la
door lajolly Jun 15, 2015 om 18:25
Computers & telefonie

Libratone aankoop

Ik heb een diva soundbar gekocht bij elektro van Kan in Hoensbroek. Ik had al een raar gevoel als hij mij maar niet het show model levert. Drie juni gekocht en 6 juni kwamen ze het leveren mooi uit de doos gehaald. Maar ongeacht dat hij maar 3 knoppen heeft werkt die niet zoals hij hoort. Ik vroeg jullie hebben geen showmodel meer is dat die wat jullie mij geleverd hebben. Zeggen zo dood leuk JA! Maar dit wil ik niet ik heb 800,00 Euro betaald voor een nieuwe ,toch niet voor het showmodel !, Kan dit zomaar?

1384 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 15, 2015 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's een lastige. Tenzij je expliciet hebt aangegeven geen showroom-model te willen ontvangen. Maar als het apparaat niet werkt zoals verwacht, dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

la
door lajolly - Jun 15, 2015 om 20:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk ga ik er van uit dat ik een nieuw exemplaar krijg. Het showmodel staat op knie hoogte in de zaak waar elk kind aan kan zitten.Wat dan ook aanstaan en steeds wordt gebruikt. Dit werd mij niet verteld dat het om het exemplaar in de zaak zou gaan anders was de koop niet door gegaan. Toen bij mij thuis de diva steeds zoekend naar wiki en bluetooth en niet wilde gaan zoals hij zou moeten zei ik
"Het lijkt wel alsof ik het showmodel heb gekregen war al gaar is". In de zaak kreeg ik dan te horen dat hun dit met het duurder segment spullen doen??? Wel ja...... Hoe kan ik nu verder handelen? Ze zouden de diva gaan opdaten met nieuwe software? Dan zou hij het weer doen nu valt tijdens de film mijn geluid weg voor wel 40 seconden,dan mis je stukken film. Wat heb ik een spijt van mijn aankoop!
Dacht ga bij de local .

ho
door hopetobehelping - Jun 15, 2015 om 20:43
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lajolly,

u heeft een nieuw product gekocht maar geen nieuw product gekregen.
Wie weet hoe lang de 'diva soundbar' al in de winkel heeft gestaan.

Als ik u was zou ik terug gaan naar de winkel en duidelijk aangeven dat u een nieuw product heeft gekocht en daar ook voor betaald heeft en dat men u dat niet geleverd heeft. De winkel heeft dus niet correct gehandeld.
Laat ze maar aangeven hoe ze dit voor u denken te gaan oplossen.
Bepaal voor uzelf van tevoren wat u acceptabel vind (bijvoorbeeld een korting of de koop ongedaan maken). Voor een 'local' is dit niet natuurlijk niet echt goede reclame dus ik zou verwachten dat men dit netjes wil oplossen voor u.

Vaak worden showroommodellen met een korting verkocht.
Er zijn in het verleden meerdere vragen over showroommodellen gesteld, bijvoorbeeld deze, klik hier.

uwjurist
door uwjurist - Jun 16, 2015 om 08:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik deel de mening van Hopetobehelping.
U mag een nieuw product verwachten en hoeft geen genoegen te nemen met een showroommodel. Ik raad wel aan een getuige mee te nemen naar de winkel en het gesprek daar op te nemen zodat u bewijs krijgt dat u niet een nieuw product is geleverd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

crewmember
door crewmember - Jun 16, 2015 om 15:48
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op dinsdag 16 jun 2015, 08:25]Ik deel de mening van Hopetobehelping.
U mag een nieuw product verwachten en hoeft geen genoegen te nemen met een showroommodel. Ik raad wel aan een getuige mee te nemen naar de winkel en het gesprek daar op te nemen zodat u bewijs krijgt dat u niet een nieuw product is geleverd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Volgens mij zijn er geen apparte wetten wat betreft showmodellen. Wel dat het apparaat wat je koopt in goede staat moet verkeren en werkend moet zijn.

Zover ik weet mogen ze je dus (tenzij je dit expliciet gemeld hebt) gewoon het showmodel verkopen. Als het product echter een gebrek/beschadiging vertoont ten gevolge van dit feit, heb je wel recht op een nieuw model/geld terug.

Zeker bij zón soundbar doet dit echt 0.0 voor de levensduur van het apparaat. Dus tenzij iemand hem moedwillig gesloopt heeft heb je er geen nadeel aan neem ik aan.

Verder is het bij producten die wel slijten (plasma tv's, oude LCD schermen, computers met ventilatoren) minder gebruikelijk om showmodellen mee te geven zonder korting.

