bi
door biljarten Apr 9, 2008 om 20:34
Geldzaken & recht

Lenen

hallo ik ben hans , het gaat om de volgende vraag

mijm vriendin is 9jaar geleden gescheiden zij had samen met haar ex een lening bij de dsb bank nu na 9 jaar komt de bank bij haar om de lening te vorderen omdat haar ex niets meer aflost bij de bank

de bank heeft dus in al die jaren nooit iets laten horen dat er niets werd afgelost , zijn er mensen die ons met dit probleem kunnen helpen , in middels zijn we ook 3000,00 euro advocaatkosten verder

bij voorbaat dank hans en titia

933 16 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 9, 2008 om 20:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is er bij de scheiding overeengekomen in het convenant m.b.t. tot de lening? Sla de beschikking van de rechtbank er op na.

marcel75
door marcel75 - Apr 9, 2008 om 20:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Edwardus,
Het convenant werk alleen intern, oftewel tussen de ex-echtelieden. Niet richting de bank.

edwardus
door edwardus - Apr 9, 2008 om 20:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

En, wat heeft die advocaat tot nu toe allemaal gedaan voor die 3000 euro?

marcel75
door marcel75 - Apr 9, 2008 om 20:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Edwardus,
Dat zit ik me met de minuut ook steeds meer af te vragen. Dat is een behoorlijk bedrag waarvoor toch minimaal een geding is gevoerd lijkt mij.

bi
door biljarten - Apr 9, 2008 om 21:17
4 Antwoorden / 6 Vragen

in het convenant staat dat de gemaakte schulden voor rekening komen van gerequestreerde , mijn vriendin heeft de eis ingetokken voor het betalen van 500,00 gulden alimentatie als haar ex de lening zou betalen

de advocaatkosten zijn trouwens 2000,00euro

de dsb bank wilde eerst niets van documenten opsturen naar mijn advocaat en op een gegeven ogenblik lag er een brief van een deurwaarder in mijn bus zodoende een forse rekening

edwardus
door edwardus - Apr 9, 2008 om 21:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Marcel heeft hier wel een punt, hij kan dat waarschijnlijk beter weten dan ik. Hoort er bij die beschikking dan ook dat zij uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen diende te worden? En zo ja, wat is daarmee gebeurd?

Ook als zij nog steeds hoofdelijk aansprakelijk is zou ik wel een kopie van die beschikking sturen naar DSB Bank, je weet immers nooit of het indruk maakt.

Werkt ook dat niet, dan zal ze inderdaad helaas moeten betalen EN heeft ze een vordering op haar ex. Die zou ze dan evt. via een civiele procedure op hem moeten verhalen. Ik mag toch wel een beetje hopen dat die advocaat met z'n 2000 euro ook zoiets had kunnen verzinnen, niet?

marcel75
door marcel75 - Apr 10, 2008 om 08:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan alleen worden verleend door de bank, niet door de rechter (en dat weet de bank ook).

Voor dat ontslag had 9 jaar geleden contact opgenomen moeten worden met de bank zodat zij een onderhandse akte op konden stellen op grond waarvan zij alleen de ex nog konden aanspreken. Voordat de bank hiermee instemt wordt overigens wel eerst gekeken of het inkomen van de ex voldoende is om de rente en eventuele aflossing te kunnen betalen.

Nu kan er door gehele aflossing een vordering onstaan op de ex ter grootte van maximaal de helft van het openstaande bedrag (dat is dus iets anders dan het geleende bedrag).

ol
door olympicton - Apr 16, 2008 om 15:22
63 Antwoorden / 16 Vragen

Alles hangt af of zij bij de aanvraag heeft meegetekend.  En of het convenant via een advokaat is gelopen  en evt.notaris.

ol
door olympicton - Apr 16, 2008 om 15:25
63 Antwoorden / 16 Vragen

Inkomen te hoog voor een advokaat op toevoeging ??

marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2008 om 16:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Olympicton,
Als je gehuwd bent zonder het maken van huwelijkse voorwaarden en je gaat vervolgens scheiden, dan ben je op grond van de wet hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de schulden die je ex heeft gemaakt (zie artikel 102 van Boek 1 van het BW).

Niet alles staat of valt dus met het wel of niet mede-ondertekenen van de aanvraag (waar overigens gelet op de vraagstelling wel van uitgegaan mag worden).

marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2008 om 21:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik neem aan dat er 9 jaar geleden niets geregeld is met de bank? In dat geval is het erg jammer omdat zowel uw vriendin als haar ex hoofdelijk aansprakelijk is gebleven voor de terugbetaling. Dat betekent dat de bank bij zowel uw vriendin als haar ex aan mag kloppen voor terugbetaling van de gehele lening. De bank hoeft dus niet langs 2 huizen om 2x de helft te komen halen, maar mag 1x alles komen halen.

