik hou me aanbevolen, mocht er nog lekkerder patat frites (uit de vriezer) zijn : )

di
door digioma - Jul 2, 2015 om 11:22
646 Antwoorden / 29 Vragen

Anderhalf jaar later en vijf pagina's met antwoorden verder:
Komkommertijd verandert in patat-tijd!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 2, 2015 om 14:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom is dit in hemelsnaam een topantwoord ?
Thejazzman kakelt een ander na, en een Philips airfryer is knudde ten opzichte van spetterdespetvet.
++++++++++++++++++++++++++++=========

=thejazzman schreef op donderdag 2 jul 2015, 09:49: Die bak ik ook, in een airfryer van philips. prima te doen