Bron: 5 jaar in de electro retail gewerkt.

uwjurist
door uwjurist - Jun 17, 2015 om 08:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@ crewmember: de wet bepaalt wel degelijk dat men geleverd moet krijgen wat men koopt. En dat is in dit geval een nieuw product, niet een tweedehands product, te weten een showroommodel. Niemand hoeft genoegen te nemen met een showmodel indien dat niet is afgesproken en zeker niet voor de prijs van een nieuw exemplaar.
Artikel 7:17 BW
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3.Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
4. Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.
5.De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
6.Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

crewmember
door crewmember - Jun 17, 2015 om 10:17
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:37]@ crewmember: de wet bepaalt wel degelijk dat men geleverd moet krijgen wat men koopt. En dat is in dit geval een nieuw product, niet een tweedehands product, te weten een showroommodel. Niemand hoeft genoegen te nemen met een showmodel indien dat niet is afgesproken en zeker niet voor de prijs van een nieuw exemplaar.
Artikel 7:17 BW
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3.Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
4. Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.
5.De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
6.Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

crewmember
door crewmember - Jun 17, 2015 om 10:25
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:37]En dat is in dit geval een nieuw product, niet een tweedehands product, te weten een showroommodel.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar wat ik opbreng is dat een showroom model niet per definitie 2e hands is.

En als je onderstaande doorleest (Artikel 7:17 BW)
[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:37]
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen.

Dat doet het dus, want het is het getoonde model.

[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:37]
2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Hij doet alles wat hij moet doen, en als er geen beschadigingen of slijtage op het apparaat zitten, zegt de wet helemaal niks over showmodellen. Mij lijkt dus (als niet jurist) Dat als het showmodel in nieuwstaat verkeerd en niet onderheven is aan slijtage, deze gewoon op deze manier verkocht mag worden.

la
door lajolly - Jun 17, 2015 om 10:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Ben dan naar de zaak terug gegaan goed voorbereid met alle tips en info van jullie.
Hun waren zich van geen kwaad berust zo deden hun zaken en anderen winkels werkten ook zo.
Spullen van het duurder segment werden in de zaak geplaatst hooguit 2 weken en werden dan verkocht zo wisten hun dat ze werkte.En ik was zeker niet de enige die dit kocht.
Hij was geprikkeld maar wist ook dat ik de zaak niet zou verlaten voor er een oplossing zou zijn. Hij bleef er bij dat dit hun manier van werken was en ik dat dit niet correct was behandeld.
Ik kreeg wat rare voorbeelden van als ik kleren ging kopen dat tien stink mensen die van te voren hadden gepast ik die dan ook gewoon kocht. Daar ben ik maar niet op in gegaan ik kwam voor een nieuwe Diva soundbar die wel meteen zou werken.
Ik bleef bij mijn standpunt ik wil een nieuwe geen showmodel en eentje die wel werkt. Uiteindelijk zegde hij toe ik zou een nieuwe krijgen als ik dit wilde maar hij had hier geen begrip voor vertelde hij wel meerdere keren. Volgende week na woensdag zou hij mij telefoneren ze waren besteld en onderweg.
Dus nu ben ik benieuwd wanneer ik mijn nieuwe Diva ga krijgen!
En laat dit zeker nog weten bedankt!
Jolanda

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2015 om 11:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op woensdag 17 jun 2015, 10:25]

En als je onderstaande doorleest (Artikel 7:17 BW)
[quote=uwjurist schreef op woensdag 17 jun 2015, 08:37]
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen.

Dat doet het dus, want het is het getoonde model.

Dit lees je verkeerd. Dit zegt alleen maar dat je een product moet krijgen dat er uitziet en werkt als het getoonde model. Het is dus niet zo dat als je op een matras gaat liggen in een winkel, waar iedereen op gaat liggen om te testen, dat je dan met dat proefmodel genoegen moet nemen, omdat het overeenstemt met waar je op hebt gelegen.

Een proefmodel meteen tweedehands te noemen gaat misschien wat ver, het hangt er vanaf in hoeverre het alleen is gebruikt om naar te kijken buiten de verpakking (zoals bijv bij Kijkshop) dan is het meer een etalagemodel, of dat het echt wordt gebruikt, bijv. een tv die de hele dag aanstaat in de winkel.

crewmember
door crewmember - Jun 17, 2015 om 11:23
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 17 jun 2015, 11:00]

Dit lees je verkeerd. Dit zegt alleen maar dat je een product moet krijgen dat er uitziet en werkt als het getoonde model. Het is dus niet zo dat als je op een matras gaat liggen in een winkel, waar iedereen op gaat liggen om te testen, dat je dan met dat proefmodel genoegen moet nemen, omdat het overeenstemt met waar je op hebt gelegen.

