d6
door d66n Feb 19, 2015 om 23:22
Computers & telefonie

Lenovo superfish laptop

Ik heb in december een lenovo laptop met onbedoeld superfish malware er op. Ondanks dat je dit volgens de fabrikant inactief kunt maken, wil ik van die laptop af.

Kan ik de koop ontbinden?

6335 23 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 19, 2015 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Toevallig kwam ik vandaag dit klik hier artikel tegen van Tweakers.

aurora1
door aurora1 - Feb 20, 2015 om 00:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een artikel over dit onderwerp van Tweak klik hier.

gompy2
door gompy2 - Feb 20, 2015 om 09:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=d66n schreef op donderdag 19 feb 2015, 23:22]Ik heb in december een lenovo laptop met onbedoeld superfish malware er op. Ondanks dat je dit volgens de fabrikant inactief kunt maken, wil ik van die laptop af.
Kan ik de koop ontbinden?
Ik kan me je zorgen en ergernis best begrijpen, ik zou me daarom bij de verkoper gaan melden en melden dat je ondanks dat "naar het schijnt" ondanks de bewering van de fabrikant, het nog maar moet blijken dat die rotzooi dan daadwerkelijk van je apparaat verdwenen is of verwijderd kan worden, maar dat je daar beslist geen vertrouwen in hebt, en je een apparaat wilt van een ander merk.

Het is toch te gek voor woorden dat dat zomaar gedaan wordt, belachelijk.

Zojuist de laatste informatie uit de nieuwsbrief Tweakers daarover gelezen, die kun je citeren of downloaden en meenemen of sturen naar de verkoper, want daar heb je in eerste instantie mee handelen, en die zoekt het maar lekker verder uit met zijn leverancier.
Quote:

Maker Lenovo-malware: gebruikers waren niet kwetsbaar

Door Joost Schellevis, vrijdag 20 februari 2015 08:30, 34 reacties, 4.105 views •

Gebruikers zijn op geen enkel ogenblik in gevaar geweest door de SuperFish-malware, die werd meegeleverd met meerdere Lenovo-laptops. Dat zegt het bedrijf achter de malware in een verklaring. De bewering staat haaks op de bevindingen van beveiligingsexperts.

Lenovo-logo"Op geen enkel moment waren consumenten kwetsbaar", zo laat SuperFish weten in een verklaring aan Bloomberg. Die verklaring is feitelijk onjuist: het meegeleverde certificaat maakt het voor aanvallers veel eenvoudiger om getroffen gebruikers aan te vallen en vertrouwelijke internetverbindingen af te vangen. SuperFish is het bedrijf achter de malware die Lenovo meeleverde met verschillende laptops, waaronder de Lenovo Y50, Z40, Z50 en G50, evenals de Yoga 2 Pro.

Donderdag kwam aan het licht dat de advertentie-malware zorgt voor een ernstig beveiligingsprobleem. De malware injecteert advertenties in websites, en om dat ook op https-sites te kunnen doen wordt een vervalst rootcertificaat gebruikt. Aanvallers kunnen dat certificaat misbruiken om, wanneer ze de controle hebben over de internetverbinding van een getroffen Lenovo-klant, een vals certificaat te injecteren in een ssl-verbinding en zo de verbinding afluisteren.

In een interview met The Wall Street Journal biedt Lenovo-cto Peter Hortensius weliswaar zijn excuses aan voor het plaatsen van de malware op verschillende laptops, maar ook hij zegt dat er geen bewijs is dat de 'theoretische bezwaren' van beveiligingsonderzoekers voor concrete problemen zorgden. "Voor zover wij weten is er geen misbruik van gemaakt", aldus Hortensius.

[u]Lenovo belooft verder dat het binnen enkele dagen met een tool komt om alle sporen van de malware te wissen. Het is onduidelijk of ook het valse rootcertificaat dan wordt verwijderd.
Eerder bleek al dat het verwijderen van de SuperFish-malware niet genoeg is om ook het certificaat te doen verdwijnen. [/u]

Lenovo stopte in januari al met de levering van de malware, na een publicatie van Tweakers.

