aa
door aaltsje Feb 26, 2013 om 21:14
Geldzaken & recht

Levensverzekering aflossen op hypotheek bij verkoop

Kort geleden heb ik mijn huis verkocht. Voorwaarde van de koper was een snelle overdracht. Tussen het tekenen van de het koopcontract en de overdracht zit precies een maand.

Zodra ik wist welke notaris de kopers hadden gekozen, heb ik contact opgenomen met de notaris voor de aflosnota. De woning is met verlies verkocht dus wilde ik graag tijdig weten wat de kosten werden. Omdat ik nooit eerder een woning verkocht heb, heb ik daarbij ook gevraagd of ze nog zaken van mij nodig hadden en of ik zelf nog iets moest doen. Dit was blijkbaar niet nodig en vrij snel kreeg ik de aflosnota toegestuurd. Ik heb direct daarna de notaris gebeld omdat de levensverzekering niet was meegenomen in de nota. Het bedrag daarvan moest afgelost worden op de hypotheek. De notaris (of medewerker van het kantoor) verwees mij hiervoor naar de bank (ING). De ING vertelde vervolgens weer dat de notaris dit gewoon moet opvragen bij de aflosnota. Ik heb vervolgens de notaris weer gevraagd om een nieuwe aflosnota. Door allerlei gedoe ging daar ruim twee weken overheen. Vandaag kreeg ik de nieuwe aflosnota. Het bedrag van de levensverzekering is in mindering gebracht, maar het boetebedrag wat de ING berekent vanwege de aflossing is ruim 400 euro hoger dan de eerste aflosnota. Reden: de rente is veranderd.

De ING vertelde dat het gebruikelijk is dat de notaris eerst overlegt wat te doen met een eventuele levensverzekering voordat de aflosnota wordt opgevraagd. Als de notaris dat had gedaan, had er geen nieuwe nota met een nieuw rentepercentage gemaakt hoeven worden.

Klopt het wat de ING zegt dat de notaris dit vooraf moet overleggen? Of had de ING mij juist moeten informeren dat ik dit aan de notaris moest doorgeven? Ik heb namelijk voor de verkoop al contact gehad met de ING en toen is me verteld dat het bedrag uit dat potje gewoon rechtstreeks wordt afgelost op de hypotheek. Er is nooit gesproken over een aparte aanvraag om de polis stop te zetten enz.

34561 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2013 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt helemaal niet voor de hand dat de polis wordt stopgezet bij verkoop en dat gebeurt ook niet automatisch..

Normaal gesproken last men de polis doorlopen en wordt hij weer ingebracht bij het aangaan van een nieuwe hypotheek voor een ander huis.

U koopt blijkbaar geen ander huis en hebt dus geen nieuwe hypotheek nodig, maar u hebt wel geld nodig omdat het pand met verlies wordt verkocht, dus u hebt nu de polis afgekocht.

Het is dan ook geen zaak van de notaris, die krijgt een opgave van de bank en kan dus de nota voor u opmaken. Hoe moet hij weten dat u een polis hebt voor de hypotheek.

Wat dat allemaal van doen heeft met zoveel meer rente is niet echt duidelijk.

aa
door aaltsje - Feb 27, 2013 om 07:35
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de polis niet automatisch wordt stopgezet bij verkoop is me inmiddels wel duidelijk geworden. Toen ik destijds contact opnam met de bank voor informatie over de polis en hoe dit zou werken bij verkoop van de woning, is dit nooit verteld. De waarde van de polis kon gewoon ingelost worden, klaar.

De notaris heeft geen gegevens bij mij opgevraagd. Maar kan wel de aflosnota opvragen. Hij heeft dus in ieder geval iets van gegevens van mijn hypotheek. Hoe weet hij anders bij welke bank hij moet zijn. Ik snap dat de notaris mogelijk niet weet dat er een polis bij de hypotheek zit.
Daarom ook mijn vraag:
Is het gebruikelijk dat de notaris daarvoor vooraf overlegt? Dat is namelijk de informatie die ik van de bank krijg. En het zal toch niet zo zijn dat ik de eerste ben die de polis bij de aflosnota mee wil nemen? De notaris zal daar toch ervaring mee hebben?

Wat betreft het ‘zoveel meer rente’:
Doordat er nu op een later moment (ongeveer 2 weken later) een nieuwe aflosnota is opgevraagd, is het boetebedrag voor de aflossing ruim 400 euro hoger. Dit verschil zou komen door een hogere rente op het moment van het maken van de tweede aflosnota.

marcel75
door marcel75 - Feb 27, 2013 om 09:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het is niet gebruikelijk dat de notaris vooraf overlegt. Veel notarissen sturen tegenwoordig wel een vragenlijst aan een verkoper met de vraag of een polis afgekocht moet worden.