Een proefmodel meteen tweedehands te noemen gaat misschien wat ver, het hangt er vanaf in hoeverre het alleen is gebruikt om naar te kijken buiten de verpakking (zoals bijv bij Kijkshop) dan is het meer een etalagemodel, of dat het echt wordt gebruikt, bijv. een tv die de hele dag aanstaat in de winkel.

Er is een apparte clausule in de wet, wat betreft voor ruilen en testen van hygiene producten zoals scheer apparaten, tandenborstels en kussens. Het lijkt me ook dat matrassen hieronder vallen, maar dit heb ik niet direct gelezen want die verkochten wij niet.

Bij beter bed mag je bijvoorbeeld 1 maand een matras proberen en dan nog ruilen. Deze matrassen worden dan weer chemisch gereinigd en als nieuw verkocht. Het lijkt me niet ongebruikelijk dat dit met test matrassen ook gebeurd.

Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat dit bij hygiene producten anders werkt dan bij een soundbar die 0.0 slijtage ondervind van het showmodel zijn. (Tenzij je van plan ben de soundbar te knuffelen)

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2015 om 11:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die aparte wet betreft hygiëne producten gaat over overeenkomst op afstand en heeft niets met dit verhaal te maken. Het beddenverhaal was slechts ter verduidelijking van het wetsartikel.

Ik had het ook over tv's die de hele dag aanstaan in de winkel, dat zijn ook showmodellen die je niet hoeft te accepteren als zijnde 'nieuw'.

Wat de matrassen betreft, ik had gelezen dat de ruilmodellen bij Beter Bed in de aanbieding gaan. Niet dat ze weer als nieuw worden verkocht. Het lijkt mij ook heel vreemd als ze ze wel als nieuw verkopen, dan zijn de veren natuurlijk al enigszins doorgelegen als ze weer worden doorverkocht. Anders zou het wellicht het waardeloze matras van mij verklaren dat ik daar heb gekocht :-(

uwjurist
door uwjurist - Jun 17, 2015 om 11:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@crewmember, u leest de wet verkeerd/legt deze verkeerd uit, zoals zoekster ook al aangeeft. Haar motivering is correct; niets aan toe te voegen.
En een showroom model als het onderhavige is wel degelijk echt niet nieuw en dus feitelijk tweedehands gezien het intensive gebruik (volgens vraagsteller stond het apparaat de hele dag aan etc...).
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

la
door lajolly - Jun 26, 2015 om 08:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Ik ben een blij mens want nu als belooft heb ik de nieuwe werkende Libratone Diva!
De zaak is zijn afspraken na gekomen .
Mijn dank voor alle hulp?

la
door lajolly - Jun 26, 2015 om 08:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 15 jun 2015, 20:43]Beste lajolly,

u heeft een nieuw product gekocht maar geen nieuw product gekregen.
Wie weet hoe lang de 'diva soundbar' al in de winkel heeft gestaan.

Als ik u was zou ik terug gaan naar de winkel en duidelijk aangeven dat u een nieuw product heeft gekocht en daar ook voor betaald heeft en dat men u dat niet geleverd heeft. De winkel heeft dus niet correct gehandeld.
Laat ze maar aangeven hoe ze dit voor u denken te gaan oplossen.
Bepaal voor uzelf van tevoren wat u acceptabel vind (bijvoorbeeld een korting of de koop ongedaan maken). Voor een 'local' is dit niet natuurlijk niet echt goede reclame dus ik zou verwachten dat men dit netjes wil oplossen voor u.

Vaak worden showroommodellen met een korting verkocht.
Er zijn in het verleden meerdere vragen over showroommodellen gesteld, bijvoorbeeld deze, klik hier.

pi
door pieterwolters - Jun 26, 2015 om 08:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het gevolg van de marktontwikkeling waar alles zo goedkoop mogelijk moet. Dit soort winkels heeft de middelen niet meer om showroommodellen en nieuwe modellen in voorraad te houden, zeker niet in dit prijssegment. Als je "echt" nieuw wilt moet je naar een dozenschuiver waar het personeel alleen maar in staat is dozen uit het magazijn in het schap te zetten.... Helaas.

Om dit te voorkomen zouden we eigenlijk allemaal de niet nader te noemen elektronicawinkel moeten mijden en weer bij de specialist moeten gaan kopen.