thunderbird
door thunderbird May 10, 2015 om 10:29
Computers & telefonie

Linux installatie

Hallo,ik zit met het volgende probleem.Ik heb op al de pc's die ik gehad heb nooit problemen gehad met de installatie van Ubuntu.Bij mijn laptop lukt het niet,er zit geen cd/dvd speler in.
De harde schijf is helemaal leeg gemaakt en nadat ik een usb met installatie programma heb gestart,komt er heel even een mededeling met zoiets als (het gaat heel snel) no caching mode page found en Assuming drive cache. Dan begint de installatie met allerlei vragen,oa LVM na die aangevinkt te hebben, begint de installatie en als die klaar is,komt de melding installatie gereed pc opnieuw opstarten. Dan komt er te staan"No Bootable device"
Wie weet hier raad mee?
Groet, Koos

480 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 10, 2015 om 13:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u dit probleem beter op het Ubuntu forum voorleggen? Klik hier.

chris74
door chris74 - May 10, 2015 om 15:32
564 Antwoorden / 44 Vragen

Hallo TB,

Bij installatie van Linux word er ook gevraagd of je GRUB wilt installeren. Om een disc bootable te maken moet je dat wel doen. Ook moet je de disk zelf een bootable flag geven op een partitie (waar jij LVM voorbij ziet komen). Als laatste kan je ook even kijken in je BIOS bij je opstart instellingen.

akkerdistel
door akkerdistel - May 10, 2015 om 17:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Na installatie even de usb-stick verwijderen ;-).

thunderbird
door thunderbird - May 10, 2015 om 21:35
87 Antwoorden / 52 Vragen

Beste Akkerdistel, ik krijg die melding "No Bootable device" als ik de usb-stick verwijder.Als ik hem niet verwijder,begint de installatie opnieuw en het maakt niet uit of ik de usb of harde schijf instel als eerste wat betreft opstartvolgorde.

ph
door philip36 - May 11, 2015 om 00:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u in de bios gekeken of de HD wel goed staat aangegeven en herkent wordt?

chris74
door chris74 - May 12, 2015 om 11:53
564 Antwoorden / 44 Vragen

Beste TB,

Misschien was mijn antwoord jou niet helemaal duidelijk maar dan nogmaals even.

Check je BIOS en zet UEFI boot naar legacy boot in de BIOS en check of tijdens installatie gevraagt word naar installatie van GRUB. Je kan eventueel de partities handmatig instellen en vergeet daar de bootable flag niet.

UEFI boot topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2237568

Manual partitioning guide: http://askubuntu.com/questions/343268/how-to-use-manual-partitioning-during-installation

Grt,

Chris

thunderbird
door thunderbird - May 12, 2015 om 11:59
87 Antwoorden / 52 Vragen

Hallo,
Ik heb UEFI boot naar Legacy boot gezet en nu werkt het wel.
Reuze bedankt voor de tip en de moeite.
Groeten, Koos

=chris74 schreef op maandag 11 mei 2015, 06:38: Beste TB,

Misschien was mijn antwoord jou niet helemaal duidelijk maar dan nogmaals even.

Check je BIOS en zet UEFI boot naar legacy boot in de BIOS en check of tijdens installatie gevraagt word naar installatie van GRUB. Je kan eventueel de partities handmatig instellen en vergeet daar de bootable flag niet.

UEFI boot topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2237568

Manual partitioning guide: http://askubuntu.com/questions/343268/how-to-use-manual-partitioning-during-installation

Grt,

Chris