go
door gooswout Mar 7, 2015 om 09:22
Geldzaken & recht

Lijfrente / koopsom

Binnenkort komt een koopsomplan (bij Loyalis) tot uitkering.
Ik moet een keuze maken maar heb het geld nog niet direct nodig.
Kan ik de uitkering toevoegen aan een pensioenrekening die ik bij Brand New Day heb zodat het geld nog een tijdje kan doorgroeien?
Of krijg ik problemen met de belastingdienst?

2161 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2015 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou een bankspaarrekening kunnen openen, waarop die uitkering wordt gestort. Dan kan het geld nog een tijdje doorgroeien.

Dat geld moet dan wel rechtstreeks van Loyalis naar die bank overgemaakt worden.

Of dat bij Brand New Day kan, kunt u simpel bij hen navragen.

Op internet kunt u simpel bankspaarrekeningen vergelijken. Er worden kosten gerekend voor het openen van zo'n rekening, die kunnen nogal verschillen, houd daar rekening mee. Op de einddatum wordt dat omgezet naar lijfrenteuitkeringen. Ook hiervoor worden weer kosten berekend.

Dat openen kan met en zonder advies, met verschillende prijzen. Bij zonder advies moet u eerst een test afleggen, zodat de bank/verzekeraar weet wat u doet.

Een bankspaarrekening geniet over het algemeen de voorkeur boven een lijfrenteverzekering.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk bijvoorbeeld hier.

Klik

Er zijn verschillende vergelijkingssites. Vergelijk dus op meerdere. Kijk ook goed naar de kosten.

Bijvoorbeeld NN zonder advies € 200,00, Centraal Beheer zonder advies € 89,00.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 7, 2015 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De regeling hier over gaat veranderen is de tijd al over gepraat. Zo det wanneer het uit wordt men het op neemt er de volle loonheffing op wordt toegepast ook wanneer men daar men het op een bankrekening.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2015 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Welke regeling gaat veranderen?

fi
door fisbel - Mar 7, 2015 om 22:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 19:34]De regeling hier over gaat veranderen is de tijd al over gepraat. Zo det wanneer het uit wordt men het op neemt er de volle loonheffing op wordt toegepast ook wanneer men daar men het op een bankrekening.
Kunt u in gewoon Nederlands uitleggen wat u bedoelt?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 8, 2015 om 12:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=fisbel schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 22:52][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 19:34]De regeling hier over gaat veranderen is de tijd al over gepraat. Zo det wanneer het uit wordt men het op neemt er de volle loonheffing op wordt toegepast ook wanneer men daar men het op een bankrekening.
Kunt u in gewoon Nederlands uitleggen wat u bedoelt?

De regeling dat er alleen maar belasting wordt geheven als men het in gedeelte uit laat betalen via de bank. Iemand heeft mijn dat verteld dat dit veranderd.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 8, 2015 om 12:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Misschien dat ik het niet juis heb gelezen, maar dat de regeling die ik bedoel gaat over uitkeringen na ontslag vergoeding.dat die in eens belast worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius

Dat hebt u goed gelezen, maar dat us hier niet van toepassing. De Ts heeft zelf een koopsom gestort en die komt nu vrij, maar dat geld heeft hij nog niet nodig. En hij wil weten wat hij en nu nog mee kan doen,zonder meteen de fuscus op zijn nek te krijgen.

ho
door hopetobehelping - Mar 8, 2015 om 14:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gooswout,

zoals ook al door anderen aangegeven is banksparen wellicht een goede optie.
De rentes zijn wel laag momenteel, maar u weet wel wat u straks heeft.
Om te bepalen wat u kunt doen met de uitkering die binnenkort gaat vrijvallen is het 'belastingregime' van uw koopsom van belang.
In de volgende link vind u er meer informatie over: belastingregels lijfrentekapitaal.
Met een 'klik op belastingregels' (regel 3) vind u een verdere uitleg.

Omdat u de belastingdienst noemt ga ik er vanuit dat u uw inleg voor de koopsom als aftrekpost voor uw inkomen heeft gebruikt. Als dat niet zo is dan wordt de belasting die u zou moeten betalen als u de koopsom laat uitbetalen aangepast, zie de volgende link belasting lijfrente.

go
door gooswout - Mar 9, 2015 om 09:56
56 Antwoorden / 52 Vragen

Nog even de vraag duidelijk stellen.
Allereerst wil ik de lijfrente nu niet tot maandelijkse uitkering laten komen.
Ook wil ik niet een nieuwe rekening openen.
Ik wil Loaylis het geld laten overboeken naar een bestaande pensioenrekening bij Brand New Day. Van Brand New Day zal dat mogen.
Mag dit belasting technisch?? Is het nog relevant dat het ingebrachte geld voor het koopsomplan bij Loyalis oorspronkelijk van een lijfrente oud regime komt; dus neem ik aan dat ook het koopsomplan een oud regime heeft.
De bedoeling is om het geld te laten doorgroeien waarbij ik weet dat ik voor mijn 70 ste levensjaar een uitkeringskeuze moet maken.

=gooswout schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 09:22: Binnenkort komt een koopsomplan (bij Loyalis) tot uitkering.
Ik moet een keuze maken maar heb het geld nog niet direct nodig.
Kan ik de uitkering toevoegen aan een pensioenrekening die ik bij Brand New Day heb zodat het geld nog een tijdje kan doorgroeien?
Of krijg ik problemen met de belastingdienst?

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2015 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gooswout

Het antwoord daarop is simpel JA. Dus ee rechtstreekse overboeking van Loyalis naar een pensioenrekening bij Brand New Day, waar u dus nu ook niet aan kunt komen, mag en heeft geen fiscale gevolgen.