ot
door ot en sien Jun 26, 2012 om 14:52
Geldzaken & recht

Lidmaatschap opzeggen FNV

Lidmaatschap FNV opzeggen!

Gewone lidmaatschap
Het gewone lidmaatschap kun je eens per jaar beëindigen door schriftelijke opzegging met inachtneming van één maand opzegtermijn.

De opzegging moet dus tenminste één maand vóór de oorspronkelijke inschrijvingsdatum van enig voorafgaand jaar (zoals vermeld op de ledenpas) door FNV Bondgenoten zijn ontvangen.

Is dit nog actueel, ik dacht dat je voortaan per maand mag beeindigen, dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven.

Met vriendelijk groet
Gemma Florisse

12558 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor lidmaatschap gelden de regels van de vereniging waar u lid van bent.

Hiervoor geldt niet de Wet van Dam.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ot en sien schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:52: Is dit nog actueel, ik dacht dat je voortaan per maand mag beeindigen, dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven.

Uitzondering op de nieuwe wet zijn Verenigingen en dat is de FNV.
Die mogen jaarcontracten hanteren zonder maandelijkse opzegmogelijkheid dus

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:57:
ot en sien schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:52: Is dit nog actueel, ik dacht dat je voortaan per maand mag beeindigen, dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven.

Uitzondering op de nieuwe wet zijn Verenigingen en dat is de FNV.
Die mogen jaarcontracten hanteren zonder maandelijkse opzegmogelijkheid dus

Die hebben dan goed gelobbyd.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op dinsdag 26 jun 2012, 15:05: Die hebben dan goed gelobbyd.

Een vereniging kan zonder betalende leden niet bestaan en bestaat ook niet uit winstbejag
dus ik vind het geen slechte zaak.
En je zit er niet levenslang aan vast hoor, dat jaartje voor redelijk maand bedrag is best te overzien
en in geval van bv inkomensval/werkeloosheid kun je ook gereduceerd tarief
- als je voldoet aan de voorwaarden - aanvragen.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ot en sien,

.....dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven......

Ja hoor, dat kan wel (zoals het altijd al geweest is).

Voor het opzeggen en verlengen van lidmaatschappen bij verenigingen gelden andere regels dan voor bv. een abonnement bij een sportschool. Voor dit soort lidmaatschappen gelden de regels van het verenigingsrecht.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

FNV zijn gewoon grote geld wolven.
Welke reden je ook aanvoerd, ze doen gewoon waar ze zelf zin in hebben.
Als je aangeeft dat je om financiele redenen het wilt stoppen. Daar je het niet meer kunt betalen krijg je gewoon een brief terug van hun dat ze je houden aan de regels van hun voorwaarden en dat ze gewoon blijven innen.

Of iemand nog geld overhoud om eten van te komen is voor hun niet van belang.
Elke normale vereniging hanteerd tegenwoordig de normale opzegtermijn van 1 maand, omdat ze weten dat de mensen het moeilijk genoeg hebben tegenwoordig.
Behalve die geweldige vakbond. Want regels zijn regels.

Als ze ook eens zo strikt zouden zijn in de hulpverlening dan zouden ze wat mij betreft recht van spreken hebben.

Individuele belangen behartigen ze niet als het tegen een grote werkgever gaat.
Dan krijg je het advies om elders hulp te gaan zoeken. Want daar zijn hun niet voor. Wel innen en helpen ho maar.
Dat is nu eens een echte vereniging waar je van op aankunt.
Als hun boekje maar klopt.

Overigens als je een uitkering krijgt en volgens de wet verplicht bent om aan je rest verdien waarden te voldoen. Heb je geen recht op vermindering. Want je werkt toch zeggen ze dan doodleuk.
Dat je maar net boven de 70% uitkering uitkomt is voor hun echt geen redenen om iets te doen aan vermindering of mee werken aan beeindiging op een redelijke manier.

Langleven het FNV ze zijn nog erger op je geld uit dan wie dan ook.
En dan willen ze zich een vernieuwende bond noemen.
Die zelf de regels niet wil aanpassen aan deze tijd.
Van mij hoeft het dus echt niet meer.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 26 jun 2012, 15:11:
jorisw schreef op dinsdag 26 jun 2012, 15:05: Die hebben dan goed gelobbyd.

Een vereniging kan zonder betalende leden niet bestaan en bestaat ook niet uit winstbejag
dus ik vind het geen slechte zaak.
En je zit er niet levenslang aan vast hoor, dat jaartje voor redelijk maand bedrag is best te overzien
en in geval van bv inkomensval/werkeloosheid kun je ook gereduceerd tarief
- als je voldoet aan de voorwaarden - aanvragen.