De afgelopen 9 jaar had de bank geen enkele reden om bij uw vriendin aan te kloppen omdat de rente wel steeds betaald werd. Nu de ex daarmee gestopt is (of wat voor reden is) komen zij bij uw vriendin.

Ik zie op dit moment trouwens de link nog niet met de € 3.000,-- advocaatkosten in dit geval. Heb u zoveel kosten gemaakt in een poging de bank buiten de deur te houden? Was een stuk goedkoper, slimmer en beter geweest om 9 jaar geleden zogenaamd ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid aan te vragen en te regelen bij de bank. Op dit moment zal de bank daar niet meer aan meewerken aangezien er al een betalingsachterstand is. Er zit niets anders op dan betalen. Een hard en spijtig antwoord, maar het is juridisch niet anders.

bi
door biljarten - Apr 16, 2008 om 21:48
4 Antwoorden / 6 Vragen

hallo hier de vrindin

Ik wil wel  zeggen dat ik het op papier heb staan( convenant)

dat hij driehonderd gulden toen per kind moest betalen ,we hebben er twee , en aan mij 500 gulden .

Ik heb gezegt (heb ik ook zwart op wit mijn deel niet wilde )zodat hij de lening kon inlossen .

Ik ben toen fultime gaan werken in een bouwmarkt geen vetpot maar met huursubsidie ging het net. twee schoolgaande kinderen

hij had toen een inkomen van 3200 gulden voor hem alleen en kreeg nog belasting terug van de alementatie .

heeft na mij nog heel veel schuld gemaakt duurdere autos en andere dingen en is sinds  twee jaar in de schuldsanering gekomen omdat hij een gat in zn hand had ,maar ,kan de bank niet meer betalen dus komen ze naar mij (mijn advokaat zegt van een kale kip kun je niet plukken dus word het betalen .hij is immiddels in de wao ) ik werk nog in de bouwmarkt (blijf het toch raar vinden dat dat zomaar kan .

overgens ik begrijp dat de bank zijn geld wil ) maar die vind dat ik er ook veranwoordelijk voor was wat betaling betreft (ik had dus mn ex moeten controleren ) Ik zou niet weten hoe !!!en van een nieuw kontrakt met de bank heeft mijn advokaat van toen nooit gezegt was er ook niet van op de hoogte

bi
door biljarten - Apr 16, 2008 om 21:49
4 Antwoorden / 6 Vragen
marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2008 om 23:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zelf vind ik het vrij logisch dat als je weet dat je aansprakelijk bent voor de lening, dat je dan ook altijd door de bank kunt worden aangesproken voor de terugbetaling. Dus niet alleen wanneer de ex niet meer betaald. Dat je je ex had moeten controleren is dan ook niet juist (ik hoop ook dat dat niet exact is wat de advocaat gezegd heeft). Het was wel handig geweest als de advocaat 9 jaar geleden er even op gewezen had dat je nog wat moest regelen met de bank, maar dat ligt (helaas in dit soort zaken) ook een groot stuk eigen verantwoordelijkheid.

ol
door olympicton - Apr 17, 2008 om 09:12
63 Antwoorden / 16 Vragen

Aangezien in de "woekerpolissen"affaire een uitsprak van de rechtbank is, dat , indien de partner niet mede -ondertekend heeft bij aangaan lening, de lening niet rechtsgeldig is, zou dat hier een ontsnappingsmogelijkheid zijn. Daar DSB er een handje van heeft, een doorlopend krediet zonder opname-mogelijkheid af te sluiten , in combinatie met bijv. een Koersplan ( woekerpolis) zou dat bekeken moeten worden.Ik vind nergens dat vriendin heeft mee-ondertekend. Als DSB jaren geen vordering heeft ingesteld, is dat ook nalatigheid van DSB

marcel75
door marcel75 - Apr 17, 2008 om 12:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Olympicton,
Er er nog geen rechter geweest die art. 1:88 ook bij woekerpolissen heeft gebruikt, wel bij de aandelen-lease-constructie, omdat dat een koop op afbetaling zou zijn, voor een gewone lening is geen toestemming nodig.

En daarbij komt ook nog dat 1:88 alleen voor gehuwden/geregistreerd partners geldt.

In de vraagstelling staat duidelijk dat vriendin samen met ex een lening had bij DSB. Aangezien toestemming niet vereist is, zijn 2 handtekening dus niet noodzakelijk geweest en kun je 1:88 inroepen, maar wel o.g.v. 1:102 voor de helft hoofdelijk aansprakelijk zijn.