ma
door majoha Mar 16, 2015 om 14:35
Computers & telefonie

Levensduur Adapter

Hallo,
Ik heb de accu uit mijn Acer laptop gehaald en werk nu op het lichtnet.
Maar wat heeft dit voor een gevolg op mijn adapter? Moet ik die steeds uit het stopcontact halen of gewoon 24/7 laten zitten want ik heb al voor de 2e keer een accu en wil niet graag ook weer een nieuwe adapter moeten kopen.
Wie heeft daar ervaring mee?

4507 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 16, 2015 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo majoha,

Als je de laptop afsluit zou ik ook de adapter uit het stopcontact halen.
Kleine moeite.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Mar 16, 2015 om 14:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn oude laptop werkte bijna altijd op lichtnet. De adapter stond altijd in het stopcontact, hij is nu 5 jaar oud en doet het nog steeds. Die adapters zijn volgens mij 'for life'. De adapter van mijn telefoon staat ook altijd aan.

hansje klein
door hansje klein - Mar 16, 2015 om 17:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met dezelfde vraag heb ik het service-center van HP benaderd.

Ik gebruik in de winter mijn laptop-accu niet, maar werk via het stopcontact. De accu laadt echter op deze manier steeds opnieuw weer op en na een bepaald aantal keren opladen is hij op en moet (duur) vervangen worden.

De accu eruit nemen in alupapier wikkelen, op een droge donkere plek leggen en tenminste eenmaal per half jaar geheel opladen.........was het advies!

De stekker van de laptop gewoon in het stopcontact laten, terwijl er nog wel stroom bespaard kan worden door de stekker ('s nachts of bij niet-gebruik) te trekken.

ltmvz
door ltmvz - Mar 16, 2015 om 22:08
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als ik u was zou ik de accu 1 keer per 2 à 3 maanden in de laptop plaatsen en geheel opladen en vervolgens laten teruglopen tot 40 à 45%. Daarna weer koel en droog bewaren.

De stekker van laptop en modem gewoon iedere avond uittrekken voor het slapen gaan. Dat is veilig, voordelig en rustgevend.

crewmember
door crewmember - Mar 17, 2015 om 10:58
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op maandag 16 mrt 2015, 15:29]Met dezelfde vraag heb ik het service-center van HP benaderd.

Ik gebruik in de winter mijn laptop-accu niet, maar werk via het stopcontact. De accu laadt echter op deze manier steeds opnieuw weer op en na een bepaald aantal keren opladen is hij op en moet (duur) vervangen worden.

De accu eruit nemen in alupapier wikkelen, op een droge donkere plek leggen en tenminste eenmaal per half jaar geheel opladen.........was het advies!

De stekker van de laptop gewoon in het stopcontact laten, terwijl er nog wel stroom bespaard kan worden door de stekker ('s nachts of bij niet-gebruik) te trekken.

Alupapier? Dat lijk me niet handig. Als je de contactjes aanraakt krijg je kortsluiting. (Alupapier geleid stroom)

Verder wordt een accu moe naar 2-3000 hele oplaad cycli en kan je hem steeds minder ver opladen. De adapter heeft hier geen last van. Net als alles kan deze kapot gaan, maar hij wordt niet moe ofzo.

Omdat accu's moe worden is het aan te raden om ze uit de laptop te halen als je deze langduring niet gebruikt (als je zeker weet dat hij een week op tafel aan de netstroom staat). Alle accu's en batterijen lopen namelijk uit zichzelf heel langzaam leeg door de lucht. En dit wordt dan ook weer constant bijgeladen door je adapter. Hierdoor worden dus cycli verspild en wordt je accu iets sneller moe.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit zelf de moeite niet waard vind. En het verschil in levensduur is niet heel groot.

jo
door joentje1978 - Mar 17, 2015 om 11:05
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou een laptop gewoon gebruiken zoals je het hoort te gebruiken, gewoon op de accu.
Accu goed volladen en door gebruik van de laptop zover mogelijk leeg trekken, dan blijft de accu in goede conditie.

Zoals hierboven staat, accu omwikkelen met aluminiumfolie zou ik inderdaad niet doen.
Aluminiumfolie kan kortsluiting veroorzaken en gezien de accu een aardige capaciteit heeft zal dit brand opleveren.
Ook zie ik het nut er niet van in om deze in aluminiumfolie te wikkelen.
Bedoelen ze niet gewoon plastic huishoudfolie?

ltmvz
door ltmvz - Mar 17, 2015 om 11:11
949 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn ook laptops waar je de accu helemaal niet uit kunt halen. Ik vraag mijn dan steeds af hoe dat kan. Is het in zo'n geval dan niet schadelijk om de accu permanent in de laptop te laten, ook als je hem niet gebruikt?

Het gemakkelijkste is natuurlijk om de accu altijd in de laptop te laten, dat heb ik het eerste half jaar ook gewoon gedaan.

crewmember
door crewmember - Mar 17, 2015 om 11:11
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 11:05]Ik zou een laptop gewoon gebruiken zoals je het hoort te gebruiken, gewoon op de accu.
Accu goed volladen en door gebruik van de laptop zover mogelijk leeg trekken, dan blijft de accu in goede conditie.

Zoals hierboven staat, accu omwikkelen met aluminiumfolie zou ik inderdaad niet doen.
Aluminiumfolie kan kortsluiting veroorzaken en gezien de accu een aardige capaciteit heeft zal dit brand opleveren.
Ook zie ik het nut er niet van in om deze in aluminiumfolie te wikkelen.
Bedoelen ze niet gewoon plastic huishoudfolie?

Accu’s helemaal leegtrekken is niet meer nodig in met de huidige LI-Ion accu’s. Accu’s hebben geen geheugen meer zoals NI-MH en NI-CD accu’s wel hadden.

Gewoon je laptop normaal blijven gebruiken. En als je de accuduur te kort vind worden kan je een nieuwe kopen. (Niet wanneer de software dit aangeeft maar wanneer je het zelf te kort vind)

Als je weet dat je je laptop lang (week+) aan de netstroom zal hebben staan kan je overwegen de accu er uit te halen voor een kleine levensduur verlenging.

crewmember
door crewmember - Mar 17, 2015 om 11:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 11:11]Er zijn ook laptops waar je de accu helemaal niet uit kunt halen. Ik vraag mijn dan steeds af hoe dat kan. Is het in zo'n geval dan niet schadelijk om de accu permanent in de laptop te laten, ook als je hem niet gebruikt?

Het gemakkelijkste is natuurlijk om de accu altijd in de laptop te laten, dat heb ik het eerste half jaar ook gewoon gedaan.

Zo slecht is het ook weer niet voor je accu.

Slim toch. Dan moet je wel naar een bedrijf die hem eens in de 2-3 jaar voor je vervangt. En daar vangt de laptopmaker weer geld voor. Bedrijven ontwerpen tegenwoordig vaak apparaten om maar 3-4 jaar mee te gaan. Dan koop je sneller weer een nieuwe. Daarnaast kijken veel meer mensen naar de aankoop prijs dan naar de levensduur, dus zo goedkoop mogelijk zijn heeft zin. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de onderdelen.

De Weggooi maatschappij heet dit.

Daarnaast gaat de technologie in laptops zo snel dat je om de 3-5 jaar meestal toch weer een snellere laptop wil hebben. Waar ik meer mee zit is dat makers van bijvoorbeeld je staafmixer of wasmachine dit ook doen.

Daarnaast is er in sommige laptops gewoonweg geen ruimte voor een verwijderbare accu.