do
door don-chriz Mar 24, 2015 om 22:41
Geldzaken & recht

Loonheffing, arbeidskorting bij 2 werkgevers

Een kennis van mij heeft sinds vorig jaar 2 werkgevers. Bij de één is het salaris € 9000.- en bij de ander € 20.000 per jaar.
Welke belastingexpert kan uitleggen bij wie van de twee werkgevers er het beste de loonheffing en de arbeidskorting verrekend moet worden om zodoende de toch al belachelijk hoge bijdrage aan de fiscus tot een minimum te beperken?

52132 19 Rapporteer

door 14peter - Mar 24, 2015 om 23:28
567 Antwoorden / 2 Vragen

De korting laat u het best bij de hoogste verrekenen BRON.

Overigens is uw uiteindelijke bijdrage aan de fiscus altijd even groot; één en ander word door de aangifte na afloop van het fiscaal jaar gelijk getrokken waarbij u dus wat terug ontvangt of moet bijbetalen.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 24, 2015 om 23:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u het bij alle twee doet dan is dit de minste ellende om een na heffing te krijgen. En als er teveel wordt ingehouden dan kan u bij de aangifte van dat jaar misschien nog wat terug krijgen. Of minder na betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bijdrage aan de fiscus valt niet te beperken, want of uw kennis nu bij de een of de ander of bij alle twee de loonheffingskorting laat verrekenen, of bij geen van beiden maskt helemasl niet uit.

Hij moet sowieso evenveel belasting betalen.

Als uw kennis wil voorkomen, dat hij na een jaar veel moet nabetalen, moet hij zeker niet doen wat Valerius adviseert, maar ook niet, hiewel dat sterk aangeprezen wordt, bij het hoogste inkomen.

Het meest verstandige is om de loonheffingskorting toe te laten passen bij het laagste inkomen. Want dan gebruik hij niet zijn hele loonheffingskorting, en kan het overschot gebruikt worden voor de nabetaling die volgt na de aangifte.

Hij kan ook om een voorlopige aanslag vragen. Een verzoek tot het doen van aangifte krijgt hij sowieso.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi niet? Drue verschillende keuzes.;-))

do
door don-chriz - Mar 25, 2015 om 00:51
26 Antwoorden / 3 Vragen

reageerders.... laat maar komen dan die berekening...

door 1953 - Mar 25, 2015 om 03:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In mijn visie de arbeidskortingsheffing met de € 20.000 per jaar.

Bij een gezamenlijke jaarlijkse belastingaangifte moet dat toch ook verrekenbar zijn met die € 9.000!

ho
door hopetobehelping - Mar 25, 2015 om 06:04
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste don-chriz,

voor het bedrag dat aan belasting betaald moet worden maakt het niet uit welke keuze uw kennis maakt. Aan het einde van de rit, bij de definitieve belastingaangifte en aanslag, wordt alles verrekend en wordt het bedrag dat uiteindelijk over het gehele jaar aan belasting betaald moet worden bepaald.
Als er gedurende het jaar te veel belasting is betaald krijgt uw kennis geld terug en als er gedurende het jaar te weinig belasting is betaald moet uw kennis bijbetalen.
In de belastingaangifte gaat het uiteraard over de verdiensten maar ook bezittingen, aftrekposten kunnen een rol spelen waardoor men belasting moet bijbetalen of juist terug krijgt.
Uw kennis moet zelf bepalen wat hij/zij wil. Hoe kijkt hij/zij er tegen aan als er een naheffing komt of als er een terugbetaling komt.

Met het genoemde totaal salaris en met de 2 afzonderlijke bedragen kunt u via de volgende link zelf berekeningen uitvoeren: klik hier
(met ja/nee bij de vraag 'is dit uw enige of belangrijkste' inkomen zet u de arbeids/loonheffingskorting aan en uit). De berekening is er een zonder rechten uiteraard maar geeft u wel een goede indicatie van de verschillen.

Als uw kennis het liefst een niet te grote naheffing of terugbetaling krijgt bij de definitieve aanslag dan is de keuze afhankelijk van wat uw kennis nog aan extra belasting zou moeten betalen of terugkrijgen aan de hand van bezittingen of extra aftrekposten (de verwachting hiervan voor het komende jaar uiteraard).
De keuze is aan uw kennis.
Mijn keuze zou zijn (krijg persoonlijk liever een klein beetje terug dan dat ik moet bijbetalen):
- bijna geen extra belasting/teruggaven n.a.v. bezittingen/aftrekposten: arbeidskorting/loonheffing op het salaris van € 20.000
- redelijk bedrag dat aan belasting extra betaald moet worden n.a.v. bezittingen/aftrekposten: arbeidskorting/loonheffing op het salaris van € 9.000 (als het bedrag dat bijbetaald moet worden heel groot is dan op geen van beide salarissen de arbeidskorting/loonheffing)
- redelijk bedrag aan belasting teruggave n.a.v. bezittingen/aftrekposten: arbeidskorting/loonheffing op beide salarissen.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, dan maar een sommetje. We houden geen rekening met aftrekposten of bijtellingen.