Gelet op de korte termijn waarbinnen alles geregeld moest worden, was er geen tijd hier op te wachten. De ING heeft namelijk de verplichting in de hypotheekvoorwaarden staan dat je een maand van te voren de hypotheek moet opzeggen.

De notaris weet bij welke bank hij moet aankloppen, doordat hij inzage doet bij het Kadaster. Daar staat vermeld welke hypotheken op je woning rusten.

Voor het afkopen van een polis moet je ook zelf nog een formulier tekenen. Het enige dat de notaris had kunnen doen in deze was vermelden bij het opvragen van de aflosnota dat de polis afgekocht moest worden.

Maar aangezien de meeste banken de verpanding niet eerder loslaten, dan nadat de hypotheek is afgelost, werken veel banken niet (meer) mee aan zo'n verzoek. Het is zeer uitzonderlijk dat dit meteen meegenomen kan worden.

Let voor wat betreft de rente ook even goed of ING niet 2 weken rente extra doorrekent omdat de opzegtermijn van 4 weken niet in acht genomen zou zijn. Door het doen van een nieuw/gewijzigd verzoek, wordt bij de ING vaak opnieuw de termijn van 4 weken gehanteerd.

ingwebcare
door ingwebcare - Feb 28, 2013 om 10:30
73 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat dit een vervelende situatie is. Je vraag ons of het klopt dat de notaris vooraf had moeten overleggen over de vraag wat er met de levensverzekering moet gebeuren.

De klant moet vooraf een recente waardeopgave aanleveren van zijn levensverzekering en een getekend verzoek om deze in mindering te brengen op de aflosnota. Vervolgens dient de notaris in zijn verzoek voor een aflosnota aan te geven dat de verpande polis in mindering moet worden gebracht. De recente waardeopgave moet dan wel al bij ons zijn aangeleverd.

Ik adviseer je hierover contact op te nemen met onze afdeling Hypotheken. Een medewerker kan je hierover meer informatie verstrekken. Je kunt met de medewerker ook de boete van de tweede aflosnota bespreken. Wil je gebeld worden, vul dan jouw telefoonnummer in deze link in:

https://belmijnu.ing.nl/scripts/fccml.dll?action=freecall&subscrid=bru7mkkxm3&gjdata=content&gjname=hypotheken

Onze afdeling Hypotheken neemt direct contact met je op. De afdeling is overigens geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Natuurlijk kun je ook zelf contact opnemen met onze afdeling Hypotheken. Deze afdeling is bereikbaar op telefoonnummer 0900 1900 (lokaal tarief).

Met vriendelijke groeten,

Hijke
ING Webcare Team

aa
door aaltsje - Mar 1, 2013 om 09:24
7 Antwoorden / 4 Vragen

Inmiddels heb ik uitgebreid gesproken met de notaris en met de bank.

Beide hebben een andere insteek mbt de levensverzekering in de aflosnota. Bij de bank geven ze steeds aan dat de notaris dit vooraf overlegt. De notaris geeft aan (zoals enkele reacties hier ook aangeven) dat het helemaal niet standaard is dat dit meegaat in de aflosnota maar pas achteraf wordt geregeld. Ik hou het er maar op dat er verschillende manieren van werken zijn....
Belangrijkste is dat de overdracht inmiddels is geweest, en het bedrag dus wel is meegenomen bij de aflossing.

Over het verschil van 400 euro in de boete voor de aflossing zijn beide partijen het wel eens. Er is per 7 februari een rentewijziging geweest. Ook als er geen nieuwe aflosnota was geweest, had ik een naheffing van dit verschil gekregen.

Al met al blijkt dat ik telefonisch niet altijd de juiste informatie heb gekregen... Hiervoor heeft de bank excuses aangeboden... En heb ik geleerd dat het wellicht beter is om zaken schriftelijk te laten bevestigen voor het geval dat...

@ingwebcare: bedankt voor de terugbel link. Zoals jullie zelf waarschijnlijk ook weten is de bereikbaarheid van de hypotheeklijn niet zo goed... Ik heb al een paar keer een half uur in de wacht gezeten zonder iemand te spreken en moest ik noodgedwongen weer ophangen om dat mijn pauze voorbij was... Werd nu vrij snel te woord gestaan, en even niet op mijn kosten wat ook wel even fijn is.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2013 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is prettig dat het de gang van zaken u nu duidelijk is, anders blijft men altijd met een naar gevoel achter. Jammer dat u een hypotheek had, waarbij ook bij verkoop een boete moest worden betaald. Maar ja, u zult daar voordien wel voordeel aan gehad hebben. Ik mag aannemen dat de boete niet berekend is over het bedrag wat u sowieso boetevrij mag aflossen.

Bedankt voor het terugmelden.