Een tijdschrift kan zonder betalende abonnees ook niet bestaan. Er is geen wezenlijk verschil tussen een vereniging en een commercieel bedrijf. Je zit ook niet levenslang aan een abonnement vast, die kan je immers ook gewoon per jaar opzeggen. Dus waarom er onderscheid gemaakt moet worden ontgaat mij. Ik kan me hoogstens nog wat voorstellen voor lokale sportverenigingen, maar een vakbond (zeker de FNV) is groter en rijker dan menig bedrijf.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:57:
ot en sien schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:52: Is dit nog actueel, ik dacht dat je voortaan per maand mag beeindigen, dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven.

Uitzondering op de nieuwe wet zijn Verenigingen en dat is de FNV.
Die mogen jaarcontracten hanteren zonder maandelijkse opzegmogelijkheid dus

*Opzeggen lidmaatschap (FNV ABVAKABO)* Misschien dat dit een wegwijzer voor je is.

Ander www.fnv.nl en zoek het bij jou desbetreffende bond.

Opzegtermijn van twee maanden wordt gehanteerd.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....Opzegtermijn van twee maanden wordt gehanteerd......

Dat hangt van je bond af!

Het opzeggen van je lidmaatschap moet schriftelijk bij de eigen bond, onder vermelding van je bondsnummer, naam en adres. Je vindt je bondsnummer op je ledenpas en op het adreslabel van je FNV-bondsblad. Houd rekening met een opzegtermijn.

Soms kun je eenmaal per jaar opzeggen, andere bonden hanteren een kortere opzegtermijn. In geval van overlijden, gaat de opzegging uiteraard direct in.

Bron: FNV.nl

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op maandag 2 jul 2012, 16:49: .....Opzegtermijn van twee maanden wordt gehanteerd......

Dat hangt van je bond af!

Het opzeggen van je lidmaatschap moet schriftelijk bij de eigen bond, onder vermelding van je bondsnummer, naam en adres. Je vindt je bondsnummer op je ledenpas en op het adreslabel van je FNV-bondsblad. Houd rekening met een opzegtermijn.

Soms kun je eenmaal per jaar opzeggen, andere bonden hanteren een kortere opzegtermijn. In geval van overlijden, gaat de opzegging uiteraard direct in.

Bron: FNV.nl

Blijkbaar gaat het toch niet soepel bij de FNV om het lidmaatschap van FNV Bondgenoten te kunnen opzeggen.

@Carola!

Misschien de link, met Bondgenoten, kan leggen van het opzeggen van het lidmaatschap?

ve
door verwijderd - Nov 24, 2012 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ot en sien schreef op dinsdag 26 jun 2012, 14:52: Lidmaatschap FNV opzeggen!

Gewone lidmaatschap
Het gewone lidmaatschap kun je eens per jaar beëindigen door schriftelijke opzegging met inachtneming van één maand opzegtermijn.

De opzegging moet dus tenminste één maand vóór de oorspronkelijke inschrijvingsdatum van enig voorafgaand jaar (zoals vermeld op de ledenpas) door FNV Bondgenoten zijn ontvangen.

Is dit nog actueel, ik dacht dat je voortaan per maand mag beeindigen, dit kan toch niet dat je nog een jaar lid moet blijven.

Met vriendelijk groet
Gemma Florisse

ve
door verwijderd - Nov 24, 2012 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je er steeds een jaar aan vast zit komt uit de tijd dat bijna iedereen een vaste baan had. Dat is al jaren niet meer zo, na een jaar zou je het maandelijks op moeten kunnen zeggen. Ze moeten ook met de tijd meegaan.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot op heden hanteren ze nog steeds een opzegtermijn van een jaar. Mijn inziens heel vreemd want ik ben uiteindelijk maar 3 maanden werkzaam geweest in deze sector en moet nu wel een heel jaar lidmaatschap betalen.

Wat ik nog veel vreemder vind is dat je niet telefonisch op kan zeggen. Volgens de wet zou dat wel moeten aangezien zij het lidmaatschap ook telefonisch afsluiten!

ve
door verwijderd - Jul 30, 2014 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

stanimir schreef op maandag 28 jul 2014, 14:21: Tot op heden hanteren ze nog steeds een opzegtermijn van een jaar. Mijn inziens heel vreemd want ik ben uiteindelijk maar 3 maanden werkzaam geweest in deze sector en moet nu wel een heel jaar lidmaatschap betalen.

Wat ik nog veel vreemder vind is dat je niet telefonisch op kan zeggen. Volgens de wet zou dat wel moeten aangezien zij het lidmaatschap ook telefonisch afsluiten!

Beste Stanimir,

Als je in een andere sector bent gaan werken, kun je je naar een bond laten overschrijven die in die sector jouw belangen behartigd! Heb je er ook nog wat aan. En vantevoren wist je, had je kunnen weten, dat je minimaal een jaar lid moet blijven. Goed lezen voor je iets tekent!