Als uw kennis de loonheffingskortingen laat toepassen bij het inkomen van € 20.000, heeft hij recht op de arbeidskorting van € 2.200 en een loonheffingskorting van € 2.200 ( is al minder dan het maximum ivm de aftopping).

Over zijn inkomen van € 9.000 wordt 36.5% belasting ingehouden en dat is 5.5% te weinig.

Dus nabetalen € 495 plus ca € 95 omdat de algemene heffingskorting daar nog mee verminderd wordt.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hieruit volgt dat er bij verrekening van de loonheffingskorting op het hoogste inkomen, GEEN teruggave van belasting volgt, maar dat men moet bijbetalen.

Maar dat men juist wel een teruggave krijgt als op het laagste inkomen die heffingskortingen worden toegepast.

En dat men de hoofdprijs moet nabetalen als die kortingen op beide inkomens worden toegepast.

Maar zoals gezegd, per saldo betaalt men niets meer of minder.

kl
door klusman - Mar 25, 2015 om 13:55
91 Antwoorden / 9 Vragen

Als u verder geen aftrekbare kosten of overige inkomsten hebt, krijgt u het minste verschil met de jaarafrekening door de loonheffingskorting op het hoogste inkomen te laten toepassen. (dit is bijna de volledige eerste schijf).
Over het inkomen van 9000 euro kunt u de werkgever vragen om, over het volledige inkomen, het tarief van schijf 2 toe te passen.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

De eerste schijf is € 19.822. Dus het grootste inkomen is wat meer dan de eerste schijf.

Werkgevers houden de loonbelasting volgens een maandtabel in. Die gaan niet handmatig een ander tarief toepassen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 25, 2015 om 14:23
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=don-chriz schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 22:41]
Welke belastingexpert kan uitleggen bij wie van de twee werkgevers er het beste de loonheffing en de arbeidskorting verrekend moet worden om zodoende de toch al belachelijk hoge bijdrage aan de fiscus tot een minimum te beperken?

Ik zou zeggen elke belastingexpert kan je kiezen en hem laten uitleggenen uitrekenen wat het beste is.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2015 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=koekeloer schreef op woensdag 25 mrt 2015, 14:23][quote=don-chriz schreef op dinsdag 24 mrt 2015, 22:41]
Welke belastingexpert kan uitleggen bij wie van de twee werkgevers er het beste de loonheffing en de arbeidskorting verrekend moet worden om zodoende de toch al belachelijk hoge bijdrage aan de fiscus tot een minimum te beperken?

Ik zou zeggen elke belastingexpert kan je kiezen en hem laten uitleggenen uitrekenen wat het beste is.

En die expert rekent.;-))

Maar het is de Ts al voorgerekend hoor.

do
door don-chriz - Mar 25, 2015 om 18:39
26 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal bedankt voor de reacties.... Het gaat goed komen.

kl
door klusman - Mar 26, 2015 om 00:12
91 Antwoorden / 9 Vragen

@ Tijger 1schrijft:
Werkgevers houden de loonbelasting volgens een maandtabel in. Die gaan niet handmatig een ander tarief toepassen.

Mijn werkgever doet dat wel en in de loonadministraties is dat geen probleem. Dit weet ik uit 30 jaar werken met loonadministraties.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

Het is ook geen "probleem".

Maar voor veel bedrijven wordt de loonadminstatie door een ander bedrijf uitgevoerd. Daar houdt men, normaal gesproken niet van afwijkingen.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar maakt verder niet uit, er moet desondanks nabetaald worden. Ook al wordt bij dat tweede inkomen tariefgroep 2 toegepast,

kl
door klusman - Mar 26, 2015 om 10:37
91 Antwoorden / 9 Vragen

Nee tijger 1, hij hoeft m.i. niets te betalen.
De naheffing zal 5,5% zijn van 178 euro = 9,79. Dat bedrag is lager dan 14 euro dus hij hoeft niets na te betalen.
Een loonadministratiekantoor maakt het niets uit om zoiets aan te passen. Kost ca. 10 seconden werk.

Zoals gewoonlijk zal er van u wel weer een opmerking komen om uw gelijk te halen, maar daar reageer ik niet meer op.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2015 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@klusman

U hoeft natuurlijk helemaal niet te reageren, maar u moet geen verkeerde informatie verstrekken.

Er zal helemaal geen naheffing volgen van 5,5% over € 178 want dat is bij de inhouding op de hoogste inkomen al toegepast.

Maar wat u vergeet is dat door die twee inkomens samen de algemene loonheffingskorting verlaagd wordt, terwijl op het hoogste inkomen die bijna volledig is toegepast.

Dus er volgt wel degelijk een navordering ook al zou het tweede inkomen tegen het hogere tarief belast worden.