Volgens Lenovo-cto Hortensius heeft zijn werkgever er niet uit financiële redenen voor gekozen om de malware mee te leveren; het bedrijf zou consumenten hebben willen 'helpen'. De financiële vergoeding voor het plaatsen van de malware was klein, betoogt hij.

Bron, klik-> Maker Lenovo-malware: gebruikers waren niet kwetsbaar

gompy2
door gompy2 - Feb 20, 2015 om 10:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@d66n.

Hier nog meer info die je kunt aandragen bij het reclameren.

Klik-> Adware op Lenovo-laptops brengt SSL-verbinding in gevaar

Klik-> Expert: Superfish-adware gaat Lenovo klanten kosten

edrick3
door edrick3 - Feb 20, 2015 om 10:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo d66n,

Van de gekke.
Maar kom je daar nu pas achter?
Zou inderdaad teruggaan naar de verkoper en tot ontbinding van de koop overgaan.
Kijk/lees hier.

fl
door flessebon - Feb 20, 2015 om 10:43
418 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 20 feb 2015, 10:40]

Maar kom je daar nu pas achter?

Rare opmerking Edrick, deze zaak kwam deze week in het nieuws.

edrick3
door edrick3 - Feb 20, 2015 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@flessebon,

OT
Dat is dan het antwoord op mijn vraag.
Zo'n rare opmerking is dat dus niet. ;-)

f.weele
door f.weele - Feb 20, 2015 om 14:14
1085 Antwoorden / 27 Vragen

lees het bijgaande bericht en verwijder het gewoon: klik hier

m.vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 20, 2015 om 18:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag de verkoper naar 'n schijfje van Windows en installeer deze opnieuw (had je eigenlijk op de dag van aankoop al moeten doen en dat schijfje had eigenlijk al bij de PC moeten zitten..).

fl
door flessebon - Feb 20, 2015 om 20:26
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het is vervelend maar als je beseft dat je vroeger windows kon draaien met 64mb en nu 6gb dan ligt het toch in de rede dat er veel processen zijn bijgekomen die overbodig zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 21, 2015 om 11:26
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=flessebon schreef op vrijdag 20 feb 2015, 20:26]Het is vervelend maar als je beseft dat je vroeger windows kon draaien met 64mb en nu 6gb dan ligt het toch in de rede dat er veel processen zijn bijgekomen die overbodig zijn.
Veel van die processen kun je probleemloos sluiten (wintoets + r, msconfig + enter, derde tabblad).

Kijk bijvoorbeeld maar eens welk proces er openblijft (ctrl + shift + esc) na het gebruik van 'n mailcliënt van Microsoft zelf.

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 11:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Update:

Lenovo brengt programma uit om Superfish-malware mee te verwijderen

Door Bauke Schievink, zaterdag 21 februari 2015 09:33,

Lenovo heeft een programma uitgebracht die automatisch de Superfish-malware en het bijbehorende browsercertificaat kan verwijderen. De adware werd op een aantal Lenovo-laptops meegeleverd en bleek gebruikers kwetsbaar te maken voor het kapen van beveiligde verbindingen.

Op zijn hulppagina heeft Lenovo een tool geplaatst die na opstarten Superfish en het bijbehorende rootcertificaat met een druk op de knop verwijdert. Ook achtergebleven registerbestanden worden opgeschoond. Eerder had het bedrijf al instructies online gezet om de malware handmatig te verwijderen, maar een tool om dit automatisch te doen was al aangekondigd. Van de verwijdertool is ook de broncode online gezet.

De aanwezigheid van Superfish op Lenovo-laptops heeft voor veel ophef gezorgd. Op vrijdag reageerde het Amerikaanse Department of Homeland Security door gebruikers van Lenovo-laptops te vragen om de malware van de getroffen systemen te halen vanwege de veiligheidsrisico's. De autoriteiten vroegen ook de makers van de Superfish-malware om te staken met hun activiteiten.

