co
door corwil May 10, 2013 om 09:35
Garantie & verzekeringen

Lijfrente in het buitenland

Op 55e jarige leeftijd bood mijn baas een vertrekregeling aan. Er werd een bedrag beschikbaar gesteld voor mij. De verzekeringsmaatschappij die het afsloot stelde voor een gedeelte van het beschibare geld te reserveren voor na mijn 65e. Er lijfrente werd daarvoor afgesloten voor ongeveer 17000 euro. In de tussentijd ben ik verhuisd naar het buitenland. Nu schijnt het opens heel moeilojk te zijn om de lijfrente uitgekeerd te krijgen omdat ik niet meer in Nederlan woon. De verzekeringsmaatschappij heft het doorgespeeld naar de tussenpersoon en ik wacht op antwoord. Heeft iemand tips of ervaring met dit? .

7470 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u bent nu 65?

Ik neem aan dat u bedoelt dat die € 17.000 werd gestort, waarvan u op uw 65ste een lijfrente aan moet kopen?

Dat bedrag kan wel in een keer uitgekeerd worden, maar dat kost goud. Er worden zoveel lijfrente uitkeringen naar het buitenland gedaan, dus ik zou niet weten wat voor moeilijkheden dat op zou moeten leveren, afgezien van wat extra administratieve handelingen. Zoals dat u een verklaring van in leven zijn, atttestatie de vita, moet kunnen overleggen.

Welke verzekeringsmaatschappij is dat?

co
door corwil - May 10, 2013 om 10:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de snelle reactive. Ik ben nu 65 en de lijfrente zou 1 mei 2013 moeten ingaan. De verzekeringmaatschappij is Amersfoortse maar die schijnen geen levenverzekeringen meer te doen.
Het problem zit in het feit dat als een verzekeringmaatschappij in het buitenland moet uitkeren ze bepaalde toestemmingen moeten hebben om in een land uit te keren (zo heb ik het begrepen).
Niet iedere maatschappij heeft daar zin in. Maar het geld kan gewoon op een Nederlandse rekening worden gestort.
Wat mij irriteert is dat de Amersfoortse nu rustig hun handen ervan aftrekken.
Een bewijs van leven overleggen is geen problem.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neen aan dat er nog een lijfrente asngekocht moet worden? Maar dat hoeft helemaal niet per se bij de Amersfoortse. Afgezien daarvan is een lijfrente via banksparen veel aantrekkelijker. Heeft u daar al naar gekeken of advies over gehad?

Lees hier

Of het nu naar het buitenland gast of niet, dat maakt helemaal niet uit. U moet er gewoon belasting over betalen.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er dus nog een lijfrente aangekocht moet worden ( want dat is me even niet duidelijk) kunt u rondshoppen waar u het meest voordelig uitkomt. Haast altijd is dat zo'n bankspaarregeling. En als u het dan per kwartaal of jaar laat uitkeren, zijn daar ook nog de minste administratieve kosten mee gemoeid.

co
door corwil - May 10, 2013 om 14:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de lijfrente moet nog worden aangekocht.
Ik heb zelf al eens naar Aegon gebeld maar die wilden er niets van weten want ik woonde in het buitenland. Rondshoppen is geloof niet de oplossing.
Banksparen is me niet echt bekend, ik zal er eens naar kijken.
Dat ik belasting moet betalen weet ik maar liever niet over het hele bedrag ineens maar verdeeld over 5 jaar of zo.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bancaire lijfrente is veel en veel aantrekkelijker dan via een verzekering.

Lees hier

Hier kunt u zelf een aantal berekeningen uitvoeren en variabelen invoeren.

Ook kunt u offertes aanvragen en vergelijken.

In alle berekeningen komt een bancaire lijfrente beter uit de bus, dan een verzekering. Rondshoppen is heel belangrijk.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees net in een fiscaal blad een hele goede recensie over Centraal beheer extra pensioen inkomen.

Lees hier

Precies wat u wenst. Onderaan bij de vragen kijken. In het overzicht van 123. Nl staan zij niet opgegeven, dus rechtstreeks offerte vragen.

co
door corwil - May 10, 2013 om 15:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Heb inmiddels contact gehad met lijfrente123.nl
Vlg hun kan ik alleen via Allianz lijfrente uitbetaling krijgen want zij zijn de enige die dat doen in het buitenland.
Bedankt voor de tips.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem dan in ieder geval een bancaire lijfrente, dat kent Allianz ook.

Lees hier

Succes verder.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2013 om 16:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou toch zelf nog even bij Centraal Beheer informeren. Voor de zekerheid.

co
door corwil - May 10, 2013 om 16:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals hartelijk dank. Ik zal nog informeren bij Centraal Beheer.

co
door corwil - May 10, 2013 om 16:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee Centraal Beheer doet ook geen buitenland. Er schijnen slechts 2 maatschappijen te zijn die het doen.
Waarom dat zo is ben ik nog niet achter gekomen.

em
door emigratio - Aug 11, 2013 om 17:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Corwil, de regels voor lijfrente uitkeringen zijn in 2009 aangescherpt. Dit houdt in dat een Nederlandse verzekeraar die jouw lijfrente gaat uitkeren met periodieke betalingen, moet voldoen aan de fiscale wetten van het land waar je op dat moment woont.
Veel verzekeraars vinden dit veel te lastig en dus keren zij alleen uit als je een adres in Nederland hebt. Sommigen mensen schrijven zich dan tijdelijk in bij familie om de periodieke uitkeringen in gang te zetten. Zodra deze loopt heffen ze de inschrijving weer op. Bij de belastingdienst in Nederland vragen ze dan een een ontheffing voor belasting van de uitkering aan, die dan aan de verzekeraar verstrekt moet worden om te voorkomen dat je belast wordt in beide landen.
Niet echt een omweg waar je op zit te wachten, maar je moet toch iets. Op dit moment is alleen Nationale Nederlanden degene die wel aan de eisen schijnt te voldoen en waar je dus wel terecht kunt. Ik ben alleen wel benieuwd naar hun aanbod, want dan hebben zij een monopolie op dit financiele product en dat is nooit gunstig voor de klant. Allianz is echter druk bezig om zich in de Nederlandse markt binnen te dringen en ook zij schijnen aan de eisen te voldoen.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie en kun je een mooi aanbod vinden. Intussen hoop ik dat de politiek wakker wordt en hier iets aan gaat doen, want anders ontploft die Europese Unie van hen midden in hun gezicht met dit soort belachelijke gevolgen van verschillen in wetgeving.