Microsoft bracht al een update uit voor zijn anti-malwareprogramma Defender waardoor Superfish wordt herkend en verwijderd. Het browsercertificaat dat Superfish voor Firefox installeert wordt echter niet herkend, terwijl de tool van Lenovo deze wel weghaalt.

In januari ontdekte Tweakers dat Lenovo adware meeleverde op zijn laptops onder de naam Superfish. De software injecteert advertenties in webpagina's, maar later bleek dat er ook een vals ssl-certificaat wordt geïnstalleerd waardoor beveiligde verbindingen worden gekaapt. Dat maakt gebruikers vatbaarder voor het afluisteren van hun dataverbinding. Lenovo was al gestopt met het bijleveren van Superfish op zijn laptops.

Klik-> Tweakers: Lenovo brengt programma uit om Superfish-malware mee te verwijderen

gompy2
door gompy2 - Feb 22, 2015 om 19:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
Valsorda maakte eerder al een (klik->) website om snel te controleren of Superfish op een computer geïnstalleerd staat. Die heeft hij inmiddels uitgebreid om ook naar aanwezigheid van Komodia-producten te zoeken.

Artikel, klik-> Superfish-certificaat Lenovo-laptops zit in meer software.

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 11:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hier nog een artkel over Lenovo, volgens Arnoud Engelfriet is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk en mag je daarom de overeenkomst ontbinden. En alle malware verwijderen schijnt nog niet zo makkelijk te zijn, te lezen in de reacties op deze blog.

klik HIER

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 11:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 20 feb 2015, 18:20]Vraag de verkoper naar 'n schijfje van Windows en installeer deze opnieuw (had je eigenlijk op de dag van aankoop al moeten doen en dat schijfje had eigenlijk al bij de PC moeten zitten..).

Wat moet je nou nog met schijfjes? Waarom zou je überhaupt nog een nieuwe laptop met technologie uit de vorige eeuw kopen?

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 12:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 23 feb 2015, 11:51][quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 20 feb 2015, 18:20]Vraag de verkoper naar 'n schijfje van Windows en installeer deze opnieuw (had je eigenlijk op de dag van aankoop al moeten doen en dat schijfje had eigenlijk al bij de PC moeten zitten..).

Wat moet je nou nog met schijfjes? Waarom zou je überhaupt nog een nieuwe laptop met technologie uit de vorige eeuw kopen?
Dat zeg jij nou wel, maar ik heb voor iemands verjaardag een computerspel gekocht, op een schijfje. Helaas kan ik hem zelf niet op mijn nieuwe laptop spelen, omdat er geen dvd lade in zit.

ma
door mascherm - Feb 23, 2015 om 13:03
13 Antwoorden / 0 Vragen

De beste methode om een fabrikant/leverancier af te straffen is om van zo'n fabrikant nooit meer iets kopen. Zij willen graag veel geld verdienen wat op een eerlijke manier geen probleem is.
Echter deze achterbakse manieren van de firma list en bedrog zijn onaanaanvaardbaar.

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 23, 2015 om 13:31
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik installeerde de evaluatieversie van Windows 10.
Rechtstreeks gedownload van MS.....
....... en meteen stond het Vosteran virus erop.......
Bleek de opstartpagina van IE te zijn...

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 23, 2015 om 15:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op maandag 23 feb 2015, 13:31]Ik installeerde de evaluatieversie van Windows 10.
Voor nu en bij normaal gebruik geen aanrader, zit o.a. 'n keylogger in.

Redacteur
door Redacteur - Feb 23, 2015 om 16:56
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste lekkerisdat (en anderen) graag on topic reageren op Vraag & Beantwoord. Dank alvast.

De redactie

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2015 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een mededeling van Security, klik hier met de verwijzing naar een website waarmee je kunt controleren of de bedoelde certificaten op de pc staan geïnstalleerd.

f.weele
door f.weele - Feb 24, 2015 om 12:04
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hier nog wat aanvullende info van HowToGeek: klik hier